Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Horn i alle afskygninger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 December 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hej Hans!

Hvis lyden lever op til udseendet - så vil jeg gerne både se og høre "in reality"

mvh

Søren

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 December 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

ja de er godt nok flotte 

de to mindre højtalere - ? - hvor kommer de ind i billedet?

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 05 December 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hrrr-rrg-ihhnng, horn- jeg må have horn - igen 

Jeg har nu en mægtigt stor stue, Hobby HiFi smed for nogle år tilbage det gamle hjørnehorn igennem en computer med CAD-program. Tegningerne ligger på hylden...

Flemming, har du ikke erfaring med sådan nogle?

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2009 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

rørgrej skrev:

Hej Hans!

Hvis lyden lever op til udseendet - så vil jeg gerne både se og høre "in reality"

mvh

Søren

Jeg vil sige lyden lever op til udseendet, men det må jo komme an på en prøve :)

Det kan sagtens lade sig arrangere. Send mig end besked og foreslå nogle datoer, så tager vi det derfra.

PS: Jeg hører stort set kun klassisk og jazz.

Mvh,
Hans
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2009 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
ja de er godt nok flotte de to mindre højtalere - ? - hvor kommer de ind i billedet?

Det er en mindre model, som jeg købte først, men som nok skal sælges på et tidspunkt. Men de lyder forbavsende godt, specielt hvis man ikke først
har hørt de store.

Mvh,
Hans

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2009 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Hrrr-rrg-ihhnng, horn- jeg må have horn - igen Jeg har nu en mægtigt stor stue, Hobby HiFi smed for nogle år tilbage
det gamle hjørnehorn igennem en computer med CAD-program. Tegningerne ligger på hylden...Flemming, har du ikke erfaring med sådan nogle?

Hvis du kommer til København så dig til, så du måske nå forbi og høre lidt :)

Mvh,
Hans

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 December 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Hrrr-rrg-ihhnng, horn- jeg må have horn - igen 

Jeg har nu en mægtigt stor stue, Hobby HiFi smed for nogle år tilbage det gamle hjørnehorn igennem en computer med CAD-program. Tegningerne ligger på hylden...

Flemming, har du ikke erfaring med sådan nogle?

Det gamle hjørnehorn, hva' var det for et? Det jeg byggede i sin tid var et modificeret Klipsch (det var fra det forum jeg fandt ham med tegningerne) og skulle have den fordel at udvidelsen ikke blev "twistet" igennem hornet (det gør klipsch modellen). Det skulle komme til udtryk i en lidt højere øvre frekvens for det frontladede horn. Jeg var helt oppe på 750Hz men endte (med mit "nye" mellemtonehorn) på omkring de 500Hz.

Ulempen ved "lange" horn (mange knæk) er en urolig frekvensgang (mistilpasning af impedans = multiple reflektioner fra hvert knæk) og hen af vejen syntes jeg at et bestemt område var for dominerende (før jeg fik mulighed for at resonans korrigere med delefilteret) og prøvede for sjov nogle whorn og blev forbløffet over den lidt mere jævne gang (her er et knæk). Dog havde de en højere fn fordi de ikke var tilpasset hjørnet. Hjørnehornene gik faktisk ned til 40Hz, vel af mærke med fuld volumen bag!

Men det er sjovt at få forstand af og det imponere mig altid at se det "manglende" udsving, ved de lave frekvense,r grundet den via horn afstemningen, vildt styrede membran

Hilsen Flemming

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jep, det er netop Klipsh jeg tænker på. Kan forstå at kunsten altid har været at få bas og mellemtone til at nå sammen, så 750 Hz lyder rigtigt flot.

Men hvis hornet tydeligt betoner dette eller hint frekvensområde, så er det nok ikke lige den vej. Men deres muligheder i det dybe område er på den anden side inspirerende. Har ellers med stor glæde læst din horn-tråd og er helt med på filosofien om minimal membranvandring. Men det betyder jo enorme systemer med stort membranarel og heraf gigantkasser. Vildt fascinerende men jeg orker personligt ikke gear i den decideret monumentale kategori i min stue. Der må findes en vej...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

angute
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 December 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Til Hans.
Du skriver DIY om kabinetterne, har du tegningerne eller hvor kan man få fat i dem henne??- for på den site du henviser til, er det vist kun færdige produkter de viser uden henvisning til nogle tegninger.
Mvh.
Jens.
Til top Vis angute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angute

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 December 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:

Vildt fascinerende men jeg orker personligt ikke gear i den decideret monumentale kategori i min stue. Der må findes en vej...

Hæ-hæ, syntes lige du skrev noget  med stor stue

Tjaaa, der er kun membran areal tiil at gøre arbejdet.....

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2009 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

jo jo, stue - ikke kun koncertsal 

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

angute skrev:
Til Hans.
Du skriver DIY om kabinetterne, har du tegningerne eller hvor kan man få fat i dem henne??- for på den site du henviser til, er det vist kun færdige
produkter de viser uden henvisning til nogle tegninger.
Mvh.
Jens.

Jeg beklager, men der smuttet et ikke, sorry. Meningen skulle have været, at det absolut ikke er DIY, tværtimod ;)

Mvh,
Hans

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kan tilføje et review af de omtalte Teresonic med Lowther DX4 enheder
http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=147.

Jeg har ikke hørt højtalere uanset pris, der kunne gengive musikken mere livagtigt og naturtro og så kan de drives af en forstærker uden den store
effekt. Min rørforstærker er på ca. 12W/kanal og den har mere end rigeligt med kraftoverskud. En rørforstærker på et par Watt kan sagtens drive
dem med høj volumen.

Mvh,
Hans

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

I stedet for at prøve at hornlade sig ud af alting, er der så ikke nogen der har prøvet at dele mellem bas/mellembas og så øvre bas/mellemtone, således at hornet eller hornene kun skal tage sig af øvre bas og mellemtone. Baskanalen kunne være en lukket konstruktion eller basrefleks eller liniearray, f.eks. kunne der være aktiv deling dvs. en udgangsforstærker til hver del.

Her behøver man ikke at konstruere et giga bashorn, og biamping har jo sine indlysende fordele!

Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 December 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
I stedet for at prøve at hornlade sig ud af alting, er der så ikke nogen der har prøvet at dele mellem bas/mellembas og så øvre bas/mellemtone, således at hornet eller hornene kun skal tage sig af øvre bas og mellemtone. Baskanalen kunne være en lukket konstruktion eller basrefleks eller liniearray, f.eks. kunne der være aktiv deling dvs. en udgangsforstærker til hver del.

Her behøver man ikke at konstruere et giga bashorn, og biamping har jo sine indlysende fordele!

Jo da! Her er det en 12" Morel UW1258 i et lukket kabinet pr. side med en frontladet lowther pr. side.

Edit: Der deles(aktivt) ved 150 hz og kun på bassen. Hornet ruller selv af.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
I stedet for at prøve at hornlade sig ud af alting, er der så ikke nogen der har prøvet at dele mellem bas/mellembas og så
øvre bas/mellemtone, således at hornet eller hornene kun skal tage sig af øvre bas og mellemtone. Baskanalen kunne være en lukket
konstruktion eller basrefleks eller liniearray, f.eks. kunne der være aktiv deling dvs. en udgangsforstærker til hver del.Her behøver man ikke at
konstruere et giga bashorn, og biamping har jo sine indlysende fordele!

Hvis man er til heavy rock, metal eller andre ting, hvor en kraftig bas er essentiel, så skal man ikke kigge efter højtalere, som dem jeg nævnte.
Men spiller man jazz og klassisk så mangler der ikke bas. Hele idéen er netop at undgå delefiltre og flere enheder med de unoder der som regel
følger med. Samtidig så er effektiviteten meget høj, hvad der gør det muligt at drive dem med særdeles realistiske lydstyrker med en lille
kvalitesforstærker. Det skal høres for at man tror det :)

Mvh,
Hans

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

virious skrev:

hasselbaink skrev:
I stedet for at prøve at hornlade sig ud af alting, er der så ikke nogen der har prøvet at dele mellem bas/mellembas og så
øvre bas/mellemtone, således at hornet eller hornene kun skal tage sig af øvre bas og mellemtone. Baskanalen kunne være en lukket
konstruktion eller basrefleks eller liniearray, f.eks. kunne der være aktiv deling dvs. en udgangsforstærker til hver del.Her behøver man ikke at
Jo da! Her er det en 12" Morel UW1258 i et lukket kabinet pr. side med en frontladet lowther pr.
side.Edit: Der deles(aktivt) ved 150 hz og kun på bassen. Hornet ruller selv af.

Det ser jo interessant ud, men der må være nogle absolut hørbare problemer ved overgangen til bassen. Hvordan er balancen? Dette horn skulle
jeg tro fik forstærket mellemtonen rigtigt meget og dermed fremhæve mellemtonen, som mange føler skal tæmmes lidt med Lowther drivere.

Mvh,
Hans

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 December 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Placerer man hornet for højt ift. bassen, så kommer der også problemer med overgangen. Lige nu er der omkring 5 cm fra hornets kant til bas og der er ingen hørbar overgang.

Jeg føler ikke, at de fremhæver mellemtonen mere end de bør. Klart det bedste horn jeg har haft inden for dørene. De bagladehorn jeg har prøvet hører absolut til i skrige-ballon-kategorien.

Disse horn kan være lige så silkebløde i mellemtonen som de Spendor, der står ved siden af.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 December 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har rodet med højttalere i 42 år! Lige fra Voight til Klipsch (fandt tegningerne i Beranek´s Acoustics (McGraw-Hill) fra 1955), hjemmebyggede Elektrostater og mere almindelige højttaler konstruktioner.
Min opfattelse er at Martin Kings DTQWT konstruktion repræsenterer det bedste kompromis med hensyn til virkningsgrad, størrelse, linearitet og lav forvrængning.
Troels Gravesen har lavet en DTQWT som spiller overbevisende godt til pengene.
Her er ingen Lowther "shout" eller andre dårligdomme.
Mit sidste? byggeprojekt vil være baseret på en "cost no object" udgave af DTQWT med Audio Technology enheder og bånddiskant.

mvh
< ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 December 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
hasselbaink skrev:

Hvis man er til heavy rock, metal eller andre ting, hvor en kraftig bas er essentiel, så skal man ikke kigge efter højtalere, som dem jeg nævnte.
Men spiller man jazz og klassisk så mangler der ikke bas. Hele idéen er netop at undgå delefiltre og flere enheder med de unoder der som regel
følger med. Samtidig så er effektiviteten meget høj, hvad der gør det muligt at drive dem med særdeles realistiske lydstyrker med en lille
kvalitesforstærker. Det skal høres for at man tror det :)

Mvh,
Hans

Jeg er ikke enig mht. til basniveau i klassisk og jazz, men det kan vi lade ligge. Begrebet bas er jo en lidt subjektiv størrelse og der ligger mere i det end mange tror.

mvh.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum