Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 08:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: hvilken rørforstærker ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 November 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Jesper Olsen : har du skiftet rør på din SCA-35 ? hvilke rør bruger du selv ? jeg syntes at mullard 12AX7 reissue og Tungsol 12AX7 reissue (som jeg har hørt), er nogle interessante rør.jeg har selv nogle sovtek og nogle JJ high grade 12AX7 til at ligge. jeg kan se at der stadig findes nogle Sovtek 7199 rør, som måske kan bruges ? ellers har jeg læst at man kan flytte på nogle få ledninger, så forstærkeren kan bruge en anden type rør, som er meget billigere og nemmere tilgængelig end 7199 røret. Kan du/I anbefale et godt EL84M rør ?

Det vigtigste bliver selvfølgelig at finde den mest musikalske kombination af rør der skal spille sammen.

Pqrannes: det kunne være super hvis jeg kunne få målt de nuværende rør, som allerede sidder i SCA-35. Jeg tænker at det måske kan blive svært at finde nye rør, som spiller ligeså godt som de gamle dynaco rør ?

Til top Vis TC25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TC25

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 16 November 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:
....

Jeg tænker at det måske kan blive svært at finde nye rør, som spiller ligeså godt som de gamle dynaco rør ?

Hvis de gamle rør ikke er slidte, bliver det ikke bedre med nye rør, og næppe bedre med NOS rør.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev kan man ombygge forstærkeren lidt så man kan bruge et 6U8a rør istedet for det efterhånden sjældne 7199 rør, som dynacoen bruger. 6au8 røret skulle være rimeligt vellydende og meget billigt, så det er da værd at overveje  Modificeringen er beskrevet således:

Note: The below descriptions apply to chassis mounted tube sockets. For printed circuit board (PCB) mounted tube

sockets, the pin to pin changes would be the same however, the actual traces on the board would have to be cut

and re-routed which is beyond the scope of this discussion.

Note: Wire color displayed here is for identification of wire relocation and not representative of the actual color of

wire used in your situation.

7199 (before) 6U8A (after)

Step 1. Remove wire from pin 2 (blue) and relocate it to pin 6

Step 2. Remove wire from pin 6 (yellow) and relocate it to pin 7

Step 3. Remove wire from pin 7 (orange) and relocate it to pin 2

er det noget I syntes jeg bør prøve ?

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt et par 7199 nos rør fra RCA fra 1965

Købt på eBay til 200 kr. (2 stk). Jeg mener ikke man skal ombygge den originale konstruktion for

at spare 200 kroner. Mht udgangsrør virker mine originale stadig. Ellers er SolvtekEL 84M

udemærket. Af ECC 83 benytter jeg Telefunkens gamle typer. Jeg har ikke prøvet de nye typer da

jeg har dårlig erfaring med holdbarhed. De gamle Philips miniwatt holder nærmest evigt. Ellers

har jeg prøvet Siemens, Valvo,Mullard, AEG, Lorenz, RCA, GE + andre. Synes bare at Telefunken

er bedst. Prøv de gamle ECC83 typer først. De lyder klart bedre og varmere i klangen.

Venligst

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
TC25 skrev:
....

Jeg tænker at det måske kan blive svært at finde nye rør, som spiller ligeså godt som de gamle dynaco rør ?

Hvis de gamle rør ikke er slidte, bliver det ikke bedre med nye rør, og næppe bedre med NOS rør.

PQR

Jeg må bare krydse fingrer for at der stadig er liv i de gamle rør, jeg er nemlig lidt bange for at forstærkerens magi forsvinder ved rørskifte  jeg har læst flere steder at EL84M typen har en noget køligere/steril lyd end de almindelige EL84 rør, er det noget I har sammenlignet ?

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Jeg har lige købt et par 7199 nos rør fra RCA fra 1965

Købt på eBay til 200 kr. (2 stk). Jeg mener ikke man skal ombygge den originale konstruktion for

at spare 200 kroner.

Det kan du selvfølgelig have ret I

Mht udgangsrør virker mine originale stadig. Ellers er SolvtekEL 84M udmærket

Har du prøvet at sammenligne de originale med Sovtek EL84M rørene ? Forsvinder magien ved et rørskifte til EL84M ?

Af ECC 83 benytter jeg Telefunkens gamle typer. Jeg har ikke prøvet de nye typer da

jeg har dårlig erfaring med holdbarhed. De gamle Philips miniwatt holder nærmest evigt. Ellers

har jeg prøvet Siemens, Valvo,Mullard, AEG, Lorenz, RCA, GE + andre. Synes bare at Telefunken

er bedst. Prøv de gamle ECC83 typer først. De lyder klart bedre og varmere i klangen.

Venligst

Er der nogen der har en Ide om hvad levetiden er på de forskellige rørtyper, hvis man skifter rørene ud i SCA-35 ?

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 17 November 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Indgangsrørerne holder nogenlunde evigt, mens udgangsrørerne slides ved brug.

Bruger du el84 rør - ikke el84M eller e84l - i en forstærker, der er lavet til 7189-rør (lad dig ikke narre af at der evt. også står el84 på bundpladen), slides de relativt hurtigt.

Lad os nu få mål på de rør der allerede sidder i inden du bekymrer dig for meget!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Indgangsrørerne holder nogenlunde evigt, mens udgangsrørerne slides ved brug.

Bruger du el84 rør - ikke el84M eller e84l - i en forstærker, der er lavet til 7189-rør (lad dig ikke narre af at der evt. også står el84 på bundpladen), slides de relativt hurtigt.

Lad os nu få mål på de rør der allerede sidder i inden du bekymrer dig for meget!

PQR

Du har ret ! Jeg bekymre mig alt for meget  Så lad os endelig få målt på rørene, så jeg ikke skal spekulere mere over det

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes