Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Så fik jeg en SqueezeBox - men lyden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 September 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Er der nogen der har tænkt på hvor meget "støj" der efterhånden sendes rundt i luften fra alle mulige apparter ( mobiltelefoner / naboens trådløse netvært / folk der taler i walkie / trådløst tv etc. etc. ) 

Måske alene af den grund skal man nok ikke ta den slags "audioafvikling" FOR seriøs !

Det er et suplement til cd afspillere og pladespilleren, bestemt IKKE en erstatning !!

Det blir det FORHÅBENTLIG ALDRIG !!

MVH Frankie

Det var dog en underlig negativ holdning at have til andre folks "interesser" !

Hvis nu"vi andre" begynde at håbe på, at pladespilleren ville dø en hurtig og smertefuld død, ville du nok tænke anderledes før du skriver som du gør. Jeg synes det er helt fint at nogle leger med pladespiller. Alletiders, faktisk. Jeg HAR været der, men det er fortid for mig. Jeg bruger CD-drev/DAC med stor fornøjelse men sandelig også netværksafspiller. Slutresultatet er for mig "musikken", selvom jeg godt kan finde på at nørde med optimering af grejet. Det er jo også en del af hobbyen. Op på hesten, Frankie. Nyd musikken på DIN måde
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 September 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Det blir det FORHÅBENTLIG ALDRIG !!

I stedet for at bruge krudt på dommedagsretorik iblandet nærmest alkymiske betragtninger om radiostøj, vil det være meget mere givende hvis den samme indsats blev lagt i at fortælle hvad du selv mener er vejen til den gode lyd. Eksempelvis har jeg selv aldrig haft et vinyl setup. Nysgerrigheden er der, dog hjælpes den ikke ligefrem på vej af dit indlæg.

Vh Bjørn    
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 September 2009 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Tænkte nok at indlægget blev til en "verdens bedste højtaler"

For det første har jeg ALDRIG sagt at streaming skulle "dø" men derimod sagt at jeg ikke håber at det ville blive det ENESTE medie ( kniber det med forståelsen ? ) Jeg håer at det hele overlever i mange år ! Bare jeg kan nøjes med at bruge cdstreaming som suplement ! Vinylen har da overlevet, selvom man spåede den død for mange år siden, såååh mon ikke at cd´en holder et godt stykke tid endnu ! Jeg synes at jeg har fået et godt resultat med mit batterisetup og min squeezebox, ISÆR efter jeg har sat nye opamps i min dacmagic, men det ændre ikke ved at der stadig er mere LIV i musikken fra både vinyl og cd ! Hvorfor ved jeg ikke....ENDNU ! Men jeg håber da at finde "de vise sten" en dag ! Jeg har 2 indgange i dac´en og jeg har brugt 2 ens digitalkabler, så jeg har kunnet lave A/B test og på den lydmæssige side er der ikke den store forskel ( Rippet med EAC i bedste kvalitet ) MEN når man så har lyttet til den ENE kilde i en uges tid og hopper over på den anden i en uges tid, så opdager man pludselig at der er mere LIV i signalet fra cd afspilleren ( Lyngdorf CD-1 ) Det er vigtigt at huske at slukke for det analoge signal på Lyngdorf`en ( det var der andre producenter der kunne lære lidt af )  Jeg ved ikke hvor mange der går op i det musikalske aspekt, som bestemt IKKE afsløres ved en A/B test, men ud over selve lyden, perspektiv osv. så synes jeg at det er li så vigtigt som selve lyden !

Håber at jeg har kunnet belyse mit åbenbart lidt "uheldige" indlæg fra før !

Og nej jeg ønsker IKKE at undvære NOGEN af delene, der bør være plads til det hele !  

MVH Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2009 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
For det første har jeg ALDRIG sagt at streaming skulle "dø" men derimod sagt at jeg ikke håber at det ville blive det ENESTE medie ( kniber det med forståelsen ? ) 

Tror måske det er skrivegenskaberne og ikke forståelsen det kniber med  (håber du kan tage lidt gas her på en fredag)

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 18 September 2009 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Tænkte nok at indlægget blev til en "verdens bedste højtaler"

For det første har jeg ALDRIG sagt at streaming skulle "dø" men derimod sagt at jeg ikke håber at det ville blive det ENESTE medie ( kniber det med forståelsen ? ) Jeg håer at det hele overlever i mange år ! Bare jeg kan nøjes med at bruge cdstreaming som suplement ! Vinylen har da overlevet, selvom man spåede den død for mange år siden, såååh mon ikke at cd´en holder et godt stykke tid endnu ! Jeg synes at jeg har fået et godt resultat med mit batterisetup og min squeezebox, ISÆR efter jeg har sat nye opamps i min dacmagic, men det ændre ikke ved at der stadig er mere LIV i musikken fra både vinyl og cd ! Hvorfor ved jeg ikke....ENDNU ! Men jeg håber da at finde "de vise sten" en dag ! Jeg har 2 indgange i dac´en og jeg har brugt 2 ens digitalkabler, så jeg har kunnet lave A/B test og på den lydmæssige side er der ikke den store forskel ( Rippet med EAC i bedste kvalitet ) MEN når man så har lyttet til den ENE kilde i en uges tid og hopper over på den anden i en uges tid, så opdager man pludselig at der er mere LIV i signalet fra cd afspilleren ( Lyngdorf CD-1 ) Det er vigtigt at huske at slukke for det analoge signal på Lyngdorf`en ( det var der andre producenter der kunne lære lidt af )  Jeg ved ikke hvor mange der går op i det musikalske aspekt, som bestemt IKKE afsløres ved en A/B test, men ud over selve lyden, perspektiv osv. så synes jeg at det er li så vigtigt som selve lyden !

Håber at jeg har kunnet belyse mit åbenbart lidt "uheldige" indlæg fra før !

Og nej jeg ønsker IKKE at undvære NOGEN af delene, der bør være plads til det hele !  

MVH Frankie

Så er vi mere enige

janpo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 September 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Pardon my french, men nu må i sgu holde op med alt det pladder omkring UDP og TCP protokollens fejltolerancer.
Jeg havde håbet på at denne tråd skulle handle om gode råd om DACs til SB. Derfor startede jeg på at læse den med stor interesse. Men her til sidst synes jeg der er kommet for meget "halvstuderet bedreviden".
Hver eneste dag sender vi på arbejde flere 100 Gigabyte finansielle transaktioner 8 kilometer over et 20 Gigabit link, der ligger i den sorteste jyske muld i nærheden af højspændingsledninger og hvad ved jeg. Og jeg har endnu ikke hørt om nogen hvor der er blevet hævet 1000 kroner på deres konto istedet for 100. Med andre ord; Hvis der opstår fejl bliver de rettet før data  sendes ud.
Så med mindre SB'en dropper samples så tror jeg ikke på at der er fejl i transmissionen mellem SB og DAC. Eller måske har jeg bare været netværkstekniker for længe.
Og med 20 sekunders buffer er der mere end rigelig tid til at retransmittere ødelagte pakker. Og tro mig: De bliver fundet. Både TCP og UDP har fejldetektion indbygget.
Til top Vis janpo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janpo

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

janpo skrev:
Pardon my french, men nu må i sgu holde op med alt det pladder omkring UDP og TCP protokollens fejltolerancer.
Jeg havde håbet på at denne tråd skulle handle om gode råd om DACs til SB. Derfor startede jeg på at læse den med stor interesse. Men her til sidst synes jeg der er kommet for meget "halvstuderet bedreviden".
Hver eneste dag sender vi på arbejde flere 100 Gigabyte finansielle transaktioner 8 kilometer over et 20 Gigabit link, der ligger i den sorteste jyske muld i nærheden af højspændingsledninger og hvad ved jeg. Og jeg har endnu ikke hørt om nogen hvor der er blevet hævet 1000 kroner på deres konto istedet for 100. Med andre ord; Hvis der opstår fejl bliver de rettet før data  sendes ud.
Så med mindre SB'en dropper samples så tror jeg ikke på at der er fejl i transmissionen mellem SB og DAC. Eller måske har jeg bare været netværkstekniker for længe.
Og med 20 sekunders buffer er der mere end rigelig tid til at retransmittere ødelagte pakker. Og tro mig: De bliver fundet. Både TCP og UDP har fejldetektion indbygget.

Tror allerede jeg har erkendt min brøde, og havde ikke læst op på lektien vedr. at kun den allerførste generation af Squeezebox (SlimP3) kørte UDP. Lidt ekstra googling har klarlagt, at det nærmest kun er Wake-up (HELO) kommandoen der kører UDP. Resten skulle være TCP (med disse fordele som det nu medfører).

http://en.wikipedia.org/wiki/User_Datagram_Protocol

Tror umiddelbart kun at en SB dropper pakker, hvis man zoner dem. D.v.s. synkroniserer 2 eller flere squeezebox'e til at spille samme musik, men jeg ved ikke om en enkelt SB kan finde på det samme.

Om det så er den lille 2,4GHz sender/modtager der påvirker den interne elektronik(og forårsager at mange sværger på, at en SB skal kables for max lydkvalitet), bliver et gæt.

Mon ikke din 20 Gb link er optisk?

janpo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 September 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

"Mon ikke din 20 Gb link er optisk?"

Jo, du har ret. Det er to gange 10Gbit fiber.
Men jeg tror godt vi kan blive enige om at indstråling kan påvirke analoge signaler. ( Et digitalt signal er jo også analogt i sin representation. Det er kun fortolkningen af det, der er digital. )
Man sagde jo også i CD'ens barndom at det var perfekt. Men så var der nogen der fandt ud af at der var noget der hed jitter.
Jeg tror bare at vores psykologi påvirker vores hørelse meget mere end vi tror. Så hvis vi har købt et stinkende dyrt kabel så vil hjernen fortælle os at det lyder meget bedre for at beskytte os for ærgelsen det er, at indrømme at det ikke lyder anderledes. Men så kommer vi ud i "fortolket opfattelse" og så gælder der ingen regler længere.
Jeg har set en mand fra et meget velrennomeret dansk high-end firma bytte rundt på 230V stikkene i en stikdåse. Det gav en markant forbedring af lyden. Derefter rensede han samme stik med en "special væske" og det gav endnu mere. Der kan næppe findes videnskabeligt belæg for nogen af delene.
Så tilbage, som jeg ser det, at sortere mellem Hokus-Pokus og ikke forfalde til arrogance og tro at vi ved alt.
Your on Your own there.

Bare mine $0.02

Til top Vis janpo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janpo

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

janpo skrev:
"Mon ikke din 20 Gb link er optisk?"

Jo, du har ret. Det er to gange 10Gbit fiber.
Men jeg tror godt vi kan blive enige om at indstråling kan påvirke analoge signaler. ( Et digitalt signal er jo også analogt i sin representation. Det er kun fortolkningen af det, der er digital. )
Man sagde jo også i CD'ens barndom at det var perfekt. Men så var der nogen der fandt ud af at der var noget der hed jitter.
Jeg tror bare at vores psykologi påvirker vores hørelse meget mere end vi tror. Så hvis vi har købt et stinkende dyrt kabel så vil hjernen fortælle os at det lyder meget bedre for at beskytte os for ærgelsen det er, at indrømme at det ikke lyder anderledes. Men så kommer vi ud i "fortolket opfattelse" og så gælder der ingen regler længere.
Jeg har set en mand fra et meget velrennomeret dansk high-end firma bytte rundt på 230V stikkene i en stikdåse. Det gav en markant forbedring af lyden. Derefter rensede han samme stik med en "special væske" og det gav endnu mere. Der kan næppe findes videnskabeligt belæg for nogen af delene.
Så tilbage, som jeg ser det, at sortere mellem Hokus-Pokus og ikke forfalde til arrogance og tro at vi ved alt.
Your on Your own there.

Bare mine $0.02

Alle elektriske signaler, uanset om de er analoge eller digitale, kan påvirkes af indstråling. Det er vi begge enige om. Et digitalt signal KAN være mere modstandsdygtigt (afhænger af kredsløbet) overfor indstråling, men er som regel ikke helt immunt (som du selv påpeger, skal kraftige strømkabler holdes væk).

Et glimrende eksempel er mobiltelefoner. De er i høj grad mistænkt for at påvirke udstyr som ikke er skærmet godt nok. Enhver har efterhånden hørt hvor meget de påvirker analoge kredsløb. Hvis en SB3'er slukker wifi'en, hvis den er kablet, mener jeg der er en begrundet mistanke om at den vil lyde bedre. Det må prøves (og nu synes jeg jo at min SB3 (Logitech edition), er aldeles glimrende).

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 September 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
WernerClausen: er du blevet klogere:)

Kom til at tænke på et andet alternativ, nemlig aktive højtalere med integreret DAC. Eksempelvis AVI ADM9, som får meget ros mange steder fra. Jeg vil tro de kan lånes fra steder som fx. Streamtech.

Ellers er det måske en ide at gøre op med sig selv hvor langt jagten efter Lyden skal gå. Jeg tolkede dine indlæg lidt som at du ikke er typen som skifter/opgraderer i et væk? Hvis det modsatte er tilfælde er der mange fordele ved at vælge en opdelt transport/dac løsning.

Ja sjovt nok har jeg netop haft de højttalere under luppen. Der er mange (og flere) interessante kombinationer efterhånden. Jeg har besluttet at tage ud og høre nogle af dem - og måske låne noget udstyr med hjem, som fx fra Streamtech. Det er næste skridt som jeg tager i næste uge - så vender jeg tilbage med udfaldet - måske det er interessant for andre der sidder med SB's...

Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 September 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da godt give et besyv med her. Jeg har for nyligt sendt en Linn Karik III cd- afspiller på pension.
Den var del af et sæt med en Linn Numerik DAC. Og det med sync kabel mellem drev og DAC, for at modvirke jitter.

Den er blevet afløst af en gammel Apple PowerBook med et M-Audio FW-410. Herfra går det digitale signal over
i en Linn Numerik DAC. Musikken ligger på en ligeså gammel PowerMac. Og der sendes via trådløst netværk.

Musikken ligger lagret i Apple Lossless.

Og jeg har da aldrig oplevet en sådan forbedring før !! Den gamle DAC fik sin anden vind. Og det uden sync mellem
DAC og lydkort.

Jeg skal ikke sige hvad forskellen er. Vi taler 1 og 0 taller. Min oplevelse er i hvert fald at cd er ok...så længe det bliver rippet.
Og hvis det bliver bedre med et kabel....fint nok. Men selv om der køres trådløst er det KLASSER bedre end før.

Jeg har også, som der blver nævnt, hørt et kabel drejet eller skiftet, og man tror ikke sine egne ører.
Jeg tror dog mest det giver ro i sjælen at vide at der sidder et godt kabel....jeg kan tror nok jeg synes at nogle af mine indkøb
har haft en positiv indvirkning....men tro kan også flytte bjerge.
Til top Vis jjsilverstone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jjsilverstone

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet en ny tråd til mit eget spørgsmål, så jeg ikke forstyrrer denne tråd.
Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 10
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes