Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Tip til unik 16/44 afspiller. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hvad er det helt exact for modifikationer vi taler om?

Først skal man anskaffe sig en service manual fra Hi-fiklubben, ikke bare en instruktions vejledning som normalt medfølger.. men en SERVICE MANUAL.. denne erhverves for et par hundrede kr. og det hjælper de gladelig med i klubben NO problem!

Her skal man se på den skematiske tegning over Audio delen..

I maskinen er dette det nederste board... ( Den er opbygget i to lag / etager )

Man afmontere forsigtigt det øverste "board" ved at løsne nogle skruer i siderne der holder dette på plads... der efter den kobber plade der sidder og afskærmer imellem de to print "etager" både print board og kobber plader sidder monteret med 8 stk. små kobber skruer, nemt og lige til at gå til.. der skal dog lige afmonteres nogle flad kabler her og der, dette er relativt nemt da de alle er monteret i sokler, ( husk at afmærk tydeligt hvad der går til hvad!!!... ) så er der fri tilgang..

Nemmest er at også forsigtig afmontere det nederste Audio board.. ( dette sidder også med 8 små kobber skruer og så skal man lige fjerne de skruer der holder phono & XLR bøsningerne fast på bag pladen.. herefter kan printet løftes op og man kan arbejde med det.. og man kan lodde kondensatorerne &  IC`rne man skal have ud og skifte mm. ud fra bagsiden..

Her tilrådes at man anskaffer en loddekolbe spids der er beregnet til dette, denne er forsynet med en stor flad/ kvadratisk  klump forenden så man kan varme alle ben på IC`n på samme tid.. samt en ikke over 25 W. loddekolbe med en meget fin spids!!..

Har skal man gå ind og først og fremmest bypase et Høj Pas Filter i udgangene bestående af nogle kondensatorer disse benævnes med : C542 & C642 på tegningen.. dette er der ingen grund til og det sidder der kun grundet et EU direktiv!! det gør desværre mere skade end gavn da selve det færdig behandlede audio signal skal lige her igennem, endda gennem nogle elektrolyt kondensatorer på hele 470 uF. og en lille bypas kondensator på 0,01uF. man lodder blot et lille stykke solidcore kabel hen over benene på bagsiden af printet på den midterste bypas kondensator ( C542 i den ene side og C642 i den anden)

Her efter skal man skifte nogle upamps i maskinen..

Det er en god ide at først montere nogle IC sokler i printet og så blot isætte upampen her i bag efter!.. dette skåner printet skulle man ønske at skifte igen! de skal være af 8 bens typen... 

For mange lodninger direkte på printet kan beskadige banerne og så har man seriøse problemer!!

Først skiftes er upampene i I/V konverteringen disse hedder uPC4570C og benævnes på tegningen : IC 511 - IC 509 & IC 611 - 609.

De er dual upamps hvor kun en side anvendes.. derfor skal de skiftes med lignende dual upamps og her kan man anvende NE5532P ( det bør være P typerne da disse er specielt til Audio brug)

( Her kan man eventuelt afmontere de der sidder i de balancerede udgange så spare man lidt der! de balancerede udgange bør ikke anvendes alligevel da de ikke er fuldt balancerede helevejen i maskinen.. signalet er balanceret til og med I/V konverteringen hvor efter det er single endet.. så konverteres det atter i upamps og transistorer til balanceret!.. hvilket vil sige at signalet her skal gennem yderligere to upamps samt nogle transistorer for uden de upamps det skal igennem mens det er single endet.. det ubalancerede signal køre lige fra I/V konverteringen gennem et par NE5534 og ud...)

Så der skal altså anvendes 4 stk. NE5532P i I/V konverteringen.

Ved I/V konverteringen og der hvor uPC4570C sidder er der dog ikke meget plads, så her kan det være meget svært hvis ikke umuligt at montere IC sokler? så her anbefaler jeg blot at man forsigtigt lodder uPC4570C ud og erstatter disse med NE5532P da andre typer og hurtigere typer har ikke vist sig nogen lydmæssig fordel, og derfor IKKE anbefales.

Men NE5532P er en klar lydmæssig forbedring over uPC4570C!..

Det næste man skifter er upampsene i Lav Pas Filtret.

Her efter lodder forsigtig IC 513 & IC 613 ud.. disse er to upamps der hedder NE5532P og er dual upamps ( magen til de der skal sidder i I/V konverteringen)

Disse erstattes med SSM2139 upamps der kan købes gennem hi-fiklubben.. ( de koster omkring 107 kr. stk.)

Altså : To stk. SSM2139 i filtret. i stedet for de NE5532P der sidder der..

Der kan også skiftes upamps i Bufferen disse hedder:  IC512 - IC514 & IC 612 - 614 og er nogle single upamp typer = NE5534 i alt 4 stk.

Her er det eneste sted jeg vil anbefale at man kan eksperimentere med andre upamps.

Er man til den mere forward og frem i "skoene" lyd, der typisk kendetegnes af mange nyere maskiner?

Så kan netop Bufferens IC512 - IC514 & IC 612 - 614 = NE5534 upamps skiftes til AD8065 ( single typer) eller Burr Browns OPA627 ( single )  

Man får nu en noget super analytisk lyd og en anelse til det lyse klang balance med AD end med NE typerne...

Jeg har ikke selv prøvet AD8065 endnu men kun AD825 og de er lidt lyse og overanalytiske i det.. jeg regner ikke med at AD8065 adskiller sig væsentligt fra dette nærmere tværtimod...

Bassen har ikke helt den krop og dynamik som man oplever med NE5534 & NE5532P og der forsvinder en smule varme i lydbilledet..

Hvad angår Burr Browns OPA 627 / OPA627 så ved jeg ikke rigtig her disse har jeg ikke hørt endnu, men jeg har hørt delte meninger om disse jeg har hørt at disse skulle være lidt mindre "kliniske end AD825 & AD8065..

Der er jo rig mulighed i øvrigt for at kombinere disse,  NE5534/NE5532, AD8065 samt OPA2627/OPA627 på forskellig måde i Bufferen og måske også i Lav pas Filtret, dog er jeg ikke sikker på at der opnås bedre resultater med andre end SSM2139 her... AD825 lyder ikke godt her!!.. så jeg regner heller ikke med at de nye AD8065 gør det!?..

Ved at eksperimenter lidt med forskellige typer og kombinationer kan man måske ramme en løsning man lige finder den rette og "lige i øret"

Jeg personligt vil fortrække løsningen med NE5532P i I/V konverteringen, NE5534 ( de der allerede sidder ) i bufferen og SSM2139 i Lav Pas filtret.

Vil man anvende de balancerede udgange sidder der her ligeledes nogle filter kondensatorer i udgangene der skal bypases..

Her bypases : C545 - C548 & C645 - C648... 

Jeg vil dog klart anbefale at droppe disse balancerede udgange! og anvende de ubalancerede da disse uanset hvad har kortere signal vej og skal gennem færre komponenter / upamps et sæt dual NE5532P ekstra foruden! samt transistorer mm.)

Man kan her også vælge at få isat et balanceret LcAudio Zap filter mk2 eller andet fabrikat eks. Audiocom mf. ( er men en rigtig "ørn" til elektronik eller kender nogen der er kan man måske selv lave eller få lavet en diskret balanceret udgang. ) men denne løsning er ikke ubetinget bedre end den ubalancerede løsning... anderledes! men ikke decideret bedre!!.. maskinen er konciperet til ubalanceret drift og de balancerede udgange er en "hovsa" løsning!!

Men som sagt! brug dog bare den ubalancerede udgang....

____________________________________________________________ _______

Sidst men ikke mindst kan man få skiftet Clock, her kan man vælge en færdig eksterne ny clock unit, eks Tricord, Audiocom eller LcAudios nye Lclock XO3.

Den eksisterende clock ( X500) sidder lige op ad digitalfiltret, eller rettere lige før digital filtret ( IC700 = SM5803AP)

Hvis man vil skifte til Lclock eller anden type? så skal  C505 og C605 forsigtigt loddes ud, samt ligeledes Clocken X500. ( der er en 5ppm. 16,9344 mHz type)

Der hvor  C505 sad skal clocken så sættes til...

( Ikke alle syntes ubetinget om resultatet fra disse clocks hvilket man har kunne se debat om flere gange andetsteds her, jeg finder dog XO2 ganske ok! noget mere vellydende en XO, og den nye XO3 skal nok blive spændende at stifte bekendtskab med! især hvis den er en lige så stor forbedring over XO2 som XO2 var over XO!?? for her var verdner til forskel!! ..)

Montere man en ny clock unit, bør man vælge at lade denne have egen strømforsyning ( hvilket er en ubetinget fordel. ) her er der lige akkurat plads til strømforsyningen i maskinens egen strømforsyning der befinder sig umiddelbart bag løbeværks sektionen, men lidt snilde kan den nye lille strømforsyning monteres lige bag traffoerne her, og nuppe sit strøm udtag direkte fra net kablet når det er monteret på strømforsynings printet.

Vær dog forsigtig med kabelføring og montage, så intet kommer ind og røre ved den bagerste del af skuffe mekanismen!!!

En XO3 clock er så lille at den kan monteres hvor som helst i maskinen mellem de to print "etager" ingen problemer her....

Her udover kan jeg anbefale at montere et par gode WBT. phono bøsninger samt en ægte netbrøn.. ( denne skal der lige skæres lidt ud til, men for den fingerfærdige med ret udstyr skulle dette være relativt nemt..)

På et tidspunkt har man været inde på at bypase de IC`r der sidder lige efter DAC chipene, og som er et sample & hold kredskøb.

Dette kunne gøres uden der sker noget ved det, men det gav heller ingen forbedring i lyden så dette anbefales IKKE!...

Udover de her anførte modefikationer tilrådes ikke stort andet end at jeg anbefale at montere et par gode WBT. phono bøsninger samt en ægte netbrøn.. ( denne skal der lige skæres lidt ud til, men for den fingerfærdige med ret udstyr skulle dette være relativt nemt..)

____________________________________________________________ _______

Så har man en maskine der måler sig med dagens bedste!!.. og er klasser bedre end andet i egen prisklasse ( selv ano. 1990 pris for denne maskine )... og hvad angår de nye SACD og DVD / multiformat afspilleres gengivelse af 16/44?? så kommer her INGEN! på højde UANSET pris!!

mvh.

Dette skrevet med stort tak til "Kurt Von Kubik" for assistance og vejledning.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 9
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes