| Forfatter |
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså at påstå at en harddisk "afspilning" af en bitsekvens kontra en cds afspilning af samme skulle være "ødelæggende" for musikaliteten er et bekymrende udsagn.
Jeg er imidlertid villig til at bruge relativt mange penge på et godt drev fordi jeg
1)Har en pænt stor samling cder, som jeg ikke orker at rippe
2)Rent faktisk godt kan lide den lille sølvskive med alle dens åbenlyse mangler.
Hvis man virkelig vil have kvalitet så kunne man jo støtte Copenhagen Records initiativ med 24bit downloads. Så er man helt fri for RedBook standardens nedgradering af den oprindelige optagelse. Og det går såmænd nok også fra en harddisk 
Med hensyn til udsagnet om dedikerede audio drev så har Philips forresten kun et eneste af alle deres nutidigt producerede der er "Designed for audio". Jeg kan ikke lige huske navnet, men det er vist det som også anvendes i Lyngdorf cden. __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
ulrikmm skrev:
Har du prøvet at sammenligne lyden fra forskellige drev? eller er det bare noget du tror/mener?
Seneste drev afprøvet på et OK anlæg: Pioneer PD95 ifht. Denon DCD 3560 (begge som drev,samme DAC): Pioneeren optræder med mere distinkt rumgengivelse, men efterklangen er kortere. Detaljer dør lidt for hurtigt ud (bækkener, der pludselig holder op med at være der, for tidligt, som om nogen lagde hånden på dem for at stoppe deres efterklang. Diskanten lidt mere markeret. Fornemmelse af at musikerne spiller hurtigere = et tegn på en lidt stresset gengivelse. Dynamisk kompression (dog ikke voldsomt). Faktisk rimeligt til at leve med som drev, men ikke helt oppe at ringe med klokken. |
|
|
Sorry, men det er simpelthen ikke muligt at disse forskelle ligger i drevet. Det ENESTE der overhovedet kan være til forskel er jitter, der kommer ud af drevet og som D/A'en ikke får aflivet. Og det er stærkt tvivlsomt om det har noget at gøre med det du hører i praksis.
Hvad der tilgengæld, som altid, er meget sandsynligt er, at du bilder dig ting ind. Sorry, men sådan er det altid.
|
|
|
Sjovt nok at hver gang der er en der fortæller om en oplevelse hvor der er forskel, så er det ren indbildning...
Nå men hjemme på mit beskedne anlæg er der også forskel på kilderne selv om de er koblet til samme DAC.
Tro mig, kunne jeg få samme lyd fra f.eks en klemmekasse som jeg kan fra en CD (afspillet i et hæderligt drev) så ville jeg være lykkelig. som det er nu bruger jeg SB3 som baggrundsstøj, men skal der lyttes bare nogenlunde seriøst er jeg desværre nød til at lette rumpen og finde CDen frem.
Af løbeværk der er prøvet her kan nævnes
Denon 2560 Denon 3560 Denon DCD-S1 Denon LA-3500 Denon LA-2700 M-Audio DIO 2496 Meridian 596 DVD Onkyo DX7555 Pioneer 717 Pioneer DVR-520H SB 3 Sony 779ES
Endvidere har jeg oplevet forskel på diverse drev når jeg har besøgt andre.
Jeg tror forskellen både skal findes i opbygningen af drevet samt i behandlingen af det digitale signal inden det forlader kassen.

|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke MUSIK det drejer sig om og ikke om noget er "korrekt" eller ej ! ? 
Så er det nok bare mig der har misforstået noget 
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Så er det nok bare mig der har misforstået noget  |
|
|
Næh, men man kan spørge sig selv om man foretrækker de rene råvarer, eller om man tilsætter en suppeterning. Men i sidste ende, skal man vel vælge det man kan leve godt med, right? Men, når vi snakker rigtigt dyre konstellationer af drev og DAC's, går trenden vel lidt mod I2S, med alle dens fortræffeligheder http://www.nxp.com/acrobat_download/various/I2SBUS.pdf. Altså at signalet når så perfekt som muligt frem til DAC'en. Ikke at der "tilføjes" krims-krams for at please øret (og det skal man høre fra en der anvender RoomPerfect  ). __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
Frankie skrev:
|
|
Næh, men man kan spørge sig selv om man foretrækker de rene råvarer, eller om man tilsætter en suppeterning. Men i sidste ende, skal man vel vælge det man kan leve godt med, right?
Men, når vi snakker rigtigt dyre konstellationer af drev og DAC's, går trenden vel lidt mod I2S, med alle dens fortræffeligheder http://www.nxp.com/acrobat_download/various/I2SBUS.pdf. Altså at signalet når så perfekt som muligt frem til DAC'en. Ikke at der "tilføjes" krims-krams for at please øret (og det skal man høre fra en der anvender RoomPerfect ).
|
|
|
Nogle drev / dacs med det interface endnu? __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Alchemy brugte I2S fra starten af 90erne. Men nu skal vi forhåbentlig ikke til at ind på lydforskelle på I2S kabler.....
200 bitfejl pr. sekund blev nævnt - kan det mon høres?
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
Raskolnikov skrev:
golfdane skrev:
Frankie skrev:
|
|
Næh, men man kan spørge sig selv om man foretrækker de rene råvarer, eller om man tilsætter en suppeterning. Men i sidste ende, skal man vel vælge det man kan leve godt med, right?
Men, når vi snakker rigtigt dyre konstellationer af drev og DAC's, går trenden vel lidt mod I2S, med alle dens fortræffeligheder http://www.nxp.com/acrobat_download/various/I2SBUS.pdf. Altså at signalet når så perfekt som muligt frem til DAC'en. Ikke at der "tilføjes" krims-krams for at please øret (og det skal man høre fra en der anvender RoomPerfect ).
|
|
|
Nogle drev / dacs med det interface endnu?
|
|
|
http://hificable.dk/produkter/10-elektronik/
http://www.6moons.com/audioreviews/aprilmusic2/stello_2.html
|
|
|
De ser spændende ud. Hvad drev sidder der i drevet? er det et Philips CD Pro 2? Kan ikke finde det. __________________ Hands off the compression button music industry!
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Pierre skrev:
|
Jer der påstår det, har i overhoved på noget tidspunkt prøvet at lave en seriøs samligning af 2 forskellige cd-drev??????????????
...
Men at sige at cd`n bare skal læse 1 og 0 er sku lige at forsimple hele processen lidt Så jeg vil tro at de fleste af jer som udtaler jer omkring at der ingen forskel er på drev, ALDRIG har prøvet at samligne 2 op mod hinanden
|
|
|
Nej, grundlæggende kan vi bare godt lide at påstå ting ud i det blå 
|
|
|
Jamen det kommer ikke bag på mig 
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
The plot thickens: Drevet som anvendes i Flatfish, er tilsyneladende det som sidder i en JVC RC-EZ31
ghettoblaster?????
|
|
|
Det der sidder i Flatfish ved jeg ikke noget om, men det er rigtigt at første serie af Shigaraki transporten var identisk med det
fra nævnte ghettoblaster. Det er anmeldt til at være et af de mest altædende drev overhovedet. Jeg har selv lige været ved at
købe det for en uge siden, men har valgt at sælge Shigaraki dac'en istedet for. __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må være en fed ghetto blaster. Hvis nu den har digitaludgang, kan den bruges både til high end og stranden!
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt off topic men fik lige en idé. Hvad hvis der var et drev der kunne køre cd, dvd og BD i super kvalitet. Kun sende lyd via Coxial ved cd og i alle andre tilfælde sende lyden via HDMI. Findes der noget ligende derude? Altså "one drive to rule them all!"
__________________ Hands off the compression button music industry!
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kelso:
Marantz CD-17 og CD-14
Tri Vista SACD player.
Sony SCD-XA333ES
Sony SCD-XA9000ES
Marantz SA-17S1
Og mange andre
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Stemer skrev:
Sorry, men det er simpelthen ikke muligt at disse forskelle ligger i drevet. Det ENESTE der overhovedet kan være til forskel er jitter, der kommer ud af drevet og som D/A'en ikke får aflivet. Og det er stærkt tvivlsomt om det har noget at gøre med det du hører i praksis.
Hvad der tilgengæld, som altid, er meget sandsynligt er, at du bilder dig ting ind. Sorry, men sådan er det altid.
|
|
|
Sjovt nok at hver gang der er en der fortæller om en oplevelse hvor der er forskel, så er det ren indbildning...
Nå men hjemme på mit beskedne anlæg er der også forskel på kilderne selv om de er koblet til samme DAC.
|
|
|
Efter min mening, har de fleste herinde ingen respekt for hvor stor indflydelse vores ører/hjerne har på vores lytteoplevelse. Når snakken falder på CD-drev er der to ting, og kun to ting, der gælder: 1. Bit-aflæsning. Værdierne skal aflæses fra cd'en. Dette kan kun gøres på to måder: korrekt eller ukorrekt. Det er mulighederne og i praksis spytter alle almindelige og almindeligt velfungerende drev i dag de korrekte værdier ud. Om det foregår via fejlkorrektion eller hvordan, ved jeg ikke. Men jeg kan konstatere gennem egne tests, at det der kommer ud er 100% det samme ved gentagne aflæsninger, via forskellige drev og rips på computer, og at det skulle være de samme fejl der tilfældigvis går igen, er ekstremt usandsynligt.
Ergo: Bit-aflæsning er i praksis i dag ikke noget problem!
2. Jitter. Tallene leveres i en lind strøm fra drev til konverter og tallene skal helst konverteres med helt faste mellemrum. Dette bestemmes af clocken i konverteren og hvor den får sit sync signal fra. I mange tilfælde, vil den nok få det fra drevet, og så er det selvfølgelig op til drevet at levere et rimeligt stabilt clock-signal. En god konverter vil dog kunne fjerne det meste evt. støj i clock-signalet (jitter). Så det er her at den eneste forklaring på lydforskelle kan ligge. Min personlige holdning er dog, at de forskelle, der typisk vil være her er så små, at det er langt mere sandsynligt, at det er folks ører, der spiller dem et puds. Endeligt har jeg en milliard gange foreslået, hvad jeg mener ville være det rigtige at gøre for enhver, der vil være sikker på at få den bedst mulige lyd ud af sit anlæg: Det kræver en konverter, der kan sende clock-signal UD og et cd-drev (eller anden kilde), der kan tage clock-signal ind og sync'e til det (dette kan en PC med S/P-DIF ind/ud). På denne måde arbejder konverteren udfra sin egen krystal clock-generator og dette betyder i praksis altid, at den får et væsentligt renere clock-signal og dermed mindre jitter, da udefrakommende clocksignaler ALTID (uanset hvor god en afsenderenhed) vil være lidt beskidte. Tilbage er nu kun spørgsmålet om bit-aflæsning, og det er jo, som vi ved, et non-issue i dag.
Voila. Optimal lyd fra hele kæden. Og S/P-DIF kablet behøver så i øvrigt ikke være godt eller dyrt eller noget som helst. Der vil ikke være nogen forskel overhovedet.
kyhn skrev:
Tro mig, kunne jeg få samme lyd fra f.eks en klemmekasse som jeg kan fra en CD (afspillet i et hæderligt drev) så ville jeg være lykkelig. som det er nu bruger jeg SB3 som baggrundsstøj, men skal der lyttes bare nogenlunde seriøst er jeg desværre nød til at lette rumpen og finde CDen frem.
Af løbeværk der er prøvet her kan nævnes
Denon 2560 Denon 3560 Denon DCD-S1 Denon LA-3500 Denon LA-2700 M-Audio DIO 2496 Meridian 596 DVD Onkyo DX7555 Pioneer 717 Pioneer DVR-520H SB 3 Sony 779ES
Endvidere har jeg oplevet forskel på diverse drev når jeg har besøgt andre.
Jeg tror forskellen både skal findes i opbygningen af drevet samt i behandlingen af det digitale signal inden det forlader kassen.

|
|
|
Og til det kan jeg kun sige: dine ører kan så snildt som ingenting opdigte forskelle der er langt større end de forskelle du mener at have hørt på disse drev. Det svarer til, at du mener at et lokale har en længde på 4.52m og ikke 4.50m på øjemål... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
|
|
Ja, det er det. I det digitale domæne er det nemlig kun et spørgsmål om korrekt eller ukorrekt. Først når vi kommer i berøring med den analoge del, opstår der gråzoner, og cd-drev er i den digitale del af kæden. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Jeg er lige så forviret som de fleste af jer
Men det er bare fordi at jeg simpelthen ikke kan forstå, at i kan sige at et drev eneste kvalitet er at skulle holde i mange år og at de ellers lyder ens alle sammen 
Jer der påstår det, har i overhoved på noget tidspunkt prøvet at lave en seriøs samligning af 2 forskellige cd-drev?????????????? Jeg har leget meget med forskellige drevs, både cd og dvd drev. Alle lyder forskelligt. Det er både i bunden og toppen der kan være store forskelle, og i det hele taget det samlede lydbillede. Nogle giver meget ro andre mere difuse samt 3D effekten er også meget forskellige.
Ud af alle de forskellige cd/dvd/ drev komboer jeg har prøvet til under 25K, vil jeg mene at CEC lavede det bedste drev.
Men at sige at cd`n bare skal læse 1 og 0 er sku lige at forsimple hele processen lidt Så jeg vil tro at de fleste af jer som udtaler jer omkring at der ingen forskel er på drev, ALDRIG har prøvet at samligne 2 op mod hinanden |
|
|
Det er vigtigt i denne diskussion, at forstå forskellen mellem et "cd-drev" og en "cd-afspiller". __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Og Boman du har stadig lidt at lære !! en harddisk FJERNER LIVET i musikken !  |
|
|
Det kalder jeg ironi...  __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Frankie skrev:
|
|
Ja, det er det.
I det digitale domæne er det nemlig kun et spørgsmål om korrekt eller ukorrekt. Først når vi kommer i berøring med den analoge del, opstår der gråzoner, og cd-drev er i den digitale del af kæden.
|
|
|
Korrekt! Der er ikke grader af 1 eller grader af 0. Enten er det 0, eller også er det 1. Problemet opstår så når drevet aflæser 0 istedet for 1. Er der nogen der har en klar fornemmelse af hvornår et drev interpolerer? Er det når Reed-Solomon fejlretningen sætter et flag, eller hvis en sample på en eller anden måde afviger for "kraftigt" (f.eks. hvis MSB pludselig er 1, hvor de foregående og efterfølgende er 0)? Der skal trods alt mangle en del manglende samples til, før den skipper eller muter udgangen. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |