Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 20:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: HIFI klub - Vestsjælland (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 102
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 November 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

PeKo skrev:
Busk skrev:
polmann skrev:
Busk skrev:

Nå et andet punkt jeg syntes vi skal have på dagsordenen, er Akustik.

Vi bruger alle temmeligt mange af vores tilhåndeværende midler på at købe Hi-Fi, og alt dette propper vi så uden den store viden ind i en stor kasse, og enten virker det eller også gør det ikke. Her syntes jeg det kunne være interesant at samle erfaringer og få et decideret akustik firma ud og fortælle om det. Det behøver jo ikke at koste en formue hvis bare man ved hvor man skal sætte sine kræfter ind.

Jeg selv har jo oplevet en kæmpe ændring med de rimmeligt billege Troldtekt plade fra XL-byg.

Busk

Kan du huske størrelsen, tykkelsen og prisen på sådan en plade?

60cm * 240cm * 2,6cm og koster hos XL-byg 209kr pr. stk.

Har dog hørt at de kan købes andre steder i størrelsen 60cm * 120cm * 2,6cm, alså den halve størrelse for 60kr pr. stk. ved bare ikke lige hvor det var. Jeg har bedst erfaring med at de hænger lidt ude fra vægen, ved hjælp af en skillerumslægte.

Busk

HEY - det var lige DER jeg sad (i midten) og blev forkælet med Busk Chili HIFI-Gryde!! Ja, de plader gør underværker.... ;)

Ja du skal ikke tro at vi andre ikke er misundelige - Det er jo næsten alle sanser der bliver stimuleret når man får sådan en omgang

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 November 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

polmann skrev:
Busk skrev:
polmann skrev:
Busk skrev:

Vi bruger alle temmeligt mange af vores tilhåndeværende midler på at købe Hi-Fi, og alt dette propper vi så uden den store viden ind i en stor kasse, og enten virker det eller også gør det ikke. Her syntes jeg det kunne være interesant at samle erfaringer og få et decideret akustik firma ud og fortælle om det. Det behøver jo ikke at koste en formue hvis bare man ved hvor man skal sætte sine kræfter ind.

Jeg selv har jo oplevet en kæmpe ændring med de rimmeligt billege Troldtekt plade fra XL-byg.

Busk

Har dog hørt at de kan købes andre steder i størrelsen 60cm * 120cm * 2,6cm, alså den halve størrelse for 60kr pr. stk. ved bare ikke lige hvor det var. Jeg har bedst erfaring med at de hænger lidt ude fra vægen, ved hjælp af en skillerumslægte.

Busk

Du har ikke prøvet at bruge dem som loftsbeklædning?

Jeg har nemlig lidt overvejet at knalde sådan et par stykker på loftet, både for lyden og øjets skyld (da vi har nogle kedelige beton lofter ).

Forskellige folk advare mod at lave absobenter på loft da denne flader gerne må reflektere, men skal du smide noget på loftet, så gør det der hvor dine første reflektioner er, dette kan du se ved at du tilkalder en ven, han bliver udstyret med et spejl og holder det op mod loftet, du skal sidde i din lytteposition. Der hvor du så kan se mellemtone/diskant er der hvor du skal absobere/difusere. samme metode kan bruges på sidevægene. Det anbefales dog kun at dæmpe gulvet (tæppe osv.) da det er her du har dine første refletioner, og så lave difusere på loftet. men der er ikke meget at finde om dette. Bare pas på du ikke får lavet det for dødt. Prøv i første omgang at købe en 5-6 plader og så stil dem op af væggen mellem og bag højttalerne og bag din lytte position, og ellers flyt lidt rundt på dem for at finde ud af hvad der er bedst i dit rum.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2005
Sendt: 19 November 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

polmann skrev:
PeKo skrev:
Busk skrev:
polmann skrev:
Busk skrev:

Busk

Busk

HEY - det var lige DER jeg sad (i midten) og blev forkælet med Busk Chili HIFI-Gryde!! Ja, de plader gør underværker.... ;)

Ja du skal ikke tro at vi andre ikke er misundelige - Det er jo næsten alle sanser der bliver stimuleret når man får sådan en omgang

Ja, dte eneste der kunne tilføres yderligere, var en Royal Salute - 4 fingers + en stripperstang (inkl. kvinde)  Det skal dog nævnes, at sidst nævnte nok ville forstyrre lidt for meget i det samlede lydbillede...

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *

Til top Vis PeKo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeKo Besøg PeKo's Websted

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Sendt: 19 November 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Ja man burde sgu ta sig sammen og gøre noget ved det, men det er jo ikke elektronik, så interressen mangler desværre !  måske man skulle kaste sig over en DSP i stedet for !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 November 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Ja man burde sgu ta sig sammen og gøre noget ved det, men det er jo ikke elektronik, så interressen mangler desværre !  måske man skulle kaste sig over en DSP i stedet for !

Jo en lyngdorf RP-1 er jo en mulighed, men den behandler kun det meget sværre basområde, og ikke de ting der sker i præcens området hvor vores øre er mest følsomme, og her kommer absobenter og og difussorer ind i billdet.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Jepp...enig....den kan kun fjerne overflødige "bastoner" og det er som regel ikke nok, desværre !   ku´ være at Holm´s  DSPre 1 kunne gøre en forskel !

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Jepp...enig....den kan kun fjerne overflødige "bastoner" og det er som regel ikke nok, desværre !   ku´ være at Holm´s  DSPre 1 kunne gøre en forskel !

Det kunne den helt sikkert, men mon ikke der er nogle billigere løsninger der ude?

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Den demo jeg fik her af den gik desværre ikke på rum delen i den, men jeg tror desværre stadig ikke den tager sig at flutter effekt (ikke sikker på stave måden), men et kommende arangement hos HOLM vil sikkert kunne afdække dette.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:
Frankie skrev:

Den demo jeg fik her af den gik desværre ikke på rum delen i den, men jeg tror desværre stadig ikke den tager sig at flutter effekt (ikke sikker på stave måden), men et kommende arangement hos HOLM vil sikkert kunne afdække dette.

Busk

Men ca. 60.000kr er en dyr måde at løse problemet på hvis det er det eneste du skal bruge den til.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

60K "er lie over grænsen"

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Prøv Fleggaard 

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Og så må jeg sige at selvom jeg ikke har den perfekte akustik i min stue, så klager jeg bestemt ikke, det kunne være meget værre, så nej 60K ville jeg aldrig ofre på den sag !  Var nu slet ikke klar over at vi lå i det prisleje for en DSP !

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

polmann

"Lidt" påvirket af reklamer er man vel altid !

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

polmann

"Lidt" påvirket af reklamer er man vel altid !

Ja det kan man vidst ikke sige sig fri for

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hvordan laver man den der indramning fra et indlæg man vil kommentere ?   har sgu aldrig fundet ud af det.....jeg er jo kun bruger

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 November 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hey

Alpha-Akustik er måske dem i kan henvende jer til hvis snakken om akustik skal nå nogenvejne, og det er absolut noget der bliver overset..

Jeg snakkede lige kort med en medarbejder fra firmaet på hifi-messen i weekenden, da han selv var selvbygger og så vi havde nogen absorbenter med, som dog ikke hjalp ret meget men det var så hvad vi kunne oprette der...

Men firmaet gør sig som sådan ikke i det vi vil opnå, da kontorer og industri primært skal bruge løsninger der virker højere oppe hvor det er støj man prøver at få ned, ikke for at opnå vellyd i sin stue..

Absorbenter dæmper ikke ret meget i bassen, men jeg er sikker på humlen som omtalt af busk, ligeså meget er at få ophævet lydbølgerne på den rigtige måde så de bliver udfaset istedet for..

Debatten har været oppe mange gange, men det er et topic som absolut kræver kvalificeret viden, og man skal vælge sine akustik produkter med omhu og sætte dem der hvor de har effekt..

Jeg har selv Troldtekt på mine lofter, og absorbenter på bagvæggen, og bastraps vil jeg indføre senere...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Man skal også lige huske på at FOR MEGET dæmpning af et rum "kvæler" rumfornemmelsen og dele af det musikalske aspekt, så et sted er der en grænse for dæmpning....alt med måde  

Mener at jeg har læt et sted at omkring 200ms skulle være godt ! Og for meget dæmpning er li så dårligt som for lidt !

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Hvordan laver man den der indramning fra et indlæg man vil kommentere ?   har sgu aldrig fundet ud af det.....jeg er jo kun bruger

Tryk på citer oppe i højre hjørne af det inlæg du gerne vil komentere på.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:

Frankie skrev:

Tryk på citer oppe i højre hjørne af det inlæg du gerne vil komentere på.

Damit... to slow

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 November 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Man skal også lige huske på at FOR MEGET dæmpning af et rum "kvæler" rumfornemmelsen og dele af det musikalske aspekt, så et sted er der en grænse for dæmpning....alt med måde  

Mener at jeg har læt et sted at omkring 200ms skulle være godt ! Og for meget dæmpning er li så dårligt som for lidt !

Absolut..

Men vi får intet ud af vide at 200ms er godt hvis vi ikke ved hvilke akustiske virkemidler der virker for at ramme den "perfekte" atmosfære....

Jeg må prøve mig frem ligesom andre, og se om de tiltag enten gavner eller ikke gør, så jeg savner også noget ekspertviden som man kan forholde sig til, for ellers favner man i blinde..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

<< Forrige Side af 102 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes