| Forfatter |
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| Ja, mit link var en fejllæsning. D26TG er gået ud af produktion, ser det ud til. Jeg kan ikke finde den nogen steder. |
|
|
Kan ikke huske hvordan VIFA's produktionskoder skal læses, men jeg fandt da et par enheder i skrotbunkerne..... med DALI navnet præget i fronten, så måske det netop er "de omtalte enheder" ??
Men fejlmeldingen "kraftig susende lyd i diskanten" lyder ikke helt som en enhed der er festet at.

__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kan være at fejlen ligger i delefiltret
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonykart007: Har du fået undersøgt, hvad omtalte enhed koster hos HFK?
Edit: et opkald til HFK afslører, at bemeldte enheder koster 575,-/stk. En pebret pris, måske, men sikkert billigere end at købe et sæt uroiginale, og få målt og justeret delefiter til disse?
Hygge; brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du prøver at sætte den raske diskant over i den højttaler hvor diskanten formodentligt er gået, så kan du da hurtigt se om det er diskanten eller om du skal lede efter fejlen et andet sted.
Jeg kan kun være enig med dem der synes at HFK's reservedelspriser ligger i den høje ende. Jeg har flere gange henvendt mig til dem med henblik på at få en org. diskant og prisen har som min. ligget ca. 50% af reference enheden. Det kan dog være lidt af en gambling at tage reference enheden da du ikke har en jordisk chance for at vide hvad det er der er ændret. Det er ikke sikkert at du kan hører forskel på højttaleren men du kan nok måle forskel. Hvis du snupper en anden diskant end den originale så skift den i begge højttalere.
Med hensyn til prisen på den diskant hos HFK, så regn med en pris på mellem 700 og 1000 kr.
|
| Til top |
|
| |
gurup Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nemlig ja !! de er lidt dyre med stumper , men kan enheden kun skaffes hos HFK er man låst, især hvis en brugt ikke kan fremskaffes, jeg manglede engang en diskant til Dali 18 , en audax enhed , 1 ny kostede 900 kr hos HFK, men lidt søgning på nettet fandt den danske importør CAD Audio og her fik jeg 2 nye for 630 kr incl fragt ,det tyder på der er god avance, det gamle ordsprog ( søg og du skal finde virkede den gang ! så søg!! ) MVH
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om grunden til at de bruger "Dali-fiserede" enheder er for at sikre at folk kun kan købe reservedele hos HFK, og derved holde gang i forretningen, eller om det er fordi de mener at den ændring de laver der for enheden til at blive 100-200% dyrere end reference enheden, får den specifikke enhed til at blive væsentligt bedre end de enheder der ellers er i samme prisleje som den kommer op på.
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
polmann skrev:
| Jeg ved ikke om grunden til at de bruger "Dali-fiserede" enheder er for at sikre at folk kun kan købe reservedele hos HFK, og derved holde gang i forretningen, eller om det er fordi de mener at den ændring de laver der for enheden til at blive 100-200% dyrere end reference enheden, får den specifikke enhed til at blive væsentligt bedre end de enheder der ellers er i samme prisleje som den kommer op på.
|
|
|
Jeg er fuldstændig enig med dig Polmann. Igen PRISMONOPOL
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
gurup skrev:
Ja nemlig ja !! de er lidt dyre med stumper , men kan enheden kun skaffes hos HFK er man låst, især hvis en brugt ikke kan fremskaffes, jeg manglede engang en diskant til Dali 18 , en audax enhed , 1 ny kostede 900 kr hos HFK, men lidt søgning på nettet fandt den danske importør CAD Audio og her fik jeg 2 nye for 630 kr incl fragt ,det tyder på der er god avance, det gamle ordsprog ( søg og du skal finde virkede den gang ! så søg!! ) MVH
|
|
|
Så er jeg ikke den eneste der mener at HFK tager mere end en frisk avance på reservedele
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
Tonykart007: Har du fået undersøgt, hvad omtalte enhed koster hos HFK?
Edit: et opkald til HFK afslører, at bemeldte enheder koster 575,-/stk. En pebret pris, måske, men sikkert billigere end at købe et sæt uroiginale, og få målt og justeret delefiter til disse?
Hygge; brok |
|
|
Nej brok jeg har ikke undersøgt prisen på den omtalte diskant, men jeg er slet ikke overrasket over at den koster næsten 600 kr. Det er lige præcis det jeg mener med ågerpriser.
|
| Til top |
|
| |
jezzer Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik svar på min mail og diskanten koster 765 inkl. moms. Nu vil jeg først prøve at bytte om på mine to diskanter og sikre mig at det ikke er et andet sted problemet ligger. Tak for det råd. Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg skifter dem?
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
du skal sørge for at være kvik til at lodde, så de ikke modtager for megen varme fra kolben.
Eller brug stik i stedet.
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der bør ikke være noget specielt du skal være opmærksom på. Det er plug and play det hele.
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali bruger stikben og ikke lodeklatter, så det er bare at pille den ud og bytte rundt på dem . Helt som Polmann skriver
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes dog prisen for den diskant bliver højere og højere, så mening bliver mere og mere bekræftet
|
| Til top |
|
| |
jezzer Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå... har lige prøvet at bytte om på diskanterne og der var stadig en susende lyd fra den venstre højtaler. Altså ligger problemet ikke umiddelbart i diskanten. Men hvad er det så? "Skaden" opstod da jeg ved en fejl tilsluttede min bærbare PC til forstærkeren da den var tændt. Der kom en høj brummende skratten og siden har der været en susende lyd fra den venstre diskant. Ved ikke om det er en bedre ide at oprette en ny tråd med en mere passende emnebeskrivelse eller skrive videre i denne her. Giver lige den her en chance da der lader til at være mange kompetente mennesker til stede
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at byt helt rundt på de to højttalere. Måske der er sket et eller andet med din forstærker.
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja eller delefilteret i den ramte højttaler
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jezzer skrev:
Nå... har lige prøvet at bytte om på diskanterne og der var stadig en susende lyd fra den venstre højtaler. Altså ligger problemet ikke umiddelbart i diskanten. Men hvad er det så?
"Skaden" opstod da jeg ved en fejl tilsluttede min bærbare PC til forstærkeren da den var tændt. Der kom en høj brummende skratten og siden har der været en susende lyd fra den venstre diskant.
Ved ikke om det er en bedre ide at oprette en ny tråd med en mere passende emnebeskrivelse eller skrive videre i denne her. Giver lige den her en chance da der lader til at være mange kompetente mennesker til stede
|
|
|
Det lyder umiddelbart mere, som om fejlen ligger i din forstærker, som muligvis har taget skade. Få fat i en elektronikfagkyndig, og få hende, eller ham, til at måle din forstærker igennem.
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er MEGET usandsynligt at en susen kommer fra de passive komponenter i en højttalers delefilter. En susen genereres fra et aktivt element i kæden, typisk forstærkeren. Et godt gæt er, at der er brændt noget af i effektforstærker, da den sikkert blev forfærdeligt overbelastet i forbindelse med din uheldige PC tilslutning
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jezzer skrev:
"Skaden" opstod da jeg ved en fejl tilsluttede min bærbare PC til forstærkeren da den var tændt. Der kom en høj brummende skratten og siden har der været en susende lyd fra den venstre diskant.
Ved ikke om det er en bedre ide at oprette en ny tråd med en mere passende emnebeskrivelse eller skrive videre i denne her. Giver lige den her en chance da der lader til at være mange kompetente mennesker til stede
|
|
|
Hvilken forstærker drejer det sig om ?
Hvis det er en forstærker eller receiver med elektronisk kildevælger, er det oftest et integreret kredsløb (IC) i indgangene der tager skade når man tilslutter noget mens den er tændt. Det kan medføre forskellige fejl, f.eks. støj. Så du må nok have den en tur på værksted.
|
| Til top |
|
| |