| Forfatter |
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
kennethjensen skrev:
Encore skrev:
I øvrigt - jeg mener at have læst at coax (med phonostik) nærmest er den dårligste måde at overføre et digitalt signal på elektrisk. BNC skulle være bedre (og var det også med min gamle drev/dac- combo), men AES/EBU skulle være den bedste. EDIT: Fandt det her (og han giver dig helt ret, Kenneth, Toslink er inferiørt hvad angår specs). Men her er hvad han skriver: "So a good practice is to use the resistor the same value as the cable characteristic impedance on both transmitter and receiver ends. Having said that, the RCA connector IS ABSOLUTELY NOT a 75 Ohm impedance connector., So no matter what cable, no matter what transmitter and what receiver - the RCA will cause signal reflections. The only good solution is BNC connector (50 Ohms) or XLR (110 Ohms)" Han skriver også: "there is no one proper way of doing SP/DIF (coax) but the most popular way is the worst - with single ended coax transmission and wrong RCA connectors." Linket er her: http://www.lampizator.eu/lampizator/TRANSPORT/CD_transport_D IY.html |
|
|
Ja det så hans mening hehe. Han er teori nørd så det batter Men meget spændende læsning.
|
|
|
Var der ikke noget med at du også skulle have en Emm DAC2 på prøve? Så kan du jo med egne ører høre at optisk er bedre med kombinationen SB/Emm. Ellers må du sgu' kæmpe dig op af trapperne hos mig - så skal du få syn for sagn  |
|
|
Jov, den tid den sorg hehehe. Der lige nogen andre ting der skal igennem møllen først  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
WernerClausen Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nu udstiller jeg lige min uvidenhed (igen). Jeg kan læse hvad et coax kabel er, men er usikker hvad jeg skal gå efter. Lad os antage at jeg bestiller en ny DAC. Så skal jeg bruge et kabel mellem SB og DAC. Jeg vil også gerne have udskiftet mine kabler som går til min forforstærker nu vi er igang. Dette er en ældre Electrocompaniet så der er kun de gamle phono indgange.
Hvad skal jeg have? Jeg har fx dette link: http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/digitalkabel/van_d en_hul_the_name_digital_kabel_10_meter.htm . Der står det er et coax-digital-kabel. Omvendt står der også at det er til phono! Men phono er da ikke digitalt eller hvad? Det er lidt forvirrende. Er der ikke en venlig sjæl der gider smide et par links (helst fra Hifiklubben da jeg nok bestiller der) på hhv et godt kabel mellem en Cambridge DacMagic og min forforstærker - og et kabel mellem Cambridge og SB...:)
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er lidt forvirrende. Et digitalt coax-kabel er med phono-stik. Så i princippet kan et alm. signalkabel bruges, men det har
typisk ikke den rigtige impendans, som der af forskellige grunde skal være i et digikabel.
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
WernerClausen skrev:
|
Ja nu udstiller jeg lige min uvidenhed (igen). Jeg kan læse hvad et coax kabel er, men er usikker hvad jeg skal gå efter. Lad os antage at jeg bestiller en ny DAC. Så skal jeg bruge et kabel mellem SB og DAC. Jeg vil også gerne have udskiftet mine kabler som går til min forforstærker nu vi er igang. Dette er en ældre Electrocompaniet så der er kun de gamle phono indgange.
Hvad skal jeg have? Jeg har fx dette link: http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/digitalkabel/van_d en_hul_the_name_digital_kabel_10_meter.htm . Der står det er et coax-digital-kabel. Omvendt står der også at det er til phono! Men phono er da ikke digitalt eller hvad? Det er lidt forvirrende. Er der ikke en venlig sjæl der gider smide et par links (helst fra Hifiklubben da jeg nok bestiller der) på hhv et godt kabel mellem en Cambridge DacMagic og min forforstærker - og et kabel mellem Cambridge og SB...:)
|
|
|
hej, jeg har det kabel du linker til. Jeg synes ikke at det er så overdrevey godt. Synes at det er lidt spidst på toppen. Jeg har selv sat et alm. RCA kabel imellem istedet for. I mit tilfælde et argento sølv kabel, altså et ret så dyrt kabel sammenlignet med det du linker til. Hvis du evt. er intersseret i mit kabel, send da en pb. mvh __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
hehehehe. Der altså mile vidt forskel på en CD afspiller og SB´s opbygning og konstruktion. De kan ikke rigtig sammenlignes. SB´en er en vidrebringer med en DAC i. Den læser ikke noget helt andre principper.
|
|
|
Er den blot en vidrebringer ødelægger den heller ikke noget - Ret smart den SB
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
kennethjensen skrev:
|
hehehehe. Der altså mile vidt forskel på en CD afspiller og SB´s opbygning og konstruktion. De kan ikke rigtig sammenlignes. SB´en er en vidrebringer med en DAC i. Den læser ikke noget helt andre principper.
|
|
|
Er den blot en vidrebringer ødelægger den heller ikke noget - Ret smart den SB
|
|
|
Smart? Ja. God? Nej. Sikkert til alm behov. Men der stopper legen så også. Kritisk, ja det er jeg. Stille krav til mine apperater  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør jeg nu også - men lader mig ikke begrænse af billigt kram eller andre unoder
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
| Det gør jeg nu også - men lader mig ikke begrænse af billigt kram eller andre unoder |
|
|
Bruger du ikke SB?  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
C.Bukowski skrev:
| Det gør jeg nu også - men lader mig ikke begrænse af billigt kram eller andre unoder |
|
|
Bruger du ikke SB?  |
|
|
Jo sgu - Fagre Nye Verden Ps. Godt link Pof - Men det er den gamle SB
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det så ikke en SB duet 
Sådan her ser en duet ud...

Der ikke gjort synderligt meget ud af kvaliten. Vil ligge billed op når min SB kommer retur fra England. Så skulle den gerne se lidt anerledes ud.
__________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Amatøre, de skal bruge en formiddag på og finde lyd delen  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
|
Det så ikke en SB duet 

Der ikke gjort synderligt meget ud af kvaliten. Vil ligge billed op når min SB kommer retur fra England. Så skulle den gerne se lidt anerledes ud.
|
|
|
Nu bliver det ret sjovt - Du tror ikke på den, men sender den til England og ofre en masse masse penge  Håber der kommer en tråd om det projekt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
kennethjensen skrev:
|
Det så ikke en SB duet 

|
|
|
Nu bliver det ret sjovt - Du tror ikke på den, men sender den til England og ofre en masse masse penge 
Håber der kommer en tråd om det projekt
|
|
|
Du kan følge med på min allerede eksisterende tråd... Bliver jo nød til og se hvor langt man kan komme ved og modificere digital delen og helt bypasse den analoge del. Som vi begge er enige om, det et smart produkt, bare ikke ret godt lyd mæssigt. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er jitter tal for et godt cd drev? For en SB er det 50ps via s/pdif og 35ps for Transporter. Og ved cd drev har læsehoved kun et forsøg til at gætte sig til, hvilken bit den skal læse, og der kan være et problem med snavs/riset skiver. Rippet filer er blevet tjekket flere gange via ripperprogram = mindre bitfejl
Mvh Torben
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben skrev:
|
Hvad er jitter tal for et godt cd drev? For en SB er det 50ps via s/pdif og 35ps for Transporter. Og ved cd drev har læsehoved kun et forsøg til at gætte sig til, hvilken bit den skal læse, og der kan være et problem med snavs/riset skiver. Rippet filer er blevet tjekket flere gange via ripperprogram = mindre bitfejl
Mvh Torben
|
|
|
Forkert. Mange nyere konstruktioner, der læser cd drever forud for afspilningen og ligger musikken i en buffer. Netop for og undgå fejllæsning 
Eksvis i Mcintosh MCD500SACD er jitteren så lav den ikke er målbar.
Også er snavs og ridser på pladen ikke lig med jitter, blot fejllæsning. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Torben skrev:
|
Mvh Torben
|
|
|
Forkert. Mange nyere konstruktioner, der læser cd drever forud for afspilningen og ligger musikken i en buffer. Netop for og undgå fejllæsning 
Også er snavs og ridser på pladen ikke lig med jitter, blot fejllæsning. |
|
|
Sb Duet har også en buffer -
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
kennethjensen skrev:
C.Bukowski skrev:
|
|
Bruger du ikke SB?  |
|
|
Jo sgu - Fagre Nye Verden
Ps. Godt link Pof - Men det er den gamle SB
|
|
|
Selvfølgelig er det den gamle udgave, Touch er jo først lige kommet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
kennethjensen skrev:
Torben skrev:
|
Mvh Torben
|
|
|
Også er snavs og ridser på pladen ikke lig med jitter, blot fejllæsning.
|
|
|
Sb Duet har også en buffer -
|
|
|
Ja. Og? Ved du hvad den bruger den buffer til? __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Torben skrev:
|
Mvh Torben
|
|
|
Også er snavs og ridser på pladen ikke lig med jitter, blot fejllæsning.
|
|
|
Nu syntes jeg ikke det er rimeligt at sammenligne en SB til 1500 kroner med en Mcintosh til 60.000 kroner. Nu kender jeg ikke den cd afspiller. Men hvis den har en buffer... hvad sker der så hvis der bliver ved med at være fejl på skiven? Springer den så bare vidre? Og hvad sker der med musikken?
Når man ripper musikken, så bliver det sammenlignet med en database på nettet, så software ved hvordan bit skal se ud. Kan Mcintosh finde ud af hvordan bitne skal se ud, eller gætter den sig frem?
Mvh Torben
|
| Til top |
|
| |