Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: den store RØR tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimjul2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kimjul2005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimjul2005

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

@Mikkel og andre

Hvad er det mest støj svage 12AU7/ECC-82 rør du kender til?

Jeg har et rør baseret riaa med følgende opstilling

2 x 12AU7 MC gain stage
2 x 12AX7 Riaa korrektion
1 x 12AU7 Buffer

forstærkning på ca. 60dB for mc, måske lidt i overkanten for så få rør 

Synes det er svært at finde absolut støjsvag 12AU7/ECC82 som ikke ødelægger baggrunden i lyden.

Ellers et sjovt riaa.

Har få tilbud fra en kompis om at prøve forkellige RFT rør og håber at det vil hjælpe, men ellers har jeg ikke har så stor lykke med 12AU7 i akkurat den opstilling.

hilsen
Kristjan  

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Ingen med mening om dette?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Kristjan skrev:
Hvad er det mest støj svage 12AU7/ECC-82 rør du kender til?

Jeg har et rør baseret riaa med følgende opstilling

2 x 12AU7 MC gain stage

ECC82 er ikke et specielt støjsvagt rør. Hvorfor bruger du det til en MC indgang?

Højere stejlhed giver lavere støj, så rør som 5687, E182CC, 6N6P med flere burde være bedre. Enkelttrioder som 417A/5842, 437A, 6S45P burde også være gode.

Men stejlheden er ikke det eneste vigtige. Kvaliteten af materialerne betyder noget for hvor støjsvage rør af den samme type er. Her skal du nok lede efter gamle rør, og evt. specialtyperne (E82CC/ECC802S). Prøv også at sænke glødespændingen til omkring 5,5V - det hjælper nogen gange på støjen.

Citér:
Synes det er svært at finde absolut støjsvag 12AU7/ECC82 som ikke ødelægger baggrunden i lyden.

Hvad mener du præcis med det?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

kimjul2005 skrev:
Mht. til lange kabler og optageteknik i studier er  det udover selvsving i udgangstrin vel også ønsket om at få et pænt højfrekvensområde.

Ja, men en udgangsimpedans på 0R ville jo være ideel for diskanten - intet tab pga. kapacitet i kablerne. Men hvis udgangsimpedansen bliver for lav, går udgangstrinnet i selvsving...

Citér:
Mikkel - nu ved du jo ikke hvordan min bolig ser ud - men nej - jeg har ikke brug for 30-40meter, men bruger ind imellem op til 10meter signal kabel.

Nej, det ved jeg selvfølgelig ikke. Det kan jo være du er godsejer, og dit hifi-rum er riddersalen

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

kimjul2005 skrev:
Flemming Skov skrev:

Kimjul2005, har du haft problemer med sving i din tva-1? Jeg har afkoblet til stel på mine gitre, dog først helt oppe ved 50kHz. Hvad vil der ske ved det i en ultra linear kobling?

Hilsen Flemming

P.S. Jeg køre min bias således at der kun trækkes omkring 35mA i hver rør. Jeg kan ikke høre den forskel der siger omkring 50mA? Rørene holder også længere

Hej Skov,

Der er lige blevet skiftet rørsokler på TVA-1 forstærkeren. Der var loddet en 0,625W/ 5K6 1% modstand hen over ben 5 & 6 - altså på gitterindgangen til KT88. På diagrammet angives 2K2 (ikke  Hiraga's) . Har du erfaring med gitter modstanden og størrelse? På 50mA over 100R ser TVA-1 stabil ud indtil videre.

Mvh. Kim

Halløj,

Ahh, det kan jeg ikke huske, hvad der sidder på gitteret (jeg går ud fra du  mener g1). Derimod ved jeg ikke hvad den der 5k6 over pin 5 & 6 gør (er den overhovedet i forbundet i røret?).

På g2 har jeg sat en 10nF til stel og så via 470 til ultra linear viklingen. Så det er først over 30kHz der bliver trukket i "bremsen".

Ja, det er heller ikke et problem at "mose" 50mA igennem røret, Jeg kan ikke rigtig høre forskel om det er det ene eller det andet, men hos mig skal rørene altså holde mere end 1 år, så jeg har valgt den "fedtede" indstilling. Jeg har det der "hul" låg (for at katte, støvsugerslange og nedfaldende genstande ikke kvæster rørene) )til tva-1'eren og selvom som sagt det er fuld af huller bliver der steg hedt.

Hilsen Flemming

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes