|
Der er meget snak om hvilken cd. og hvilket format!?? hvad skal man købe!??
Lad mig først spørge... Hvormange SACD skiver har DU???? ( jeg har en lille håndfuld ud af mere end 5000 cd. skiver!!) og hvor mange HDCD skiver har du?? og hvor mange tror i der kommer?? ( jeg har ca. 20 - 30 stk!) og hvor mange DVD Audio skiver har i?? ( jeg har 0!!) hvad har i MEST! af der hjemme??
Og gå en tur i byen og kik i plade butikker!! hvad står der mest af?? og hvad udgives der stadig mest nye af???
YEP!!! 16/44 cd. formatet!!... og det vil der gøre LÆNGE!! endnu!...
Derfor hvorfor fare ud og smide flere tusinde kr. i en SACD maskine eller multi format maskine!! der når standarden ( måske) bliver universel og gældende på ALLE! ny udgivelser og der er et rimelig "back catalog" udvalg!! aligevel IGEN! skal udskiftes! da den så er forældet!..
Og tænk lige på DETTE!!.... INGEN!! DVD, SACD eller multi format maskiner afspiller 16/44 cd. lige så godt som en decideret 16/44 cd. afspiller til samme pris ( og endda billigere!!) det er sgu et faktum!!.. ( hvor mange har råd til en linn unidisch?? der måske er en af de få!?)
Eks : Denons bedste multi format maskiner der faktisk spiller alm. dc. lige så godt som de nye formater! kommer ikke engang til DK! eller EU!! ( check Denons Japanske hjemmeside)
På den baggrund har jeg et tip her vedrørende en måde at få en rigtig god formidler af de gode gamle 16/44 skiver vi alle har rigtig mange af og stadig slæber med hjem nu og da!...
Og det er en løsning der liggger i en pris der for de fleste er til at følge med i!! og skal man lege med upsampling ( 24/96 eller 24/192 mm. bliver det RIGTIG! dyrt og ikke altid nødvendigvis ubetinget så meget bedre at mer prisen justificeres!!)
GLÆM ALt OM ALLE DE MULTI FORMAT MASKINER TIL SERIØST HIFI!! indtil nu! og et godt stykke tid frem!...
De høre IKKE! hjemme i et seriøst hifi setup!! de kan IKKE! spille MUSIK!! ( fra de gode gamle 16/44 skiver vi alle har flest af!)
Da den var fremme kostede den 9 - 10000 kr. ca. og den dag i dag spiller den som den er!! lige op med maskiner der koster mellem 7 - 8000 kr... ( alm 16/44 maskiner af nyere dato) samt de fleste multi afspillere / DVD hvis man anvender disse til 16/44 cd. skive afspilning.. faktisk gør den det bedre end de nye Denon DVD maskiner helt op til 10 - 15000 kr.. samt andre mærker!!
Og med en kærlig hånd, hvilket betyder lidt modefikation, så rykker den fra de fleste alm. 16/44 cd afspillere helt op i 15 - 20000 kr klassen.. og samtlige DVD / multi format afspillere der findes!!
De modefikationer jeg snakker om drejer sig om at ganske enkelt skifte opamps, og at bypase nogle kondensatore i udgangene der udgør et unødvendigt "filter"
Hvilke opamps man skal anvende er der lidt diskution om, og dette er meget en smags sag! de der sidder er fortrinsvis NE5532 og NE5534.
Der er en jeg kender der vil lade NE5534 sidde da han mener at de er de mest vellydende audio opamps der er! selv i dag! ( og rigtignok spiller maskinen fremragende med disse! ) han skifter kun NE5532 med nogle med betegnelsen SSM2139 og som sidder i Denons DCD-S1 og kan købes gennem Hifi klubben.
Derefter skiftes nogle opamps i spændings ( I/V ) konverteringen disse hedder uPC 4570 og skiftes med NE5532P
Mere skal der ikke gøres efter hans mening.. så rykker mskinen fra samtlige nye maskiner til mellem 15 og 20000 kr. og i flere tilfælde over!!..
Og den ligger sig i lyd kvalitet lige ved siden af maskiner som marklevinson, Linn cd12 og flere super maskiner til hvad et mindre paracell hus eller bil koster!!
Hvorfor nu så DET??? og hvordan kan det lade sig gøre??
Jo fordi de konvertere som er 20 bit fra Burr brown stadig anvendes!! enten som de er i 3560 eller nogle modeficerede typer der ikke kræver justering ( hvad de der sidder i DCD3560 gør!) lydmæssigt er der ingen forskel! så disse "holder" stadig!! digital delen / filtreringen ( Alpha kredsløbet mm. ) er stadig ganske fornuftigt og velfungerende! der er lavet mange nye løsninger men ikke nødvendigvis bedre! bare anderleds og eller lige så gode! men ik meget mere!..
Så digital delen på denne gamle maskine "holder" stadig!!..
Og så er der en anden vigtig ting / faktor!! og det er drevet / løbeværket!!
Dette er bygget på en måde man sjælden ser mere! om overhoved!?? og så i hvertfal ikke i maskiner der er til at betale for de fleste af os!!..
Vi snakker og en skiffer plade og keramisk base, og mange andre ekstreme tiltag... motoren er en hall moter der er noget af det mest stabile der er lavet1.. det er bare et studie eksempel på hvordan det skal og bør gøres!.. det er det mest vellydende og lydløse / i gengivelsen usynlige drev der er!.. det er bund stabilt!! og hele maskinens kabinet er ligeledes bund stabilt og dødt!..
Har er det at de nye denon maskiner DCD-S1 & S10 fejler og ligeledes alle de nye DVD maskiner!! ligeledes de fleste alm. cd. afspillere!.. man har lavet digital filtre og tiltag der "skulle" gøre drevet mindre kritisk og behovet for denne ekstreme og tunge opbygning unødig!! men WRONG!!!!!!!... dette er DER INGEN VEJ UDEN OM!!
Der er lavet meget siden! buffer hukommelser, upsampling , HDCD mm.. ( hvor mange HDCD plader har i?? jeg har mere end 4 - 5000 "hifi værdige" cd plader hvor under ca. 20 - 30 stykker er HDCD!!) upsampling virker! men overskygges mange gange af de fejl der er lavet andre steder i maskinen! her under dårlige drev!! og generel sjusk med kabinetter og dæmpning samt ikke mindst strømforsyninger..
Dette er hvor dagens maskiner OG ISÆR!! alle de nye DVD maskiner og multi format maskiner fejler misserabelt!!... de spiller så klart rigtig godt og endda også bedre end DCD3560 når der afspilles HDCD og SACD eller DVD Audio!... her har de nye formater deres force.. MEN!! når man ligger en af de gamle 16/44 cd. skiver i som vi jo alle har en del af efterhånden og som jo stadig udgør 99% eller mere af udvalget på butiks hylderne og af ny udgivelser!!.. så går det grueligt galt!! her giver denne 14 - 15 år gamle maskine de nye grundig "bølle bank"....
Den er lavet til dette medie efter alle kunstens regler! og med opgradering der hvor det er det eneste relle sted der er sket noget sidens dens storheds tid nemlig hvad angår opqamps og i analog delen.. så sparker den røv på alle maskiner til hvad den dengang kostede og langt op over det dobbelte!!
Hvor vidt den virklig gør sig ved siden af de aller dyreste!?? som før omatlt! må stå for den person der udtalte dets egen regning! men det ville slet ikke undre mig!!??..
Maskinen vejer nær 20 kg. og er bygget med kraftig alu. top/ bund og sider, foret med kraftig kobber der afskærmer alle sektioner fra hinanden og omverden!..
Strømforsyningen er overdimminsioneret og med kraftige traffoer af ekstrem god kvalitet, opbygning af print og signalvej mm er fornuftig og alt er bare lavet som det SKAL!! for at være godt og rigtigt!.. her er få om nogen genveje eller springen over hvor gæret er lavest!!..
Af den grund kan denne maskine stadig "bide" fra sig!! og ville stadig justificere sin pris fra dengang!! 8999kr. ( 1993 )
Eneste sted i den maskine der I DAG! halter ganske lidt er analog delen!!
Jeg har været med i et eksperiment med to maskiner! en der har fået lavet før omtalte "forsigtige" tiltag! og en der har fået "hele armen"
Og min ene egen maskine skal nu også have hele "turen" ( den anden får lov til at forblive som den er!!)
Her taler vi om ny clock og ny analog del på de balancerede udgange! og på de ubalancerede nye opamps...
De nye opamps er AD8065 disse isættes overalt!! det før omtalte filter ( kondensatore) i udgangene bypases.. og der isættes ny clock ( Lclock XO3 med egen strømforsyning )
Til de balancerede udgange, der som det eneste på maskinen ikke er helt optimalt lavet da signalet efter konverterne laves ubalanceret for så igen at laves balanveret med flere opamps og nogle transistore.. ( hvilket biver flere komponenter i signalvejen og ikke ehr hele optimalt! synd!!)
Har isættes et helt nyt diskret opbygget klA. analog filter der er 100% balanceret hele vejen fra DAC. delen og ud!!..
Så isættes en rigtig netbrøn, samt der skiftes små dele / komponenter i maskinen til nye med bedre specifikationer..
Efter dette tiltag! rykker maskinen rigtignok endnu mere! (efter min smag og mine øre!! )den lidt modeficerede er kanon god og lyder godt! samt følger med rigtig langt op!) MEN!! den fuldt opgraderede og i analog delen ombyggede maskine placere sig rigtignok skulder ved skulder ved eks Electrocompaniets EMC-! ( den uden opsampling, og endda på nogle områder også ned siden af EMC-1 up.) samt endda Linns cd12!! og alt andet her i mellem!!
Hvad angår de nye multi format maskiner så er der INGEN! der her kommer i nærheden! når visnakker om afspilning af alm. 16/44 skiver!!..
Den følger på mange områder snilt med selv maskiner med upsampling så som S.A.T.cdfix og Primare D30,2 mf... alle disse 24/96 & 24/192 upsamplings tiltag virker da fint! og gør meget!.. de steder jeg har hørt det gøre alt suverent bedre end DCD3560 er på eks. dCS ( men tag lige pris forskellen i betragtning !! og se om dette er rellevant for de fleste af os!??) det samme gælder andre maskiner i prisklassen over 20 - 30000 kr.!! nogle gør enkelte tinf bedre som følge af denne nye teknik!.. men det er i små tings afdelingen!..
Og tager man i betragtning at den brugt Denon DCD3560 kan erhverves for under 2000 kr. ( har selv givet mellem 1200 & 1500 kr. ) og så måske en påkrævet service hos hifi klubben ( nu laser er en god ide samt smøring, resnsning og justering ) denne service kan også beløbe sig til omkring de 1500 kr.. så har man en god maskine til 3000 kr.. der gør alt nyt under 10000 kr. til skamme!!.. og smider man yderliger 3 - 4000 kr i den! ( ialt 7 -8000 kr. ) har man så en maskine der rykker og konkurere med 10 gange så dyre maskiner!! (når vi taler om 16/44 cd. afspilning!! og disse har vi jo alle flest af og de er der stadig og vil nok længe være størst udvalg af!!..)
Der kommer ikke DVD maskiner til audiobrug i mit anlæg eller SACD mm. før dette er standarden!! og udvalget er lige så stort som 16/44 når vi taler om ny udgivelser!!.... så længe jeg kun har 4 SACD skiver og under 20-30 HDCD skiver og 0 DVD Audio!! i min samling på 5000 skiver til hjemme nydelse og 15000 tilter til arbejdes brug!! ( er DJ. ) !... såååååå.... ja! så gør min gode gamle "tøs" af en DCD3560! jobbet MERE! end godt nok!!... jeg har svært ved at finde et reelt alternativ der er mer prisen værd!!
Har i sådan en stående eller "snupler" over en!! så tag den til jer og pas på den!!.. giv den en kærlig hånd!! og i har en trofast 16/44 afspiler der gør grin med det meste nye man realistisk har råd til! i mange år frem!!...
mvh.
( Dette indslag med tak til Kurt V. Kubik fpr at åben mine øjne! for denne gemte / glemte "skat"!!) |