Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 17:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lugter brændt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hvis dine basser bliver så varme at magneten direkte bliver rigtig varm så burde dine diskanter være stået af for noget tid siden.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Men det vil da hjælpe hvis jeg får nogle 8 ohms, vil det ikke?
for så får jeg jo ikke de ekstra watt som ved 4 ohm, og dermed kan de jo klare det, uden at blive varme.

Der står at man ikke kan omskifte til 4 ohm, da man kun må sætte 8 ohms højttalere på.
og man skal vel sætte højttalere på som passer til receiveren, ikke?

 

Mine diskanter fejler ikke noget.

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Tag nu lige en puster NikolajLP :)

Først og fremmest vil jeg gerne have model nr. på din Sony.

Og så vil jeg se om jeg kan forklare lidt om hvordan det hele hænger sammen.

En forstærkers effekt bliver opgivet i watt, og den effekt bliver fastslået ved evt. at måle antal ampere den kan afgive ved en given spænding og modstand. For det meste opgiver producenterne deres effekt i 8 ohm og 4 ohm da det er her man forventer de fleste højttaleres modstand ligger på (modstanden varierer dog, og kaldes impedans i fagsprog).

Da der er mange kreative måder at opgive en forstærkers effekt på kan man aldrig regne med 2 forskelle 100 watts forstærkere kan afgive den samme mængde effekt. For det første skal man se på hvor mange kanaler producenten havde i drift da effekt blev målt. Her kan vi tage Nad som eksempel på at alle kanalerne er i drift når deres mindste surround model yder 40 watt pr. kanal. Den yder altså hvad de fleste forstår ved 7x40 watt, altså at den kan yde 40 watt pr. kanal samtidig. Samtidig skal man også se på hvad modstand den yder effekten i, samt frekvensen, hvor meget den forvrænger og til sidst om det er vedvarende effekt, eller impuls effekt. Typisk kaldes vedvarende effekt for RMS watt og impuls effekt for DIN watt. Effekten på naden er målt fra 20 til 20k hz med 0.05% forvrængning og det er RMS watt. Til sammenligning kan vi tage Denon der opgiver deres effekt på eks. 7x90 watt, men dette er "kun" med 2 kanaler i drift samtidig, ellers er den også målt fra 20 til 20k hz og med 0.05% forvrængning (ved Denon skal man dog typisk bemærke at de opgiver deres effekt ved 4 ohm ved 1k hz og 0.7% forvrængning, det giver pænere watt tal, men dækker desværre over en manglende evne til at levere effekt ved lavere modstande). Typisk vil de billigere producenter, hvoraf Sony med mange af deres modeller hører til, være noget mere kreative. De opgiver eks. effekten med kun 1 kanal i drift, ved 1000 hz (hvor en forstærker typisk levere mest effekt) og så med 0.7% forvrængning. Og oven i deres kreative opgivelse kan man risikere at strømforsyningen er så dårligt dimensioneret at den vil levere mindre effekt i 4 ohm end i 8 ohm, også selvom den burde næsten fordoble effekten. Der er før set eksempler på forstærkere der yder eks. 5x75 watt i 8 ohm, og herefter er blevet målt til 5x15 watt i 4 ohm. Så hvis du er rigtigt uheldig har du måske kun 5-10 watt at gøre godt med pr. kanal med dine Dali 104.

At din Sony ikke kan indstilles til 4 ohm har intet at sige, da en højttalers modstand aldrig er den samme. Forstærkeren vil selv kontrollere dette uden at du skal gøre noget, dog kan det blive et problem hvis forstærkeren ikke kan levere nok effekt ved lav modstand da den hermed vil få åndenød. Dette giver dig dårlig lyd, og risiko for at brænde noget af. Hvorfor man så kalder en højttaler for en 4 ohms er at gennemsnits impedansen i den er ca. 4 ohm.

Jeg har selv ejet en mindre Sony receiver på 5x100 watt, og ikke nok med at jeg målte den til at kunne give ca. 2x5 watt i 8 ohm i 1/1000 sek. så blev den også meget varm når jeg skruede lidt op. Så min tiltro til Sony's effektopgivelser er helt væk.

Så hvis jeg var dig ville jeg starte med Sony'en. Se efter noget andet, hvis du kun har 2 stk. højttalere og ikke bruger surround delen i forstærkeren kan du få rigtigt meget stereo fra 1500 kr. og opefter brugt. Hvis det så viser sig at dine højttalere heller ikke lever op til dine krav kan du finde nogle andre med mere smæk på til samme penge. Af gode solide mærker på stereofronten til de penge kan nævnes eks. rotel og nad, som er forstærkere med god lyd og masser af effekt til pengene. Det bedste ville dog være at købe tingene sammen, da du så vil være mere sikker på at tingene matcher hinanden.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hmm, øv.. den er helt ny den sony. Meget træls hvis jeg skal til at sælge den, det er jo penge lige ud 
Sony STR-DG720 - http://www.sony.dk/product/hcs-home-cinema-receiver/str-dg72 0

Jeg skal have en 5.1 eller 7.1 hvis jeg skal have noget, for det var egentlig meningen fra start, at jeg ville købe Dali concept serien med concept 6 til front, når der engang kom nogle billige brugte.

Altså jeg vil sige at med dali 104'erne, kan det altså godt spille højt, også højt nok. Problemet er jo bare at de bliver varme og lugter.

Men jeg var lige så glad, for jeg troede lige at dagen var reddet, og jeg bare skulle ud og invistere i den concept serie, da jeg troede at problemet var det med at højttalerne skulle være 8 ohms

Men du må meget gerne lige kigge på det link med sony'en, og så lige melde tilbage med om det er helt udelukket at jeg bare kan købe dali concept serien.

Nikolaj

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hmm, øv.. den er helt ny den sony. Meget træls hvis jeg skal til at sælge den, det er jo penge lige ud 
Sony STR-DG720 - http://www.sony.dk/product/hcs-home-cinema-receiver/str-dg72 0

Jeg skal have en 5.1 eller 7.1 hvis jeg skal have noget, for det var egentlig meningen fra start, at jeg ville købe Dali concept serien med concept 6 til front, når der engang kom nogle billige brugte.

Altså jeg vil sige at med dali 104'erne, kan det altså godt spille højt, også højt nok. Problemet er jo bare at de bliver varme og lugter.

Men jeg var lige så glad, for jeg troede lige at dagen var reddet, og jeg bare skulle ud og invistere i den concept serie, da jeg troede at problemet var det med at højttalerne skulle være 8 ohms

Men du må meget gerne lige kigge på det link med sony'en, og så lige melde tilbage med om det er helt udelukket at jeg bare kan købe dali concept serien.

Nikolaj

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hmm... Du kunne jo prøve et andet sæt højttalere og se om problemet gentager sig. For hvis du har købt de Dali 104 brugt er der jo ingen der ved hvad de har været udsat for i tidens løb, og måske er der en fejl i dem. Hvis problemet ophører med et andet sæt højttalere (evt. et til låns) så kender vi jo kilden til problemet. Du skal bare huske ikke at spille højere end at det stadigt lyder HELT rent. Ellers risikere du at overbelaste noget.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Ja OK.
Jeg synes bare det lyder meget logisk at da man får flere watt med 4 ohms højttalere, og min receiver er beregnet til 8 ohms, og at det så er derfor at de får det meget varmt. Altså fordi at min receiver levere for mange watt.
Jeg har snakket med en som har et musikstudie. Han siger at jeg bare skal have nogle 8 ohms højttalere, og så er der ingen problem.
Men ja, jeg må jo prøve at se om jeg kan låne et par højttalere af en.
Men tak for hjælpen.

Vh
Nikolaj

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren tilpasser sig efter modstanden. Du skal tænke på at modstanden i højttaleren altid varierer. Så selvom der står at højttaleren er på 8 ohm, så vil den ofte gå ned i modstand til 6 ohm eller lavere måske. Og det justerer forstærkeren sig ind efter. Problemet kan ligge i hvis forstærkeren ikke er kraftig nok til at levere effekt i lave modstande, og derfor vil yde mindre effekt end i 8 ohm. For så vil du have problemer med at forstærkeren bliver for varm og/eller forvrænger. Så din reciever er ikke beregnet til 8 ohm, men den levere måske bare mest effekt ved den modstand, i og med at den ikke er så kraftig igen og bukker under ved lavere modstande.

En anden ting du også skal huske på, er at en højttaler kan tåle store mængder effekt. Så længe at effekten kommer uforvrænget skal der faktisk rigtigt meget til før en højttaler står af pga. for meget effekt. Det der typisk smadrer en højttaler er at forstærkeren er for lille og levere "forvrænget effekt". Jeg læste en test af et sæt Dali 107 eller Dali 7a, en af dem i hvertfald. Og de havde en "påstået" maxbelastning på 100 watt, men Dali udtalte at de fint kunne klare 600 watt så længe effekten bare var "ren". De testede højttaleren, og selv ved 2400 watt pr. side og med ret kraftig forvrængning kunne de ikke ødelægge højttaleren, selvom den dog fik nogle meget varme komponenter inden i.


Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Ok, men jeg må jo ligeså roligt til at kigge efter både ny receiver, som jeg regner med skal være en denon, og nye højttalere.

Men hvis jeg nu finder højttalerne først, sker der vel ikke noget ved at sætte dem på sony'en?

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Nej, bare vær forsigtig med at skrue op, så det ikke forvrænger. Jeg ville dog prøve at sætte et andet sæt højttalere til inden du skifter det hele ud, det er altid rart at vide hvad problemet er.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Ok, men mange tak for hjælpen.
Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Du spørg bare :)
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes