| Forfatter |
|
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b; hvilket lydtryk kan en/din boremaskine frembringe i 1 m afstand, hvis den drives af din forstærker? Der har du dit svar.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ville jeg passe på med at fodre dine Tannoy med 250 watt pink noise. At du går fra en 100 watt forstærker til en 35 watt har kun betydning hvis dit referenceniveau (hvor højt du spiller) er meget højt. Dine HT har en følsomhed på 92 db - for at nå 95 db bruger du 2 watt og for at nå 101 db bruger du 8 watt. Disse tal er naturligvis teoretiske da det drejer sig om enkelte sinustoner. Hvis du overlejrer en 50 hz tone med en 400 hz ditto stiger strømforbruget betragteligt.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med de to 135 watt monoblokke jeg før brugte kunne jeg vælte bagvæggen - næsten - de havde trafoer i udgangen - linieforstærkere fra quad - model 510 - ingen nævneværdig forvrængning /klipning når jeg spillede højt
Når jeg bruger min EAR yoshino 2 x 32 watt kan je spille højt - så man ikke kan føre en samtale, men der er et stykke til ydermuren ramler - den synes slet ikke at forvrænge ved fuld styrker, men det er vel fordi det er en anden tybe forvrængning - eller?
pink noise er jeg ikke helt klar over hvad er?
Det positive ved EAR Yoshinoen (ud over lyden) er at jeg kan spille lavere end jeg kunne med QUAD
De meget høje lyttesessioner savner jeg kun ved visse musikstykker - som fx "racing with the devil on a Spansh Highway", "to rich for my blood" og så nogle operaer
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
En rørforstærker klipper på en anden måde en en transistor ditto. Når en transistor klipper toppen af sinusen sender den højere ordens forvrængning ud i dine højttalere som lyder meget grimt. Man risikerer også at futte diskantenheden af. EN rørforst. der klipper opleves for det meste som dynamisk kompression. Single ended opfører sig lidt anderledes end push pull, men overordnet set holder det.
|
| Til top |
|
| |
mortenstorgaard Branchemedlem

Bruger siden: 30 Marts 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 03 April 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal spare jeg for min viden he he, der er vist rigeligt med info her allerede. Men hey - mange tak for den fine ordliste :)
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
USXX, hvis jeg fodrer én 8ohms bas (med følsomhed 87dB/2.83V) med 2.83V spiller den med 87dB (vi glemmer lige baffelstep for en stund). Der afgives 1W.
Nu parallelkobler jeg den med en magen til i et dobbelt så stort kabinet. Hver enhed får dermed stadig 2.83V, men den afgivne effekt er P = U^2/R = 2W i stedet for 1W, korrekt?
Nu til spørgsmålet! Spiller de to enheder (der jo spiller samme signal i fase) tilsammen nu med 90 eller 93dB?
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
USXX, hvis jeg fodrer én 8ohms bas (med følsomhed 87dB/2.83V) med 2.83V spiller den med 87dB
(vi glemmer lige baffelstep for en stund). Der afgives 1W.
Nu parallelkobler jeg den med en magen til i et dobbelt så stort kabinet. Hver enhed får dermed stadig 2.83V, men den
afgivne effekt er P = U^2/R = 2W i stedet for 1W, korrekt?
Nu til spørgsmålet! Spiller de to enheder (der jo spiller samme signal i fase) tilsammen nu med 90 eller 93dB?
|
|
|
93 dB.
Der er forskel på om man sammenligner effekt eller spænding. Lægger du 2 signaler med samme frekvens og fase sammen
gælder 20*log(x), hvis du lægger 2 hvidstøjs bidrag sammen gælder 10*log(x). Det kommer af at effekten stiger med
kvadratet på spændingen ved samme impedans.
I=V/R
P=V*I -> P=V*(V/R) ->P=V^2/R
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis!
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
1000 tak! Så diskanten i en 2½-vejs skal spille 6dB højere end v. en 2-vejs med samme bas, I presume? (baffelstep ikke medregnet - ofte vil man vel bruge nederste bas som baffelstepkompensation?)
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven; for lige i første omgang at gøre det med effekten helt klart. Hvis det var i SAMME enhed, du afsatte den dobbelte effekt, ville spændingen i dit tilfælde stige fra 2.83V til 4V, hvilket giver et spændingsforhold på 1.4142... (kv.rod 2) - og 20*log(1.4142) = 3 dB. Da ville lydtrykniveauet stige fra 87 dB til 90 dB - altså en anden situation.
Din strengt teoretiske antagelse ovenfor er korrekt.
Det er netop idéen i 2½-vejs at lave baffelkorrektion med den ekstra enhed.
/Ulrik
|
| Til top |
|
| |
audio4ever Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 13 Maj 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke den bedste til engelsk, men jeg syntes at det er fedt at der bliver forklaret hvad de forskellige udtryk bruges til
at beskrive.
|
| Til top |
|
| |
High sky Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 25 Maj 2012 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|