Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Teknisk Magasin 1959 om gromofoner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 December 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
I 1958 kostede en Taunus 17M 22.000 kr, idag koster en "tilsvarende" Mondeo ca 400.000 kr. Så hvis der idag skulle købes en højttaler i tilsvarende prisleje, er det en stykpris på 40.000 kr.

Ja og prisfaldene på teknologien fortsætter, I 1985 kostede en harddisk på 20 MB 3500 kr, idag koster en der er 50000 gange større kun 900 kr. (1TB = 1024 GB)

Det er også derfor at udviklingen går mod Sonos lignende systemer for lagerplads koster næsten intet længere. Derfor vil CD afspilleren nok blive mindre almindelig og musik fra harddisk og internet meget mere almindelig. Derfor tror jeg at vore dages anlæg vil blive set som lige så forældet om 50 år, som vi ser filmens anlæg idag. 

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Ja, en skøn tid vi går i møde.

Kom og se mit vintage Sonos anlæg.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Han er alle pengene værd, respekt for ham. Også bor han ned til vandet.

Han anbefaler Ortofon:)

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 December 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Prøv at høre kliipet igen - der er ikke noget snobberi iblandet, han bliver jo spurgt om prisen på en god højttaler, og siger - "skal det være en rigtigt god højttaler går den nok til 2.000 - og det er jo en uhørt sum for de fleste

2000 var satme (pardon my french) rigtigt mange penge i 1959

Har man set gamle svenske film fra den periode så kan man godt skelne snobberi fra passion - og han er så passioneret en svensker kan blive - og ikke særligt snobbet - han er nok også så knas tør og halvmumificeret at han ikke afsætte fedtfingre på pladerne

alle hans jordforbindelser for at undgå statisk elektricitet er skønne - fedt klip

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 December 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Synes faktisk den gode , omend ældre Lektor Munthe - taler et utroligt pænt sprog, og nok er han vel passioneret når han fortæller, men søreme også tænksom inden han siger noget.   En Lektor fra den tid ville nok udtale ordene med den respekt for sproget, og andre mennesker, som han gør.     Der er sgutte meget kloge åge, eller selvforherligelse over ham.

(Han er vel godt på den anden side af 70år gammel :)  

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 December 2009 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

enig Jan - fik jeg udtrykt det anderledes var det ikke tilsigtet

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 December 2009 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
enig Jan - fik jeg udtrykt det anderledes var det ikke tilsigtet

Jeg tror du ramte det meget fint -  man kan jo kun trække lidt på smilebåndet, når man ser de gamle klip på den side der blev henvist til -  sproget var meget anderledes dengang.  Jeg tror det er meget let, at tolke sprogbruget som værende, ja - lad os bare kalde det snobbet.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 16 December 2009 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:

Et altsigende skræmme-billede...lad os værne om alt det gamle mekaniske og analoge gengive udstyr...det elektroniske holder ikke 'ikke en meter'. Man skulle tro at udstyr uden mekanik holdt, men nej det er det gamle som 'rykker'.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 December 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

det er noget af det mest inspirende jeg længe har set

hans passion for musik og teknikken der skal til for at få det bedste údbytte af musikken, det kan vi også bruge til noget her i vores tid.

med de nye måder at gengive musik på mister man noget grundlæggende, nemlig det personlige forhold til den musik man hører, mp3 & hdd afspillerere og til dels cd, er som medie egentligt dybt uinspirende at bruge, selvom lyden i mange til¨fælde er god eller endog rigtig god.

men man får ikke et personligt forhold til mediet, mp3/hdd tilbyder tusindvis af numre , nogen gange organiseret, andre gange i kaos, ret hurtigt glemmer man hvad man har i jagten på nye numre og kedsomhed.

her mener jeg at lp mediet tilbyder noget de andre medier ikke kan, først er der fornemmelsen at stå med en original heavy vinyl Decca/emi etc. der er coveret med mange gange meget flotte billeder eller kunst, en fornemmelse af kvalitet med andre ord,så er der selve handlingen af pladen( nogen vil sige besværligt og tidskrævende ), og forventningen når pladen afspilles, og hvor der vinylen klart lægger afstand til de andre medier med hensyn til spilleglæde, nærhed, live fornemmelse,hvilket jeg synes er dybt fasinerende, og det er her man får et forhold til mediet, og som gør at man ser frem til alt besværet med at spille pladen igen (selvfølgelig forudsat at at det er en kvalitetsindspilning man står med, og at setuppet er i orden)

det er ikke noget man får med de ny medier ( og jeg har også de andre medier incl surround, mp3, cd etc. jeg er ikke ikke religiøs på det område)

iøvrigt var det ikke kun udstyret der var dyrt dengang, jeg har nogle plader med de gamle prisskilte på, en 10"phillips med carl nielsen 1959, pris 26,-kr, decca 10" 1957 på udsalg før 24,50 kr nu 14,50. kr, lp deutche grammofon wagner stereo med store røde bogstaver 39,95 i 1961,det var mange penge for en almindelig arbejder på det tidspunkt

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Zakken skrev:

Et altsigende skræmme-billede...lad os værne om alt det gamle mekaniske og analoge gengive udstyr...det elektroniske holder ikke 'ikke en meter'. Man skulle tro at udstyr uden mekanik holdt, men nej det er det gamle som 'rykker'.

mvh

Nej men det er forbrugerne der bestemmer udviklingen. I slut firserne blev lpen sat på pension af forbrugerne der masivt valgte CDen istedet. Jeg var en af dem der satsede helt på CDen fra starten, for jeg syntes dengang at det var et system der var vinyl fuldstændig overlegent, og det synes jeg stadig.

Men forbrugerne er ved at skifte igen, denne gang til Sonos lignende systemer og MP3 lignende low fi. Sonos kan være godt, men jeg foretrækker nu selv at finde musikken i reolen. Der er livskvalitet i at stå og overveje hvilken CD man vil høre, og tænke på alle de oplevelser de har givet. I JP i mandags står der at CD salget styrtdykker, for kunderne vil hellere downloade musikken, og det er som oftest uden at betale. (84% af salget er CDer, 16% download)

Vi må købe musikken på faste formater så jeg bliver ved med CDerne mange år endnu. 

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Så valget idag står ikke mellem vinyl og CDer, men mellem om man vil have faste formater eller vil have download musik. Alle os der køber CDer er på fuldstændig samme hold om den entusiastiske vinyl gruppe, der selv den ikke er stor har formået at få vinylplader tilbage i butikkerne i et vist omfang.  Så må vi se hvor længe det varer, for vinylen entusiasmen drives ikke af nysalget men af lageret af plader fra 60erne - 80erne.

Det er selvfølgeligt svært at spå om fremtiden, men mon ikke CDerne på det korte sigt bliver billigere, for så kan de bedre konkurrere med den betalende download. Der er kommet mange CDer i handelen som er rigtig gode køb, til priser på 40 - 60 kr pr stk. F.eks kan man få en boks med 5 af leonard Cohens bedste albums for 200 kr. Så gider folk forhåbentlig ikke downloade musikken.

Det er iøvrigt en fantastisk film, den burde på museum sammen med de grammofoner han har. Den siger virkelig noget om tiden. Den gamle By i Århus får en ny bydel med huse fra 60erne og her får de en radiobutik, der har ligget i Holstebro. Den hedder Pouls radio og er blevet gemt incl alle varerne i butikken. Hele butikken vil blive genskabt i den gamle by, for det er utroligt at varelageret er blevet gemt, så det må være en udflugt værd.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes