Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: NAS... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Qnap TS-409 Pro. Jeg har ikke noget at udsætte på den. Jeg har også haft en Synology (jeg kan ikke huske modellen) og den larmede betydeligt mere. Jeg havde desuden problemer med at få den til at spinne diskene ned når de ikke blev brugt. Det problem har jeg ikke på Qnappen.

Overførsels hastigheden via kabel er også noget højere på Qnappen, det er prisen dog også.

Jeg har streamet DVD'er fra Qnappen - ved at tilføje de respektive netværks-drev og efterfølgende mounte iso filen. Det virker ganske godt. Jeg har dog primært brugt det over et tråsløst netværk, og der vil jeg sige at hvis du skal have det til at kører optimalt, så skal du have mere end 54 mbit.

Jeg kan også tilføje at Qnappen larmer mindre end den Synology jeg havde. Dog ligger forskellen nok også i at det var henholdsvis en 4 og 2 disk NAS - og blæseren er en del mindre i 2 disk løsningerne.
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann

SOSFarum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Har bygget min egen NAS med unRaid software. Det bruger 1 disk til parity så hvis en data disk står af kan den genbygges ;)

Plus at systemet pt kan udbygges til 15 data diske - så burde der være plads til al fremtidig musik du finder på at købe.

Har lige købt Sonos og det kører bare sammen med unRaid.

Læs mere på http://lime-technology.com og forummet.

Til top Vis SOSFarum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SOSFarum

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Sonos kræver ikke "særlig" software som f.eks. Squeezecenter. Derfor er der mange muligheder med hensyn til valg af NAS til Sonos. Hvor stor(e) harddisk(e) man så skal bruge, afhænger jo af, hvor mange CD'ere man vi have plads til (som FLAC, går jeg ud fra). Jeg gætter på at jeg har ca. 400 CD'ere på min NAS (Buffalo). De fylder vel 200 Gb som FLAC filer.

Jeg er nok lidt "over-forsigtig", og stoler ikke helt på spejling af diske. Derfor tager jeg backup/kopier på eksterne diske, som iøvrigt også bruges til backup af andre filtyper end musik.
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Jeg er den heldige ejer af en Synology CS407, og jeg kan kun sige at det spiller, deres GUI er gennemført, den larmer ikke særligt meget, og deres firmware opgraderinger virker hver gang, deres support er også god, det er simpelhen et virkeligt gennemført produkt.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Jeg tillader mig lige at hi jacke tråden.

Jeg undskylder på forhånd.

Skal man koble en NAS til et Sonos system? Kan man ikke nøjes med at koble en netværksharddisk til en passiv ZonePlayer?

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

NAS og netværks harddisk er det samme, NAS står for network attached storage, i folkemunde er NAS bare den dyre model med RAID og andre avanceret funktioner, hvor en netværks harddisk tit er mere simpel, men i princippet er det samme funktion de har.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Sonos kræver ikke "særlig" software som f.eks. Squeezecenter. Derfor er der mange muligheder med hensyn til valg af NAS til Sonos.
Er Squeez særlig "krævende" mht. "NAS evner" i forhold til andre netværksafspillere? - forstået på den måde at bare men "holder sig fra" Squeez - så er den hellige grav velforvaret?

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Jeg er begyndt at kigge på et Sonos system og skal derfor bruge en NAS.

Jeg er slet ikke inde i disse dele og er derfor meget i vildrede med hvad jeg skal vælge.

Jeg vil gerne have mulighed for at have dobbelte diske, så filerne kan spejles som backup.

Hvor meget plads skal man bruge? Jeg har godt 700 cder. men samlingen vokser da stadig hver måned.

Og er det muligt at få en NAS med to diske hvor man senere kan sætte flere i? For jeg leger også lidt med tanken om senere at streame mine dvder.

Kan det fåes? Og hvad skal man gå efter.

Igen. Bær over med mine sandsynligvis dumme spørgsmål.

Kan I hjælpe?

Jeg har selv rippet 700 cd'er i lossless, der fylder ca. 250 GB, og har valgt en noget anderledes "NAS", der fungerer fortrinligt. Hvis du køber 500 GB-diske, så har du plads nok til langt tid fremover.

1 stk Mac Mini (kan købes brugt fra 1.300 kr. og opefter).
1 stk Acard med plads til to harddiske, pris 500 kr.
2 stk 2,5" harddiske 320 GB, pris (i alt) 700 kr.

I alt ca. 2.500 kr. og opefter alt efter Mac Mini-model.
Acard'en kører hardware raid 1, så de to harddiske hele tiden spejles.

Systemet skal holdes op mod en startpris på ca. 2.000 kr. for et QNAP NAS med plads til to diske. Dertil skal lægges to harddiske til i alt 700 kr., hvis man skal sammenligne.

Ulempen ved Mac Mini-modellen er, at computeren er brugt mod en helt ny QNAP. Fordele er et - vil jeg godt gætte på - hurtigere system, og en reel computer, der kan bruges til meget mere end en NAS. Tillige larmer det stort set ikke, hvorimod jeg har læst flere indlæg, hvor folk brokker sig over NAS'er, der larmer. Larmen er dog underordnet, hvis NAS'en skal stå i kælderen.

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:
Kalle_dk skrev:
Sonos kræver ikke "særlig" software som f.eks. Squeezecenter. Derfor er der mange muligheder med hensyn til valg af NAS til Sonos.
Er Squeez særlig "krævende" mht. "NAS evner" i forhold til andre netværksafspillere? - forstået på den måde at bare men "holder sig fra" Squeez - så er den hellige grav velforvaret?

Man skal ikke installere noget software på sin NAS, hvis man vil bruge Sonos. Det skal man derimod hvis man vil bruge Squeezebox. Der stilles ikke så store krav til RAM og andre "resourcer" på en NAS, når man bruger Sonos, som når man bruger Squeezebox. Hvordan det hele hænger sammen teknisk, har jeg ikke forstand på. Jeg konstaterer blot at der skrives en del om RAM udvidelser til NAS, for at kunne få Squeezebox til at fungere optimalt. Jeg har ikke indtryk af, at min Buffalo netværksharddisk er noget særligt, men den har resourcer nok, til at Sonos fungerer upåklageligt.

Den hellige grav må folk selv finde
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Andvare skrev:
Kalle_dk skrev:

Man skal ikke installere noget software på sin NAS, hvis man vil bruge Sonos. Det skal man derimod hvis man vil bruge Squeezebox. Der stilles ikke så store krav til RAM og andre "resourcer" på en NAS, når man bruger Sonos, som når man bruger Squeezebox. Hvordan det hele hænger sammen teknisk, har jeg ikke forstand på. Jeg konstaterer blot at der skrives en del om RAM udvidelser til NAS, for at kunne få Squeezebox til at fungere optimalt. Jeg har ikke indtryk af, at min Buffalo netværksharddisk er noget særligt, men den har resourcer nok, til at Sonos fungerer upåklageligt.
- jamen så er der jo gode grunde til at vælge en Synology 407e, da den er billig, støgsvag og har plads til 4x2 TB i RAID 5 - med mindre man skal have et squeezkasse  

Citér:

Den hellige grav må folk selv finde
Ok - det skal skal jeg nok - men regne ikke med at der kommer resultater lige med det samme

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Du skal nok lige checke at de kan være der, 1,5 tb diske og frem er så vidt jeg husker lidt højere end almindelige diske.

En ds209/ds209+ med RAID 1, burde være fint til dit behov, hvis jeg skal nævne en ulempe med RAID 5 i NAS boxe, så er det når l**tet går ned og producenten ikke har reservedele mere (bare spørg nogle Buffalo diskstation ejere), så er du på røven medmindre du kender en der er meget skrap til linux eller har backup. De fleste NAS boxe bygger på en linux kerne og er derfor software RAID, så derfor er det muligt at sætte dem i en PC der kører Linux og få data ud den vej, men det er ikke helt nemt at få et RAID 5 op at køre på den måde. RAID 1 er et spejl og derfor kan man nøjes med at sætte én disk i en Linux PC og vupti der er dine data.

CPU og RAM er også hurtigere i de nyere modeller, og da vi snakker software RAID, så er mere RAM og CPU = hurtigere hastighed.

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
Jakobsen skrev:
Brian7500 skrev:
Jakobsen skrev:

http://www.streamtech.dk/nas-og-medieservere-41/ripnas-serve re-69/

Jeg har kigget meget på RipNas.

Men netop det at den har egen ripping funktion (som vel ikke er så nødvendig) gør den voldsomt dyr.

Eller tager jeg fejl?

du sparer jo en labtop/pc og det er plug and play ...
og faktisk så pæn at den kan stå ved anlægget

men der er ikke den billigste løsning ... det er Sonos jo heller ik'

Jamen som sagt, jeg har kigget meget på den.

Men kan den kobles trådløst til routeren eller skal den kables?

den skal kables til router ... ellers var jo ikke have brug for trådløs router

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes