| Forfatter |
|
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
| Det bedste efter min mening er at afspille musikken som den er og så må man bare leve med et niveauet i musikken svinger meget.
|
|
|
Det er vi enige om. Pointen er blot at replay gain ingen skade gør hvis man vælger ikke at bruge det. At tilføje dem ser jeg blot på som "fremtidssikring". Jeg har fx. en Duet til at køre over noget der mest kan karakteriseres som computer-højtalere. Da kvaliteten ikke er afgørende her, bruger jeg med fornøjelse replay gain. På mit anlæg bruger jeg det dog kun til fx. taffel-musik.
|
| Til top |
|
| |
WernerClausen Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
-Volumen max. -Replay gain slået fra. -Crossfading slået fra. -Preamp volumen indstllling: 0 -Bitrate limiting slået fra. |
|
|
erlingt skrev:
| F.eks. via SqueezeCenter, vælg "Indstillinger" i nederste højre hjørne, herefter vælg fanebladet "Afspiller". Øverst vægl din sqeezebox afspiller (hvis du kun har én og den er opsat son standard hedder den "SqueezeBox", vælg herefter di dropdown menuen hvor der står "Grundindstillinger" menupunktet "Lyd". Herefter får du mulighed for at opsætte de nævnte indstillinger. |
|
|
Ja altså jeg har lyttet hele formiddagen og jeg synes bestemt det er bedre. Nu er jeg positiv igen - det der mangler tror jeg på kan hentes med en ordentlig DAC. Indtil nu har jeg bare kørt både ripping og afspilning pr default opsætning af dbPowerAmp samt SqueezeCenter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok i første omgang mangler jeg en ny/anden DAC.
- Brugt Cambridge DAC1
- Brugt Cambridge DAC3
- Ny Cambridge DacMagic.
Hvad vil I anbefale fra den liste? Det er ca samme pris for 1 og 2 mens 3 koster det dobbelte. Er det pengene værd at købe en helt ny DacMagic?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt, ja det er om at undgå, at der digitalt pilles ved signalet. Både ved ripning og efterfølgende afspilning.
Jeg er helt enig i, at en ekstern DAC giver et sidste løft. Det var helt klart min oplevelse.
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv med DAC på synes jeg ikke SB´en kan levere et synderligt godt resultat. Digital delen er simplehen for dårlig.
Jeg i færd med at få min SB´s digital del opgraderet ret seriøst. Og viser det sig ikke at have en dramatisk forbedring. Så er SB´en i mine øjne/øre ikke et værdigt hifi produkt. Måske til konfirmanden som streamer mp3 og er ligeglad med lyd kvaliteten.
So far. Er jeg dybt skuffet. Havde større forventninger efter folks så pæne omtale af SB´en. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har min NAD C 542 sat over en god DAC, forskellen mellem NAD's indb. DAC og min eksterne er at opløsningen er bedre, sangstemmer blev tydligere i lydbilledet i stedet for at forsvinde lidt i muskken ved høj volumen. Bassen blev dybere. Men det er særligt ved høj volumen at en god DAC virkelig viser sit værd. Hvad jeg vil sige med dette er at NAD C 542 faktisk har en ret god DAC i sig. Jeg har min hovedtelefonforstærker sat til NAD'ens RCA udgang og til hovedtelefoner er den rigtig god med en detaljeret lyd, god og klar diskant.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
| Hvad jeg vil sige med dette er at NAD C 542 faktisk har en ret god DAC i sig. Jeg har min hovedtelefonforstærker sat til NAD'ens RCA udgang og til hovedtelefoner er den rigtig god med en detaljeret lyd, god og klar diskant. |
|
|
Ja den pointe passer jo som fod i hose til mine iagttagelser om en (stor) forskel på C542 og en SB. Og understreger at mit næste skridt bør være en ekstern DAC. Så mangler jeg bare at finde ud af om det skal være en brugt Cambridge eller en ny Cambridge (har ikke fundet andre mærker på brugt markedet, ej heller andre mærker i det prisleje for en ny)...
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen
Nu kender jeg jo ikke dine forventninger, men som jeg anskuer det er det jo bare et stykke legetøj og må IKKE sammlignes med en seriøs cd afspiller ! Systemet kan bruges til gennemlytning og så har man nogle rigtig fede radiokanaler ! Det spiller ok hvis man som jeg modificere lidt hist og her :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76577&K W=Frankie
Desværre har softwaren i controlleren lidt skavanker, men det overrasker mig nu ikke, for det har den meste software desværre uanset hvad det er for et produkt ! 
Frankie
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
Svend88 skrev:
| Hvad jeg vil sige med dette er at NAD C 542 faktisk har en ret god DAC i sig. Jeg har min hovedtelefonforstærker sat til NAD'ens RCA udgang og til hovedtelefoner er den rigtig god med en detaljeret lyd, god og klar diskant. |
|
|
Ja det passer jo som fod i hose til mine iagttagelser om en (stor) forskel på C542 og en SB. Og understreger at mit næste skridt bør være en ekstern DAC :)
|
|
|
http://www.whathifi.com/Review/Musical-Fidelity-V-DAC/ den har en god opløsning skriver de selvom de ikke er helt oppe og støde i anmeldensen, så får den gode ord med på vejen og så fylder den ikke meget. Har set og hørt den sat til en sqeeze box hos TP da jeg købte min DAC i år Kom jeg lige i tanke om. Og den lød god. Det lød som et godt anlæg nu gør: behagelig lyd og god fylde i musikken "ingen dåselyd" Det stod bare og spillen med alm. volumen men tror da osse det ville lyde godt højt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
|
kennethjensen
Nu kender jeg jo ikke dine forventninger, men som jeg anskuer det er det jo bare et stykke legetøj og må IKKE sammlignes med en seriøs cd afspiller ! Systemet kan bruges til gennemlytning og så har man nogle rigtig fede radiokanaler ! Det spiller ok hvis man som jeg modificere lidt hist og her :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76577&K W=Frankie
Desværre har softwaren i controlleren lidt skavanker, men det overrasker mig nu ikke, for det har den meste software desværre uanset hvad det er for et produkt ! 
Frankie
|
|
|
Helt enig med man skal betragte det som et stykke legetøj og ikke som noget seriøst hifi udstyr. Men når folks roser vælter ud overalt på nettet, så forventer man også lidt. Mange siger Sb´en spiller som en cd afspiller i 5.000kr klassen. Det gør den IKKE. Langt fra endda. Netop der den skuffer mig. Men det bevidner jo bare at man ikke skal tage folks ord for seriøst 
Nu prøver vi så og tweake den lidt. Også må vi se om det hjælper Hvis ikke, så ses den snart på KBS  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
En DAC er da ligeglad med om den får sine bit's fra et drev eller en SB. Bare de kommer i de rigtige telegrammer og til tiden -
Så dem som ikke kan se fidusen og muligheder eller har tiltro til en SB og en ekstern DAC, er dem som mener at "rigtig" musik kun kan komme fra noget som koster over 20.000
En pakke vatpinde hos netto koster kun 12 kr
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
| bare et stykke legetøj og må IKKE sammlignes med en seriøs cd afspiller ! |
|
|
Se der er jeg nok lidt mere nuanceret end både dig og Kenneth. Controlleren har intet med lyden at gøre, sammenligningen skal stå mod receiveren. Der er ikke særligt meget i sådan en fætter som ikke kan modificeres eller overstyres (fx ekstern DAC). Så mener jeg klart man kan begynde at sammenligne - og diverse reviews siger da også det samme. Det er i hvert fald mit håb for mit anlæg :)
Jeg synes ikke det er fair at kalde det for "legetøj", "uværdigt hifi produkt" eller "til konfirmander der er ligelade med lyd" som du og Kenneth gør. Dels p.g.a. ovenstående, dels fordi folk opfatter pris/kvalitet forskelligt. Fordi naboen har et anlæg til 50.000 kr gør jo ikke mit anlæg til 25.000 kr ringere for mig vel? Pointen er at det er ok at mene et produkt er for ringe til ens egen smag, men der er ingen grund til at nedgøre det så andre ejere nærmest bør skamme sig.
Jeg mener heller ikke SB har den kvalitet som er stillet i udsigt gennem diverse fora etc, men jeg tror på produktet og de principper der ligger bag. Principper som ikke kan lade sig gøre med en CD i hånden. Jeg gider ikke CD'er, de skal rippes og ligge på en server hvor ingen kan ridse dem eller andet. Det er muligt det i sidste ende kommer til at koste mig over det dobbelte, men det er ok - ellers ville jeg skrotte det og se at komme videre.
Det er ment konstruktivt - og husk at foruden at have "potentiale" til at spille som en rigtig CD afspiller har det mange andre aspekter som en CD afspiller bare aldrig vil få.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
En DAC er da ligeglad med om den får sine bit's fra et drev eller en SB. Bare de kommer i de rigtige telegrammer og til tiden -
Så dem som ikke kan se fidusen og muligheder eller har tiltro til en SB og en ekstern DAC, er dem som mener at "rigtig" musik kun kan komme fra noget som koster over 20.000
En pakke vatpinde hos netto koster kun 12 kr
|
|
|
Så du mener at kvaliten er den samme om en DAC får sine bits fra en SB eller et 50.000kr Drev? __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
Frankie skrev:
| bare et stykke legetøj og må IKKE sammlignes med en seriøs cd afspiller ! |
|
|
Se der er jeg nok lidt mere nuanceret end både dig og Kenneth. Controlleren har intet med lyden at gøre, sammenligningen skal stå mod receiveren. Der er ikke særligt meget i sådan en fætter som ikke kan modificeres eller overstyres (fx ekstern DAC). Så mener jeg klart man kan begynde at sammenligne - og diverse reviews siger da også det samme. Det er i hvert fald mit håb for mit anlæg :)
Jeg synes ikke det er fair at kalde det for "legetøj", "uværdigt hifi produkt" eller "til konfirmander der er ligelade med lyd" som du og Kenneth gør. Dels p.g.a. ovenstående, dels fordi folk opfatter pris/kvalitet forskelligt. Fordi naboen har et anlæg til 50.000 kr gør jo ikke mit anlæg til 25.000 kr ringere for mig vel? Pointen er at det er ok at mene et produkt er for ringe til ens egen smag, men der er ingen grund til at nedgøre det så andre ejere nærmest bør skamme sig.
Jeg mener heller ikke SB har den kvalitet som er stillet i udsigt gennem diverse fora etc, men jeg tror på produktet og de principper der ligger bag. Principper som ikke kan lade sig gøre med en CD i hånden. Jeg gider ikke CD'er, de skal rippes og ligge på en server hvor ingen kan ridse dem eller andet. Det er muligt det i sidste ende kommer til at koste mig over det dobbelte, men det er ok - ellers ville jeg skrotte det og se at komme videre.
Det er ment konstruktivt - og husk at foruden at have "potentiale" til at spille som en rigtig CD afspiller har det mange andre aspekter som en CD afspiller bare aldrig vil få.
|
|
|
Jamen jeg er da enig med dig. Og ide´en er da hamrende god. Jeg konstater bare at jeg " personligt " synes det et lidt skramled produkt i forhold til hvad det blæst op til. Og at kvaliteten er ikke hvad den synes lyde til når man høre fra andre hvad de fortæller om den.
Er selv vild med ide´en om bare og sidde og flippe musikken rundt med en remote. Og jeg tror også på det nok skal lykkes og få smidt et produkt på marked som er godt. SB´en er bare ikke god nok til mig. Heller ikke med en DAC på. Men ide´en vil jeg gerne arbejde lidt med. Også se om vi kan forbedre SB´en så den formår og levere et godt digitalt signal uden for meget fnidder. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg valgte DacMagic over V-Dac. Hørte dog ingen af dem på ejet anlæg men i butikken. Så kan ikke retfærdigvis sige, at DacMagic er bedre, men syntes den var mere åben. :) Har ikke hørt de ældre Cambridge DACs, men du får trods alt muligheden for USB med DacMagic. Ved ikke om det har nogen interesse overhovedet? :)
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
C.Bukowski skrev:
En DAC er da ligeglad med om den får sine bit's fra et drev eller en SB. Bare
de kommer i de rigtige telegrammer og til tiden - Så dem som ikke kan se fidusen og muligheder eller har tiltro til en SB og en
ekstern DAC, er dem som mener at "rigtig" musik kun kan komme fra noget som koster over 20.000En pakke vatpinde hos
netto koster kun 12 kr |
|
|
Så du mener at kvaliten er den samme om en DAC får sine bits fra en SB eller et 50.000kr Drev? |
|
|
Tja, hos mig slog SB'en - selv med standard-strømforsyningen - et 30.000 kroners drev  Tror det kommer meget an på
hvor immun den brugte DAC er over for SB'ens dårligdomme.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
kennethjensen skrev:
C.Bukowski skrev:
En DAC er da ligeglad med om den får sine bit's fra et drev eller en SB. Bare de kommer i de rigtige telegrammer og til tiden - Så dem som ikke kan se fidusen og muligheder eller har tiltro til en SB og en ekstern DAC, er dem som mener at "rigtig" musik kun kan komme fra noget som koster over 20.000En pakke vatpinde hos netto koster kun 12 kr |
|
|
Så du mener at kvaliten er den samme om en DAC får sine bits fra en SB eller et 50.000kr Drev?
|
|
|
Tja, hos mig slog SB'en - selv med standard-strømforsyningen - et 30.000 kroners drev Tror det kommer meget an på hvor immun den brugte DAC er over for SB'ens dårligdomme. |
|
|
ja, eller om hvordan man oplever lyden personligt. Nogen fortrækket jo det ene og nogen noget andet. Jeg kan på ingen måder syntes godt om SB´en alene. Eller som standard digi ud.
Synes lyden er extrem digital og fnidret fra dens digitale udgang. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Encore skrev:
kennethjensen skrev:
C.Bukowski skrev:
En DAC er da ligeglad med om den får sine bit's fra et drev eller en SB. Bare de kommer i de
rigtige telegrammer og til tiden - Så dem som ikke kan se fidusen og muligheder eller har tiltro til en SB og en ekstern DAC,
er dem som mener at "rigtig" musik kun kan komme fra noget som koster over 20.000En pakke vatpinde hos netto koster
kun 12 kr |
|
|
Så du mener at kvaliten er den samme om en DAC får sine bits fra en SB eller et 50.000kr Drev?
|
|
|
Tja, hos mig slog SB'en - selv med standard-strømforsyningen - et 30.000 kroners drev smileys/smiley36.gif"> Tror det kommer meget an på hvor immun den brugte DAC er over for SB'ens dårligdomme.
|
|
|
ja, eller om hvordan man oplever lyden personligt. Nogen fortrækket jo det ene og nogen noget andet. Jeg kan på ingen
måder syntes godt om SB´en alene. Eller som standard digi ud.
Synes lyden er extrem digital og fnidret fra dens digitale udgang. |
|
|
Det skal siges at drevet var bedre når jeg kørte AES/EBU. Men optisk fra SB var endnu bedre. Hvis drevet havde haft en
optisk udgang, skulle det ikke undre mig om det havde vundet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
kennethjensen skrev:
Encore skrev:
kennethjensen skrev:
C.Bukowski skrev:
En DAC er da ligeglad med om den får sine bit's fra et drev eller en SB. Bare de kommer i de rigtige telegrammer og til tiden - Så dem som ikke kan se fidusen og muligheder eller har tiltro til en SB og en ekstern DAC, er dem som mener at "rigtig" musik kun kan komme fra noget som koster over 20.000En pakke vatpinde hos netto koster kun 12 kr |
|
|
|
|
|
Tja, hos mig slog SB'en - selv med standard-strømforsyningen - et 30.000 kroners drev smileys/smiley36.gif"> Tror det kommer meget an på hvor immun den brugte DAC er over for SB'ens dårligdomme.
|
|
|
ja, eller om hvordan man oplever lyden personligt. Nogen fortrækket jo det ene og nogen noget andet. Jeg kan på ingen måder syntes godt om SB´en alene. Eller som standard digi ud.
Synes lyden er extrem digital og fnidret fra dens digitale udgang.
|
|
|
Det skal siges at drevet var bedre når jeg kørte AES/EBU. Men optisk fra SB var endnu bedre. Hvis drevet havde haft en optisk udgang, skulle det ikke undre mig om det havde vundet. |
|
|
Optisk Det jo nok det mest ringet man kan benytte da processen er udsat for endnu mere støj og konverteringer. Samt har optisk en del begrænsninger hvad angår volume på mængden af data der skal overføres.
Ville til enhver tid mene coax er optisk overlegen.
Har prøvet optisk fra SB i 3 forskellige dacs. Alle med rigtig dårligt resultat. Skifter vi over til coax er lyden langt mere sammenhængende og rolig med mindre digitalis, dog stadig langt fra på et acceptabel plan. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |