Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 08:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY TK´MK1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 04 November 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hva har du brugt af stumper i dit filter
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 November 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hej alle , da det er aller 1 gang jeg prøver kræfter med et diy projekt overhovet så ligesom mine enheder er i den billige ende så bliver de 1 delfilter fra samme skuffe , det 1 forsøg var dette med crossover på 2800/350Hz

C 1 = 10Uf

L 1 , C 2 = 0,25mh og 100 uf

L 2 = 2,7 mh

Alle stumper sådanne ca er fra monacor

Da jeg prøvet det 1 filter var lyder ok , men der mangled bund i bassen og diskante var for skarp Hmm

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 November 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Du er nødt til på en eller anden måde, at måle frekvensgangen. Selv den indbyggede mikrofon i en bærbar computer er bedre end ingenting. Ellers har du ingen fornemmelse af hvor du deler.

Den tynde bas, skyldes helt sikkert at du ikke korrigere for baffelsteppet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

så blev der prøvet en nogle gange med af og påmontering af div modstande og spoler osv uden det store held , jeg mangled bas og, diskante blev sku aldrig så go så næste forsøg blev til at ændre på crossover til 2600/325hz og en del forsøg på denne måde , jeg ender med at del filter ser sådanne ud ( se nederest) og syndes lyde er rigtig ok i mine øre som vel nok er det bedste når de står i min stue Det skal siges at jeg regner med at få lånt eller købe lidt udstyr så jeg kan få udmåldt lidt på det , og når der igen er lidt mønt vil jeg gerne købe nogle gode delfilter komponenter måske janzen eller duelund hvis men vinder i lotto

C 1 = 18 uf og en modstand på 1ohm i serie

L 1 og C 2 =0,33mh og 100 uf

L 2 = 2,7 mh og en modstand i serie på 33 ohm

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Lige et billed fra hvor jeg nyder et glas vin og synet af mit 1 diy og ikke mindst lyden som jeg syndes er blevet rigtig fornuftig, nu skal de i gragen igen for slibning og færdiggøres

Mål på lydmaskinerne H 128 B 35 D43

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 November 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hilowfi skrev:
når der igen er lidt mønt vil jeg gerne købe nogle gode delfilter komponenter måske janzen eller duelund hvis men vinder i lotto

Det er absolut, totalt, fuldstændig ligegyldigt hvor dyre dine komponenter er. Det vigtigste er at filteret virker som det skal, dvs. at du får en rimelig jævn frekvensgang, hvor diskanten er beskyttet mod lavfrekvent input. Så koncentrer dig om at finde de rette komponentværdier

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 November 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Er mega spændt på det færdige resultat. Er der ideer til videre fremfærd (såsom at droppe de blanke skruer, affasning af kabinet, finish, farve)?

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 05 November 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hilowfi skrev:

L 1 og C 2 =0,33mh/35 ohm og 100 uf

Har du 35 ohm i serie med L1 og C2, og 33 ohm i serie med L2?

Hvis du har en modstand i serie med L2 ændrer du dit Q markant i den forkerte retning. Godt nok får du mere bas, men det er på bekostning af kvaliteten.

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Det er absolut, totalt, fuldstændig ligegyldigt hvor dyre dine komponenter er. Det vigtigste er at filteret virker som det skal, dvs. at du får en rimelig jævn frekvensgang, hvor diskanten er beskyttet mod lavfrekvent input. Så koncentrer dig om at finde de rette komponentværdier

[/QUOTE] ok trode bare ,hvis eller når man var tilfreds med lyde/delfilteret at det så kunne betale sig at købe lidt dyre komponenter og der ved måske få det sidste ud af enhederne

VH T

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Er mega spændt på det færdige resultat. Er der ideer til videre fremfærd (såsom at droppe de blanke skruer, affasning af kabinet, finish, farve)?

hey golfdane , ide med den færdige model er naturligvis at alle de blanke skruger blive usynlige og at kabinetet skal slibes , afrunde hjørner , undersænke huller til enheder ,og så have en gang microfiberfilt over sig og så en gang maling og så en gang lak maling og lak maling og lak ovs slibning slibning osv til de står i en flot sort finish håber jeg meget på

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Hilowfi skrev:

L 1 og C 2 =0,33mh/35 ohm og 100 uf

Har du 35 ohm i serie med L1 og C2, og 33 ohm i serie med L2?

Hvis du har en modstand i serie med L2 ændrer du dit Q markant i den forkerte retning. Godt nok får du mere bas, men det er på bekostning af kvaliteten.

Hov det var en fejl med L1 og C2 serien hedder 0,33 mh og 100 uf mht til bassen og og de 0,33 syndes jeg bassen bliver noget tunger uden dov at miste lyden , men det er jo en smags sag , men fed med lidt info og tak

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 05 November 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Prøv et rigtig BSC kredsløb for at forbedre bassen istedet

http://diyaudioprojects.com/Technical/Baffle-Step-Correction -Circuit-Calculator/

husk at bruge punktum og ikke komma (ellers kan den ikke finde ud af det)

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 05 November 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Her er et par seriefiltre du kan prøve. De giver ofte det bedste resultat hvis ikke man har måleudstyr til rådighed.

http://www.lcaudio.com/index.php?page=26

De to herunder hører sammen

http://acoustic-reality.com/ar-sxo.htm

http://www.acoustic-reality.com/ser-imp-lin-3-way-xo.jpg

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Her er et par seriefiltre du kan prøve. De giver ofte det bedste resultat hvis ikke man har måleudstyr til rådighed.

Hej kjeldsen det ser også rigtig fint og nemt ud , det kunne også være en mulighed som skulle prøves af , nu ved jeg godt at jeg kommer til at provokere nogle når jeg siger at jeg vil prøve at lytte mig frem, men det er altså det jeg vil i 1 omgang , måske fordi jeg har haft højtt/anlæg siden jeg var ca 16 år og har en ide til hvordan det skal lyde ihvetfald i min stue og mine øre og syndes det er super sjovt at prøve mig frem, men det kunne være sjovt at få en ud og måle med noget seriøst måle grej for at se hvor tone døv jeg er eller hvor godt mit øre er sat sammen så hvis nogle er intressere i det over en kop kaffe/rødvin så er der hermed givet en invitation til alle der har lyst, jeg syndes det kunne være sjovt og hyggeligt

Ps. men jeg sætter stor pris på dine indput stort tak Kjeldsen samt til alle jer der er kommet med gode råd TAK

VH T

Baby Strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 November 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Prøv husk at få målt dit eget filter. 

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 November 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Med stor risiko for at fornærme dig, vil jeg påstå at det du har flækket sammen IKKE er et delfilter. Du har investeret en del tid i såvel kabinet som alt det andet. Der er også brugt penge til enhederne. Herefter har du så ca. 90% tilbage - nemlig delefilteret!

Du kan (siger nogen) godt bruge et 1. ordens filter, som skitseret men i mine mere en 30 års højttalerbyging er det aldrig lykkedet at få et sådan til at spille ordentligt. Hvis du insisterer på et 1. ordens filter mangler der nogle væsentlige ting i dit diagram - nemlig impedanskorrektion og evt. dæmpning af mellemtone og diskant. Du kan heller ikke bare ukritsk sætten en seriemodstand på - det ændrer din delefrekvensen såvel som følsomheden.

Noget helt andet er - DU SKAL MÅLE! .. man kan ikke bygge en højttaler i blinde. Det svarer til at bygge en bil uden værktøj.

Jeg vil anbefale dig at læse nogle artikler (bøger) om delefilterteknik - evt her på siden - eller finde hjælp hos en der ved noget mere. På trods af mine mange år med højttalerbyg kan jeg stadig lære noget om delefiltre ... det er ikke nemt! ... og bestemt ikke "noget man bare gør".

Held og lykke med projektet.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 05 November 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hilowfi skrev:
Kjeldsen skrev:

Hej kjeldsen det ser også rigtig fint og nemt ud , det kunne også være en mulighed som skulle prøves af , nu ved jeg godt at jeg kommer til at provokere nogle når jeg siger at jeg vil prøve at lytte mig frem, men det er altså det jeg vil i 1 omgang , måske fordi jeg har haft højtt/anlæg siden jeg var ca 16 år og har en ide til hvordan det skal lyde ihvetfald i min stue og mine øre og syndes det er super sjovt at prøve mig frem, men det kunne være sjovt at få en ud og måle med noget seriøst måle grej for at se hvor tone døv jeg er eller hvor godt mit øre er sat sammen så hvis nogle er intressere i det over en kop kaffe/rødvin så er der hermed givet en invitation til alle der har lyst, jeg syndes det kunne være sjovt og hyggeligt

Ps. men jeg sætter stor pris på dine indput stort tak Kjeldsen samt til alle jer der er kommet med gode råd TAK

VH T

Jeg har været hele turen igennem, og startede også som 16 årig, og byggede min første højttaler som 17 årig. En to-vejs kan godt komme til at lyde hæderligt på øret, men tre-vejs er umuligt. Der er alt for mange parametre at tage højde for.

Det seriefilter jeg henviser til fra AR (AR-SXO) har jeg prøvet i tovejs udgaven. Der vil jeg anbefale dig at starte. Dvs. med din mellemtone/diskant kabinet. Så kan du tilføje bassen med en subwooferforstærker. Tre-vejs udgaven skulle også være til at have med at gøre, men her har jeg ikke gjort mig nogle erfaringer. Det er en god idé at have en højttaler man kender godt, til at sammenligne med. 

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Med stor risiko for at fornærme dig, vil jeg påstå at det du har flækket sammen IKKE er et delfilter. Du har investeret en del tid i såvel kabinet som alt det andet. Der er også brugt penge til enhederne. Herefter har du så ca. 90% tilbage - nemlig delefilteret!

Du kan (siger nogen) godt bruge et 1. ordens filter, som skitseret men i mine mere en 30 års højttalerbyging er det aldrig lykkedet at få et sådan til at spille ordentligt. Hvis du insisterer på et 1. ordens filter mangler der nogle væsentlige ting i dit diagram - nemlig impedanskorrektion og evt. dæmpning af mellemtone og diskant. Du kan heller ikke bare ukritsk sætten en seriemodstand på - det ændrer din delefrekvensen såvel som følsomheden.

Noget helt andet er - DU SKAL MÅLE! .. man kan ikke bygge en højttaler i blinde. Det svarer til at bygge en bil uden værktøj.

Jeg vil anbefale dig at læse nogle artikler (bøger) om delefilterteknik - evt her på siden - eller finde hjælp hos en der ved noget mere. På trods af mine mange år med højttalerbyg kan jeg stadig lære noget om delefiltre ... det er ikke nemt! ... og bestemt ikke "noget man bare gør".

Held og lykke med projektet.

Hej janils du fornærmer mig ikke tvært imod, det er dejligt med lidt indput , og ja, skal nok for målt mine højtt. når jeg er syndes de er 99% færdige, for færdig tror jeg ikke jeg bliver der vil altid være et nyt delfilter eller en ny enhed som skal afprøves , men som jeg har skrevet før er det , det 1 projekt jeg nogen siden har lavet så ja der vil komme fejl og mangler med de ting jeg gør og siger , men ok man lære vel at sine fejl , og jo tak med held og lykke

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skal måle på mine højtt. uden det koster kassen hvad skal jeg så kigge efter ???

VH T

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Har lidt kig på noget måle udstyr , men det virker dyrt er der et program fx til en bærebar og mic. som kunne bruges bare lige for og se om man har skudt papagøjen med lyden

VH T

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes