Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 19:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Gammel b&o forstærker/receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2009
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

jeg tror jeg skal holde mig fra at lodde noget. jeg er totalt nybegynder så vil ikke risikere noget.

i starten før jeg vidste om det var tilladt eller ej at sætte andet til phono end en pladespiller (som ikke er en beogram, hvis det gør nogen forskel) satte jeg min ipod til i god tro om at det måtte man. der skete intet med lyden (den var fin) ej heller forstærkeren.

men hvis I mener jeg ikke må dette lader jeg selvfølgelig være. vil ikke risikere forstærkeren ryger...

Til top Vis TueL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TueL

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Næh, forstærkeren ryger nok ingen steder - men hvis det er en "rigtig" phono indgang med riaa, så er den meget følsom, og vil let forvrænge, og desuden ændre den på frekvensgangen, så musikken kommer til at lyde forkert.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Da der tilsyneladende er delte meninger om Phono indgangen på en gl. Beocenter 1600, har jeg fundet den originale service-manual frem og taget en kopi.

Følsomheden på Phono indgangen er opgivet til 2,5 mV - Forstærkeren er med forforstærker og kan ikke bruges til andet end grammofon, desværre

Mvh
Per H

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck

TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

jamen så er det jo klaret

selvom det er ærgeligt, så er jeg glad for al den hjælp jeg har fået herinde. jeg sætter stor pris på det og synes det er fedt at man kan få sådan en professionel hjælp af så mange entusiaster ogl.. Tusind tak

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Ja men så har den jo en TAPE indgang som kan bruges, hvad der ikke fremgår
af det matriale jeg kunne finde. Så er det da den du skal bruge TueL.

D.Duck, det er kanon, at du ligger inde med de gamle oplysninger.

TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

jeg bruger også tape-indgangen. problemet er at når jeg bruger den suser det i højtaleren. men det må jeg bare lære at leve med...

man vænner sig til det og til sidst overhører man det

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Rettelse :
Efter at have kikket lidt mere i service-anvisningen viser det sig at Phono-indgangen kan ændres til "normal" indgang, det kræver blot at en lille "lus" på forstærker printet flyttes. (Der skal bruges loddekolbe).

Suser den også når båndoptageren er slukket ??

Mvh
Per H

TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

det ved jeg ikke forstået på den måde at jeg bruger ikke selve båndoptageren men den ekstra tape udgang der er bagpå til at koble til min ipod og/eller dvd og/eller computer. så på den måde er den vel slukket hele tiden, medmindre man skal slukke den på en eller anden måde som jeg ikke er klar over...!?!

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Skydeknappen for rec-volumen i båndoptager-delen skal skydes helt til venstre (giver et lille Klik) så er strømmen til båndoptageren afbrudt.

Jeg tænkte det måske var den indbyggede båndoptager der evt. var defekt og støjede, den er nemlig koblet parralelt ind over båndoptager stikket bagpå.

Mvh
Per H

TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

det gør ingen forskel, desværre. men et godt bud. jeg kan afspille ipod med lyd uanset hvor skydeknappen står, og det suser det samme når den er helt til venstre.

det er især når den slås over på/tændes på tape, så kommer der en lidt høj brummen som så bliver mindre men jævn.

der er en rød og grøn "knap"; den røde lyser når den tændes (lyser hele tiden), den grønne lyser ikke. betyder det noget? (tjek evt. billedet på side 3; det er den røde og grønne knap til venstre for båndoptageren. ved heller ikke om den grønne skal lyse...)

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Høj brummen tyder sædvanlig vis dårlig stel, så måske du skal se på adapter kablerne. Se tegning side 3.  

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hvad med en slatten kondensator i strømforsyningen?

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Når maskinen ellers er iorden den rigtige funktion af lamperne :

Når båndoptageren tændes lyser den grønne svagt - ligeså under afspilning.
Under optagelse lyser den grønne i takt med musikken og man skruer op med potmeteret til den røde lyser en gang imellem, så har man den rigtige optagestyrke.

Hvis en af lamperne lyser hele tiden tyder noget på at båndoptager-delen får strøm hele tiden, selvom du skubber knappen helt til venstre

Et forsøg mere.

Prøv at lægge et casettebånd i maskinen og tryk på rec. (der skal være bånd i for at du kan trykke rec-knappen ned)  Opt-Gengive omskifteren kan støje og "brumme" fælt hvis den svigter.

Mvh
Per H 

TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

jeg har desværre ikke et kassettebånd pt.. Når den afspiller enten ipod eller fra computer eller jeg bruger pladespilleren lyser den røde hele tiden. Det må vel bare betyde så at den er tændt. der er dog over volume-skydeknappen ligeledes en aflang rød og grøn lampe. den røde lyser, den grønne er slukket. den røde er i starten, dvs. når volumen er lav; den grønne er mod slutningen når volumen er høj. her lyser den grønne heller ikke, ej heller hvis jeg skruer højt op. hvis jeg blot prøver at trykke play på båndoptageren uden bånd sker der intet med den grønne lampe og den røde lyser stadig lige meget...

ang. adapterkablerne er det nogle billige jeg har af slagsen. men når jeg hører pladespiller, dvs. bruger phono-indgangen til lp, hverken suser eller brummer den. det er udelukkende når det er tapeindgangen der er i brug. og som sagt når jeg tænder kommer der en "høj" brummen/susen som så udjævner sig til en svag konstant susen i højtaler, men kun ved tape. den susende brummende lyd synes at være lidt tydeligere i højre højtaler.

tænker du på den tegning som henviser til at man, hvis jeg forstår den korrekt, ændrer på kablets sammensætning. det har jeg hverken værktøjet til eller kendskab til, så jeg er bange for at det måske skader mere end det gavner...?

det kan ikke være noget som skal renses?

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Er det de 2 lamper lige til venstre for rec. volume i båndoptager-delen  ???

De må ikke lyse når båndoptageren er slukket.

Mvh

TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

den røde lyser konstant uanset hvad jeg afspiller og hvad den står på, om det er tapeknappen der er inde, phonoknappen der er inde... den røde knap synes at være trykket lidt ned som om det er en knap man kan trykke på, men den er ikke til at trykke op igen.

jeg har prøvet at flytte de to højtaler stik ned i de to andre. bagpå er der mulighed for at tilslutte fire højtalere. jeg har haft dem i de to øverste. i de to nederste synes den susen der er at være reduceret men ikke forsvundet. problemet også med computer er at volume skal være højere for at lyden bliver tydelig, så det er OGSÅ en grund til susen selvfølgelig fordi jeg må skrue højere op. hvad der dog er underligt er at selvom jeg skruer helt ned, især ved pladespilleren hvor lyden er rigtig god og tydelig, forsvinder lyden ikke. hvis jeg skruer helt ned kan man stadig høre musikken (og jeg mener ikke den lille lyd som man altid kan høre fra en plade...) tydeligt.

edit: jeg har med en skruetrækker forsøgt at skubbe den røde "knap" hvilket er lykkedes til dels. i hvert lyser den ikke mere. det suser stadig, men det synes dog at nogen gange hvis jeg piller ved den grønne eller røde kan der meget kortvarigt komme en tydeligere susen frem. ydermere hvis jeg trykker på toppen af forstærkeren lige over de to knapper kommer der en art metallisk lyd fra området omkring båndoptageren der lyder som om den prøver at afspille en bånd uden bånd lidt hurtigt... svært at forklare lyden, men den kommer fra forstærkeren, ikke højtalerne...

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg er næsten sikker på at din problemer skyldes at den indbyggede båndoptager ikke slukkes.
Kan du helt sikkert høre det lille "klik" når rec-knappen skubbes helt til venstre hvor den aktiverer en lille micro-sw ???

Mvh
Per H

TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

der kommer nogen gange et lille bitte klik. i hvert fald kan man mærke at det ligesom kommer over et lille hak. tjek yderligere "edit" fra min tidligere indlæg...

jeg har også selv på fornemmelsen af problemet ligger lidt i det med båndoptageren... også fordi der ingen susen overhovedet er når den står på phono og lyden der er meget klar og fin.

og selvom skydeknappen står helt til venstre hvor båndoptageren burde være slukket, kommer der lyde i højtaleren, nogle "bump"-agtigt-lyde når jeg piller ved record-knappen.

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

TueL skrev:

og selvom skydeknappen står helt til venstre hvor båndoptageren burde være slukket, kommer der lyde i højtaleren, nogle "bump"-agtigt-lyde når jeg piller ved record-knappen.

Så er det helt sikkert at båndoptageren ikke slukkes. Der sidder 2 micro-sw. 1 for strømmen til motoren og en anden for strøm til elektronikken i båndoptageren. Så vidt jeg husker kan du kan komme til dem hvis du tager bundpladen af, det er ikke så vanskeligt. 

Mvh

TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

uuhh... så skal jeg pille den ad... der findes ikke et billede af hvordan de ser ud? skal man så afbryde dem? tror du det vil have indvirkning på at det suser i højtaleren?

der er ingen der forresten har en ide om hvorfor at der stadig er lyd når jeg skruer helt ned? og hvorfor når den har været slukket et stykke tid og jeg tænder, hvorfor det så giver et ordentligt basset bump i højtalerne?

edit: jeg har åbnet bunden under båndoptageren. der hvor skydeknappen skal ramme for at slukke båndoptageren rørte jeg blidt med en vatpind og et lille stykke metal faldt af som åbenbart havde siddet fast mellem to små "metalarme" men som så åbenbart må have siddet løst. når jeg skubber skydeknappen hen over synes det at dette metal som faldt af et større skulle skubbes op sammen med en lille øvre arm og underarm, hvilket det nu ikke bliver. der sidder nemlig en lille intakt bagved, som den forreste har været identisk med. heri ligger der nok et problem. jeg skal altså derfor finde en måde helt at afbryde båndoptageren og kun bruge den tape der er bagpå. spørgsmålet er så hvad det præcist er jeg skal gøre... 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes