Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 05:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 2vejs næsten uden filter ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:

André Jensen skrev:
En vigtig detalje, er at vil man selv bygge højtallere. Det være sig aktiv eller passiv,
SKAL man bruge en målemikrofon+forstærker og der til hørende software.Jeg ved
godt nogen mener de har så gode øre de kan uden. Til det kan jeg kun sige    .
Ja-ja, det er altså tilladt at lege. Der ingen der siger at
et projekt nødvendigvis skal gå den lige vej fra plan til perfekt. Har selv arbejdet fra lodning til øre i mange sammenhænge, lige pludseligt bliver
man glad ved det man hører. Det betyder ikke at det måler perfekt, men at det spiller musikken på én eller anden rigtig måde.Når man har leget
længe nok, så begynder man at få en fornemmelse af hvad der sker når man ændrer på nogle parametre, og så kommer det nok af sig selv - så
må man have bedre vished. Og så begynder man at læse om måling, starter i det små og pludselig har man en dyr hobby

Naturligvis kan man gøre som man vil. Mit råd er bare,at vil man ikke invistere i måleudstyr, er man bedre tjent,
med en medbyg eller færdig konstruktion.Vil man have glæden ved at bygge, er der meget andet man kan bygge.
En af mine venner byggede eks. et hus.
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

hehe, det var som...

Kære venner, man kan gå mange veje, den eneste rigtige er ens egen! Men hvis ikke man kan sætte to højtalerenheder sammen i en kasse på basis af forhåndenværende computersimulation og et par gode råd, så fatter jeg hat!

Naturligvis kommer man ikke til at stå med et funklende high end system lige med det samme, men hvor filen er der snart plads til den glade amatør?

At bygge højtalere er da en fantastisk indgangsvinkel til forståelse for elektronik, akustik og musik. Og så er det nærmest risikofrit, der er ingen netspænding eller flere hundrede volt løs som i en rørforstærker. Og naturligvis får man et udmærket resultat hvis man er omhyggelig og får lidt hjælp hen ad vejen. Hurra for forum.

Tobias, kør løs, lyt, beskriv hvad du oplever, lad os give et par råd, måske er der så én eller anden der hen af vejen vil måle lidt på systemet for dig?

For filen da, vi skal jo alle starte et sted...

Jeg vil iøvrigt slet ikke anbefale nogen at bygge sit hus uden virkelig at vide hvad man gør...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg er glad for i forstod min pionte, at man hellere ikke kan bygge et hus uden at måle .
Og der findes billige mikrofoner+forstærkere og freeware måleprogrammer, der gør man
stadigt kan være en glad amatør.

MVH
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Jeg startede med at simulere et elektronisk filter sådan som jeg forventede det skulle være ud fra de enheder som jeg havde til rådighed. Derpå lyttede jeg og ændrede lidt.

Derefter købte jeg en billig måle mikrofon og brugte Holm's fine program. Nu har jeg så rettet mere til og er endnu ikke helt tilfreds med målingerne. Lyden bliver bedre når jeg ændre filteret, så mit bud er bare at komme i gang, øve, lære og forvent ikke high-end. Det er hobby og man skal ha' det sjovt.

Gå bare igang
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Suk!
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Frederik Carøe skrev:
Det er self. fint. Jeg ville blot belyse, at udførelsen er vigtigere end princippet.

Må jeg høfligst tage afstand fra Deres værdinihilisme! Nu handler denne tråd ikke om aktiv drift; jeg har skrevet
side op & ned her - Aktiv drift lavet rigtigt
slår passiv drift
lavet rigtigt - helt sikkert.

Det må du selvfølgelig. Jeg vil glæde mig til, at høre den aktive højttaler, som er entydigt bedre. Jeg har hørt virkelig gode
typer af dem begge. Men ikke således at de aktive kan siges at have vundet.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe: Hver har sin mening og niveau. Jeg synes at ha' erfaret at hver princip har fordele og ulemper. Jeg har f.x. 6 forstærkere, hvor normalen er 2. Derfor har jeg også 6 stk der skal samarbejde om det endelige resultat, på en musikalsk måde. Det er ikke nemt og jeg har næppe løst det til perfektion, men princippet har også fordele.

Det er dem jeg gik efter, da jeg valgte side.

Trykkammer med fast, men ikke så dyb bas eller basrefleks?
Trevejs eller tovejs? (Her handler det om hvilket frekvensområde hver enhed skal dække)
Aktiv eller passiv drift?

Find selv på flere. Der er mange "skoler" og ingen er rigtige eller forkerte, men lyder er dog forskellig. Derfor er den rigtige løsning den, som glæder en selv mest
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

tobiazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Syns den her tråd har udviklet sig i en forkert retning, jeg har brygget måske 3 sæt højtalere, jeg er 18år og ved ikke synderligt meget om akustik målinger og andet i den dur, jeg kan da finde ud af at aflæse et koordinatsystem og se om en måling er "lige", men det jeg havde håbet på med tråden var ikke at få at vide at det jeg ville prøve var forkert, syns for det meste tonen har været hård, og jo self. ved i meget mere end mig, men meget hjælp til min idé har jeg ikke fået. dog er der et par stykker som gør tonen udholdelig og holder lysten ved lige.

Så hvis i skal komme med flere kommentare skal de ikke handle om hvorvidt det KUN kan gøres med måleudstyr for en halv million. vil godt have nogle ideer, og høre der har set eller hørt noget der minder om det jeg godt vil prøve? vil godt holde gejsten oppe for holder af at bygge noget det faktisk give et resultat, bedere eller dårligere kan så altid ændres

Tobias 
Til top Vis tobiazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobiazz

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 04:13 | IP-adresse registreret  

Jeg synes jeg prøver...  Gå bare i gang.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Du skal bare gå i gang. Det skrev flere af os osse på side 1. Og vi vil gerne støtte dig selvom du ikke investerer
en milion i måleudstyr   
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

tobiazz skrev:
Syns den her tråd har udviklet sig i en forkert retning, jeg har brygget måske 3 sæt højtalere, jeg er 18år og ved ikke synderligt meget om akustik målinger og andet i den dur, jeg kan da finde ud af at aflæse et koordinatsystem og se om en måling er "lige", men det jeg havde håbet på med tråden var ikke at få at vide at det jeg ville prøve var forkert, syns for det meste tonen har været hård, og jo self. ved i meget mere end mig, men meget hjælp til min idé har jeg ikke fået. dog er der et par stykker som gør tonen udholdelig og holder lysten ved lige.

Så hvis i skal komme med flere kommentare skal de ikke handle om hvorvidt det KUN kan gøres med måleudstyr for en halv million. vil godt have nogle ideer, og høre der har set eller hørt noget der minder om det jeg godt vil prøve? vil godt holde gejsten oppe for holder af at bygge noget det faktisk give et resultat, bedere eller dårligere kan så altid ændres

Tobias 

Sådan er det vist altid, når en vil starte blot med en god idé og ingen måleudstyr.

Jeg startede også uden at måle, og gør det stadig kun på meget simpel maner.

Med så simpelt et filter, er det gode jo, at det er meget simpelt at lave forsøg. Måske kan du med en simpel omskifter koble 4-5 kondensatorer på, og dermed hurtigt lytte til forskellige delefrekvenser. Et andet meget simpelt filter er 1. ordens (elektrisk) seriefilter. AR-SXO har jeg selv benyttet med stort held. AR (Acoustik Reality) har en meget god vejledning der ikke kræver andet en øret.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige slå fast, at det bliver ikke sandt, at måle udstyr koster en million, fordi
i skriver det 5-10 gange    .At nogen så ikke vil bruge det fint med mig.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
Jeg vil lige slå fast, at det bliver ikke sandt, at måle udstyr koster en million, fordi
i skriver det 5-10 gange    .At nogen så ikke vil bruge det fint med mig.

Det koster nogle få hundrede kroner, for at komme igang. Eller små tusinde kroner hvis man vil have lidt færdiglavet elektronik med. Men det sværeste er nok at forstå at bruge det. Hvis man selv måler Thiele/Small parametre uden at vide noget om hvordan man gør, bliver det helt sikkert forkert. Så hellere vælge nogle enheder hvor præcisionen af de opgivne parametre er til at stole på, og/eller lave så simple kontruktioner så man nemt kan ændre filter eller kabinet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Første spørgsmål : Nej.

Jeg begyndte med en dali2A, hvor jeg fremstillede en ny basmembran ala gørlich. Jeg mente at
måden jeg havde fremstillet membranen på var bedre end gørlich´s egen. De målte i hvertfald
bedre.Duelund hjalp mig med målinger og nyt filter.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

I 1981 lavede jeg en tovejs med Audax 8" bextrene membran og Dynaudio D28, 6dB filter, rent øre-afstemt. Vennerne var imponerede.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

I 1981 lavede jeg en tovejs med Audax 8" bextrene membran og Dynaudio D28, 6dB filter, rent øre-afstemt. Vennerne var imponerede.

med de rette enheder så bliver det jo til det rene guf, der skal jo ikke så meget til at få god lyd, jo mere simpelt og enkelt jo bedre lyd og gode kvalitest komponender skal der også til

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes