| Forfatter |
|
Proxi Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 377
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
| Godt spørgsmål... Som regel i hvert fald 600 timer, måske også 1.000 - jeg er ikke sikker på at det opgives nogen som helst steder, og det varierer fra pickup til pickup. Det afhænger også af hvad de afspiller (beskidte eller rene plader), og om den er monteret og belastet (vægt) korrekt.
Jeg kan desværre ikke lige check'e op mod min nyindkøbte AT-95 (brugsanvisningen) da min genbo har fået den til at lege med  |
|
|
Lyder godt. Nu ligger pladespilleren bag i bilen og venter på jeg får fri så jeg kan komme hjem og prøve den.  __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den blevet sat til anlæget, og indstillet. Men ikke indstillet ordenligt  . Er lidt i tvivl om hvordan og hvorledes. -Når jeg sætter nogle plader på, så "spoler" den nærmest over de tre-fire første mm af pladen. Hvorfor gør den det og hvad skal jeg gøre for at få det stoppet? - Og når jeg spiller "knitre" det lidt engang i mellem, men det tænker jeg måske skyldes nogle af pladerne er lidt gamle, og måske beskidte? - Hvis dette er rigtigt, hvordan gør jeg så pladerne rene? - Jeg synes pladespilleren er MEGET følsom, hvis man går tungt forbi der hvor pladespilleren står på sit møbel eller hopper, så hakker pladespilleren. Hvordan kan dette afhælpes? Den skal vel afkobles, men med hvad og hvordan? Kan denne gøre det: http://www.audiomagic.dk/isp.aspx /proxi __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
| -Når jeg sætter nogle plader på, så "spoler" den nærmest over de tre-fire første mm af pladen. Hvorfor gør den det og hvad skal jeg gøre for at få det stoppet? |
|
|
Du skal først og fremmest være sikker på at kontravægten ikke er for lavt indstillet. En AT95 skal vist køre med 2,0 gram. Hvordan? Det bedste er jo en digital scale, men den koster 600 kr. af ny. En anden mulighed er en billig Ortofon vægt, men dem har jeg aldrig kunnet med. Det nemmeste du måske kan gøre, hvis ellers pladespilleren har en scale (streger) på kontravægten, er at sætte denne i den neutrale position hvor armen "svæver", og så skrue på kontravægten indtil det passer med 2,0 gram. Ellers er du nødt til at have en vægt af en eller anden art. Hvad siger manualen?
Proxi skrev:
| - Og når jeg spiller "knitre" det lidt engang i mellem, men det tænker jeg måske skyldes nogle af pladerne er lidt gamle, og måske beskidte? - Hvis dette er rigtigt, hvordan gør jeg så pladerne rene? |
|
|
Sådan er det desværre bare - og også nye plader kan knitre. Meget af knaset på de brugte kan forsvinde ved en vask - det billigste er en blød opvaskebørste, en smule sulfo uden glycerin, og så under vandhanen og vaske og skylle. Tør godt efter med et blødt håndklæde. Knaset på de nye slipper man sjældent af med, for det er som regel presset ned i vinylen ifm. presningen, dvs. dårlig sans for kvalitet 
Proxi skrev:
| - Jeg synes pladespilleren er MEGET følsom, hvis man går tungt forbi der hvor pladespilleren står på sit møbel eller hopper, så hakker pladespilleren. Hvordan kan dette afhælpes? Den skal vel afkobles, men med hvad og hvordan? Kan denne gøre det: http://www.audiomagic.dk/isp.aspx |
|
|
Det er en meget pæn løsning, men det kan gøres billigere. Prøv f.eks. med diverse fødder (sorbothane, Valhalla Feet, Jazz Feet, SD-foten), alt efter blødhed kan de bevirke en hel del. Ellers er dette et prisbilligt alternativ: www.protected.de, søg efter Luftkissen. Den skulle angiveligt blive brugt af DJ's, og det er jo netop turbulente omgivelser. Jeg har lige fået sådan en ind ad døren i går, men har ikke prøvet den endnu. Jeg har dog ingen problemer med fodramp, både fordi jeg har betongulv, og fordi jeg har Audio Magic Hepta moduler fyldt med sand - det lyder som om du har trægulv på strøer?
|
| Til top |
|
| |
PFM20532 Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan ødelægge både dine plader og din pickup hvis ikke nåletryk og antiskating er korrrekt justeret..fortæl hvor du bor så er der nok en venlig sjæl herinde eller læs brugsanvisning grundigt..
Hvis der er markeringer for nåletryk f.eks pr 0,1 gram på kontraloddet, så udbalancer armen så den svæver uhindret, derefter giv vægt ved at dreje kontralod mod armcenter..
Antiskating kan godt tåle lidt mindre end nåletryk f.eks 1.5 gr.
En væghylde på en murstensvæg er godt middel mod afkobling, sørg altid for at en pladespiller er i water.
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
| Du skal først og fremmest være sikker på at kontravægten ikke er for lavt indstillet. En AT95 skal vist køre med 2,0 gram. Hvordan? Det bedste er jo en digital scale, men den koster 600 kr. af ny. En anden mulighed er en billig Ortofon vægt, men dem har jeg aldrig kunnet med. Det nemmeste du måske kan gøre, hvis ellers pladespilleren har en scale (streger) på kontravægten, er at sætte denne i den neutrale position hvor armen "svæver", og så skrue på kontravægten indtil det passer med 2,0 gram. Ellers er du nødt til at have en vægt af en eller anden art. Hvad siger manualen?
Sådan er det desværre bare - og også nye plader kan knitre. Meget af knaset på de brugte kan forsvinde ved en vask - det billigste er en blød opvaskebørste, en smule sulfo uden glycerin, og så under vandhanen og vaske og skylle. Tør godt efter med et blødt håndklæde. Knaset på de nye slipper man sjældent af med, for det er som regel presset ned i vinylen ifm. presningen, dvs. dårlig sans for kvalitet 
Det er en meget pæn løsning, men det kan gøres billigere. Prøv f.eks. med diverse fødder (sorbothane, Valhalla Feet, Jazz Feet, SD-foten), alt efter blødhed kan de bevirke en hel del. Ellers er dette et prisbilligt alternativ: www.protected.de, søg efter Luftkissen. Den skulle angiveligt blive brugt af DJ's, og det er jo netop turbulente omgivelser. Jeg har lige fået sådan en ind ad døren i går, men har ikke prøvet den endnu. Jeg har dog ingen problemer med fodramp, både fordi jeg har betongulv, og fordi jeg har Audio Magic Hepta moduler fyldt med sand - det lyder som om du har trægulv på strøer? |
|
|
Må vist hellere få læst manualen igen.. Og må vist igang med at vaske plader. Og ja, jeg har trægulv.  Og må lige se på hvilken løsning der er bedst..
PFM20532 skrev:
| Du kan ødelægge både dine plader og din pickup hvis ikke nåletryk og antiskating er korrrekt justeret..fortæl hvor du bor så er der nok en venlig sjæl herinde eller læs brugsanvisning grundigt..
Hvis der er markeringer for nåletryk f.eks pr 0,1 gram på kontraloddet, så udbalancer armen så den svæver uhindret, derefter giv vægt ved at dreje kontralod mod armcenter..
Antiskating kan godt tåle lidt mindre end nåletryk f.eks 1.5 gr.
En væghylde på en murstensvæg er godt middel mod afkobling, sørg altid for at en pladespiller er i water. |
|
|
Kunne være dejligt hvis der var en som havde forstand på det hele som gad kigge forbi Hobro(60km nord for Århus) og hjælpe mig  __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
Totoronto Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Det er en meget pæn løsning, men det kan gøres billigere. Prøv f.eks. med diverse fødder (sorbothane, Valhalla Feet, Jazz Feet, SD-foten), alt efter blødhed kan de bevirke en hel del. Ellers er dette et prisbilligt alternativ: www.protected.de, søg efter Luftkissen. Den skulle angiveligt blive brugt af DJ's, og det er jo netop turbulente omgivelser. Jeg har lige fået sådan en ind ad døren i går, men har ikke prøvet den endnu. Jeg har dog ingen problemer med fodramp, både fordi jeg har betongulv, og fordi jeg har Audio Magic Hepta moduler fyldt med sand - det lyder som om du har trægulv på strøer? |
|
|
Det var ellers lidt af en anordning  . I gamle dage brugte man en cykelslange under en flise  .
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totoronto skrev:
Det var ellers lidt af en anordning . I gamle dage brugte man en cykelslange under en flise .
|
|
|
Ja den er også lige lidt for vild til mig  Så skal have set hvad der ellers er af muligheder. __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
Og ja, jeg har trægulv. Og må lige se på hvilken løsning der er bedst.. |
|
|
Som nævnt er en hylde i en solid mur noget af det bedste du kan gøre. Hvis ikke du gider kæmpe med det er der så et tungt rack som alternativ, og begge løsninger vil vist heller ikke brokke sig over nogle gode fødder - men dem på Thorens'en er vel ikke helt af vejen.
|
| Til top |
|
| |
Totoronto Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Totoronto Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vist ingen der har nævnt en protraktor endnu? Den skal du bruge for at indstille pick-up´en. Vinylengine protraktor
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totoronto skrev:
Nogle korkstykker under pladespilleren kunne måske være værd at prøve. Det er i hvert fald en billig og nem løsning. Det bruger jeg faktisk selv .
|
|
|
Hvor kan man finde sådan nogle korkstykker?
Totoronto skrev:
Der er vist ingen der har nævnt en protraktor endnu? Den skal du bruge for at indstille pick-up´en.
Vinylengine protraktor
|
|
|
SKAL man bruge dette? __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
Totoronto Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
Totoronto skrev:
Nogle korkstykker under pladespilleren kunne måske være værd at prøve. Det er i hvert fald en billig og nem løsning. Det bruger jeg faktisk selv .
|
|
|
Hvor kan man finde sådan nogle korkstykker?
Totoronto skrev:
Der er vist ingen der har nævnt en protraktor endnu? Den skal du bruge for at indstille pick-up´en.
Vinylengine protraktor
|
|
|
SKAL man bruge dette? |
|
|
Korkstykkerne har jeg klippet ud af nogle dækkeservietter fra IKEA/Bilka. En protraktor er du nødt til at bruge for at få den præcise afspillevinkel på nålen i pladerillen. Ellers er du vist den eneste i verden, der kan indstille en pick-up pr. øjemål  EDIT: det er nu ganske nemt. Protraktoren skal passe til pladespilleren/armen og derefter er det bare at indstille pick-up´en så nålen følger kurven. Der er også et felt med lodrette og vandrette streger, og dem skal pick-up huset stå parallelt med.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totoronto skrev:
| Korkstykkerne har jeg klippet ud af nogle dækkeservietter fra IKEA/Bilka. |
|
|
Man kan også købe nogle kork slibeklodser i et byggemarked, men de er temmelig hårde i det - jeg tror man får noget mere "blødhed" hved at anvende dækservietterne, som man jo så kan lime sammen til den ønskede tykkelse.
Totoronto skrev:
En protraktor er du nødt til at bruge for at få den præcise afspillevinkel på nålen i pladerillen. Ellers er du vist den eneste i verden, der kan indstille en pick-up pr. øjemål 
|
|
|
Der bør følge en med pladespilleren - det er en skabelon med to "trådnet" på, og et hul som sættes over spindelen.
Jeg har lidt på fornemmelsen at tæt på også er fint, men man føler sig altid bedst tilpas hvis man mener justeringen sidder lige i skabet 
Konsulter manualen - det er vel investeret tid, og et firma som Thorens bør have fuldt styr på at nævne disse ting i pladespillerens manual.
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totoronto skrev:
| Korkstykkerne har jeg klippet ud af nogle dækkeservietter fra IKEA/Bilka. |
|
|
Ja okay, det kan jeg da finde ud af.
Wymax skrev:
| Der bør følge en med pladespilleren - det er en skabelon med to "trådnet" på, og et hul som sættes over spindelen.
Jeg har lidt på fornemmelsen at tæt på også er fint, men man føler sig altid bedst tilpas hvis man mener justeringen sidder lige i skabet 
Konsulter manualen - det er vel investeret tid, og et firma som Thorens bør have fuldt styr på at nævne disse ting i pladespillerens manual. |
|
|
Det du beskriver fulgte ikke med? Pickup var også installeret da jeg modtog pladespilleren? __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
| Det du beskriver fulgte ikke med? Pickup var også installeret da jeg modtog pladespilleren? |
|
|
Uanset om det er producenten eller forhandleren der har gjort det, så bør den være monteret korrekt så, eller sådan cirka i hvert fald. Din kommentar om at pickup'en skøjter til at starte med ledte dog mine tanker hen på at den måske ikke var færdig-monteret alligevel.
Men du bør i hvert fald kontrollere nåletrykket så (det med kontravægten), og også lige anti-skatingen. Begge disse ting bør egentlig fremgå af manualen.
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
| Uanset om det er producenten eller forhandleren der har gjort det, så bør den være monteret korrekt så, eller sådan cirka i hvert fald. Din kommentar om at pickup'en skøjter til at starte med ledte dog mine tanker hen på at den måske ikke var færdig-monteret alligevel. |
|
|
Det var også det jeg tænkte. Papkassen var stadig ubrudt da jeg hentet den, så må være producenten..
Wymax skrev:
| Men du bør i hvert fald kontrollere nåletrykket så (det med kontravægten), og også lige anti-skatingen. Begge disse ting bør egentlig fremgå af manualen. |
|
|
Kan du kort forklare hvad disse tog ting gør? Tror det giver lidt mere mening når man sidder og skruer på tingene.. Specielt anti-skatingen siger mig ingen ting.. __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
Wymax skrev:
| Uanset om det er producenten eller forhandleren der har gjort det, så bør den være monteret korrekt så, eller sådan cirka i hvert fald. Din kommentar om at pickup'en skøjter til at starte med ledte dog mine tanker hen på at den måske ikke var færdig-monteret alligevel. |
|
|
Det var også det jeg tænkte. Papkassen var stadig ubrudt da jeg hentet den, så må være producenten.. |
|
|
Det er ikke unormalt at i de lidt "lavere" luftlag (intet forgjort ved det) sælger man pakkeløsninger, og så monterer producenten eller forhandleren en pickup. Ja, det må være producenten, slet ikke utænkeligt.
Proxi skrev:
Wymax skrev:
| Men du bør i hvert fald kontrollere nåletrykket så (det med kontravægten), og også lige anti-skatingen. Begge disse ting bør egentlig fremgå af manualen. |
|
|
Kan du kort forklare hvad disse tog ting gør? Tror det giver lidt mere mening når man sidder og skruer på tingene.. Specielt anti-skatingen siger mig ingen ting.. |
|
|
Kontravægten er nævnt tidligere, noget med at udbalancere og så skrue på kontravægten udfra den skala der er påtegnet. Anti-skating ser ud til at sidde nederst på armbasen, indad mod pladetallerkenen. Begge dele er omtalt på side 6 i manualen 
Anti-skating skal modvirke at armen normalt vil bevæge sig indad under afspilning - sådan er det bare, det kaldes skating. Anti-skating er så en "kraft" der skal modvirke, dvs. den vil trække armen udad.
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe har skam læst brugsvejledningen, men når man ikke engang vidste hvordan og hvorledes tingene hang sammen på dansk gjorde det engelske det ikke bedre for mig. Men har fået den indstillet nu som producenten anviser. Og nu starter den rigtig. Knitre ikke (ikke hvad jeg har hørt). Og den spiller også mere stabilt nu (den reagere ikke på når jeg hopper på gulvet). Så nu skal der lyttes vinyl.
__________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
Men har fået den indstillet nu som producenten anviser. Og nu starter den rigtig. Knitre ikke (ikke hvad jeg har hørt). Og den spiller også mere stabilt nu (den reagere ikke på når jeg hopper på gulvet). Så nu skal der lyttes vinyl. |
|
|
Et for lavt nåletryk og ikke korrekt anti-skating har naturligvis stor indflydelse på alle de parametre 
God fornøjelse!
|
| Til top |
|
| |