| Forfatter |
|
Proxi Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 377
|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kort og godt, er en AT-95E pickup MM eller MC?
/Proxi __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt, så er det MM.
Det var også det som jeg var kommet frem til via google. Men er helt ny inden for pladespillerverdenen, så ville bare lige være helt sikker inden jeg smed 5000kr efter en plade spiller som måske ikke ville passe sammen med resten af mit anlæg :)
__________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
En AT95 kan fås på www.ebay.de for ca. 200 kr. inkl. forsendelse  Spørger du fordi der følger sådan en med pladespilleren du påtænker at købe?
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
En AT95 kan fås på www.ebay.de for ca. 200 kr. inkl. forsendelse Spørger du fordi der følger sådan en med pladespilleren du påtænker at købe? |
|
|
Ja den sidder på pladespilleren jeg lige har bestilt: http://www.thorens.com/turntables/drives/td-240-2.htmlBurde jeg købe anden pickup til den? Evt hvilken? Vil helst ikke bruge for mange penge på det her i starten før jeg ved om det er noget ved. __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
5000 for en std. Thorens lyder af mange penge, især til en nybegynder grammofon - du kan købe mange gode brugte alternativer...hvis det skal være nyt så har Rega og Project billigere alternativer
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg vil stadig gerne have auto som TD240-2 jo har. Har jeg ikke kunne finde andre der har inden for mit prisloft (5000kr).
__________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå ok, det ved jeg intet om udover husker nogle gamle Dual havde autostop
held og lykke med den
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes jeg ikke lige at en TD-240 helt bærer præg af at være en nybegynder pladespiller, men derimod en fin mellemklasse model. Finish'en er i hvert fald højere end i den lave ende, noget pænere end Rega og Pro-Ject i de billigere klasser.
Desuden har TD-240 fuldautomatik, som jo er det der ønskes, det er der ikke mange modeller der har.
Tillykke med købet, den TD-240 vil jeg i hvert fald henregne til at være et bedre alternativ end den Denon der har været omtalt i en anden tråd. AT95'eren skulle være udmærket, og med lidt held og dygtighed kan den vist transformeres til væsentligt bedre (via en "operation", se tråd hertil andetsteds), og ellers kan grammofonen sikkert bære en udskiftning til det bedre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
|
Jeg synes jeg ikke lige at en TD-240 helt bærer præg af at være en nybegynder pladespiller, men derimod en fin mellemklasse model. Finish'en er i hvert fald højere end i den lave ende, noget pænere end Rega og Pro-Ject i de billigere klasser.
Desuden har TD-240 fuldautomatik, som jo er det der ønskes, det er der ikke mange modeller der har.
|
|
|
Jeg mente nu også at det var en dyr løsning til en nybegynder hvis det nu ikke var noget.... nævnte krav om automatik gør sikkert løsningen ok..finish er som du nævner flot men jeg tvivler på denne model vil vælges hvis lydkvalitet stod højest på prioritets listen.
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
| Jeg synes jeg ikke lige at en TD-240 helt bærer præg af at være en nybegynder pladespiller, men derimod en fin mellemklasse model. Finish'en er i hvert fald højere end i den lave ende, noget pænere end Rega og Pro-Ject i de billigere klasser.
Tillykke med købet, den TD-240 vil jeg i hvert fald henregne til at være et bedre alternativ end den Denon der har været omtalt i en anden tråd. AT95'eren skulle være udmærket, og med lidt held og dygtighed kan den vist transformeres til væsentligt bedre (via en "operation", se tråd hertil andetsteds), og ellers kan grammofonen sikkert bære en udskiftning til det bedre. |
|
|
Ja tænkte nemlig også at den her må være bedre end den Denon jeg tidligere har linket til. Og lyder godt hvis du siger at finishen er god (dog er det ikke det vigtigste for mig).
kvickly skrev:
| Jeg mente nu også at det var en dyr løsning til en nybegynder hvis det nu ikke var noget.... nævnte krav om automatik gør sikkert løsningen ok..finish er som du nævner flot men jeg tvivler på denne model vil vælges hvis lydkvalitet stod højest på prioritets listen. |
|
|
Ja det er lidt dyrt synes jeg, men iforhold til Denons alternativ til 2500kr som vist er ret ringe tænkte jeg dette var det bedste alternativ. Og ang lydkvalitet, det er selvfølgelig vigtig, men det kommer til at spille via min Denon AVR-2807 og dens indbyggede RIAA (og b&w dm 685, men bliver nok skiftet til et par pod speakers), så allerede her vil en "rigtig" pladenørd nok have sagt nej til pladespiller.  Men det er mest bare til hygge/baggrundsmusik, så det at den er fuldautomatisk tror jeg nemlig vil gøre at jeg/vi (min bedre halvdel, som også elsker musik og lyden af vinyl) får den brugt noget mere. __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
| Og lyder godt hvis du siger at finishen er god (dog er det ikke det vigtigste for mig). |
|
|
Det skal lige indskydes at jeg ikke har set den "live", men billederne viser den da i hvert fald som havende piano lak finish eller tæt derpå 
Proxi skrev:
det kommer til at spille via min Denon AVR-2807 og dens indbyggede RIAA (og b&w dm 685, men bliver nok skiftet til et par pod speakers), så allerede her vil en "rigtig" pladenørd nok have sagt nej til pladespiller.  |
|
|
I betragtning af at det er en hyggepladespiller er det pænt overkill at bruge 5.000 kr. på det - men jo egentlig godtgjort af at der skal være automatik, og så skal man heller ikke kimse af en flot finish.
Proxi skrev:
| Men det er mest bare til hygge/baggrundsmusik, så det at den er fuldautomatisk tror jeg nemlig vil gøre at jeg/vi (min bedre halvdel, som også elsker musik og lyden af vinyl) får den brugt noget mere. |
|
|
Jeg ved godt at nogle nævner det med at automatik gør at man oftere bruger den... I min verden ville det dog ikke forekomme. Grundet at jeg afventer min nye pladespiller har jeg i en måneds tid haft en Pioneer PL-1000 til låns, og selv om jeg da har nydt dens automatik, så tøver jeg slet ikke med at sige at det 100% er lydkvaliteten der bestemmer, og at jeg som sådan ikke vil betale blot én ekstra øre for automatik - for finish ja, men ikke for automatik. Men det er jo bare sådan jeg ser på det, andres synspunkter er jo lige så valide 
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
|
Det skal lige indskydes at jeg ikke har set den "live", men billederne viser den da i hvert fald som havende piano lak finish eller tæt derpå 
I betragtning af at det er en hyggepladespiller er det pænt overkill at bruge 5.000 kr. på det - men jo egentlig godtgjort af at der skal være automatik, og så skal man heller ikke kimse af en flot finish.
Jeg ved godt at nogle nævner det med at automatik gør at man oftere bruger den... I min verden ville det dog ikke forekomme. Grundet at jeg afventer min nye pladespiller har jeg i en måneds tid haft en Pioneer PL-1000 til låns, og selv om jeg da har nydt dens automatik, så tøver jeg slet ikke med at sige at det 100% er lydkvaliteten der bestemmer, og at jeg som sådan ikke vil betale blot én ekstra øre for automatik - for finish ja, men ikke for automatik. Men det er jo bare sådan jeg ser på det, andres synspunkter er jo lige så valide  |
|
|
Den skulle gerne være i piano lak :) Og ja, det er måske lidt mange penge, 5000kr, når det bare er hyggepladespiller, men tror bare jeg vil blive træt af hvis jeg havde købt en "halv løsning", altså fx den Denon. Også havde det sikkert endt med at jeg havde købt en Thorens TD240-2 alligevel.  __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
Og ja, det er måske lidt mange penge, 5000kr, når det bare er hyggepladespiller, men tror bare jeg vil blive træt af hvis jeg havde købt en "halv løsning", altså fx den Denon. Også havde det sikkert endt med at jeg havde købt en Thorens TD240-2 alligevel. |
|
|
Nogle vil synes at 5.000 kr. er lidt mange penge - men jeg synes nu det er i orden at vælge kvalitet med det samme. Ved at købe brugt kunne du have sparet, men det er ofte sjovere at købe nyt - der er nu noget over at være første ejer 
Denon'en er nu heller ikke helt grim, men jeg tror at kvaliteten på Thorens'en er bedre - det skulle prisen gerne retfærdiggøre.
Måske du så også skulle prøve med en anden RIAA på et tidspunkt. Ikke noget dramatisk, men jeg har en mistanke om at den RIAA der sidder i en 2807 nærmest bare er en "alibi"-RIAA, altså en der er der for at der kan reklameres med det. En Cambridge fra Hifi-Klubben skulle være et godt produkt, og fås som ren MM og for lidt ekstra kroner også som MC. Den kan sikkert lånes først, så er det jo nemt og risikofrit at afprøve om det er en forbedring.
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Nogle vil synes at 5.000 kr. er lidt mange penge - men jeg synes nu det er i orden at vælge kvalitet med det samme. Ved at købe brugt kunne du have sparet, men det er ofte sjovere at købe nyt - der er nu noget over at være første ejer
Denon'en er nu heller ikke helt grim, men jeg tror at kvaliteten på Thorens'en er bedre - det skulle prisen gerne retfærdiggøre.
Måske du så også skulle prøve med en anden RIAA på et tidspunkt. Ikke noget dramatisk, men jeg har en mistanke om at den RIAA der sidder i en 2807 nærmest bare er en "alibi"-RIAA, altså en der er der for at der kan reklameres med det. En Cambridge fra Hifi-Klubben skulle være et godt produkt, og fås som ren MM og for lidt ekstra kroner også som MC. Den kan sikkert lånes først, så er det jo nemt og risikofrit at afprøve om det er en forbedring.
|
|
|
Ja det er lidt sjovere at være den første, men har nu slet intet imod at købe brugt, og det havde jeg nok også gjort hvis der var en brugt 240-2 et sted i DK.
Nej Denon'en SER flot ud, men synes den virker billig og får heller ikke så gode anmeldelser synes jeg. Det eneste jeg synes Thorens'en skulle have haft som Denon'en har, er at den har en "udvendig" playknap, altså at man ikke behøves løfte støvlåget for at trykke play.
Ja tror måske heller ikke RIAA'en i min 2807 er helt i top, men det kan vel bruges til en start? __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
| Ja tror måske heller ikke RIAA'en i min 2807 er helt i top, men det kan vel bruges til en start? |
|
|
Sagtens - uanset hvor meget skrammel den skulle være, så skal der stadig komme musik ud af den 
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Sagtens - uanset hvor meget skrammel den skulle være, så skal der stadig komme musik ud af den  |
|
|
Lyder godt. Så vil jeg starte med den indbyggede RIAA. Er også spændt på om jeg er i stand til at samle og indstille den. __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
| Er også spændt på om jeg er i stand til at samle og indstille den. |
|
|
Det skulle nu ikke være noget problem. Selv om en pladespiller er en gammel opfindelse, så plejer brugsanvisningerne i dag at være til punkt og prikke.
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt.
Hvor mange timer skal man renge med en pickup kan holde inden den skal skiftes? __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
| Hvor mange timer skal man renge med en pickup kan holde inden den skal skiftes? |
|
|
Godt spørgsmål... Som regel i hvert fald 600 timer, måske også 1.000 - jeg er ikke sikker på at det opgives nogen som helst steder, og det varierer fra pickup til pickup. Det afhænger også af hvad de afspiller (beskidte eller rene plader), og om den er monteret og belastet (vægt) korrekt.
Jeg kan desværre ikke lige check'e op mod min nyindkøbte AT-95 (brugsanvisningen) da min genbo har fået den til at lege med 
|
| Til top |
|
| |