| Forfatter |
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 19 November 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
| Det er diagram nr. 2 på side 4. Jeg sværger det er lavet sådan ja. :) Fandt lige ud af, at begge kanaler spiller fint hver for sig. Problemet opstår når jeg forbinder signal til kanal 1, så mister kanal 2 lydstyrken. De deler stel. Kan dette være problemet? |
|
|
Ja - du kan ikke bruge brokoblede forstærker til hovedtelefon, da hovetelefonen har fælles stel.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 19 November 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit input canielsen. Det var også hvad jeg var kommet frem til. - Noget jeg nok burde ha' nævnt. Derfort valgte jeg at fortsætte, men at benytte det til højttalere. Altså laver jeg en almindelig stereoudgave til hovedtelefoner, og laver så én med 2 gange brokoblet til et par små højttalere. Har som sagt en håndfuld af de der chips liggende anyway. 
Så spørgsmålet jeg har brug for hjælp til er altså, hvorfor den ene forstærker spiller utroligt lavt, når begge signalkilderne til er tilsluttet? (Altså højre og venstre) __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 November 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
| Det er diagram nr. 2 på side 4. Jeg sværger det er lavet sådan ja. :) Fandt lige ud af, at begge kanaler spiller fint hver for sig. Problemet opstår når jeg forbinder signal til kanal 1, så mister kanal 2 lydstyrken. De deler stel. Kan dette være problemet? |
|
|
Ja - du kan ikke bruge brokoblede forstærker til hovedtelefon, da hovetelefonen har fælles stel.
|
|
|
Det med at bruge det som hovedtelefonforstærker har jeg droppet. :) Bliver næste projekt. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal lige vide: Kan det overhovedet lade sig gøre at lave denne forstærker hvor begge udgange er brokoblede? - Givet det er til højttalere, og ikke hovedtelefoner.
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brokobling kræver to udgange. Så du skal bruge to kredse - en til hver kanal, højre og venstre. Det eneste fælles, der må være, er strømforsyningen.
Måske burde du læse lidt op på det der brokobling . . . ?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm, det er også præcis hvad jeg har lavet.  Men ja, kan da godt være jeg skulle det. :) __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser ud til mit signal ind på højre kanal har forbindelse til den fælles stel.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den går ikke
Hvis du fixer det, virker kanalen så? __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder og stirrer mig blind på det. Kan simpelthen ikke se hvad problemet er. :( Signal ind går direkte på en modstand. På en eller anden måde er der stel på begge sider af den her modstand, hvilket der ikke er på venstre kanal. Højre kanal kan spille fint, så længe rca-stikket til venstre kanal ikke er sat i. Forvirrende?  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du mulighed for at tage et godt billede af begge kanaler - gerne hver for sig - og poste det (gerne PM)?
__________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg smider lige nogle billeder op. Det bliver lige her til alles morskab.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den blå del der har problemer. :)
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart kan jeg ikke se noget galt. Det kan selvfølgelig være, at en komponent er stået af pga. varmen fra loddekolben. En stor kandidat til komponentkirkegården er kredsen selv. Jeg håber den sidder i en sokkel . . . ? Også gå lodningerne efter med lup. Se efter overgange (kortslutninger).
På øverste billede er der en rød ledning, der går ned i et hul lige til venstre for to blå ledninger. Den går sikkert fra 4,7ohm/0,1µF komponenterne til stel. Men de andre ledninger til stel er loddet fast i den blottede ledning . . . ?
Prøv evt. at lave et tredie kredsløb som træning og test.
Tip: Brug afklip fra modstande til at lave forbindelser mellem komponenternes ben. Alle de lange ledninger forvirrer mere, end de gavner. Desuden bliver det mere overskueligt. Også gerne montér komponenterne helt ens i forhold til hinanden i begge kredsløb. Så er det lettere at sammenligne og fejlsøge.
Lidt loddetræning kunne også være på sin plads. Store dråber er "forbudt", da det kan tyde på "kolde" lodninger og dermed fejl med tiden.
Nå, der kom en del "bemærkninger"  , men det er ment som gode råd til en, der tilsyneladende ikke helt er indøvet i elektronikkens ædle kunst.
Off to bed  __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en stor chance for, at du har fået ødelagt kredsen, da du jo har forsøgt at koble hovedtelefonen til en brokoblet forstærker.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fair enough fair enough. Men hvorfor spiller den så fint for sig selv? :/
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
| Fair enough fair enough. Men hvorfor spiller den så fint for sig selv? :/ |
|
|
Okay. At de spiller fint hver for sig, havde jeg overset. :-) Sorry. Hvad sker der hvis du bytter om på signal kildens 2 kanaler ?
Har du prøvet med en anden signal kilde ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Umiddelbart kan jeg ikke se noget galt. Det kan selvfølgelig være, at en komponent er stået af pga. varmen fra loddekolben. En stor kandidat til komponentkirkegården er kredsen selv. Jeg håber den sidder i en sokkel . . . ? Også gå lodningerne efter med lup. Se efter overgange (kortslutninger).
På øverste billede er der en rød ledning, der går ned i et hul lige til venstre for to blå ledninger. Den går sikkert fra 4,7ohm/0,1µF komponenterne til stel. Men de andre ledninger til stel er loddet fast i den blottede ledning . . . ?
Prøv evt. at lave et tredie kredsløb som træning og test.
Tip: Brug afklip fra modstande til at lave forbindelser mellem komponenternes ben. Alle de lange ledninger forvirrer mere, end de gavner. Desuden bliver det mere overskueligt. Også gerne montér komponenterne helt ens i forhold til hinanden i begge kredsløb. Så er det lettere at sammenligne og fejlsøge.
Lidt loddetræning kunne også være på sin plads. Store dråber er "forbudt", da det kan tyde på "kolde" lodninger og dermed fejl med tiden.
Nå, der kom en del "bemærkninger" , men det er ment som gode råd til en, der tilsyneladende ikke helt er indøvet i elektronikkens ædle kunst.
Off to bed  |
|
|
Det er korrekt der er flere kolde lodninger. Det er nok mest et produkt af min t-hansenloddekolbe der er større end en flagstang og bliver cirka 45 grader varm. Jeg har kigget meget nærgående på lodningerne, og der er altså ikke nogen umiddelbare kortslutninger. Heller ikke noget jeg har kunnet måle mig frem til. Et lup er heldigvis ikke nødvendigt endnu. Kan være det bliver det om 10 år.
Jeg havde desværre ikke nogen sokler liggende da jeg lavede projektet, men ville ønske jeg havde, for at skifte IC'en bliver da et pokkers til nørklearbejde. 
Jeg tror bare ikke det er IC'en jævnfør ovenstående kommentar. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
| Fair enough fair enough. Men hvorfor spiller den så fint for sig selv? :/ |
|
|
Okay. At de spiller fint hver for sig, havde jeg overset. :-) Sorry. Hvad sker der hvis du bytter om på signal kildens 2 kanaler ?
Har du prøvet med en anden signal kilde ?
|
|
|
Nope. Prøver lige begge ting. :) __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, har prøvet at vise det her med en video. Kan godt være det ikke hjælper meget, men så havde jeg da fornøjelsen af, at eksponere mine manglede loddeevner på en medieret facon til den vide verden.
http://www.youtube.com/watch?v=s-f2_fOnFas
EDIT: For pokker da. Hvis jeg stikker stikket til den helt fungerende kanal i, således skærmen ikke har kontakt, men signalet har, spiller begger kanaler for fuld styrke. Altså hvis den røde del ikke har stel. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |