| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 09 December 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske - men jeg oplever ikke at det føles som om området mellem 25-45 hz kommer haltende bagefter
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 09 December 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
Det skal siges, at det ikke er noget jeg har opdaget, og mange har sagt det før mig, men har man hørt en god 15" enhed er det svært at gå
tilbage.
|
|
|
Hvis man er til dyb meget kraftig bas, der kan ryste vægge, så er der nok ingen vej udenom ;) Jeg lytter mest til klassisk, men også en del jazz
og jeg mangler ikke bas. Mine Teresonic Ingenium højtalere med Lowther DX4 har en fantastisk naturlig lyd.
Citér:
Ydermere vil jeg mene, at baglader man en enhed med det formål at undvære delefilteret så tager man fejl, for selve bagladningen er også et
filter selvom det ikke er elektrisk. Jeg synes at et ladekammer til en fuldtoneenhed vil være en god løsning til at filtrere HF lyd bort fra
baghornet.mvh. |
|
|
Mine Ingenium giver ikke noget HF lyd fra sig.
Mvh,
Hans
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 09 December 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan en 15" meget andet end at spille dyb bas- den kan også spille fantastisk mellembas og øvre bas. For mig gælder det om at få en så uanstrengt, præcis og varieret tonegengivelse i det LF område som muligt, og ikke at ryste vægge.
En 15" delt til et horn ved 1 kHz eller deromkring er bestemt en udmærket metode til både høj følsomhed og fin lyd.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
hasselbaink skrev:
virious skrev:
hasselbaink skrev:
Det ville være rart hvis du kunne præcisere nøjagtigt hvordan der skulle være problemer i overgangen mellem bas- og mellemtonekanalen.
Størrelsen på hornet gør at det hornlader nedre mellemtone/øvre bas så det skulle ikke rykke meget på balancen. Med den rigtige hornprofil kan man faktisk equalize Lowtherens faldende niveau nedad.
Virious - Hvilken hornprofil bruger du? Er det noget OS/waveguide eller lign.?
mvh.
|
|
|
Det er et Oris 150 horn - det er et eksponentialhorn.
|
|
|
OK, perspektivet snød lidt. Bruger du digitalt delefilter?
|
|
|
Ja, det gør jeg. Lige pt. et lille Reckhorn - det skal afløses på et tidspunkt af noget bedre.
|
|
|
Hej Virious,
Kan du køre den der Reckhorn i buffermode eller lign.? Dvs. som en passiv enhed der ikke bruger delefilterfunktionen - det jeg spørger om er i hvor høj grad man kan høre Reckhornens egensignatur?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 11 December 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
...eeeh det der Reckhorn filter er altså ikke digitalt - det er analogt.
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 11 December 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
virious skrev:
hasselbaink skrev:
virious skrev:
hasselbaink skrev:
Det ville være rart hvis du kunne præcisere nøjagtigt hvordan der skulle være problemer i overgangen mellem bas- og mellemtonekanalen.
Størrelsen på hornet gør at det hornlader nedre mellemtone/øvre bas så det skulle ikke rykke meget på balancen. Med den rigtige hornprofil kan man faktisk equalize Lowtherens faldende niveau nedad.
Virious - Hvilken hornprofil bruger du? Er det noget OS/waveguide eller lign.?
mvh.
|
|
|
Det er et Oris 150 horn - det er et eksponentialhorn.
|
|
|
OK, perspektivet snød lidt. Bruger du digitalt delefilter?
|
|
|
Ja, det gør jeg. Lige pt. et lille Reckhorn - det skal afløses på et tidspunkt af noget bedre.
|
|
|
Hej Virious,
Kan du køre den der Reckhorn i buffermode eller lign.? Dvs. som en passiv enhed der ikke bruger delefilterfunktionen - det jeg spørger om er i hvor høj grad man kan høre Reckhornens egensignatur?
Mvh. |
|
|
Nej, man kan ikke køre den i buffermode. Skal ikke kunne sige hvad den ligger til og trækker fra hehe.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 December 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
| ...eeeh det der Reckhorn filter er altså ikke digitalt - det er analogt. |
|
|
Du er da også altid så klog 
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Virious,
Det der bekymrer mig er, at jeg kender et par stykker der har skaffet sig af med deres digitale delefilter igen pga. af lyden. Selv påtænker jeg at lave et passivt filter (RC kreds) på linieniveau til at dele mellem baskanalen og mellemtone/diskant. Dette skulle give den mindst destruktive filtrering af signalet.
Mvh.
Læs evt. http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/passiveHLxo.html
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
Tak Virious,
Det der bekymrer mig er, at jeg kender et par stykker der har skaffet sig af med deres digitale delefilter igen pga. af lyden. Selv påtænker jeg at lave et passivt filter (RC kreds) på linieniveau til at dele mellem baskanalen og mellemtone/diskant. Dette skulle give den mindst destruktive filtrering af signalet.
Mvh.
Læs evt. http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/passiveHLxo.html
|
|
|
Jeg ved ikke helt hvor meget man kan høre forskel på digitale filtre, når det kun er fra 150 hz og ned. Der er ikke filter på hornet, da det selv ruller af.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
Tak Virious,
Det der bekymrer mig er, at jeg kender et par stykker der har skaffet sig af med deres digitale delefilter igen pga. af lyden.
|
|
|
Hej,
Kan kun give dig ret. Min erfaring er at de digitale ikke er så gode til højfrekvensdelen, det bliver simpelthen for groft og uengageret. Jeg bruger en DSC260A med udmærkede OP275 i meennn....
Tilgengæld kan jeg ikke undvære den under de 466Hz, hvor jeg bruger den til. Den er eminent til at hjælpe af med resonanser og ikke mindst at få tids sammemhæng på min Sub til whorn.
Så dvs at jeg køre to signaler ud, et til DSC260A og et til forstærker som så pumper ind i et passivt delefilter til mellemtone og diskant. For mig er det pt den bedste vej....
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
almarx Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://horn.hebfree.org/ måske kunne denne side være interessant?
|
| Til top |
|
| |