| Forfatter |
|
mads_t Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Mads t : glem nu det der med eksternt delefilter og benyt det der allerede sidder i din reciever!!!
Se på side 39 i manual - sæt højttalerne til SMALL - sværere er det ikke. |
|
|
Jo tak for det, men det har jeg prøvet. Det hjælper bare ikke hvis jeg gerne vil have mine gulvhøjtaler til at spille under 90Hz. Men det kan være det
ikke er muligt at dele A og B main udgangene op, så B udgangen deler ved 90 Hz og A udgangen spiller helt ned til 20Hz. Men det kan være det ikke
muligt med den forstærker jeg har, selvom man satte et delefilter på? __________________ Mads Tønder
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
..nåå ok. Nej det er ikke muligt.
Men hvorfor vil du spillle på to sæt forskellige højttalere på samme tid? Det giver da noget rod.
|
| Til top |
|
| |
mads_t Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi de skal spille i to forskellige rum + jeg kan slukke for enten den ene eller den anden udgang afhængigt om jeg er i det ene eller det andet
rum, så de kommer ikke til at spille samtidigt.
__________________ Mads Tønder
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
mads_t skrev:
NriK skrev:
|
Mads t : glem nu det der med eksternt delefilter og benyt det der allerede sidder i din reciever!!!
Se på side 39 i manual - sæt højttalerne til SMALL - sværere er det ikke.
|
|
|
Jo tak for det, men det har jeg prøvet. Det hjælper bare ikke hvis jeg gerne vil have mine gulvhøjtaler til at spille under 90Hz. Men det kan være det ikke er muligt at dele A og B main udgangene op, så B udgangen deler ved 90 Hz og A udgangen spiller helt ned til 20Hz. Men det kan være det ikke muligt med den forstærker jeg har, selvom man satte et delefilter på? |
|
|
Det kan man ikke uanset mærke. A og B udgangene er ens. Inden i forstærkeren sidder de to udgange sammen via en omskifter. Der er altså ikke tale om to separate forstærkerudgange.
|
| Til top |
|
| |
nkdk Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mads De ser kanon ud de små fodbolde. Du bliver nok nød til at lave et passivt filter hvis du skal bruge dem sammen med de andre højtalere. En anden god ting er at sætte en kondensator i serie med de små tb,så de ikke skal kæmpe så meget med bassen(jeg ved ikke lige pt hvor stor,for at dele under 100 hz) men det vil hjælpe mellemtonen en del. Prøv at se Torbens side han har et beregnings program til filtere.
http://tkhifi.homepage.dk/javapro/2vejs_delefilter.htm
nkdk
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
nkdk skrev:
Hej MadsDe ser kanon ud de små fodbolde.Du bliver nok nød til at lave et passivt filter hvis du skal bruge dem sammen med de andre højtalere.En
anden god ting er at sætte en kondensator i serie med de små tb,så de ikke skal kæmpe så meget med bassen(jeg ved ikke lige pt hvor stor,for at
dele under 100 hz) men det vil hjælpe mellemtonenen del.Prøv at se Torbens side han har et beregnings program til
filtere.http://tkhifi.homepage.dk/javapro/2vejs_delefilter.h tmnkdk
|
|
|
Som jeg skrev kan man IKKE lave et passivt basfilter med en kondensator - den vil IKKE dæmpe enheden ved dennes egenresonans
OVERHOVEDET. Sorry.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
nkdk skrev:
Hej MadsDe ser kanon ud de små fodbolde.Du bliver nok nød til at lave et passivt filter hvis du skal bruge dem sammen med de andre højtalere.En anden god ting er at sætte en kondensator i serie med de små tb,så de ikke skal kæmpe så meget med bassen(jeg ved ikke lige pt hvor stor,for at dele under 100 hz) men det vil hjælpe mellemtonenen del.Prøv at se Torbens side han har et beregnings program til filtere.http://tkhifi.homepage.dk/javapro/2vejs_delefilter.h tmnkdk
|
|
|
Som jeg skrev kan man IKKE lave et passivt basfilter med en kondensator - den vil IKKE dæmpe enheden ved dennes egenresonans OVERHOVEDET. Sorry. |
|
|
Vil du ikke være sød at forklare det lidt mere koncist. Er ikke sikker på jeg forstår hvorfor. Kan se du nævner et aktivt filter.. det er bedre? __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazmann vil du forklare hvorfor man ikke kan lave et delefilter der beskytter en fuldtone mod bas, med en kondensator. Det gøres blandt andet på samtlige små bilhøjttalere på markedet.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen og Bjarke: det står ovenfor: 23 September 2009 kl. 17:41
Andre er altså også enige med mig. http://www.troelsgravesen.dk/why.htm
læs lidt nede på siden, "Above the predicted response from LspCAD. System sensitivity around 83 dB/2.8V. Now, if we add a simple 1st order filter @ e.g. 300 Hz (100 uF for 5 ohms impedance at 300 Hz) we get this:" hvor han sætter 100µF i serie med Eekel´s Minis: Det skulle efter skema give 6dB/oktav dæmpning under 300 Hz, men ved 100Hz er de overhovedet ikke dæmpet!
Hvis man skal have et 6dB passivt filter (en enkelt kondensator) til at skære effektivt skal filteret have en parallelkreds der ophæver enhedens impedansstigning ved egenresonansen!
Capisce? Ellers er det en OM´er!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
Kjeldsen og Bjarke: det står ovenfor: 23 September 2009 kl. 17:41
Andre er altså også enige med mig. http://www.troelsgravesen.dk/why.htm
læs lidt nede på siden, "Above the predicted response from LspCAD. System sensitivity around 83 dB/2.8V. Now, if we add a simple 1st order filter @ e.g. 300 Hz (100 uF for 5 ohms impedance at 300 Hz) we get this:" hvor han sætter 100µF i serie med Eekel´s Minis: Det skulle efter skema give 6dB/oktav dæmpning under 300 Hz, men ved 100Hz er de overhovedet ikke dæmpet!
Hvis man skal have et 6dB passivt filter (en enkelt kondensator) til at skære effektivt skal filteret have en parallelkreds der ophæver enhedens impedansstigning ved egenresonansen!
Capisce? Ellers er det en OM´er!
|
|
|
Jeg er ganske klar over ovenstående. Men, her snakker vi blot om at beskytte enheden mod de dybeste frekvenser og det gør en kondensator fint. At det så ikke er et optimalt delefilter kan vi godt blive enige om.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| her snakker vi blot om at beskytte enheden mod de dybeste frekvenser og det gør en kondensator fint. At det så ikke er et optimalt delefilter kan vi godt blive enige om. |
|
|
Jeg er altså ikke enig. Hvis du ser på eksemplet fra Troels, er basenheden med en højt skærende kondensator dæmpet 6dB ved 50Hz - det er selvfølgelig noget, men så ryger hele mellembassen. Hvis du så sætter en seriekondensator i med intenderet -3dB punkt ved 100Hz, vil du få zilch nada dæmpning i omegnen af enhedens egenresonans. Bare fordi det anvendes i bilstereo behøver det jo ikke at virke overhovedet.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazmann: Du foreslår selv en aktiv sub med indbygget filter. Jeg har kigget ind i mange subs med filter på HT udgangen. Der sidder en kondensator og ikke andet. Den beskytter sidehøjttaleren, men gavner ikke lyden.
Der kan også sidde et filter på linie udgange, men det er sjældent variabelt
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Kjeldsen skrev:
| her snakker vi blot om at beskytte enheden mod de dybeste frekvenser og det gør en kondensator fint. At det så ikke er et optimalt delefilter kan vi godt blive enige om. |
|
|
Jeg er altså ikke enig. Hvis du ser på eksemplet fra Troels, er basenheden med en højt skærende kondensator dæmpet 6dB ved 50Hz - det er selvfølgelig noget, men så ryger hele mellembassen. Hvis du så sætter en seriekondensator i med intenderet -3dB punkt ved 100Hz, vil du få zilch nada dæmpning i omegnen af enhedens egenresonans. Bare fordi det anvendes i bilstereo behøver det jo ikke at virke overhovedet.
|
|
|
Nu har jeg også prøvet det i praksis, hvor jeg blot skulle beskytte en 4½" mellemtone mod bas. Den synlige forskel i de fysiske udsving før og efter kondensator er ret markante. Jeg har også prøvet på en 5" med samme resultat.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jazmann: Du foreslår selv en aktiv sub med indbygget filter. Jeg har kigget ind i mange subs med filter på HT udgangen. Der sidder en kondensator og ikke andet. Den beskytter sidehøjttaleren, men gavner ikke lyden. Der kan også sidde et filter på linie udgange, men det er sjældent variabelt |
|
|
Hvis den ensomme kondensator skærer på linieniveau, bliver afrulningen perfekt 6dB/oktav uanset sidesystemernes impedanspukkel. Hvis ikke, har du seføli ret - så er det det samme skrammel (afh. af hvor godt man får det til at virke - jvf. dit næste indlæg. Det vil ske en reduktion af den totale energi leveret til sidesystemet med en kondensator. Min pointe er bare at det qva impedanspuklen er uforudsigeligt.)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Kjeldsen skrev:
Jazmann: Du foreslår selv en aktiv sub med indbygget filter. Jeg har kigget ind i mange subs med filter på HT udgangen. Der sidder en kondensator og ikke andet. Den beskytter sidehøjttaleren, men gavner ikke lyden. Der kan også sidde et filter på linie udgange, men det er sjældent variabelt |
|
|
Hvis den ensomme kondensator skærer på linieniveau, bliver afrulningen perfekt 6dB/oktav uanset sidesystemernes impedanspukkel. Hvis ikke, har du seføli ret - så er det det samme skrammel (afh. af hvor godt man får det til at virke - jvf. dit næste indlæg. Det vil ske en reduktion af den totale energi leveret til sidesystemet med en kondensator. Min pointe er bare at det qva impedanspuklen er uforudsigeligt.)
|
|
|
Det er helt uforudsigeligt, men bedre end ingenting ift. at beskytte den lille enhed. Men, selvom enheden er lille, spiller man typisk ikke særligt højt, når de er tiltænkt som ekstra højtalere, også går det sikkert fint udne kondensaotr endda. Mine 4" TB enheder kan spille pænt højt i et lillebitte kabinet, før de forvrænger.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må altså erklære mig enig med Kjeldsen her.
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
mads_t Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Det er skønt i gider diskutere lidt i min tråd, jeg lærer noget hele tiden
Men hvis jeg nu bestemmer mig for at bygge et passivt filter med henvisning til
ttp://tkhifi.homepage.dk/javapro/2vejs_delefilter.htm
Hvor køber man de dele henne, har i nogle gode erfaringer til en hjemmeside, eller et sted?
Super tak for hjælpen. __________________ Mads Tønder
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mads_t skrev:
Hej igen.
Men hvis jeg nu bestemmer mig for at bygge et passivt filter med henvisning til ttp://tkhifi.homepage.dk/javapro/2vejs_delefilter.htm
Hvor køber man de dele henne, har i nogle gode erfaringer til en hjemmeside, eller et sted?
Super tak for hjælpen. |
|
|
Du skal stadig have fjernet impedanspuklen, før filteret virker.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
mads_t skrev:
Hej igen.
Men hvis jeg nu bestemmer mig for at bygge et passivt filter med henvisning til ttp://tkhifi.homepage.dk/javapro/2vejs_delefilter.htm
Super tak for hjælpen. |
|
|
Du skal stadig have fjernet impedanspuklen, før filteret virker. Komponenter kan du i Århus købe hos www.elektronik-lavpris.dk.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har din receiver pre-out main-in? Hvis ja, så kan du spare en masse penge og få langt højere linearitet ved at lave et passivt filter mellem disse. Gider dog ikke komme med lange forklaringer og beregninger medmindre du har disse tilslutningsmuligheder.  Hvis de skal spille samtidig i hvert sit rum, så kan ikke gøre dette - medmindre du kan spille på to forskellige udgangstrin i receiveren. __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |