Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 03:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Retro-audio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Din begejstring tager da en smule overhånd nu - nu er DCD-3560 den bedste 16/44 til dato lavet. Så må jeg hellere skippe min Accuphase DP-55 til fordel for den - not!

Det er godt nok med lidt entusiasme, og at du er glad for den, men sæt lige tingene i perspektiv. Jeg kan sagtens mindes andre maskiner du har rost mindst lige så meget på vejen - kan du ikke?

Man har vel lov at ændre mening
Som den salige Jens Otto engang sagde "man har et fast standpunkt indtil man tager et nyt".

Men derudover er det faktisk temmeligt svært at sammenligne Accuphase med 3560, de er vel nærmere modsætninger end andet.
3560 er særdeles fast i kødet, hvor mine erfaringer med Accuphase går mere i retning af det bløde og meget detaljerede, der normalt kendetegner lyden fra FET´s. De står simpelthen ikke på det samme fundament.
Så hvis du falder for 3560, så vil du ikke kunne bruge Accuphasen derefter og omvendt.
At Miju så har været vild efter en stribe maskiner, jeg end ikke gad høre på i badeværelset er så en anden sag, men jeg kan ikke fortænke ham i, at når ørerne først er åbnet for 3560, så kan man ikke rigtigt med disse maskiner mere. De bliver for blege og bløde.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Nicolai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en Accuphase DP-55 og jeg elsker den! Det er rigtigt at den spiller blødere og mere poleret end en 3560, en maskine som jeg også kender rigtig godt. Den er meget kontant og efter min mening lidt "80´er-ramt" i lyden, til gengæld en den bundsolidt bygget og vil sikkert kunne holde ligeså lang tid som en Accuphase (evigt?)

Lyden fra en 3560 kan minde lidt om den lydfilosofi Threshold havde i 80´erne, så hvis man tænder på 3560´eren skal man lytte til de gamle FET10/SA-konstruktioner.

Jeg spiller selv på en noget hærget Audio Innovations 500, der efter min mening er det bedste jeg har haft. Jeg gav 2500 for den, og den gav min integrerede Classé tørt på!

Jeg overvejer dog at finde en af de gamle Accuphase forstærkere, er der nogen der kan anbefale nogle af de gamle modeller?

Til top Vis Nicolai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Hej Nicolai,

Jeg har også en Accuphase DP-55, som jeg også en vældig tilfreds med :-)

Har du set den Accuphase P 300 V der er i den blå avis til 5500 kr.? Tror den vil gøre det godt, og du kan jo sagtens koble en effektforstærker direkte til din 55'er. Det har jeg også selv gjort.....

Ellers ville jeg måske kigge efter en integreret Accuphase som 305/306 eller 405/406.....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Ronin]

Din begejstring tager da en smule overhånd nu - nu er DCD-3560 den bedste 16/44 til dato lavet.

Det er jo rigtig nok!! og en meget subjektiv betragtning!! det er så bare MIN! udmyg mening...

Så må jeg hellere skippe min Accuphase DP-55 til fordel for den - not!

Det ville nok være dumt!! for denne er en ganske fantastisk maskine lige så!!... har hørt en DP-70.. og den sparker I DEN GRAD! RØV!!!!  regner med at din ( lidt mindre model) nok gør det samme!

Alt respekt for Accuphase!!

Hvad har du giver for en sådan????

Det er godt nok med lidt entusiasme, og at du er glad for den, men sæt lige tingene i perspektiv. Jeg kan sagtens mindes andre maskiner du har rost mindst lige så meget på vejen - kan du ikke?

Jo der er mange fine maskiner!! og de er stadig fine og så gode som jeg da altid har sagt og ment de er !!..

De er bare knap så økonomisk justificerbare mere set på baggrunden af DCD3560!!! og af den grund har jeg sat  tiltænkte ny køb i 15000 kr. området på en længere "pause"...  og DET BLIVER SÅ IKKE!!! 16/44 FORMAT MASKINE!! opsampling eller ej mm...

Jeg venter til format krigen har lagt sig og der er et sikkert nyt medie der skal være DET! om det så bliver SACD eller DVD Audio eller ??? 

Jeg har jo 5000 16/44 skiver! og  3 - 4 stk. SACD !! og indtil denne balance ændre sig væsentligt gør DCD3560 jobbet så godt at det slæt ikke er justificerbart at "smide" penge i ny 16/44 maskine!!..  de penge er brugt bedre andet steds!!..

Man får bare ALT!! for lidt i forhold med de nye dyre maskiner!! det er flue knæpperi vi taler om! og efter MIN MENIG! ikke pengene værd!..

Selvfølgelig er DCD3560 ikke verdens bedste 16/44 afspiller!.. der er mange gode maskiner! og også nogle andre gode gamle "kæmper" med nogle år på bagen der lige så kan gøre sig gældende stadig!! blandt andet fra Pioneer, Sony og ikke mindst Accuphase..

Hvilken af disse gamle maskiner man bedst kan lide lyden fra er en smags sag! på samme måde som med forskællige nye maskiner...   men kvaliteten i dem! er der ikke noget at udsætte på!.. OG DET ER DEN!!! DER SAGTENS KAN BRINGES TIL AT FØLGE DEN NYE MASKINER PÅ MARKHEDET TIL SAMME PRIS ELLER ENDDA LANGT DYRE TIL DØRS!!...

DCD3560 giver bare en exeptionel ydelse for hvad man kan få den for og gør sig ufatteligt nok helt utroligt godt op mod eller ved siden af de nye maskiner!.. så for 1500 kr. inc. opgraderinger mm alt i alt dog under  mellem 5 & 7000 kr. får man noget der er langt bedre end hvad man kan få af nyt til samme penge og som gør sig med langt dyre nye maskiner!.

Det er DET! der er det facinerende og utrolige!! men ikke desto mindre!!

( Men som sagt alt efter klang smag er der da andre fine alternativer!... jeg er bare faldet for DCD3560`s faste og bund solide samt rene gengivelse og generelle kvaliteter der med modefikationer yderligere kan underbygges og understøttes samt forbedres!!! )

Der er dog ingen tvivl om at fremtiden byder på ny maskine i form af en og anden afspiller af de nye formater, alt efter hvad der nu bliver det ledende og det der kommer seriøst udvalg af!! efter hvad jeg kan se lige pt. kunne dette dog godt blive SACD!????..

Og her kan INGEN!! 16/44 maskine uanset konstruktion og pris være med!! selv relativ billige modeller der afspiller SACD sparker røv på alt selv de dyreste 16/44 maskiner formår!!

Men pt. har jeg ikke hørt nogen SACD eller mulit format maskiner afspille 16/44 lige så godt som en decideret 16/44 mskine til samme pris og endda langt billigere!.. ( her under DCD3560!) her falder de til jorden!! og som sagt da jeg stadig har et hav af 16/44 skiver vil jeg hellre have disse gengivet optiamle end jeg vil have optimal lyd fra få helt nye skiver!...

Tiden arbejder da imod 16/44 ingen tvivl om det... og også DCD3560!

Men jeg regner med den har nogle år i mit system endnu.. og SÅ!!.. ja så! får vi at se!!

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Det er en japansk dobbelttriode beregnet til farveTV. Den er dyr fordi Rossing bestemte prisen.

Waal

[/QUOTE]

Jeg har lige undersøgt sagen, det er et rør der er designet i japan til hifibrug i 70erne, jeg er ret sikker på at det ikke er et sweep rør. På dataarket er det også ret lineært, i forhold til de fleste andre sweeps.

Her er lidt data på 50CA10 (eller 6CA10 når det er med 6.3V glød)

Pmax 30W, Va max 450V. Kunne ikke finde kapacitanser på røret. Ser ud til at være forholdsvis effektiv, med omkring 30W PP/AB.

Jeg tjkkede mine kataloger, det er muligt at få nye rør fra Kina. De producerer dem åbenbart som de eneste.

tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

hej miju

jeg troede slet ikke at det dersens nymodens pjank såsom compact-disc afspillere kunne bære betegnelsen "retro".

nææh i gamle dage spillede man på grammofon (har hørt at de nu også fåes til strøm - min grammofon skal trækkes op).

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Tubeman skrev:

Det er en japansk dobbelttriode beregnet til farveTV. Den er dyr fordi Rossing bestemte prisen.

Waal

[/QUOTE]

Jeg har lige undersøgt sagen, det er et rør der er designet i japan til hifibrug i 70erne, jeg er ret sikker på at det ikke er et sweep rør. På dataarket er det også ret lineært, i forhold til de fleste andre sweeps.

Pmax 30W, Va max 450V. Kunne ikke finde kapacitanser på røret. Ser ud til at være forholdsvis effektiv, med omkring 30W PP/AB.

Jeg tjkkede mine kataloger, det er muligt at få nye rør fra Kina. De producerer dem åbenbart som de eneste.

tubeman

[/QUOTE]
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Marts 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Tubeman skrev:

Waal

tubeman

[/QUOTE] [/QUOTE]

Din kilde om jeg må bede, dine oplysninger virker temmelig "kinesiske" Glødespændingen på de "rigtige" 50CA10 er 50V og der er ingen erstatningsrør.

Det sæt let brugte jeg har på lager hedder Internationel Servicemaster. er prod. i Korea og er 4 ud af 8. Resten gik retur (syge og dårlige) Prisen havde været ok (små 200,- stk) hvis rørene havde været af en anstændig kvalitet.

Waal

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Marts 2004 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel accuphase e-202, den trækker min sub.

Det er efter min mening en af de gode gamle superslidere!

Jeg bruger også en audio60, som også må betegnes som retro, men den er bygget så simpelt at den lyder ganske fortrinligt, den har dog fået nogen nye lytter, med noget mere kapasitet.

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

[

[/QUOTE] [/QUOTE]

Din kilde om jeg må bede, dine oplysninger virker temmelig "kinesiske" Glødespændingen på de "rigtige" 50CA10 er 50V og der er ingen erstatningsrør.

Min kilde er et japansk dataark (NEC), på 50CA10 (glød 50V/175mA) samt 6CA10 (6.3V/1.5A), det er samme rør på nær gløden. Ligesom EL509 er det samme rør som PL509 på nær gløden. Hvad mener du med at mine oplysninger virker kinesiske?

Enig i at der ikke findes erstatninger til 50CA10, men der bliver produceret en version i Kina, den er i mit SINO (sammenslutning af diverse kinesiske fabrikanter) katalog fra 2002. Jeg kender ikke kvaliteten på deres 50CA10.

Det sæt let brugte jeg har på lager hedder Internationel Servicemaster. er prod. i Korea og er 4 ud af 8. Resten gik retur (syge og dårlige) Prisen havde været ok (små 200,- stk) hvis rørene havde været af en anstændig kvalitet.

Jeg kender godt til interenational servicemaster, det er et handelsfirma ligesom Ruby og Groove tubes, der sætter deres eget navn på rør fabrikeret af andre.

Jeg har dog aldrig hørt om en Koreansk produceret 50CA10, er du sikker på at den ikke er kinesisk?

Mvh Tubeman

Waal

[/QUOTE]

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Marts 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Tubeman skrev:
[

[/QUOTE]

Min kilde er et japansk dataark (NEC), på 50CA10 (glød 50V/175mA) samt 6CA10 (6.3V/1.5A), det er samme rør på nær gløden. Ligesom EL509 er det samme rør som PL509 på nær gløden. Hvad mener du med at mine oplysninger virker kinesiske?

Du fik 6CA10 til at lyde som en erstatning for 50CA10. Forsøger du at trække over 1A fra trafoen i en SQ38 til glødetråden er resultatet særdeles "kinesisk"

Enig i at der ikke findes erstatninger til 50CA10, men der bliver produceret en version i Kina, den er i mit SINO (sammenslutning af diverse kinesiske fabrikanter) katalog fra 2002. Jeg kender ikke kvaliteten på deres 50CA10.

Jeg kender godt til interenational servicemaster, det er et handelsfirma ligesom Ruby og Groove tubes, der sætter deres eget navn på rør fabrikeret af andre.

Jeg har dog aldrig hørt om en Koreansk produceret 50CA10, er du sikker på at den ikke er kinesisk?

Jeg er sikker på at der står "made in Korea" på rørene. Jeg er sikker på at de er importeret via USA i '91, og jeg er sikker på at 4 ud af 8 rør var defekte. Hvorfra og hvordan de er havnet i USA bliver rent gætværk.

Waal 

Mvh Tubeman

Waal

[/QUOTE] [/QUOTE]

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=waal]

Du fik 6CA10 til at lyde som en erstatning for 50CA10. Forsøger du at trække over 1A fra trafoen i en SQ38 til glødetråden er resultatet særdeles "kinesisk"

OK, jeg tog det nok for givet at det ikke kunne misforstås.

Jeg er sikker på at der står "made in Korea" på rørene. Jeg er sikker på at de er importeret via USA i '91, og jeg er sikker på at 4 ud af 8 rør var defekte. Hvorfra og hvordan de er havnet i USA bliver rent gætværk.

OK, så blev jeg så klog, jeg har aldrig set andre end japanske, og i kataloget de kinesiske. Så ved jeg det, takker for oplysningen.

Tubeman

Waal 

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Denon DP-S1 6 DA-S1.  stadig det bedste der fås til afspilning af de gamle skiver. PUNKTUM!

vh.

Morten.

Ducks rule!
Til top Vis duck64's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duck64

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

retro audio, mine forældre har stadig ikke opgarderet fra deres Scandyna (A-25 tror jeg) og om end Sansui (japansk eller kinesisk mærke?) pladespilleren sjældent bliver benyttet står den der stadig. Resten af deres anlægget består Pioneer A-22,TX-970L og CT-670 om det også betegnes retro skal jeg ikke helt kunne vurdere.

En gammel B&o beomaster 900 reciever (RG eller måske er det M = til externe højtalere) spiller stadig i værkstedet. Jeg mener det skulle være en af de første modeller hvor de var gået over til transistor. Den blev fundet på lossepladsen for en hel del år siden og det eneste der var i stykker var vist on/off knappen, denne blev bypasset og afløst af en extern kontakt.

B&o Beomaster 900. Som velholdt mit eget eksemplar er dog på ingen måde nær så godt holdt.

Havde vist en B&0 båndafspiller (kan ikke huske om der var indbyget forstærker & radio) men tror den holdt op med at virke og røg ud.

Desuden har jeg selv fundet nogle Scandyna A20 til et loppemarkets lign. arrangement, 30kr for sættet. Spiller pt. med en Pioneer SA-520 ved de gamles fjernsyn

Stod også lidt og overvejede at snuppe en quadro forstærker med til samme arrangement.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=duck64]

Denon DP-S1 6 DA-S1.  stadig det bedste der fås til afspilning af de gamle skiver. PUNKTUM!

vh.

Morten

JA! hvis du anvender en DCD3560 som drev til DA-S1  så rykker det for vildt!..

DP-S1 Drevet er pisse lækkert at se på men ikke nær så godt og vellydende som DCD3560`s 

Det har vi jo prøvet! sååååå

mvh.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Sådan en

spille så jeg er moderniseret til kunne spille hi-rez formatet 78rpm.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

WOOOOW!!!!!!  

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har IMF RSPM MK IV og TLS 80 højttalere, Carlsson OA 50 opgraderet til 50.2 status, Tandberg TCD 440 A kassette, Nakamichi LX 5 kassette, Tandberg TPT 3001 A, verdens bedste tuner, samt så har jeg en Micro Seiki BL 51 pladespiller.

Niels.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes