| Forfatter |
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilbage til SA. Dem du har prøvet har jo alle været kompakthøjtalere. Der kan du simpelthen ikke forvente en god (dyb) bas oplevelse!
Jeg synes du skal gå ind i en HIFI butik og høre et par SA gulvhøjtalerere. For de har præcis det du ønsker. en præcis bas der ikke buldrer. kig efter et par med 1 tweeter og så 3-4 mellemtoner, som fx mine 1550.
Du kan jo bare lade somom du køber i musikbutik, og så finde på nettet derhjemme bagefter.
Det er ikke mig selv jeg tænkte på med dine 710'ere men sviger mekanikken. Derfor vil jeg ikke give et bud, men sige at der vel er højtalere for omkring 1500-2000 kr? Uden overhovedet at have hørt eller læst specielt meget på dem, så ret mig hvis jeg er galt på den. :)
Det der evt kan indgå i byt er et par B&W DM10, men det er en kompakthøjtaler også, men med mere bas. (6,2" mellemtone/bas)
Ang SA design har min kæreste sagt om mine at hun faktisk direkte GERNE ville bo med dem :)
|
| Til top |
|
| |
almarx Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt også at se på ksb The naked truth til 3000kr. Det kunne også være et godt køb, men som der tidligere blev antydet, er det også et spørgsmål om din forstærker kan lide de nye højtalere.
|
| Til top |
|
| |
Vessel Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen måske jeg skal give SA en chance mere og håbe på at der er mere bas i deres gulvmodeller. Og det er jo rigtigt at konen/kæresten skal også syntes at det er designmæssigt ok. Jeg holder lige øje med SA 1550
Mht mine SA 710 vil jeg lige shine dem op og så smide lidt billeder på KSB. Jeg håber at de vil indbringe lidt mere end 2000 ikke meget men lidt.
Er ikke interesseret i flere kompaktmodeller, jeg håber at finde et bar gode HT der vil kræse for mit øre.
Høre stadig gerne omkring Audiovector og de der Thule ls100 højttalere.
Tak
|
| Til top |
|
| |
Vessel Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og du har jo ret Almarx, det handler også om min forstærker og det er jo der I herinde ved mere end jeg gør.
Jeg aner ikke om Thules ls100 eller the Naked truth eller de andre højttalere der er blevet forslået er gode sammen med min forstærker.
Men en ting er vel sikkert SA højttalere passer til Primare... er lidt øv da jeg jo gerne vil væk fra SA, Og igen hvis der findes eks. SA 1550 der kan levere bas så er det jo et super valg... jeg er sq rundforvirret... 
|
| Til top |
|
| |
almarx Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu ikke være så forvirret, så vidt jeg kan se er a20 dual mono opbygget med 2x100/8ohm og 2x180/4ohm, så der skulle jo være nok og gøre godt med, - så måske er det ikke så svært, tag evt. din A20 under armen, når du vil ud og lytte.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Almarx tag din forstærker under armen !!
og få så lydmanden til at skifte frem og tilbage mellem 2 eller flere højtalere. eks et par SA et par Dali og så måske noget andet som ser flot ud, B&W? Så kan du jo se hvad du bedst kan lide, det er altid nemmest når man hører det lige efter hinanden. B&W tror jeg personligt er for dybe til det du ber om. Men tag ud og lyt :)
Tror du må indse at HIFI taber meget værdi når det er brugt. Især kompakthøjtalere. Designet er dog en ting der måske kan holde prisen lidt oppe. Jeg fandt mine SA 1550 til 2k (men det var også et røverkøb)
Jeg siger det bare lige igen - overvej en sub. især hvis du stadig kigger på kompakt.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ting er sikkert: The Naked Truth er en stor højttaler, rent lydmæssigt. Tror grundlæggende at principperne er meget sunde. Det er samtidigt en konstruktion hvor du snildt kan gå til delefilteret og eksperimentere med nye og bedre komponenter.
Jeg ville afgjort kaste et øre efter disse. Er de iorden, tror jeg ikke du finder en bedre højttaler til at spille 40 kvm op. Din Primare burde ikke have problemer med at drive dem.
__________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
Vessel Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men er thule ls100 en kompakthøjttaler eller hva. De er opgivet til 250 watt, hvilket i mine øre er et par kraftige "kompakter"
I har muligvis ret i at man bare skal tage rundt og lytte, men I plejer at være skide gode herinde til at ramme noget nyt - som jeg ikke havde overvejet eller kendte.
Ved godt at det er øret der lytter, men hvis I kunne sige "du skal købe ..... så er det et lækkert setup til pengene" så lytter jeg jo gerne til det... Eller hvis I sagde "jeg ville have købt....." så var jeg ansporet i en given retning...
Men som altid I er til stor hjælp. hvis man havde penge nok havde man ikke brug for et forum som dette, så købte man jo bare og prøvede nyt hele tiden - sådan har jeg det bare ikke..
Men tråden er stadig åben for nye forslag /ideer eller kommentarer til de forgående indlæg
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
250 watt - bravo, men hvad er det så 2,4 eller 8 ohm? og hvordan spiller de? Har aldrig hørt noget fre Thule eller læst omtale - så ved ikke noget om dem, men 250 w er nok det der siger mindst om en højtaler. (næst efter eventuelle JVC mærker på fronten:P)
Især hvis man går efter god lyd og ikke Cervin Vega bang bang bas.
Men det eneste rigtige at gøre med dem, er at køre ud og høre dem. Du virker opsat på dem, så se at kom afsted og hør dem.
Jeg kan ikke finde dem på nettet med specs kan andre det?
|
| Til top |
|
| |
Vessel Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan nemlig heller ikke finde noget som helst om dem, og det taler ikke for dem - overhovedet.
Og 250 watt - ved selv jeg, siger ikke meget om højttalere. Der skal være fokus på god lyd, da aldren ikke længere er til Cervin vega eller andet i samme kategori.
Nej jeg er ikke specielt opsat på dem, Jeg er opsat på at finde det rigtige, om jeg så må vente lidt... Lige nu er jeg til de der Naked Truth, da der bliver talt varmt for dem og så er sælgeren herfra Århus, hvilket gør det lidt nemmere at lytte osv. Har kontaktet sæger nu venter jeg bare på svar fra ham.
Og så har jeg ikke helt sluppet System Audio som en mulighed, og det på trods af, at jeg har lovet mig selv ikke mere SA. Det lyder til at andre har meget bedre erfaringer med SA.
Derudover er jeg kommet frem til at det bliver en gulvmodel, da der skal være noget "krop" og helhed i kusikken, der skal ikke mangle noget, hverken klar og tydelig mellemtone/diskant eller præcis og kontrolleret bas/bund gengivelse
Og hvad jeg har lært herindefra kan det kun opfyldes af en gulvhøjttaler når det er 40 kvm der skal spilles op...
|
| Til top |
|
| |
Vessel Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det viste sig at "the Naked Truth" kun var et sæt "The Truth" - om det gør nogen forskel ved jeg intet om, men købsprisen mellem de 2 modeller er der stor forskel på.
Så dem jeg nu har på nethinden er:
MONITOR AUDIO RS6, System Audio 1550 (eller andre lignende) og så ...
Hvilke Dalier skal man satse på, hvis det er vellyd og god fast bund der søges.. Dali 850, Dali 18 mkll eller eller... Der findes jo et hav af modeller der må I gerne komme med forslag. Jeg ved ikke megt om Hifi men til gengæld endnu mindre om Dali´s produkter.
Takker
|
| Til top |
|
| |
almarx Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du været ude at lytte på herlighederne?
|
| Til top |
|
| |
Vessel Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det har jeg desværre ikke nået endnu, det er bare for at finde frem til de mærker/modeller der ligesom er mest interessante med min pengepung.
Og du har jo sammen med de andre i denne tråd hjulpet mig super meget indtil nu.
Men det er nok fordi man regner med at en kommer og fortæller hvad præcis der vil være det bedste køb, så man ikke gør en fejl investering. Men jeg ved jo godt med min fornuft at jeg skal rundt og lytte.
Nu f.eks med System Audio jeg lovede jo mig selv at det er udelukket at få dem igen, men hvis der er en model med bund/ bas i er de desginmæssigt tiltalende, så de er ikke helt udenfor endnu.
Men som jeg sagde tidigere jeg er stadig åben for nye forslag. I herinde har så meget viden/erfaring med hifi, som jeg kan bruge og det er jo fedt.
Glæder mig til flere inputs
|
| Til top |
|
| |
Vessel Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad så med QLN QuBiC 929 jeghar funde t dem til 2200 er det et godt køb eller hva... Håber på et par hurtieg bud, da jeg skal bestemme mig idag.

|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se en solgt annonce på dba med den pris.
Så vil bare sige tillykke med de nye højtalere? eller hvad?
Hvis ikke så byd 1800 og bliv enig om 2000 :p man er vel jyde
Det ligner et fornuftigt vald. Nogenlunde samme princip som SA - men kender ikke lyden på dem.
tillykke :)
|
| Til top |
|
| |
Vessel Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indlægget
Jeg ved ikke om jeg skal sige desværre, jeg ved uendeligt lidt om QLN HT, så det er ikke mig der har købt dem. Jeg venter på at kloge folk herinde kan hælpe mig med gode råd... Kunne jo vaære at nogen havde hørt dem
|
| Til top |
|
| |
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har du jo anti parti mod SA. Men siden du valgte dem først må der også være noget som drager dig mod dem?
Løsningen mener jeg er SA1280. Den er udgået nu. Blev solgt til 6.000 for et sæt de sidste år af dens levetid. Den kan fåes til gode brugtpriser nu. Og i modsætning til andre mindre SA højtalere mangler den ikke bas. Men har de fine kvaliter SA ellers står for.
Pga. af dens frontplade er den måske lige knap så smart som de aktuelle modeller, men lyden fejler ikke noget. Tjek den ud for din egen skyld. __________________ Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
NAD C390DD - SA Ranger - Cambridge 751BD - Bluesound
|
| Til top |
|
| |
Vessel Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for den opfordring soulman, jeg vil søge efter sådan et sæt. Er der forskel på SA1280 og så SA1280 mk2.... Lyder til at du selv har erfaringer med disse højttalere og lyder dermed sikker på at de faktisk kan levere bas?
Tak for indlægget
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nok at det er SA 1280 mkII min far har, det er en god højtaler.
Kender ikke forskellen men mkII er en version 2 af den anden.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vessel.
Thule LS-100 er i opbygning, og alt væsentligt, en tvilling til Avance Dana 1. Super fed stander dims, som kan meget mere, end størrelsen indikerer. Til en stue på 40 kvm ville jeg dog, som andre foreslår, kigge efter en gulvhøjttaler til budgettet. De nævnte The Truth kunne være en løsning, som jeg ikke tror du går fejl med. De fås stadig som byggesæt, til 7500,-/stk uden kabinetter. Som jeg husker dem, er de væsentligt bedre afstemte end den tidssvarende model The Naked Truth, som var lidt af et monster, der meget nemt kunne virke stresset at lytte til, og som var uhyre vanskelig at få til at fungere optimalt. Til prisen vil jeg mene, at The Truth er et uhyre interessant forslag til din Primare.
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |