| Forfatter |
|
WernerClausen Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
WernerClausen skrev:
| Det er måske bare mig, men at man ikke kan bruge en volumen kontrol her i 2009 uden markant tab af lyd kvalitet er noget der undrer mig - og er helt uventet. |
|
|
Volume reguleringen på f.eks. Sonos netværksafspiller skulle være en 24 bit regulering. Man skal skrue noget ned, før man "rammer" 16 bit lydmaterialet, som så bliver berørt kvalitetsmæssigt af volume kontrollens "ødelæggelser". Det samme er tilfældet med Wadia CD afspillere og sikkert mange andre digitale maskiner. Hvordan sådan noget er lavet, skal jeg ikke gøre mig klog på. Det er blot hvad jeg har læst på diverse fora om emnet "digital volumen kontrol". |
|
|
Ok, mener det var en Benchmark Dac1 reklame der angav at deres volume (i øvrigt med fjernbetjening) var 100% uden tab...måske fordi den så ikke er digital?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
bhaagensen skrev:
Lydpeter skrev:
selvfølgelig med udgangsvolumen på maks.
|
|
|
Ja det er en god ide at tjekke de ofte mistænkte, som er: -Volumen max. -Replay gain slået fra. -Crossfading slået fra. -Preamp volumen indstllling: 0 -Bitrate limiting slået fra.
hm, det var vist det.
|
|
|
Volume er bare den jeg styrer på controlleren ikke? Hvor er de andre? Den der Replay - det er en standard dbPowerAmp DSP på alle mine FLAC rippede filer - eller taler du her om noget helt andet? Kan du evt lige smide et par flere ord på hvor/hvordan jeg styrer disse indstillinger?
|
|
|
F.eks. via SqueezeCenter, vælg "Indstillinger" i nederste højre hjørne, herefter vælg fanebladet "Afspiller". Øverst vægl din sqeezebox afspiller (hvis du kun har én og den er opsat son standard hedder den "SqueezeBox", vælg herefter di dropdown menuen hvor der står "Grundindstillinger" menupunktet "Lyd". Herefter får du mulighed for at opsætte de nævnte indstillinger. Du kan sikkert også gøre det via kontrolenheden; men jeg synes egentligt det er lettest via en PC og så browseren til SqueezeCenteret. Du får fat i det ved i bruge adressen "http://{ip nummer på din server}:9000" i din browser.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
Kalle_dk skrev:
WernerClausen skrev:
| Det er måske bare mig, men at man ikke kan bruge en volumen kontrol her i 2009 uden markant tab af lyd kvalitet er noget der undrer mig - og er helt uventet. |
|
|
Volume reguleringen på f.eks. Sonos netværksafspiller skulle være en 24 bit regulering. Man skal skrue noget ned, før man "rammer" 16 bit lydmaterialet, som så bliver berørt kvalitetsmæssigt af volume kontrollens "ødelæggelser". Det samme er tilfældet med Wadia CD afspillere og sikkert mange andre digitale maskiner. Hvordan sådan noget er lavet, skal jeg ikke gøre mig klog på. Det er blot hvad jeg har læst på diverse fora om emnet "digital volumen kontrol". |
|
|
Ok, mener det var en Benchmark Dac1 reklame der angav at deres volume (i øvrigt med fjernbetjening) var 100% uden tab...måske fordi den så ikke er digital? |
|
|
Volumenkontrollen er helt sikkert analog - enhver digital volumenkontrol vil give tab og dermed påvirke lydkvaliteten. Forøvrigt en ting jeg godt kan lide ved DacMagic'en, der bliver overhovedet ikke pillet ved signalet volumenmæssigt. Hverken digitalt eller analogt.
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
Kalle_dk skrev:
WernerClausen skrev:
|
|
|
|
Ok, mener det var en Benchmark Dac1 reklame der angav at deres volume (i øvrigt med fjernbetjening) var 100% uden tab...måske fordi den så ikke er digital? |
|
|
Jeg kender ikke den tekniske opbygning af Benchmark DAC1, men deres volume kontrol er vist hverken "analog" eller "bit-reducerende". De kalder den High Dynamic Range Volume Control. Hvad det så går ud på, skal jeg være usagt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
F.eks. via SqueezeCenter, vælg "Indstillinger" i nederste højre hjørne, herefter vælg fanebladet "Afspiller". Øverst vægl din sqeezebox afspiller (hvis du kun har én og den er opsat son standard hedder den "SqueezeBox", vælg herefter di dropdown menuen hvor der står "Grundindstillinger" menupunktet "Lyd". Herefter får du mulighed for at opsætte de nævnte indstillinger.
Du kan sikkert også gøre det via kontrolenheden; men jeg synes egentligt det er lettest via en PC og så browseren til SqueezeCenteret. Du får fat i det ved i bruge adressen "http://{ip nummer på din server}:9000" i din browser. |
|
|
Jeps, Crossfading var slået til og Volumen kontrol var også slået til. Er der mon en forskel på om den er slået fra i SC eller skruet helt op på controlleren? Anyways jeg skal lytte til dette i morgen - HÅBER det har en betydning :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
|
[QUOTE=erlingt]F.eks. via SqueezeCenter, vælg "Indstillinger" i nederste højre hjørne, herefter vælg fanebladet "Afspiller". Øverst vægl din sqeezebox afspiller (hvis du kun har én og den er opsat son standard hedder den "SqueezeBox", vælg herefter di dropdown menuen hvor der står "Grundindstillinger" menupunktet "Lyd". Herefter får du mulighed for at opsætte de nævnte indstillinger.
Du kan sikkert også gøre det via kontrolenheden; men jeg synes egentligt det er lettest via en PC og så browseren til SqueezeCenteret. Du får fat i det ved i bruge adressen "http://{ip nummer på din server}:9000" i din browser. |
|
|
Jeps, Crossfading var slået til og Volumen kontrol var også slået til. Er der mon en forskel på om den er slået fra i SC eller skruet helt op på controlleren? Anyways jeg skal lytte til dette i morgen - HÅBER det har en betydning :)
Du skulle vel ikke vide om den dbPowerAmp DSP der hedder Replay Gain er "bad" for mine rips?
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
| Volumenkontrollen er helt sikkert analog - enhver digital volumenkontrol vil give tab og dermed påvirke lydkvaliteten. |
|
|
Nej ikke hvis du f.eks. afspiller 16 bit materiale, men har 24 bit at regulere på (som jeg netop skrev). Wadia (og andre) laver nok ikke CD afspillere beregnet til at sætte direkte til en effektforstærker, hvis det går ud over lyden når man skruer ned.......digitalt !
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
| Hvordan ville du ellers gøre det digitalt? |
|
|
Kender ikke teknikken men det er da lykkedes for andre - umiddelbart ville jeg slet ikke gøre det digitalt, hvorfor har de ikke lavet volumen på den analoge del af receiveren...det er der da andre DAC's der kan finde ud af - i hvert fald har de volumen uden tab af lyd.
Det er måske bare mig, men at man ikke kan bruge en volumen kontrol her i 2009 uden markant tab af lyd kvalitet er noget der undrer mig - og er helt uventet.
|
|
|
Nåeh, ja det analoge skal selvfølgelig justeres med et godt potmeter. Så misforstod jeg dig. For det digitale er der jo ikke så meget at gøre ved, andet end at ødelægge kvaliteten.
Grunden til at potmetrene ikke er gode, er vel dybest set, at et godt potmeter er relativt dyrt, og brugerne næppe aner noget om det. Der er jo tale om et relativt billigt "plastikprodukt". Af samme årsag synes jeg heller ikke det kan undre, at DACen er af ringe kvalitet. Men det er selvfølgelig lettere at være bagklog.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
WernerClausen skrev:
|
[QUOTE=erlingt]F.eks. via SqueezeCenter, vælg "Indstillinger" i nederste højre hjørne, herefter vælg fanebladet "Afspiller". Øverst vægl din sqeezebox afspiller (hvis du kun har én og den er opsat son standard hedder den "SqueezeBox", vælg herefter di dropdown menuen hvor der står "Grundindstillinger" menupunktet "Lyd". Herefter får du mulighed for at opsætte de nævnte indstillinger.
|
|
Du skulle vel ikke vide om den dbPowerAmp DSP der hedder Replay Gain er "bad" for mine rips?
|
|
|
Nej, det ved jeg faktisk ikke. Jeg har selv fravalgt denne funktionalitet ud fra tanken om, at enhver manipulering af signalet vil have en eller anden form for indvirkning.
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der ved hvordan man kan se om ens SB køre via trådløst eller via Netværkskablet? Er lidt i tvivl om hvordan filen man ser det.
__________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske under Indstillinger for receiveren i SqueezeCenteret. Her står på min MAC adressen for det trådløse netværkskort, samt signalstyrken for det trådløse netværk - og jeg kører rent trådløst- Måske står der noget mere/andet hvis man kører via kabel eller begge dele (bridger).
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital volumekontrol:
Er implementeret på den bedst mulig kendte måde på alle Squeezebox (og Sonos/Benchmark), dvs. med dithering og hvad der hører til. Det foregår over 24 bit, og giver derfor i en vis forstand noget pusterum på 16 bit materiale. Men man taber alltid DNR og SNR, det er pr. definition en konsekvens af digital attenuering. Ingen implementation kan omgå dette. Jeg synes dog ikke at digital volume kontrol er så ringe når det bruges med måde. Det er jo ikke fordi analoge kontroller er perfekte.... (bortset fra faste attenuatorer som næsten er). Det man taber ved at attenuere 10-20dB ligger altså langt under støjgulvet for alle forstærkere jeg har set. For ikke at tale om højtalere... Men er man purist, så er de da noget om. Men så kan jo bare lade være med at bruge den. Kan ikke se problemet. Som en anden sagde vil det formendtelig fordyre produktet væsentlig hvis der var en god analog kontrol med.
Tilføjet: For interesserede lå der på et tidspunkt nogle artikler om dette på Lavry's forum. Kan dog ikke finde dem lige nu.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
| Replay Gain er "bad" for mine rips?
|
|
|
Replay (track og album) Gain er blot en ekstra tag som afspillere kan vælge at bruge.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
| SB køre via trådløst eller via Netværkskablet? Er lidt i tvivl om hvordan filen man ser det. |
|
|
Hiv kablet ud. Med giv det lige nogle minutter til at evt. tømme buffer og lignende.
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
WernerClausen skrev:
| Replay Gain er "bad" for mine rips? |
|
|
Replay (track og album) Gain er blot en ekstra tag som afspillere kan vælge at bruge.
|
|
|
Replay Gain er rigtigt "bad" for dine rips, specielt hvis du ripper i flac, med mp3 går det nok de er jo ødelagt i forvejen . Replay Gain er en metode til at justere levels i musikken, så de har nogenlunde samme højde. Replay gain er ikke "lossless". Flac kommer til at lyde lidt udynamiske og lidt mørke i lyden på mit sonos, hvis jeg har replay gain tags på mine filer, så ud med dem 
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
Replay Gain er rigtigt "bad" for dine rips, specielt hvis du ripper i flac, |
|
|
Jeg ved ikke hvilken implementation du omtaler, men replay gain er en del af vorbis-tag standarden (som er den eneste flac officielt understøtter). Givetvis kan en implementation vælge at pille ved filerne, det er det dog ingen grund og i hvert fald Sonos/SB brug af replay gain er baseret på brug af informationen i taggene. Tilføjet: Beregning af replay er en ikke-destruktiv process som foretages på spor/album-nivau, efter at filerne er indkodet som flac (eller mp3/ogg/wma/etc). Tilføjet 2: OK, for at være helt detaljeret. At anvende replay gain ved afspilning er, såfremt værdien ikke er 0, det samme som at bruge digital volume kontrol, hvorfor jeg tidligere anbefalede at slå dette fra.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
Replay Gain er rigtigt "bad" for dine rips, specielt hvis du ripper i flac, |
|
|
Du mener måske normalisering, som er den dårlige måde at lave replay gain på, men altså ikke det samme.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
kennethjensen skrev:
| SB køre via trådløst eller via Netværkskablet? Er lidt i tvivl om hvordan filen man ser det. |
|
|
Hiv kablet ud. Med giv det lige nogle minutter til at evt. tømme buffer og lignende.
|
|
|
 God "lav praktisk løsning", holder den op med at spille, så kørte den på kablet.
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
Dk11706 skrev:
|
Replay Gain er rigtigt "bad" for dine rips, specielt hvis du ripper i flac,
|
|
|
Jeg ved ikke hvilken implementation du omtaler, men replay gain er en del af vorbis-tag standarden (som er den eneste flac officielt understøtter). Givetvis kan en implementation vælge at pille ved filerne, det er det dog ingen grund og i hvert fald Sonos/SB brug af replay gain er baseret på brug af informationen i taggene.
Tilføjet: Beregning af replay er en ikke-destruktiv process som foretages på spor/album-nivau, efter at filerne er indkodet som flac (eller mp3/ogg/wma/etc).
Tilføjet 2: OK, for at være helt detaljeret. At anvende replay gain ved afspilning er, såfremt værdien ikke er 0, det samme som at bruge digital volume kontrol, hvorfor jeg tidligere anbefalede at slå dette fra.
|
|
|
Replay Gain er ikke destruktiv for din fil, eftersom ændringer står i TAGS, men Replay Gain er stadig ikke lossless, så ripper du i et lossless format, og bruger Replay Gain TAG til afspilning, så er din musik ikke lossless mere, medmindre værdien er 0 som du selv skriver , så derfor ingen digital volume styring og ingen replay gain, så er du rigtig lossless kørende.
Normalisering af musikfiler er grundlæggeren til Replay Gain, men normalisering er destruktivt for dine musik filer, hvilket replay gain ikke er. Replay Gain giver dog også i de fleste tilfælde et bedre resultat end normalisering, men i bund og grund er det 2 sider af samme sag.
Det bedste efter min mening er at afspille musikken som den er og så må man bare leve med et niveauet i musikken svinger meget.
|
| Til top |
|
| |