Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: lyd fra pc til forstærker-hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har et lille problem med lyden der skal fra pc frem til forstærkeren, har ledning imellem disse men det er som om det ikke spiller så højt/rent som når jeg bare afspiller en almindelig cd (på en cd afspiller..) . Har skruet helt op i winamp og på selve comp. Da jeg har læst det et sted. Håber nogen kan hjælpe.

Venlig hilsen Martin.

Til top Vis martinjyde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martinjyde

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Kvaliteten af lydkortet har meget stor betydning for lyden. MAn bør også gå uden om windows Kmixer hvis du bruger Windows XP. Det gør man med en ASIO driver i winamp. Hvis du bruger Vista, er det ikke noget problem.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Kvaliteten af lydkortet har meget stor betydning for lyden. MAn bør også gå uden om windows Kmixer hvis du bruger Windows XP. Det gør man med en ASIO driver i winamp. Hvis du bruger Vista, er det ikke noget problem.

Hej Kjeldsen.

Computeren er en måned gammel, benytter Vista Premium, har lige prøvet at undersøge hvilket lydkort der var i, men fandt ikke information. Kan det være kablet mellem pc og forst mon?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

martinjyde skrev:

Kjeldsen skrev:

Hej Kjeldsen.

Computeren er en måned gammel, benytter Vista Premium, har lige prøvet at undersøge hvilket lydkort der var i, men fandt ikke information. Kan det være kablet mellem pc og forst mon?

Ja kvaliteten og længden på kablet kan sagtens spille ind også.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hmm.

så må  jeg i gang med at undersøge hva det mon ka vær, kablet er godt nok 10 meter langt, er købt hos pc forhandler, og burde være egnet til formålet.

Du får tak for hjælpen.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Hvis det er et tyndt "Jack til Phono" analog kabel på 10 meter, & som har den sædvanlige "lala" kvalitet som sælges af i en PC biks, så skal det lyde "begrænset" ..., en ekstern DAC er i de fleste tilfælde nødvendig for at PC lyd kan betegnes som HiFi 

Prøv lige at finde ud af hvilket lydkort din computer er udstyret med

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

pcen hedder Asus X70l0-17,3 hvis det kunne sige nogen noget, har været inde og kigge i kontrolpanel og systemoplysninger men der er kun oplyst processorstørrelse og hukommelse, men må godt nok indrømme at puteren ikke er købt med et decideret hifi kort, kunne godt ønske jeg havde spurgt lidt ind til dette da jeg købte den.

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Computerens line-out er forholdsvis lav-impedant fordi den skal kunne trække almindelige hovedtelefoner.
Det bevirker at kablets betydning mindskes, fordi forstærkerens indgangsimpedans er mindst 100x telefonernes impedans.

Men kan computeren spille højt i et sæt hovedtelefoner ? (tilsluttet samme udtag (line-out)).
Kan den det, er det (alligevel) kablet - eller forstærkerens indstillinger.
Kan den ikke, er det computerens indstillinger du skal  pusle videre med.

Under alle omstændigheder, vil - som nævnt - en ekstern DAC (tilsluttet via USB), løfte gengivelsen til nye højder

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hej Alterego.

Nej den kan (heller) ikke spille højt nok i hovedtelefonerne i følge min smag, så det kan være jeg kan slå to fluer med et smæk med sådan en DAC fætter så....

vh Martin.

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

martinjyde skrev:

Hej Alterego.

Nej den kan (heller) ikke spille højt nok i hovedtelefonerne i følge min smag, så det kan være jeg kan slå to fluer med et smæk med sådan en DAC fætter så....

vh Martin.

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

hvis jeg vælger at investere i en ekstern DAC ville jeg så kunne undgå at købe en såkaldt skilletrafo (for at undgå bum i højttalerne ved sammenkobling af pc-forstærker) har set at hi-fi klubben sælger en klasse a hovedtelefonforstærker fra argon til 999, mig bekendt tilsluttes den ikke usb. Gerne link til en adresse.

venlig hilsen martin.

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

gerne link til en anden adresse, hvis der findes et bedre alternativ end den fra hifi klubben mener jeg.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

En løsning kunne også være at bruge en trådløs digital overførsel af lyden.

Apple Airport Express virker fint her i hjemmet. Den overfører lyden digitalt, og på Airport´en er der analog udgang (Dvs. der sidder en billig dac i den) som lyder fornuftigt, men dog ikke ligefrem inviterer til finlytning

Den har også digitaludgang, hvor du kan spænde en Kvali-dac på. Kvaliteten af denne digital-udgang ved  jeg intet om. Airport´en koster kun 700 - 800.- kr

Hagen ved denne løsning er så at du skal bruge Apple iTunes

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hej Thuekay.

Og hvis jeg vælger at benytte itunes er der vel kun en slags filer der kan benyttes, kan ikke huske om det er wma filer?

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du har optisk digitaludgang fra pc´en og over til en DAC, har du helt automatisk en total adskillelse mellem pc og anlæg (ingen støj/brum).
Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hej Totoronto.

har en hdmi port på min  pc, vil det så sige at dac kan sende signalet videre som et analog signal eller..da det jo ikke er en digital forstærker?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Køben Prodigy Cube fra Audiotrack. Smid den på din computer og nyd, at du ikke skal tænke mere på om kvaliteten er i orden.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

martinjyde skrev:

Hej Thuekay.

Og hvis jeg vælger at benytte itunes er der vel kun en slags filer der kan benyttes, kan ikke huske om det er wma filer?

Nej. Airport understøtter alle de filer som iTunes understøtter. Dvs. mp3, Wav, AIFF, AAC og Apple Lossless. Og sikkert også nogle andre...

Understøtter ikke flac. Men Apple Lossless er lige så godt.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Ja, lydkortet betyder enormt meget. Det er en bærbar computer, ikke? Så løser du ikke umiddelbart problemet med "bum" i højttalerne med en ekstern DAC, fordi du sikkert ikke har optisk udgang på din computer - og det er kun den optiske forbindelse, som er helt fri for stelforbindelse. Hvis du forbinder DAC'en med USB, har du stadig problemet - hvis der altså er et problem.

Om du køber et andet lydkort eller en DAC, er op til din smag og pengepung. I princippet er det nøjagtig det samme, lydkort indeholder også en DAC - begge dele omdanner det digitale signal til analogt signal. I praksis er en DAC generelt af bedre kvalitet end et lydkort, men ikke nødvendigvis - lydkort kan også være virkelig gode.

Hvis du skal have en seriøs DAC, koster den ca. 2000 kroner - og der er to modeller at vælge imellem i den prisklasse. Jeg har selv en Musical Fidelity V-DAC fra Tape Connection, og den lyder helt fantastisk - selv i forhold til mit rigtig gode lydkort (den kan også bestilles fra England, så kan den fås billigere). Men der er også mange, der sværger til Cambridge DacMagic fra HiFi-Klubben. Det er en smagssag - hvis du har mulighed for at prøvelytte til dem begge, er det selvfølgelig optimalt. De kan begge tilsluttes både USB, optisk signal, og digitalt coax.

En anden god og noget billigere løsning er at købe et eksternt USB lydkort. Her er det absolut bedste til prisen nok Audiotrak Prodigy Cube, som koster godt 800 kroner: Cube
Nogen siger, at den ikke er ret langt fra DacMagic i lydkvalitet. I hvert fald har den fået fremragende anmeldelser.

Hvis du har problemer med "bum" i højttalerne, så kan du enten købe en skilletrafo, eller du kan købe et billigt USB lydkort med optisk udgang, og så bruge den optiske forbindelse videre til en DAC med optisk indgang (den sidste løsning kan også klares af Prodigy Cube, hvis du køber den, og så senere finder på, at du vil have en DAC - der er nemlig også optisk udgang på Cuben). Men med et eksternt lydkort eller USB DAC er det slet ikke sikkert, at du vil opleve nogen stelproblemer eller bum.

Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor du omtaler den hovedtelefonforstærker? Den har ikke noget med hverken DAC, lydkort eller skilletrafo at gøre...
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

den cube lyder da fornuftig til pengene..kigger lige

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave