Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilke højtalere til NAD216 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 September 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Morten A skrev:
Den eneste Nad forstærker jeg selv har haft var netop en C372, syntes den gjorde det ganske godt i forhold til prisen, men sådan høre vi så forskelligt. Selv er jeg blevet ret skuffet over kineser grej, som mange roser til skyerne..

Ja så er vi godt nok forskellige. Synes f.eks. Cayin 153b er mange klasser over C372.

En Cayin 153b ville ikke have en kinamands chance for at få noget lyd ud af mine kappa 8,2, sammenlignet med C372. Så for mig var det den rette forstærker på det tidspunkt med et lille buget.

Generelt er kineserne meget flotte, der bliver ikke sparet på aluminium og lysdioder, nogle modeller er med synlige rør i front eller har store vu- meter i stil med langt dyre mærker som Mcintosh, Accuphase m. f.

Konstruktionerne er tunge, og tit er der tale om en hybrid. Generelt er der masser af watt, lyden er lidt farvede ”varm” en del kan køre i ren klasse A.

Dette er min opfattelse, hvis jeg skal beskrive en kineser, ved det er lidt generaliserende.

Mine erfaringer er at der i flere tilfælde er tale om makeup for at få folk til at købe deres A / V produkter.

Med hensyn til Kina kabler er jeg ikke så meget i tvivl, det er ikke andet end makeup og varm luft fra Østen.

Den værste oplevelse jeg har haft med en kineser var da jeg købte en CAV A12 hos Highsound.

Til at starte med var jeg godt tilfreds, Havde lyttet til en del forstærkere, da jeg bor i københavn hvor udbudet af hifi-forhandlere er stort. Som tiden gik var der dog flere og flere ting der irriterede. Jeg blev ret hurtig træt af det store vu - meter i fronten, da man ikke kunne slukke for det når man fx så film og brugte forstærkeren. Terminalerne til signalkabler sad så tæt at det var umuligt at få nogle ordentlig RCA stik til at sidde uden man måtte bøje stikkene i forstærkeren hver sin vej. Der var heller ikke jord på forstærkeren, det fandt jeg ud af da jeg ville skifte net - kablet til et med jord, der var bare ikke noget ben til jorden i hun stikket på forstærkeren..

Lyden var egentlig ok, den var virkelig kraftig og kunne styre selv mine højtallere den gang, Infinity Kappa 8,2 der ellers har ryg for at være helt umulige. Bunden var også ret god, mellem tone og diskanten manglede lidt detaljer og var lidt for tilbage trukket, men det var ikke noget der kom bag på mig.

Til gengæld fandt jeg ud af at den spillede højre i venstre side, og skruede man helt ned spillede den stadig pænt højt i venstre side. Forlagde forhandleren problemet, som sagde det var et godt tegn, og man tit så det på gode forstærkere med kort signalvej, var ikke helt enig men kunne ikke gøre så meget.

Betjeningen af volumenknappen var nærmest umulig, da de 200 w i 8 ohm blev fyret af mellem kl. 8 og 10. Rent kosmetisk var den lidt grov i finishen men der var brugt godt med alu, Der var lidt riser i den sorte maling på køleribberne så man kunne se den rå aluminium. Fødderne bøjede lidt op unde forstærkeren, nok på grund af dens store vægt, men alligevel burde det ikke ske.

En dag da jeg skulle spille, var der slet ingen lyd i venstre side, så måtte indlevere den til forhandleren, der først afviste min reklamation da den var 1 år og 1 måned. Tror dog godt han kunne se jeg så mærkelig ud, så han blev mere åben :-) Han kunne ikke skaffe reservedele til den, der ville i hvert fald gå meget lang tid. Til alt held havde han fået en brugt forstærker ind magen til min, så den fik jeg i stedet.

Da jeg kom hjem og satte den til var der de samme problemer med forskelligt lydniveau i hver side, så solgte den med stort tab. Ture ikke tage chancen og beholde den, når den nærmest ville være umulig at få repareret.

Det skal siges at en CAV A12 ikke høre til i den billige ende af forstærkere fra Kina, med en pris på over 21.000 kr. mk. 1 versionen kostede enda 24.000.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 20 September 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Mon ikke du bare har været uheldig med det éne produkt du har købt fra Kina så? Har du overhovedet hørt 153b lige mod 372? Jeg vil ikke udtale mig om alt Kinagrej, for har ikke hørt alt, men min erfaring er, at Dynavox og Cayin begge er i stand til at lave noget grej der i allerhøjeste grad er konkurrencedygtigt, og som flere gange har gjort jeg har været lidt skuffet over nogle af de etablerede mærker fra vesten.

Selvfølgelig er der også meget skidt fra Kina! Og jeg ville ikke købe det uden at kende til det først. Jeg vil nok nærmere påstå, at de er i stand til at lave nogle knaldgode produkter (held?), som kan banke mange af dem vi kender herhjemme, men standarden ganske givet er lavere.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 20 September 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Mon ikke du bare har været uheldig med det éne produkt du har købt fra Kina så? Har du overhovedet hørt 153b lige mod 372? Jeg vil ikke udtale mig om alt Kinagrej, for har ikke hørt alt, men min erfaring er, at Dynavox og Cayin begge er i stand til at lave noget grej der i allerhøjeste grad er konkurrencedygtigt, og som flere gange har gjort jeg har været lidt skuffet over nogle af de etablerede mærker fra vesten.

Selvfølgelig er der også meget skidt fra Kina! Og jeg ville ikke købe det uden at kende til det først. Jeg vil nok nærmere påstå, at de er i stand til at lave nogle knaldgode produkter (held?), som kan banke mange af dem vi kender herhjemme, men standarden ganske givet er lavere.

Har aldrig hørt 153b men lånte en 252b hos KT-radio inden jeg købte C372, den sprang sikringen når man nærmede sig kl. 11 på volumen, og havde ikke helt styr på bassen, ekspidienten i KT havde dog på forhånd fortalt mig at det nok ikke lige var en forstærker der kunne håndtere mine hter. På den baggrund konkluderede jeg at 153b, der har mindre krafter ind 252, ville klare sig endnu dårligere på mine gamle Kappa kæmper.

Har du selv testet C372 op mod din 153b når du så skråsikkert skriver at Cayin 153b er mange klasser over C372..?? Tror du vudere og sammenligner lyden fra Nads forstærkere med din Gryphon Taboo klon S 300 for så kan jeg godt forstå du er blevet lidt skuffet, for den har en meget bedre og kontroleret bas.

Når jeg læser rundt om på hifi-forumer støder jeg ind i mellem på indlæg hvor folk er utilfredse med deres kinesergøjl, når de ser på betjening og samlekvalitet. Flere har haft samme problemer som mig når det gælder reservedele, specielt med Cayin.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 20 September 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:
Har aldrig hørt 153b men lånte en 252b hos KT-radio inden jeg købte C372, den sprang sikringen når man nærmede sig kl. 11 på volumen, og havde ikke helt styr på bassen, ekspidienten i KT havde dog på forhånd fortalt mig at det nok ikke lige var en forstærker der kunne håndtere mine hter. På den baggrund konkluderede jeg at 153b, der har mindre krafter ind 252, ville klare sig endnu dårligere på mine gamle Kappa kæmper.

Har du selv testet C372 op mod din 153b når du så skråsikkert skriver at Cayin 153b er mange klasser over C372..?? Tror du vudere og sammenligner lyden fra Nads forstærkere med din Gryphon Taboo klon S 300 for så kan jeg godt forstå du er blevet lidt skuffet, for den har en meget bedre og kontroleret bas.

Når jeg læser rundt om på hifi-forumer støder jeg ind i mellem på indlæg hvor folk er utilfredse med deres kinesergøjl, når de ser på betjening og samlekvalitet. Flere har haft samme problemer som mig når det gælder reservedele, specielt med Cayin.

Selvfølgelig har jeg hørt dem mod hinanden, og det jeg godt kunne lide ved Cayin'en var, at bassen var meget mere korrekt: Defineret og stram uden at fylde en masse i lydbilledet. Men vil gerne indrømme jeg talte over mig i starten, fordi det kunne virke som om jeg forsvarer alle kinesiske produkter, og det har jeg ikke gennemført den nødvendige empiri til at kunne på andet end et løst grundlag. Jeg har ikke hørt 252 mod 153 på samme anlæg, men mange af de tendenser der er ved 252, synes jeg ikke at kunne genkende ved 153, ligesom jeg er stødt på en del udmeldinger om, at 153 er en bedre forstærker. En årsag kunne være den større kapacitet af lyttebanken.

Samlekvaliteten af Cayin kan jeg ikke udsætte en finger på, udover fjernbetjeningen som er noget juks.

Og du har helt ret: NAD er ekstremt strømstærke, så på et sæt meget tunge højttalere kan de måske være et bedre valg. Jeg vil dog stædigt vedholde, at Cayin 153b lyder betydeligt bedre end C372. - Og det er nærmest på alle punkter: mere transperent, langt højere detaljegrad, langt strammere bas, bedre stereobillede.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes