Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: lyd fra pc til forstærker-hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en forstærker, den skal sluttes til.

Stort set alle surroundforstærkere har optisk eller digital indgang. Nogle stereo forstærkere har det også.

Hvis din forstærker har enten optisk eller digital indgang, så er det helt klart vejen frem til rigtig god lyd billigt.
Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej .

Jo det er en ny bærbar, har dog ikke haft focus på lydkort ved køb....

Til top Vis martinjyde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martinjyde

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

martinjyde skrev:

Hej .

Jo det er en ny bærbar, har dog ikke haft focus på lydkort ved køb....

Det skal du ikke være ked af - så vidt jeg ved, kan det overhovedet ikke lade sig gøre at få en bærbar med et rigtig godt indbygget lydkort Det er også meget få, der har optisk udgang.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

forstærkeren er en nad c370

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
Ja, lydkortet betyder enormt meget. Det er en bærbar computer, ikke? Så løser du ikke umiddelbart problemet med "bum" i højttalerne med en ekstern DAC, fordi du sikkert ikke har optisk udgang på din computer - og det er kun den optiske forbindelse, som er helt fri for stelforbindelse. Hvis du forbinder DAC'en med USB, har du stadig problemet - hvis der altså er et problem.

Om du køber et andet lydkort eller en DAC, er op til din smag og pengepung. I princippet er det nøjagtig det samme, lydkort indeholder også en DAC - begge dele omdanner det digitale signal til analogt signal. I praksis er en DAC generelt af bedre kvalitet end et lydkort, men ikke nødvendigvis - lydkort kan også være virkelig gode.

Hvis du skal have en seriøs DAC, koster den ca. 2000 kroner - og der er to modeller at vælge imellem i den prisklasse. Jeg har selv en Musical Fidelity V-DAC fra Tape Connection, og den lyder helt fantastisk - selv i forhold til mit rigtig gode lydkort (den kan også bestilles fra England, så kan den fås billigere). Men der er også mange, der sværger til Cambridge DacMagic fra HiFi-Klubben. Det er en smagssag - hvis du har mulighed for at prøvelytte til dem begge, er det selvfølgelig optimalt. De kan begge tilsluttes både USB, optisk signal, og digitalt coax.

En anden god og noget billigere løsning er at købe et eksternt USB lydkort. Her er det absolut bedste til prisen nok Audiotrak Prodigy Cube, som koster godt 800 kroner: Cube
Nogen siger, at den ikke er ret langt fra DacMagic i lydkvalitet. I hvert fald har den fået fremragende anmeldelser.

Hvis du har problemer med "bum" i højttalerne, så kan du enten købe en skilletrafo, eller du kan købe et billigt USB lydkort med optisk udgang, og så bruge den optiske forbindelse videre til en DAC med optisk indgang (den sidste løsning kan også klares af Prodigy Cube, hvis du køber den, og så senere finder på, at du vil have en DAC - der er nemlig også optisk udgang på Cuben). Men med et eksternt lydkort eller USB DAC er det slet ikke sikkert, at du vil opleve nogen stelproblemer eller bum.

Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor du omtaler den hovedtelefonforstærker? Den har ikke noget med hverken DAC, lydkort eller skilletrafo at gøre...

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

martinjyde skrev:
jeg må lige vide en ting. har optisk noget med hdmi at gøre, for sådan en har jeg på comp. vh martin.

Nej, det har ikke noget med optisk at gøre - men digitalt er det da. Det er muligt, at du kan få en hdmi-til-coax omformer, og så bruge coax-forbindelsen til en DAC. Det giver god lyd, men det fjerner ikke stelforbindelsen mellem computer og forstærker.

*edit* Hov, det indlæg, jeg citerede, er forsvundet?
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Til alle herinde.

Har besluttet mig for at bestille en Prodigy Cube, det ser ud til at jeg hermed vil få problemerne løst.

Takker alle for hjælpen og oplysning om de forskellige muligheder.

Venlig hilsen Martin.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Fortæl endelig, hvad du synes om den, når du får den

FynboM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Er der nogle i dette forum der har erfaring med en Lyngdorf TDAI 2000 forstærker.
Vil gerne have en forstærker hvor jeg kan sende musikken fra min pc over i.
Da den er digital og har en indbygget DAC hvordan vil resultatet blive ( musikken fra pc ligger  ukomprimeret ).

Til top Vis FynboM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FynboM

martinjyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Så fik jeg min prodigy Cube fra XS-sound, og jeg skal love for det giver en mærkbar forbedring af lyden, både volumen mæssig og kvalitets mæssig, så det kan anbefales hvis man ønsker bedre lyd fra comp til forstærker...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes