Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 11:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Udskiftning a diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Ja, mit link var en fejllæsning. D26TG er gået ud af produktion, ser det ud til. Jeg kan ikke finde den nogen steder.

Kan ikke huske hvordan VIFA's produktionskoder skal læses, men jeg fandt da et par enheder i skrotbunkerne.....  med DALI navnet præget i fronten,  så måske det netop er "de omtalte enheder" ??

Men fejlmeldingen "kraftig susende lyd i diskanten" lyder ikke helt som en enhed der er festet at.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Ja det kan være at fejlen ligger i delefiltret
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Tonykart007:
Har du fået undersøgt, hvad omtalte enhed koster hos HFK?

Edit: et opkald til HFK afslører, at bemeldte enheder koster 575,-/stk. En pebret pris, måske, men sikkert billigere end at købe et sæt uroiginale, og få målt og justeret delefiter til disse?

Hygge;
brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hvis du prøver at sætte den raske diskant over i den højttaler hvor diskanten formodentligt er gået, så kan du da hurtigt se om det er diskanten eller om du skal lede efter fejlen et andet sted.

Jeg kan kun være enig med dem der synes at HFK's reservedelspriser ligger i den høje ende. Jeg har flere gange henvendt mig til dem med henblik på at få en org. diskant og prisen har som min. ligget ca. 50% af reference enheden. Det kan dog være lidt af en gambling at tage reference enheden da du ikke har en jordisk chance for at vide hvad det er der er ændret. Det er ikke sikkert at du kan hører forskel på højttaleren men du kan nok måle forskel. Hvis du snupper en anden diskant end den originale så skift den i begge højttalere.

Med hensyn til prisen på den diskant hos HFK, så regn med en pris på mellem 700 og 1000 kr.
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann

gurup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Ja nemlig ja !! de er lidt dyre med stumper , men kan enheden kun skaffes hos HFK er man låst, især hvis en brugt ikke kan fremskaffes,
 jeg manglede engang en diskant til Dali 18 , en audax enhed , 1 ny kostede 900 kr hos HFK, men lidt søgning på nettet fandt den danske importør CAD Audio og her fik jeg 2 nye for 630 kr incl fragt ,det tyder på der er god avance, det gamle ordsprog ( søg og du skal finde virkede den gang ! så søg!! ) MVH 
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om grunden til at de bruger "Dali-fiserede" enheder er for at sikre at folk kun kan købe reservedele hos HFK, og derved holde gang i forretningen, eller om det er fordi de mener at den ændring de laver der for enheden til at blive 100-200% dyrere end reference enheden, får den specifikke enhed til at blive væsentligt bedre end de enheder der ellers er i samme prisleje som den kommer op på. 

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

polmann skrev:
Jeg ved ikke om grunden til at de bruger "Dali-fiserede" enheder er for at sikre at folk kun kan købe reservedele hos HFK, og derved holde gang i forretningen, eller om det er fordi de mener at den ændring de laver der for enheden til at blive 100-200% dyrere end reference enheden, får den specifikke enhed til at blive væsentligt bedre end de enheder der ellers er i samme prisleje som den kommer op på. 

Jeg er fuldstændig enig med dig Polmann.
Igen PRISMONOPOL

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

gurup skrev:
Ja nemlig ja !! de er lidt dyre med stumper , men kan enheden kun skaffes hos HFK er man låst, især hvis en brugt ikke kan fremskaffes,
 jeg manglede engang en diskant til Dali 18 , en audax enhed , 1 ny kostede 900 kr hos HFK, men lidt søgning på nettet fandt den danske importør CAD Audio og her fik jeg 2 nye for 630 kr incl fragt ,det tyder på der er god avance, det gamle ordsprog ( søg og du skal finde virkede den gang ! så søg!! ) MVH 

Så er jeg ikke den eneste der mener at HFK tager mere end en frisk avance på reservedele

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Tonykart007:
Har du fået undersøgt, hvad omtalte enhed koster hos HFK?

Edit: et opkald til HFK afslører, at bemeldte enheder koster 575,-/stk. En pebret pris, måske, men sikkert billigere end at købe et sæt uroiginale, og få målt og justeret delefiter til disse?

Hygge;
brok

Nej brok jeg har ikke undersøgt prisen på den omtalte diskant, men jeg er slet ikke overrasket over at den koster næsten 600 kr.
Det er lige præcis det jeg mener med ågerpriser.

jezzer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2009
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Fik svar på min mail og diskanten koster 765 inkl. moms. Nu vil jeg først prøve at bytte om på mine to diskanter og sikre mig at det ikke er et andet sted problemet ligger. Tak for det råd. Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg skifter dem?
Til top Vis jezzer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jezzer

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

du skal sørge for at være kvik til at lodde, så de ikke modtager for megen varme fra kolben.

Eller brug stik i stedet.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Der bør ikke være noget specielt du skal være opmærksom på. Det er plug and play det hele.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Dali bruger stikben og ikke lodeklatter, så det er bare at pille den ud og bytte rundt på dem .
Helt som Polmann skriver

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jeg synes dog prisen for den diskant bliver højere og højere, så mening bliver mere og mere bekræftet

jezzer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2009
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Nå... har lige prøvet at bytte om på diskanterne og der var stadig en susende lyd fra den venstre højtaler. Altså ligger problemet ikke umiddelbart i diskanten. Men hvad er det så?

"Skaden" opstod da jeg ved en fejl tilsluttede min bærbare PC til forstærkeren da den var tændt. Der kom en høj brummende skratten og siden har der været en susende lyd fra den venstre diskant.

Ved ikke om det er en bedre ide at oprette en ny tråd med en mere passende emnebeskrivelse eller skrive videre i denne her. Giver lige den her en chance da der lader til at være mange kompetente mennesker til stede
Til top Vis jezzer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jezzer

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Prøv at byt helt rundt på de to højttalere. Måske der er sket et eller andet med din forstærker.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

ja eller delefilteret i den ramte højttaler

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

jezzer skrev:
Nå... har lige prøvet at bytte om på diskanterne og der var stadig en susende lyd fra den venstre højtaler. Altså ligger problemet ikke umiddelbart i diskanten. Men hvad er det så?

"Skaden" opstod da jeg ved en fejl tilsluttede min bærbare PC til forstærkeren da den var tændt. Der kom en høj brummende skratten og siden har der været en susende lyd fra den venstre diskant.

Ved ikke om det er en bedre ide at oprette en ny tråd med en mere passende emnebeskrivelse eller skrive videre i denne her. Giver lige den her en chance da der lader til at være mange kompetente mennesker til stede

Det lyder umiddelbart mere, som om fejlen ligger i din forstærker, som muligvis har taget skade. Få fat i en elektronikfagkyndig, og få hende, eller ham, til at måle din forstærker igennem.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Det er MEGET usandsynligt at en susen kommer fra de passive komponenter i en højttalers delefilter.

En susen genereres fra et aktivt element i kæden, typisk forstærkeren. Et godt gæt er, at der er brændt noget af i effektforstærker, da den sikkert blev forfærdeligt overbelastet i forbindelse med din uheldige PC tilslutning

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

jezzer skrev:

Hvilken forstærker drejer det sig om ?

Hvis det er en forstærker eller receiver med elektronisk kildevælger, er det oftest et integreret kredsløb (IC) i indgangene der tager skade når man tilslutter noget mens den er tændt. Det kan medføre forskellige fejl, f.eks. støj. Så du må nok have den en tur på værksted.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes