Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Så fik jeg en SqueezeBox - men lyden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 September 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
Encore skrev:
kennethjensen skrev:
Encore skrev:
kennethjensen skrev:

C.Bukowski skrev:
En DAC er da ligeglad med om den får sine bit's fra et drev eller en SB. Bare de kommer i de
rigtige telegrammer og til tiden - Så dem som ikke kan se fidusen og muligheder eller har tiltro til en SB og en ekstern DAC,
er dem som mener at "rigtig" musik kun kan komme fra noget som koster over 20.000En pakke vatpinde hos netto koster
kun 12 kr

Så du mener at kvaliten er den samme om en DAC får sine bits fra en SB eller et 50.000kr Drev?

Tja, hos mig slog SB'en - selv med standard-strømforsyningen - et 30.000 kroners drev smileys/smiley36.gif">
Tror det kommer meget an på hvor immun den brugte DAC er over for SB'ens dårligdomme.

ja, eller om hvordan man oplever lyden personligt. Nogen fortrækket jo det ene og nogen noget andet. Jeg kan på ingen
måder syntes godt om SB´en alene. Eller som standard digi ud.

Synes lyden er extrem digital og fnidret fra dens digitale udgang.

Det skal siges at drevet var bedre når jeg kørte AES/EBU. Men optisk fra SB var endnu bedre. Hvis drevet
havde haft en optisk udgang, skulle det ikke undre mig om det havde vundet.

Optisk  Det jo nok det mest ringet man kan benytte da processen er udsat for endnu mere støj og konverteringer.
Samt har optisk en del begrænsninger hvad angår volume på mængden af data der skal overføres.

Ville til enhver tid mene coax er optisk overlegen.

Ja, men ikke hos mig. På Emm-dac'en. Har nok noget at gøre med at den kan afvise jitter, og at den optiske forbindelse
isolerer den fra SB'ens skod-elektronik.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 September 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Det sådan set underordnet hvad din DAC kan. Optisk er stadig coax underlegent data mængde mæssigt. Og High Res overførelser, der ville optisk slet ikke kunne levere varen uden for mange pauser og en helveds masse jitter.

Har du prøvet med coax?

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Det sådan set underordnet hvad din DAC kan. Optisk er stadig coax underlegent data mængde
mæssigt. Og High Res overførelser, der ville optisk slet ikke kunne levere varen uden for mange pauser og en helveds masse
jitter.

Har du prøvet med coax?

Nej, jeg har faktisk ikke prøvet coax, men AES/EBU var bedre end coax fra mit gamle drev, og coax var bedre fra drevet end
fra SB'en, så det er næsten helt sikkert at optisk er bedre. Janils havde samme erfaring med Emm-DAC'en.

Om optisk så stadig er bedre når samplingsraterne går op er jo ganske rigtigt ikke sikkert. Men det må komme an på en prøve,
og Sneaky/Majik giver mulighed for at afprøve det.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 September 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Optisk  Det jo nok det mest ringet man kan benytte da processen er udsat for endnu mere støj og konverteringer. Samt har optisk en del begrænsninger hvad angår volume på mængden af data der skal overføres.

Har prøvet optisk fra SB i 3 forskellige dacs. Alle med rigtig dårligt resultat. Skifter vi over til coax er lyden langt mere sammenhængende og rolig med mindre digitalis, dog stadig langt fra på et acceptabel plan.

Tilhængere af coax som begrunder valget med mange konverteringer på den optiske metode, glemmer ofte at galvanisk adskillelse er voldsomt godt i mange tilfælde. Så hvis I fravælger på baggrund af hvad andre siger af teori, uden at lytte selv, gør I jer selv en bjørnetjeneste. Jeg har set mange problemer blive løst med galvanisk adskillelse. Så hvis jeres SB lyder dårligt, kan jeg kun anbefale at prøve den optiske løsning - glem fordommene.

Her i tråden læste jeg at en forklaring på at opgradering af SB's PSU kunne give bedre lyd på digitaludgangen kunne være at den originale PSU påvirker resten af anlægget med støj. Endelig en god forklaring der udelukker vrøvl om at bits ikke bare er bits. Voodoo er ikke noget for ingeniører.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
kennethjensen skrev:

Optisk  Det jo nok det mest ringet man kan benytte da processen er udsat for endnu mere støj og konverteringer. Samt har optisk en del begrænsninger hvad angår volume på mængden af data der skal overføres.

Har prøvet optisk fra SB i 3 forskellige dacs. Alle med rigtig dårligt resultat. Skifter vi over til coax er lyden langt mere sammenhængende og rolig med mindre digitalis, dog stadig langt fra på et acceptabel plan.

Tilhængere af coax som begrunder valget med mange konverteringer på den optiske metode, glemmer ofte at galvanisk adskillelse er voldsomt godt i mange tilfælde. Så hvis I fravælger på baggrund af hvad andre siger af teori, uden at lytte selv, gør I jer selv en bjørnetjeneste. Jeg har set mange problemer blive løst med galvanisk adskillelse. Så hvis jeres SB lyder dårligt, kan jeg kun anbefale at prøve den optiske løsning - glem fordommene.

Her i tråden læste jeg at en forklaring på at opgradering af SB's PSU kunne give bedre lyd på digitaludgangen kunne være at den originale PSU påvirker resten af anlægget med støj. Endelig en god forklaring der udelukker vrøvl om at bits ikke bare er bits. Voodoo er ikke noget for ingeniører.

Det da kun hvis man benytter sig af noget elendigt grej man skal tænke på og skille tingene elektrisk.

Har selv prøve optisk på SB´en. Og det bestemt ikk bedre end coax. Tværtimod.

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 September 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
Men ide´en vil jeg gerne arbejde lidt med. Også se om vi kan forbedre SB´en så den formår og levere et godt digitalt signal uden for meget fnidder.

Ja jeg vil da holde øje med forum i håb om at du poster dine erfaringer med modificeringen af den digitale del - der er måske en go' ide gemt til os andre :)

Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
pof@ skrev:
kennethjensen skrev:
Optisk  Det jo nok det mest ringet man kan benytte da
processen er udsat for endnu mere støj og konverteringer. Samt har optisk en del begrænsninger hvad angår volume på
mængden af data der skal overføres.

Har prøvet optisk fra SB i 3 forskellige dacs. Alle med rigtig dårligt resultat. Skifter vi over til coax er lyden langt mere
sammenhængende og rolig med mindre digitalis, dog stadig langt fra på et acceptabel plan.

Tilhængere af coax som begrunder valget med mange konverteringer på den optiske metode, glemmer ofte at
galvanisk adskillelse er voldsomt godt i mange tilfælde. Så hvis I fravælger på baggrund af hvad andre siger af teori, uden
at lytte selv, gør I jer selv en bjørnetjeneste. Jeg har set mange problemer blive løst med galvanisk adskillelse. Så hvis jeres
SB lyder dårligt, kan jeg kun anbefale at prøve den optiske løsning - glem fordommene.Her i tråden læste jeg at en
forklaring på at opgradering af SB's PSU kunne give bedre lyd på digitaludgangen kunne være at den originale PSU påvirker
resten af anlægget med støj. Endelig en god forklaring der udelukker vrøvl om at bits ikke bare er bits. Voodoo er ikke noget
for ingeniører.

Det da kun hvis man benytter sig af noget elendigt grej man skal tænke på og skille tingene elektrisk.

Har selv prøve optisk på SB´en. Og det bestemt ikk bedre end coax. Tværtimod.

Ja, netop. SB'en er jo skod-elektronik. Om det så giver en forbedring med optisk, afhænger af om DAC'en kan eliminere den
øgede jitter som er på optisk.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jens det burde ikke betyde noget hvis modtageren er af ordenlig kvalitet og selv skærmer af fra eletrisk stråling mm...

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
Jens det burde ikke betyde noget hvis modtageren er af ordenlig kvalitet og selv skærmer af fra
eletrisk stråling mm...

Ja, OK, hvis DAC'en var mere immun over for den elektriske støj på coax-indgangen? MEn omvendt kan man som DAC-
fabrikant nok tillade sig at forvente en bedre kilde end SB'en. Skulle ikke undre mig om coax var bedre med en Linn som kilde.

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 September 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

C.Bukowski skrev:
En DAC er da ligeglad med om den får sine bit's fra et drev eller en SB. Bare de kommer i de rigtige telegrammer og til tiden -

Så dem som ikke kan se fidusen og muligheder eller har tiltro til en SB og en ekstern DAC, er dem som mener at "rigtig" musik kun kan komme fra noget som koster over 20.000

En pakke vatpinde hos netto koster kun 12 kr

Så du mener at kvaliten er den samme om en DAC får sine bits fra en SB eller et 50.000kr Drev?

Ja - Prisen er nu ikke afgørende i dette sammenhæng, men afsendelse og læsning af data strømme, som i virkeligheden bare er spædinger med en hvis tolerance som sættes og aflæse.

Når en PC kan sende en perfekt data strøm til en printer (til 345.- i bilka) som laver et perfekt billede uden fejl er problemet i mine øre mere vores selektive opfattelse af lyd -

SB har jo som en printer en buffer - Så hvad er forskellen ?
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
kennethjensen skrev:

C.Bukowski skrev:
En DAC er da ligeglad med om den får sine bit's fra et drev eller en SB. Bare
de kommer i de rigtige telegrammer og til tiden - Så dem som ikke kan se fidusen og muligheder eller har tiltro til en SB og en
ekstern DAC, er dem som mener at "rigtig" musik kun kan komme fra noget som koster over 20.000En pakke vatpinde hos
netto koster kun 12 kr

Tja, hos mig slog SB'en - selv med standard-strømforsyningen - et 30.000 kroners drev Tror det kommer meget an på
hvor immun den brugte DAC er over for SB'ens dårligdomme.

Ja de kære drev bliver snart overflødige

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
kennethjensen skrev:

C.Bukowski skrev:
En DAC er da ligeglad med om den får sine bit's fra et drev eller en SB. Bare de kommer i de rigtige telegrammer og til tiden -

Så dem som ikke kan se fidusen og muligheder eller har tiltro til en SB og en ekstern DAC, er dem som mener at "rigtig" musik kun kan komme fra noget som koster over 20.000

Ja - Prisen er nu ikke afgørende i dette sammenhæng, men afsendelse og læsning af data strømme, som i virkeligheden bare er spædinger med en hvis tolerance som sættes og aflæse.

Når en PC kan sende en perfekt data strøm til en printer (til 345.- i bilka) som laver et perfekt billede uden fejl er problemet i mine øre mere vores selektive opfattelse af lyd

Der tager du helt fejl. En pc kan ikke sende en stabil data. Der nogen buffer der hjælper til der.

Og data strømmen fra en pc er smæl fyldt med jitter og space imellem data. Det lidt det samme der sker i en SB. Kredsløbet er for ringet lavet. Kompenent kvaliten ligeledes.

Hvis en bit var en bit overalt, ville det jo være nemt og bygge hifi ik  teori og praktisk hænger sjældent sammen i den virklige verden.

eksvis når du skal overføre et signal fra SB via det optiske stik, så skal signalet igennem endnu en behandling da det digitale signal nu skal laves om til lys. Det giver jitter og begrænsninger i form af pauser imellem bitsne. Det lys signal der så modtages i DAC´en, skal så IGEN ændres om til alt digitalt signal, dvs endnu en proces hvor der opstår jitter og yderligere spaces mellem bitsne. Det skal DAC´en så forsøge og korrigere for. Coax har en meget simplere måde at overføre bitsne på. Og giver også i mine øre helt klart den bedste lyd.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

I øvrigt - jeg mener at have læst at coax (med phonostik) nærmest er den dårligste måde at overføre et digitalt signal på
elektrisk. BNC skulle være bedre (og var det også med min gamle drev/dac-combo), men AES/EBU skulle være den bedste.

EDIT: Fandt det her (og han giver dig helt ret, Kenneth, Toslink er inferiørt hvad angår specs). Men her er hvad han skriver:
"So a good practice is to use the resistor the same value as the cable characteristic impedance on both transmitter and
receiver
ends.
Having said that, the RCA connector IS ABSOLUTELY NOT a 75 Ohm impedance connector., So no matter what cable, no
matter
what transmitter and what receiver - the RCA will cause signal reflections.
The only good solution is BNC connector (50 Ohms) or XLR (110 Ohms)"

Han skriver også:
"there is no one proper way of doing SP/DIF (coax) but the most popular way is the worst - with single ended coax
transmission and wrong RCA connectors."

Linket er her: http://www.lampizator.eu/lampizator/TRANSPORT/CD_transport_D IY.html

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
I øvrigt - jeg mener at have læst at coax (med phonostik) nærmest er den dårligste måde at overføre et digitalt signal på
elektrisk. BNC skulle være bedre (og var det også med min gamle drev/dac-combo), men AES/EBU skulle være den bedste.

EDIT: Fandt det her (og han giver dig helt ret, Kenneth, Toslink er inferiørt hvad angår specs). Men her er hvad han skriver:
"So a good practice is to use the resistor the same value as the cable characteristic impedance on both transmitter and
receiver
ends.
Having said that, the RCA connector IS ABSOLUTELY NOT a 75 Ohm impedance connector., So no matter what cable, no
matter
what transmitter and what receiver - the RCA will cause signal reflections.
The only good solution is BNC connector (50 Ohms) or XLR (110 Ohms)"

Han skriver også:
"there is no one proper way of doing SP/DIF (coax) but the most popular way is the worst - with single ended coax
transmission and wrong RCA connectors."

Linket er her: http://www.lampizator.eu/lampizator/TRANSPORT/CD_transport_D IY.html

Ja det så hans mening hehe. Han er teori nørd så det batter  Men meget spændende læsning.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med ham at XLR 110 ohms er den absolutte bedste løsning. Men det desværre ikke alle dacs der har det. Og for den sags skyld drev.

Nu skal du også huske på at funktionen i et drev og en SB er konstruktionsmæssigt langt fra hinanden

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
C.Bukowski skrev:
kennethjensen skrev:

C.Bukowski skrev:

Når en PC kan sende en perfekt data strøm til en printer (til 345.- i bilka) som laver et perfekt billede uden fejl er problemet i mine øre mere vores selektive opfattelse af lyd

Der tager du helt fejl. En pc kan ikke sende en stabil data. Der nogen buffer der hjælper til der.

Og data strømmen fra en pc er smæl fyldt med jitter og space imellem data. Det lidt det samme der sker i en SB. Kredsløbet er for ringet lavet. Kompenent kvaliten ligeledes.

Hvis en bit var en bit overalt, ville det jo være nemt og bygge hifi ik  teori og praktisk hænger sjældent sammen i den virklige verden.

eksvis når du skal overføre et signal fra SB via det optiske stik, så skal signalet igennem endnu en behandling da det digitale signal nu skal laves om til lys. Det giver jitter og begrænsninger i form af pauser imellem bitsne. Det lys signal der så modtages i DAC´en, skal så IGEN ændres om til alt digitalt signal, dvs endnu en proces hvor der opstår jitter og yderligere spaces mellem bitsne. Det skal DAC´en så forsøge og korrigere for. Coax har en meget simplere måde at overføre bitsne på. Og giver også i mine øre helt klart den bedste lyd.

Jamen det er den samme problematik i et drev til 30.000. Der er opstår også jitter (fnidder i forsendelsen), for ikke at glemme ridser på cd'erne også spiller ind.

SB har en buffer indbygget - Så kan ikke se det store problem.

Og ja - Brug coax

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Jeg valgte DacMagic over V-Dac. Hørte dog ingen af dem på ejet anlæg men i butikken. Så kan ikke retfærdigvis sige, at DacMagic er bedre, men syntes den var mere åben. :) Har ikke hørt de ældre Cambridge DACs, men du får trods alt muligheden for USB med DacMagic. Ved ikke om det har nogen interesse overhovedet? :)

Tak for svar. Umiddelbart har jeg ikke behov for USB da en del af dette projekt har været at samle en 24/7 server som er kablet til mit netværk. Så det er derfra der streames.

Men jeg hælder også mest til en DacMagic - og egentligt mest til at få en ny - men forhåbentligt er der nogen der øser ud af erfaringer som bedre kan afgøre valget mellem en brugt Cambridge kontra en ny.

Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

hehehehe. Der altså mile vidt forskel på en CD afspiller og SB´s opbygning og konstruktion. De kan ikke rigtig sammenlignes. SB´en er en vidrebringer med en DAC i. Den læser ikke noget  helt andre principper.

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:
Music fidelity v-dac koster det samme som DACmagic, og skulle efter sigende også være god til prisen.

Tak for link. Jeg skal lige have læst nogle flere tests af denne - men umiddelbart er det rigtigt fint der er et alternativ til Cambridge.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Encore skrev:
I øvrigt - jeg mener at have læst at coax (med phonostik) nærmest er den
dårligste måde at overføre et digitalt signal på elektrisk. BNC skulle være bedre (og var det også med min gamle drev/dac-
combo), men AES/EBU skulle være den bedste. EDIT: Fandt det her (og han giver dig helt ret, Kenneth, Toslink er inferiørt
hvad angår specs). Men her er hvad han skriver: "So a good practice is to use the resistor the same value as the cable
characteristic impedance on both transmitter and receiver ends. Having said that, the RCA connector IS ABSOLUTELY NOT a
75 Ohm impedance connector., So no matter what cable, no matter what transmitter and what receiver - the RCA will cause
signal reflections. The only good solution is BNC connector (50 Ohms) or XLR (110 Ohms)" Han skriver også: "there is no one
proper way of doing SP/DIF (coax) but the most popular way is the worst - with single ended coax transmission and wrong
RCA connectors." Linket er her: http://www.lampizator.eu/lampizator/TRANSPORT/CD_transport_D IY.html

Ja det så hans mening hehe. Han er teori nørd så det batter  Men meget spændende læsning.

Var der ikke noget med at du også skulle have en Emm DAC2 på prøve? Så kan du jo med egne ører høre at optisk er bedre
med kombinationen SB/Emm. Ellers må du sgu' kæmpe dig op af trapperne hos mig - så skal du få syn for sagn

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes