| Forfatter |
|
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
virious skrev:
hasselbaink skrev:
I stedet for at prøve at hornlade sig ud af alting, er der så ikke nogen der har prøvet at dele mellem bas/mellembas og så
øvre bas/mellemtone, således at hornet eller hornene kun skal tage sig af øvre bas og mellemtone. Baskanalen kunne være en lukket
konstruktion eller basrefleks eller liniearray, f.eks. kunne der være aktiv deling dvs. en udgangsforstærker til hver del.Her behøver man ikke at
konstruere et giga bashorn, og biamping har jo sine indlysende fordele!
|
|
|
Jo da! Her er det en 12" Morel UW1258 i et lukket kabinet pr. side med en frontladet lowther pr.
side. Edit: Der deles(aktivt) ved 150 hz og kun på bassen. Hornet ruller selv af.
|
|
|
Det ser jo interessant ud, men der må være nogle absolut hørbare problemer ved overgangen til bassen. Hvordan er balancen? Dette horn skulle
jeg tro fik forstærket mellemtonen rigtigt meget og dermed fremhæve mellemtonen, som mange føler skal tæmmes lidt med Lowther drivere.
Mvh,
Hans |
|
|
Det ville være rart hvis du kunne præcisere nøjagtigt hvordan der skulle være problemer i overgangen mellem bas- og mellemtonekanalen. Størrelsen på hornet gør at det hornlader nedre mellemtone/øvre bas så det skulle ikke rykke meget på balancen. Med den rigtige hornprofil kan man faktisk equalize Lowtherens faldende niveau nedad. Virious - Hvilken hornprofil bruger du? Er det noget OS/waveguide eller lign.? mvh.
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
Det ville være rart hvis du kunne præcisere nøjagtigt hvordan der skulle være problemer i overgangen mellem bas- og mellemtonekanalen.
Størrelsen på hornet gør at det hornlader nedre mellemtone/øvre bas så det skulle ikke rykke meget på balancen. Med den rigtige hornprofil kan man faktisk equalize Lowtherens faldende niveau nedad.
Virious - Hvilken hornprofil bruger du? Er det noget OS/waveguide eller lign.?
mvh.
|
|
|
Det er et Oris 150 horn - det er et eksponentialhorn.
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
Det ville være rart hvis du kunne præcisere nøjagtigt hvordan der skulle være problemer i overgangen mellem bas- og
mellemtonekanalen.Størrelsen på hornet gør at det hornlader nedre mellemtone/øvre bas så det skulle ikke rykke meget på balancen. Med den
rigtige hornprofil kan man faktisk equalize Lowtherens faldende niveau nedad.Virious - Hvilken hornprofil bruger du? Er det noget OS/waveguide
eller lign.?mvh. |
|
|
Det problem jeg ser i at kombinere en traditionel basenhed med en Lowther (er udover niveautilpasning) at de normalt ville lyde helt forskelligt.
Lowther'en en særdeles hurtig og en stor tung basenhed vil slet ikke kunne følge med. Men jeg må sige, jeg har ikke hørt en sådan kombination.
Jeg mener det er bedre at undgå en ekstra basenhed.
Mvh,
Hans
|
| Til top |
|
| |
rørgrej Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er jeg helt enig. Det bagladehorn, som du virious beskylder for at være "en skrige-ballon, forstærker og hjælper Lowtheren med at spille rigtig dybbas, fra ca 25 htz, og det er vigtigt, at det dæmpes således, at det ikke spiller mellemtone, gennem hornet.
Hvis der var noget der "skreg" i den kostruktion, så må det ha´ været Lowther-enheden, og den ville måske, (jeg ved det ikke) ha´ haft glæde af dit frontladede horn?
mvh
Søren
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
Det problem jeg ser i at kombinere en traditionel basenhed med en Lowther (er udover niveautilpasning) at de normalt ville lyde helt forskelligt. Lowther'en en særdeles hurtig og en stor tung basenhed vil slet ikke kunne følge med. Men jeg må sige, jeg har ikke hørt en sådan kombination.
Mvh, Hans
|
|
|
Hmmm, der skulle helst ikke være lyd forskel?!? Hvordan lyder en sinus på hver især? Mht til tung membran til bassen er det sådan set ikke dens transient bearbejdning der halter (altså hvor tung membranen evt. er), det er kun et spørgsmål om effekt (jøvnfør F=m*a).
Men som jeg oplever enheder med tunge membraner er deres problem snarer et andet og ikke uvæsentlig sted, nemlig evnen til at stoppe igen!!! Udklingningen kan være mere end for lang. Det er muligvis det der evt. kan får konstruktioner med tunge membraner til at halte......
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med rigtig dybbas skal vidst tages med et gran salt - under 40-50 hz sker der ikke noget.
Summa sumarum er vel, at man finder et horn, der er bygget til netop den enhed man vælger at benytte. Begge horn har klare fordele OG ulemper.
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
[
Hmmm, der skulle helst ikke være lyd forskel?!? Hvordan lyder en sinus på hver især? Mht til tung membran til bassen er det sådan set ikke dens
transient bearbejdning der halter (altså hvor tung membranen evt. er), det er kun et spørgsmål om effekt (jøvnfør F=m*a).
Men som jeg oplever enheder med tunge membraner er deres problem snarer et andet og ikke uvæsentlig sted, nemlig evnen til at stoppe igen!!!
Udklingningen kan være mere end for lang. Det er muligvis det der evt. kan får konstruktioner med tunge membraner til at halte......
|
|
|
Hvis enheden ikke stopper hurtigt nok, da så der problemer og det en af forskellene mellem Lowther og en typisk basenhed. Det gælder både, hvor
hurtigt den starte og stopper.
Mvh,
Hans
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Det med rigtig dybbas skal vidst tages med et gran salt - under 40-50 hz sker der ikke noget. Summa sumarum er vel, at man
finder et horn, der er bygget til netop den enhed man vælger at benytte. Begge horn har klare fordele OG ulemper.
|
|
|
Mine transmission line med Lowther går ned til omkring 30Hz, hvad der er en forskel fra andre konstruktioner med Lowther.
Mvh,
Hans
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Start og stop hurtig nok. Nu er det fvrekvensen der bestemmer hvor hurtig enhederne skal starte og stoppe. En bas enhed der feks kun skal spille under 150hz skal jo ikke nødvendigvis stoppe eller starte hurtigere end 150hz. Delefilteret acceptere jo ikke at fekvenser "hurtigere" end delefrekvens lukkes hen til en bas. Vel !! 
|
| Til top |
|
| |
rørgrej Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
virious skrev:
Det med rigtig dybbas skal vidst tages med et gran salt - under 40-50 hz sker der ikke noget. Summa sumarum er vel, at man finder et horn, der er bygget til netop den enhed man vælger at benytte. Begge horn har klare fordele OG ulemper.
|
|
|
Mine transmission line med Lowther går ned til omkring 30Hz, hvad der er en forskel fra andre konstruktioner med Lowther.
Mvh, Hans |
|
|
Ja, nu skal jeg selvfølgelig passe på, at jeg "ikke udtaler mig om noget jeg ikke har forstand på" - men jeg går da ud fra, at konstruktøren, som brugte 4 år på at udregne og trimme sit horn ved et eller andet om sagerne. Og han skriver, at hornet spiller ned til 27 htz - men det kræver naturligvis, at de opstilles/anvendes på den måde de er tænkt. De skal bruge rummet som hornforlængelse, evt. med nogle vinger monteret - således at hornmundingen får et areal i nærheden af 10 m2. Det er ikke så svært/voldsomt som det måske lyder - "men det kræver, at man sætter sig ind i tingene".
mvh
Søren
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
rørgrej skrev:
hkruse skrev:
virious skrev:
Det med rigtig dybbas skal vidst tages med et gran salt - under 40-50 hz sker der ikke
noget. Summa sumarum er vel, at man finder et horn, der er bygget til netop den enhed man vælger at benytte. Begge horn har klare fordele OG
ulemper. |
|
|
Mvh, Hans |
|
|
Ja, nu skal jeg selvfølgelig passe på, at jeg "ikke udtaler mig om noget jeg ikke har forstand på" - men jeg går da ud fra, at konstruktøren,
som brugte 4 år på at udregne og trimme sit horn ved et eller andet om sagerne. Og han skriver, at hornet spiller ned til 27 htz - men det kræver
naturligvis, at de opstilles/anvendes på den måde de er tænkt. De skal bruge rummet som hornforlængelse, evt. med nogle vinger monteret -
således at hornmundingen får et areal i nærheden af 10 m2. Det er ikke så svært/voldsomt som det måske lyder - "men det kræver, at man
sætter sig ind i tingene".
mvh
Søren |
|
|
Ok, jeg vil ikke påstå der ikke findes andre konstruktioner, der går så langt ned, men de er normalt kæmpestore til forskel fra Teresonic
Ingenium, som har målene 185 x 26 x 51cm.
Mvh,
Hans
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
rørgrej skrev:
hkruse skrev:
virious skrev:
Det med rigtig dybbas skal vidst tages med et gran salt - under 40-50 hz sker der ikke noget. Summa sumarum er vel, at man finder et horn, der er bygget til netop den enhed man vælger at benytte. Begge horn har klare fordele OG ulemper.
|
|
|
Mvh, Hans |
|
|
Ja, nu skal jeg selvfølgelig passe på, at jeg "ikke udtaler mig om noget jeg ikke har forstand på" - men jeg går da ud fra, at konstruktøren, som brugte 4 år på at udregne og trimme sit horn ved et eller andet om sagerne. Og han skriver, at hornet spiller ned til 27 htz - men det kræver naturligvis, at de opstilles/anvendes på den måde de er tænkt. De skal bruge rummet som hornforlængelse, evt. med nogle vinger monteret - således at hornmundingen får et areal i nærheden af 10 m2. Det er ikke så svært/voldsomt som det måske lyder - "men det kræver, at man sætter sig ind i tingene".
mvh
Søren |
|
|
Dadadadaaam. Prøv og sweep dem en gang fra en 15-20 hz og op... Det kan godt være, at de rammer 27 hz - men hvor langt nede? Det sidste du skriver virker som lidt af en lussing til mig - sagen er den, at det er et horn der fjerner al varme og fylde fra Lowtheren, uanset hvor meget man fylder i.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
hasselbaink skrev:
Det ville være rart hvis du kunne præcisere nøjagtigt hvordan der skulle være problemer i overgangen mellem bas- og mellemtonekanalen.
Størrelsen på hornet gør at det hornlader nedre mellemtone/øvre bas så det skulle ikke rykke meget på balancen. Med den rigtige hornprofil kan man faktisk equalize Lowtherens faldende niveau nedad.
mvh.
|
|
|
|
|
|
OK, perspektivet snød lidt. Bruger du digitalt delefilter?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
virious skrev:
hasselbaink skrev:
mvh.
|
|
|
|
|
|
OK, perspektivet snød lidt. Bruger du digitalt delefilter?
|
|
|
Ja, det gør jeg. Lige pt. et lille Reckhorn - det skal afløses på et tidspunkt af noget bedre.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
hasselbaink skrev:
Det ville være rart hvis du kunne præcisere nøjagtigt hvordan der skulle være problemer i overgangen mellem bas- og
mellemtonekanalen.Størrelsen på hornet gør at det hornlader nedre mellemtone/øvre bas så det skulle ikke rykke meget på balancen. Med den
rigtige hornprofil kan man faktisk equalize Lowtherens faldende niveau nedad.Virious - Hvilken hornprofil bruger du? Er det noget OS/waveguide
eller lign.?mvh. |
|
|
Det problem jeg ser i at kombinere en traditionel basenhed med en Lowther (er udover niveautilpasning) at de normalt ville lyde helt forskelligt.
Lowther'en en særdeles hurtig og en stor tung basenhed vil slet ikke kunne følge med. Men jeg må sige, jeg har ikke hørt en sådan kombination.
Mvh,
Hans |
|
|
Nu vil det normalt ikke være enheds størrelse der sætter begrænsningen på "hastighed" - som i øvrigt er et koncept jeg ikke helt har forstået inden for audio. En enhed kan lyde langsom hvis den er underdæmpet, men ellers har båndbredde og svingspole induktion ret meget at sige mht. til den subjektive gengivelse. Spiller selv med bl.a. en 12" enhed der har en følsomhed på 100 db og den kan ikke betegnes som langsom, slet ikke endda. Den skal godt nok kun spille fra 150 hz og op, ha ha , nå men under alle omstændigheder så spiller en god 15" bedre bas end nogen fuldtoneenhed. Mvh.
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
Nu vil det normalt ikke være enheds størrelse der sætter begrænsningen på "hastighed" - som i øvrigt er et koncept jeg ikke helt har forstået
inden for audio. En enhed kan lyde langsom hvis den er underdæmpet, men ellers har båndbredde og svingspole induktion ret meget at sige mht.
til den subjektive gengivelse.Spiller selv med bl.a. en 12" enhed der har en følsomhed på 100 db og den kan ikke betegnes som langsom, slet
ikke endda. Den skal godt nok kun spille fra 150 hz og op, ha ha , nå men under alle omstændigheder så spiller en god 15" bedre bas end nogen
fuldtoneenhed.Mvh. |
|
|
Som sagt har jeg ikke hørt hybride løsninger med Lowther enheder involveret. Der findes faktisk nogen og jeg har også læst positive anmeldelser
af et par. Det afhænger selvfølgelig af de anvendte enheder og kvalitet af delefiltre og hvor overgangen er lagt i frekvens etc. etc. Men hvis man
kan få bassen med i en konstruktion med en fuldtoneenhed, så er der vel ikke noge fejl i det? ;)
Mvh,
Hans
|
| Til top |
|
| |
Nyborg Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 09 December 2009 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen af jer "hornfolk" som har nogen erfaring med BD-PIPES. Jeg har længe haft dem i tankerne men er ikke kommet igang endnu. Det skyldtes også at jeg er lidt i tvivl om hvilke enheder jeg skal bruge, men er nok mest stemt for Fostex. Håber nogen har prøvet disse små fine horn.
M.vh Nyborg.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
hasselbaink skrev:
Nu vil det normalt ikke være enheds størrelse der sætter begrænsningen på "hastighed" - som i øvrigt er et koncept jeg ikke helt har forstået
inden for audio. En enhed kan lyde langsom hvis den er underdæmpet, men ellers har båndbredde og svingspole induktion ret meget at sige mht.
til den subjektive gengivelse.Spiller selv med bl.a. en 12" enhed der har en følsomhed på 100 db og den kan ikke betegnes som langsom, slet
ikke endda. Den skal godt nok kun spille fra 150 hz og op, ha ha , nå men under alle omstændigheder så spiller en god 15" bedre bas end nogen
fuldtoneenhed.Mvh. |
|
|
Som sagt har jeg ikke hørt hybride løsninger med Lowther enheder involveret. Der findes faktisk nogen og jeg har også læst positive anmeldelser
af et par. Det afhænger selvfølgelig af de anvendte enheder og kvalitet af delefiltre og hvor overgangen er lagt i frekvens etc. etc. Men hvis man
kan få bassen med i en konstruktion med en fuldtoneenhed, så er der vel ikke noge fejl i det? ;)
Mvh,
Hans |
|
|
Det skal siges, at det ikke er noget jeg har opdaget, og mange har sagt det før mig, men har man hørt en god 15" enhed er det svært at gå tilbage. Ydermere vil jeg mene, at baglader man en enhed med det formål at undvære delefilteret så tager man fejl, for selve bagladningen er også et filter selvom det ikke er elektrisk. Jeg synes at et ladekammer til en fuldtoneenhed vil være en god løsning til at filtrere HF lyd bort fra baghornet. mvh.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 09 December 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
en dejlig ting ved fuldtioner er jo at lyden kommer et sted fra - det sker så på bekostning af nogle andre ting - desværre
jeg kan anbefale at brug tannoys dual concentric enheder til horn - så får man det bedste af to verdener
DC enhederne med papirkant som sad i 80 modellerne dc4000 og dc6000 og i wildcat sceneudstyret spiller forrygende og koster meget mindre end Gold enheder
12" enheden har en følsomhed på 92 db og 15" enheden en følsomhed på 94 db og en fs på omkring 45 som kan tunes til omkring 30-25 i et godt horn
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 December 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyden kommer vel 2 steder fra... og bassen må være forsinket, hvis den skal tilbagelægge 5 m horn.
|
| Til top |
|
| |