Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: nye højttalere... I havde jo ret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Prøv at ring til dem her og hør om de stadig har et sæt SA til 3000 NY udstillingsmodel. Det havde de i søndags for en uge siden. Spørg self på modelnr osv.
Det jeg kan huske - ?-40000 hz. rigeligt med Watt og 3 enheder. sorte. ikke enorme synlige skader.

Expert
Vestergade 9
8800 Viborg (det er 1 time i bil - og så kan du da droppe forbi og høre mine også :p)
Tlf.
86 62 72 79
Tlf.
86 62 72 72
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2009
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Super fedt med nye indlæg, jeg lærer hele tiden noget nyt ved at lytte til jeres erfaringer og gode råd.

Tror (efter samråd med min kæreste - hvis I forstår sådan en) at jeg har "droppet" the truth igen og kigger nu mere I SA retning igen, da jeg kan forstå at der er bund i gulvmodellerne.

Så nu er det 1280 eller 1550 jeg kigger efter. Lyder det ikke fornuftigt med disse 2 modeller. Kender dog ikke brugt pris på 1550.

Nu ved  jeg ikke lige hvilken model nissenmanden taler om, men jeg vil da kontakte Expert i viborg og hører dem hvilken nogen de måske har til at stå.

Jeg følger self op på dette indlæg

Til top Vis Vessel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vessel

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har tjekket min fars højtalere det er 1280 men ikke MKII, 1280 kan varmt anbefales. 1550 ved jeg sku ikke hvor mange brugte der er til salg af. Jeg har ikke set nogen.

Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Øv øv.. de havde "kun" SA 1750 som demo men til en helt sikkert fornuftig pris på 5999,- men det er desværre over mit budget... DAMN

Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Jeg har tjekket min fars højtalere det er 1280 men ikke MKII, 1280 kan varmt anbefales. 1550 ved jeg sku ikke hvor mange brugte der er til salg af. Jeg har ikke set nogen.

Jeg holder et skarpt øje med 1280 (måske mk2), dem har jeg dog set nogen af. Og du mener at der er bas/bund i 1280`eren modsat flere af deres kompakthøjttalere... Og igen jeg taler ikke bulder bas (ikke Cerwin Vega bas) men en kontant hurtig bas...

//Vessel

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

okay så er de andre nok solgt - eller de har sat prisen op efter at have fundet ud af at den de havde var alt for lav.
Det var ikke 1750 jeg så hos dem!

hehe - Jeg købte mine SA 1550 hos dem - 2k i alt.

De eneste brugtpriser jeg kan finde på dem er 4 k, hvilket måske er lige i overkanten, men ved sku ikke. ny pris er 8k

Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Nisse;

Hvorhenne har du set dem til 4000, kan vel handle lidt - eller forsøge på det.

Og så vil jeg da lige indskyde at du har været heldig, at finde dem til den pris... super

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

http://www.system-audio.dk/_da-DK/om%20SA/produktbiografi/SA 1280/SA1280

Jeg synes ikke de mangler bund. De har godtnok kun 3 membraner hvoraf 1 er tweeter. Den er tilgengæld lige 5 cm bredere en mine.
Der er ikke andet at gøre end at høre dem :P
Min far er tilfreds med dem og han har altså haft noget vildt HIFI gennem tiden, gammel rock-hippie. Han siger dog også at han måske en dag kunne finde på at købe en sub, men det er slet ikke noget du føler du mangler. Og så er der også noget at udvide med.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Dem til 4k var 1550, men det var en annonce på dba, som var solgt så det ud til.
Underligt nok kan man finde gamle dba annoncer på google.?

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Og jo lige en fordom der skal dræbes - Ikke alle unge er til Cervin Vega bang bang bas! JEG ER 17!

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hvis du er ude efter alternativer til SA, så kan du næsten ikke undgå at få noget bedre.

Sørg for at få en HT'er med 88 db følsomhed eller mere (Træk altid 3 db fra det der er opgivet af producenten).
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Hvis du er ude efter alternativer til SA, så kan du næsten ikke undgå at få noget bedre.

Sørg for at få en HT'er med 88 db følsomhed eller mere (Træk altid 3 db fra det der er opgivet af producenten).

Det lyder ikke tilat du er den store tilhænger af SA. Men hvilke alternativer er der. Kan du kommentere på nogen af de HT der er nævnt i tråden indtil - eller bare nogen nye gode HT.. det kunne være fedt.

Glæder mig til dine input og gode forslag

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Synes du skal gå uden om SA når nu de skal spille i et så stort rum Der skal altså noget mere membranareal til!

Har du overvejet en Dali Evidence 870 ? (Den ældre model)

Fordi bassen er stor er det ikke ensbetydende med at den bliver svulmende - En større enhed skal flytte sig mindre ifht. en lille.

Jeg har hørt en del SA og du kan da få et ok resultat i små rum men ellers går det ikke.

Du kan ikke regne med det du hører ude ved en forhandler, fordi deres lokaler ofte er mindre end 40 kvadratmeter. Pas også på med at være alt for positivt stemt ved første lytteindtryk.

Det er ikke for at skræmme dig eller noget - Synes bare det er synd at købe katten i sækken

mvh
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Både mine og min fars SA kan sagtens ryste gulvene/hele huset - men det er vist ikke det Vessel vil have.
Så vidt jeg (hurtigt) kan se er Dalierne meget dybe - 2* 8" bas er altså meget. Og jeg tænker også er forstærkeren strømstærk nok? evt lille link http://www.hifi4all.dk/avguide/detaljer.asp?id=86&titel=Dali +Evidence+870+SE
De er også dobbelt størrelse af SA (her tænker jeg på konen)

1280'erne står i et rum på 40 m2+ og synes ikke at det giver dem problemer. Men det er jo en smagssag.

Vessel afsted med dig ned i nærmeste HIFIklub + en eller anden SA forhandler og lyt.
Nej du skal ikke bare forelske dig blindt, men det du kan høre hos forhandlere er det eneste indtryk du kan få.

Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Og straks melder tvivlen sig igen. Og korrekt man skal vel rundt og lytte, men hvis jeg lytter til SA i en butik og de ikke lige har et rum der svarer til min stue, så giver det jo ikke et korrekt billede af hvordan sdet lyder hos mig.

Og dybest set kan jeg jo godt lide SA (ikke mindst deres design - tænker også her på konen) men også deres lyd generelt er fin efter min mening, men jeg har kun haft SA-505 og SA-710 og de har begge savnet bund.

Men når Roky så siger at SA kun kan lyde godt i små rum, så bliver jeg sq nervøs - igen.

Det er ved at udarte sig til en tråd for og imod SA, og det var ikke min mening, dem findes der rigeligt af på Hifi4all.

Jeg vil bare have så mange meninger om højttalere i mit prisleje som muligt, og aller helst konkrete forslag.

Roky; Hvilke SA har du hørt og hvilke har mest bund efter din smag? 

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Nissemanden: Det kommer selvfølgelid også an på hvordan de står - Men hvis der skal være noget bas i de relativt små SA'er skal de da stå helt op til væggen?

Jeg ville ikke kunne leve uden den helt dybe bund- Det er nærmest en hel dimension i musikken som forsvinder. Så selvom de måske kan gengive en kontrabas (nogenlunde) ligger der ofte en del materiale derunder.

Det er skam ikke fordi jeg ikke tror de kan spille i et normalt rum, men der er jo en grænse - Og 40 kvam er godt nok i overkanten IMO.

Har ikke hørt ret mange (kender bedst en af de mindre standermodeller hvilken model kan jeg ikke huske) samt jeg har hørt 1550 og 1280 et par enkelte gange. Og den lille standermodel var jeg faktisk imponeret af - Men den var også i et rum omkring 10-12 kvadratmeter.

Har du overvejet evt at købe et sæt gulvSA'er og så supplere med en SUB? Så har du stadigt høj WAF -  Spørgsmålet er om du kan indfinde dig på den måde som en SUB prøver at integrere sig på -(Læs: I mine øre er en sub et meget presset kompromis til musik)

Synes at SA spiller godt, men mener det er en presset stand-alone løsning i dit tilfælde.

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Vessel skrev:

Takker for den opfordring soulman, jeg vil søge efter sådan et sæt. Er der forskel på SA1280 og så SA1280 mk2.... Lyder til at du selv har erfaringer med disse højttalere og lyder dermed sikker på at de faktisk kan levere bas?

Tak for indlægget

Har selv SA1280 mk2. Jeg ved ikke hvad forskellen er på mk 2 og den første.

Jeg har også hørt 1750. Den har fin diskant og mellemtone, men manglede meget bas. I hvertfald i de lokaler jeg hørte den i. Så pas på med f.eks 1550. Har dog ikke hørt den. Men det mest optimale vil altid være at låne dem hjem til dig selv først.

Men inden for dit budget vil du være utroligt godt kørende med et sæt SA1280. Jeg siger ikke de er de eneste som duer. Men jeg siger bare at de duer. Glem alt om de historier med de mangler bas. Det gælder ikke for 1280. Og det er den jeg snakker om.

Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Så der vi står er brugbare alternativer til SA 1280. Og hvis I spørger min kone skal de også designmæssigt "kunne noget".

Det ærger mig lidt at hvis jeg køber SA 1280 er der flere der nævner, at jeg skal have fat i en sub også. Så kan jeg jo nærmest ligeså godt beholde mine SA-710 og så købe en sub for pengene. Det er da ikke helt godt nok!!!

Jeg må sige at det overrasker mig at der ikke er flere forskellige mærker der bliver nævnt. Det virker lidt som om, at SA er rimelige dominerende i den prisklasse vi her snakker. Men de har nok forsået det med, at lyd og design skal gå hånd i hånd.

Er der ikke nogen passende konkurrenter til SA, hvor både design og lyd er i højsædet.

Og så undrer jeg mig over at Audiovector overhovedet ikke bliver nævnt, de var super gode sidst jeg interesserede mig for hifi - men det er også nogle år siden. 

Jeg vil nu lade denne tråd lve lidt endnu, jeg syntes stadig at der må være mærker der endnu ikke er blevet nævnt, so jeg skal have i tankerne

Endnu engang tak til jer alle

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver altså nødt til at gentage: DU SKAL IKKE HAVE SUB TIL SA1280!!!

Så tror jeg at jeg fik nævnt det igen.

Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg er sq svært glad for dig soulman, du holder sq fast og jeg skal jo nok bare lytte både til dig og dernæst til 1280´eren, jeg begynder at søge med det samme!!

Og så må jeg sande at det er begrænset hvilke alternativer folk er kommet op med, så det kan da godt være at SA sidder TUNGT på det danske marked i den prisklasse og med moderne design..

Men fedt du lige gentager sig selv, så kan det jo være at selv jeg begynder at lytte.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes