| Forfatter |
|
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Dk11706 skrev:
|
Hvis du alligevel vil have en ekstern DAC, så er der vist ingen grund til at købe strømforsyningen, medmindre det er fordi den er pæn , det digitale signal fra SB til ekstern DAC er ligeglad med den strømforsyning. Næ brug lidt flere penge på en ekstern DAC med en god strømforsyning, det er den bedste investering.
|
|
|
Nej, det er desværre ikke rigtigt. Også med den digitale udgang fra SB'en kan der opnås DRAMATISKE forbedringer med en bedre strømforsyning. Det er der i mit nuværende setup, og jeg har også oplevet det på en Cary CD-spille med digital indgang - der gik lyden fra at være styg og digital til at være acceptabel. Frankie har oplevet stor forbedring med batteridrift af Duet'en med en Cambridge DAC: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76577&P N=1& TPN=1 |
|
|
He he så er vi tilbage i "relgionskrigen", dem der mener de kan høre forskel og os som ikke kan. Hvis du brugte analog udgangen er jeg enig med dig i at man kan høre forskel, men hvis det digitale signal bliver behandlet et andet sted, så kan jeg ikke se hvorfor det skulle lyde bedre.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
He he så er vi tilbage i "relgionskrigen", dem der mener de kan høre forskel og os som ikke kan. Hvis du brugte analog udgangen er jeg enig med dig i at man kan høre forskel, men hvis det digitale signal bliver behandlet et andet sted, så kan jeg ikke se hvorfor det skulle lyde bedre. |
|
|
Jeg vil faktisk strække det lidt længere og sige at hvis en bedre ekstern strømforsying ikke akkompagneres af en tilsvarende opdatering af den interne strømforsyning, så stiller jeg mig meget tvivlende til om der kan opnås brugbar forbedring. MEN, det er en min personlig mening, baseret på meget begrænsede empiriske data. Formålet med denne tråd er jo for OP at få et overblik over hvilke muligheder der findes for at forbedre lyden. Der er kommet mange forslag på banen, og jeg kan kun opfordre til at systematisk teste, og meget gerne opdatere denne tråd med de resulterende observationer. Personligt ville jeg lagt dalerne i en ekstern DAC, selvom jeg nu ikke synes den interne er udpreget dårlig. Blot mere eller mindre som man kan forvente...
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duettens controller stinker, basta hehehe. Min gør ihvertfald. For den går i baglås hele tiden 
Der himmel til forskel på om man bruger den strømforsyning der følger med, eller om man benytter sig af en bedre. Har selv bestilt en Welbourne SE til mig selv. Også ryger min Squeezebox over til Audiocom og får en intern upgrade. For i sig selv er det et håbløst produkt. Analog delen er håbløs elendig. Og det digitale kredslød ikke møjet bedre. Via optisk lyder den uanset kable valg hæsligt. Via coax er den lidt mere soft, men lider stadig af digitalis så det batter.
Jeg har prøvet med et hav af kabler og det var minimalt hvad forskellen var. Så inden jeg kaster flere penge i kabler, får jeg opgraderet digital delen i den, med håb i den bliver bare en lille bitte smule bedre.
Produktet bære tydeligt præg af det billigt. Og det høres også på lydkvaliteten. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
Encore skrev:
Dk11706 skrev:
Hvis du alligevel vil have en ekstern DAC, så er der vist ingen grund til at købe strømforsyningen, medmindre det er fordi den er pæn , det digitale signal fra SB til ekstern DAC er ligeglad med den strømforsyning. Næ brug lidt flere penge på en ekstern DAC med en god strømforsyning, det er den bedste investering.
|
|
|
Nej, det er desværre ikke rigtigt. Også med den digitale udgang fra SB'en kan der opnås DRAMATISKE forbedringer med en bedre strømforsyning. Det er der i mit nuværende setup, og jeg har også oplevet det på en Cary CD-spille med digital indgang - der gik lyden fra at være styg og digital til at være acceptabel. Frankie har oplevet stor forbedring med batteridrift af Duet'en med en Cambridge DAC: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76577&P N=1& TPN=1 |
|
|
He he så er vi tilbage i "relgionskrigen", dem der mener de kan høre forskel og os som ikke kan. Hvis du brugte analog udgangen er jeg enig med dig i at man kan høre forskel, men hvis det digitale signal bliver behandlet et andet sted, så kan jeg ikke se hvorfor det skulle lyde bedre. |
|
|
Den medfølgende psu er så dårlig, at det vil gøre en forskel (også via Digital udgang) at skifte den ud. Problemet med den originale psu er, at den støjer helt vildt. Derfor får man en lydforbedring på resten af anlægget, blot ved at slukke for den originale SB PSU. Den er så ringe at den burde være forbudt.
Så hvis man vil køre sin SB via digital udgang til en DAC. Så bør man investere i en "fornuftig" PSU. Lad være med at gå helt amok. Det får man ikke noget ud af. Men som minimum bør man bruge en liniær forsyning, som ikke støjer. De behøver ikke at koste mere end 300-400Kr. Det er trods alt ikke mere end man bruger så mange andre eksperimenter, uden at vide hvad det giver.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
WernerClausen Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
|
Duettens controller stinker, basta hehehe. Min gør ihvertfald. For den går i baglås hele tiden 
Der himmel til forskel på om man bruger den strømforsyning der følger med, eller om man benytter sig af en bedre. Har selv bestilt en Welbourne SE til mig selv. Også ryger min Squeezebox over til Audiocom og får en intern upgrade. For i sig selv er det et håbløst produkt. Analog delen er håbløs elendig. Og det digitale kredslød ikke møjet bedre. Via optisk lyder den uanset kable valg hæsligt. Via coax er den lidt mere soft, men lider stadig af digitalis så det batter.
Jeg har prøvet med et hav af kabler og det var minimalt hvad forskellen var. Så inden jeg kaster flere penge i kabler, får jeg opgraderet digital delen i den, med håb i den bliver bare en lille bitte smule bedre.
Produktet bære tydeligt præg af det billigt. Og det høres også på lydkvaliteten.
|
|
|
Jeg ville ønske jeg kunne være mere nuanceret - men det er svært når nu produktet ikke er bedre. Generelt er jeg noget skuffet over lyd kvaliteten og havde bestemt regnet med at systemet kunne levere lyd minimum på samme niveau som min NAD C542 cd afspiller, alt andet lige - det er trods alt blot en afspiller til ca 3.500.
Hvad jeg dog er ualmindeligt skuffet over, er at volumen styres ved at skrue på bits! Det er vel nok en jammerlig løsning. Tænk sig at sidde med dette nye legetøj - bl.a. købt fordi den kan skrue på lydniveauet og så kan man uden tvivl høre forskel i kvaliteten når man skruer alm. op og ned...det er skidt, rigtigt skidt.
|
| Til top |
|
| |
larsvanløse Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Produktet bære tydeligt præg af det billigt. Og det høres også på lydkvaliteten. |
|
|
Kenneth, Har du bestilt Level-1 eller -2? og har du hørt en opgraderet dims? Hilsen Lars
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
Generelt er jeg noget skuffet over lyd kvaliteten og havde bestemt regnet med at systemet kunne levere lyd minimum på samme niveau som min NAD C542 cd afspiller, alt andet lige - det er trods alt blot en afspiller til ca 3.500. |
|
|
Er det ærlig talt ikke at tro på julemanden? Receiveren, som står for lyden, koster jo <900 kroner; inklusive strømforsyning
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
Er det ærlig talt ikke at tro på julemanden? Receiveren, som står for lyden, koster jo <900 kroner.
|
|
|
Over 1000 kr men det er jo ligegyldigt - og ikke julemanden, mere andre SB brugere. Generelt får man jo det indtryk at SB leverer en anstændig kvalitet når man browser forums (inklusive dette). Og jeg er ikke "feinsmecker" men har et ganske alm. anlæg og formentligt en ganske alm forventning om hvad "godt" er. Så jo jeg havde klare forventninger om at det kunne spille som en "alm" CD. - Hvor dyr er DAC'en i en NAD afspiller til under 3500? Der er jo både løbeværk o.a. som også tager af den pris.
Egentligt er det også alt sammen ligemeget for jeg brokker mig ikke (andet end i forrige indlæg). Jeg accepterer at produktet er som det er. Og jeg skal bare videre nu (læs: have en god lyd ud af mine FLAC filer).
Lige nu står valget mellem en brugt Cambridge Dac1, Brugt Cambridge Dac3 eller en ny Cambridge DacMagic. Hvad ville I vælge her? Er det pengene værd (dobbelt pris) at købe en ny DacMagic?
--
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
larsvanløse skrev:
kennethjensen skrev:
|
Produktet bære tydeligt præg af det billigt. Og det høres også på lydkvaliteten.
|
|
|
Kenneth,
Har du bestilt Level-1 eller -2? og har du hørt en opgraderet dims?
Hilsen Lars
|
|
|
Level II + cryo. Lével I er med i Level II. Også har jeg købt en welbourne PSU incl power cords mm. Bliver spændende og høre hvad forskel det gør. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
| ...Så inden jeg kaster flere penge i kabler, får jeg opgraderet digital delen i den, med håb i den bliver bare en lille bitte smule bedre. |
|
|
Lige så jeg forstår det ret. Det du får lavet er en opgradering af selve SB som kunne gøre den endnu bedre uanset om man bruger den indbyggede D/A konverter eller en ekstern som fx Cambridge - er det rigtigt forstået?
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
kennethjensen skrev:
Der himmel til forskel på om man bruger den strømforsyning der følger med, eller om man benytter sig af en bedre. Har
selv bestilt en Welbourne SE til mig selv. Også ryger min Squeezebox over til Audiocom og får en intern upgrade. For i sig
selv er det et håbløst produkt. Analog delen er håbløs elendig. Og det digitale kredslød ikke møjet bedre. Via optisk lyder
den uanset kable valg hæsligt. Via coax er den lidt mere soft, men lider stadig af digitalis så det batter.
Jeg har prøvet med et hav af kabler og det var minimalt hvad forskellen var. Så inden jeg kaster flere penge i kabler, får
jeg opgraderet digital delen i den, med håb i den bliver bare en lille bitte smule bedre.
|
|
|
Jeg ville ønske jeg kunne være mere nuanceret - men det er svært når nu produktet ikke er bedre. Generelt er jeg noget
skuffet over lyd kvaliteten og havde bestemt regnet med at systemet kunne levere lyd minimum på samme niveau som min
NAD C542 cd afspiller, alt andet lige - det er trods alt blot en afspiller til ca 3.500.
Hvad jeg dog er ualmindeligt skuffet over, er at volumen styres ved at skrue på bits! Det er vel nok en jammerlig løsning.
Tænk sig at sidde med dette nye legetøj - bl.a. købt fordi den kan skrue på lydniveauet og så kan man uden tvivl høre
forskel i kvaliteten når man skruer alm. op og ned...det er skidt, rigtigt skidt.
|
|
|
Ja, jeg synes nu min SB på de analoge udgange, umodificeret, er bedre end den NAD t585 CD-spille jeg havde. Specielt SB
Classic'en, som jeg kun havde til låns, var god på de analoge udgange. Rimelig musikalsk og udigital. Men vi taler produktets
pris taget i betragtning ...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
kennethjensen skrev:
| ...Så inden jeg kaster flere penge i kabler, får jeg opgraderet digital delen i den, med håb i den bliver bare en lille bitte smule bedre. |
|
|
Lige så jeg forstår det ret. Det du får lavet er en opgradering af selve SB som kunne gøre den endnu bedre uanset om man bruger den indbyggede D/A konverter eller en ekstern som fx Cambridge - er det rigtigt forstået?
|
|
|
Både og. Den interne DAC i SB´en bliver helt bypasset og deaktiveret. Det det digitale kredsløb der bliver opgraderet, så jeg får et mere linært og bedre digitalt output. På den måde kan man bedre udnytte en ordenlig dac. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
WernerClausen skrev:
kennethjensen skrev:
|
|
|
Jeg ville ønske jeg kunne være mere nuanceret - men det er svært når nu produktet ikke er bedre. Generelt er jeg noget skuffet over lyd kvaliteten og havde bestemt regnet med at systemet kunne levere lyd minimum på samme niveau som min NAD C542 cd afspiller, alt andet lige - det er trods alt blot en afspiller til ca 3.500.
Hvad jeg dog er ualmindeligt skuffet over, er at volumen styres ved at skrue på bits! Det er vel nok en jammerlig løsning. Tænk sig at sidde med dette nye legetøj - bl.a. købt fordi den kan skrue på lydniveauet og så kan man uden tvivl høre forskel i kvaliteten når man skruer alm. op og ned...det er skidt, rigtigt skidt.
|
|
|
Ja, jeg synes nu min SB på de analoge udgange, umodificeret, er bedre end den NAD t585 CD-spille jeg havde. Specielt SB Classic'en, som jeg kun havde til låns, var god på de analoge udgange. Rimelig musikalsk og udigital. Men vi taler produktets pris taget i betragtning ... |
|
|
Jeg synes personligt den lyder direkte hæsligt SB´en. Ikke at NAD er bedre. Men peeeeeeeeeeeew hvor lyder det bare grynet og svampet igennem dens analoge del. INTET hænger sammen, INTET. Min LG bluray afspiller banker den sgu  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Lydpeter Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gode erfaringer med at bruge receiverens analoge udgang. Jeg
har tidligere haft en Benchmark koblet på, men valgte at sælge den og
bruge pengene på bedre højtalere i stedet. Det har jeg bestemt ikke
fortrudt. Jeg oplevede kun et lille fald i lydkvaliteten, da jeg fjernede Benchmarken. Mit råd vil være at prøve squeezeboxen af et stykke tid, før du fælder din endelige dom - selvfølgelig med udgangsvolumen på maks.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydpeter skrev:
selvfølgelig med udgangsvolumen på maks.
|
|
|
Ja det er en god ide at tjekke de ofte mistænkte, som er: -Volumen max. -Replay gain slået fra. -Crossfading slået fra. -Preamp volumen indstllling: 0 -Bitrate limiting slået fra. hm, det var vist det.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er MEGET vigtigt at volumenkontrollen er på max. Digital volumenkontrol, er kun til brug for nedskruning når telefonen ringer, eller hvis man lige skal tale sammen. ikke ved seriøs musiklytning.
Dette er ikke kun et problem med Squeezebox; alle digitale volumenkontroller virker ved at skære ned i bit antallet, så udover at dæmpe lydneveauet, så skæres der også i dynamikken.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
| Hvad jeg dog er ualmindeligt skuffet over, er at volumen styres ved at skrue på bits! Det er vel nok en jammerlig løsning. Tænk sig at sidde med dette nye legetøj - bl.a. købt fordi den kan skrue på lydniveauet og så kan man uden tvivl høre forskel i kvaliteten når man skruer alm. op og ned...det er skidt, rigtigt skidt. |
|
|
Hvordan ville du ellers gøre det digitalt? __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
Lydpeter skrev:
selvfølgelig med udgangsvolumen på maks.
|
|
|
Ja det er en god ide at tjekke de ofte mistænkte, som er: -Volumen max. -Replay gain slået fra. -Crossfading slået fra. -Preamp volumen indstllling: 0 -Bitrate limiting slået fra.
hm, det var vist det.
|
|
|
Volume er bare den jeg styrer på controlleren ikke? Hvor er de andre? Den der Replay - det er en standard dbPowerAmp DSP på alle mine FLAC rippede filer - eller taler du her om noget helt andet? Kan du evt lige smide et par flere ord på hvor/hvordan jeg styrer disse indstillinger?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
| Hvordan ville du ellers gøre det digitalt? |
|
|
Kender ikke teknikken men det er da lykkedes for andre - umiddelbart ville jeg slet ikke gøre det digitalt, hvorfor har de ikke lavet volumen på den analoge del af receiveren...det er der da andre DAC's der kan finde ud af - i hvert fald har de volumen uden tab af lyd.
Det er måske bare mig, men at man ikke kan bruge en volumen kontrol her i 2009 uden markant tab af lyd kvalitet er noget der undrer mig - og er helt uventet.
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
| Det er måske bare mig, men at man ikke kan bruge en volumen kontrol her i 2009 uden markant tab af lyd kvalitet er noget der undrer mig - og er helt uventet. |
|
|
Volume reguleringen på f.eks. Sonos netværksafspiller skulle være en 24 bit regulering. Man skal skrue noget ned, før man "rammer" 16 bit lydmaterialet, som så bliver berørt kvalitetsmæssigt af volume kontrollens "ødelæggelser". Det samme er tilfældet med Wadia CD afspillere og sikkert mange andre digitale maskiner. Hvordan sådan noget er lavet, skal jeg ikke gøre mig klog på. Det er blot hvad jeg har læst på diverse fora om emnet "digital volumen kontrol".
|
| Til top |
|
| |