Forfatter |
|
blackfrancis Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
Sendt: 06 December 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
i din stue er der også en sofa og et publikum!
jeg tænker ikke på noget bestemt produkt...alt hvad der bryder en flade er i reglen en reflektor. Kimber har en tråd om akustisk optimering af hans
rum. han har brugt mange penge på at optimere. han siger bl.a.:
"Deres diffusere er også noget der virker,de giver et mere stabilt lydbillede,ro,bedre perspektiv,sort baggrund osv,og de dræber ikke lyden,har
prøvet mange forskellige ting,såsom skumfiduser,tæpper,billeder,rockfon,gardiner osv til førstereflektion,men de forskellige ting har alle gjort lyden
mere død/kedelig."
her er et link:
http://www.diffusor.com/Diffusorpaneler.htm
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 06 December 2009 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo en spændende diskussion vi har gang i her. Jeg tror ikke at et lytterum, der er totalt polstret med dæmpemateriale, er spændende at lytte i, men det jeg har i overvejelserne, er blot et tæppe og 3-4 billeder med dæmpemateriale bag. Det kan umuligt dræbe lyden så meget at den bliver kedelig. Mit lytterum er MEGET levende skal vi huske på Jeg har desværre en fornemmelse af at loftet er den primære synder. Havde det dog bare været gipsloft
__________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2009 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg siger i øvrig ikke at man ikke må dæmpe, jeg siger blot at man ikke skal dæmpe bevidstløst. jeg kender
en fyr der for nyligt havde en akusisk tekniker hjemme og rådgive ham for at optimere hans lytterum. rådene
var bl.a.: ikke tykkere luv på tæppet (løst tæppe på trægulv) end 16 mm. ingen tæpper mellem højttalerne.
generel forigtighed med dæmpning....det er vigtigt at denne er spredt over hele rummet, og ikke kun få steder
med kraftig dæmpning.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
LasseHoej skrev:
Det er jo en spændende diskussion vi har gang i her.Jeg tror ikke at et lytterum, der er totalt polstret med dæmpemateriale,
er spændende at lytte i, men det jeg har i overvejelserne, er blot et tæppe og 3-4 billeder med dæmpemateriale bag. Det kan umuligt dræbe lyden
så meget at den bliver kedelig. Mit lytterum er MEGET levende skal vi huske påJeg har desværre en fornemmelse af at loftet er den primære
synder. Havde det dog bare været gipsloft
|
|
|
jeg tror heller ikke du risikerer noget ved at hænge billeder op, få et løst tæppe m.v., jeg synes bare ikke du skal
begynde at hælde skum-dimser ind i billederne som udgangspunkt.....det er ikke nødvendigvis en god løsning.
reoler med bøger...hylder...planter....kan være lige så gode (bedre) løsninger, kombineret med billeder og løse tæpper.
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt får jeg i næste uge betonfliser, skåret til så de passer under højtalernes fødder, og med affasning på de 4 kanter. Det er meningen, at disse skal løfte højtalerne op i den rigtige højde (diskanterne sidder lidt for lavt lige pt.) samtidigt med at de skal give afkobling fra trægulvet og et stabilt underlag for højtalerne. Er der nogen, som har erfaringer med, hvad der er godt at have imellem højtalerne og fliserne, samt mellem fliserne og gulvet? Umiddelbart havde jeg overvejet nogle skumgummifødder (f.eks. Hifi Klubbens VTFeet) under fliserne og så stille højtalerne på spikes ovenpå fliserne. Er der evt. andre/bedre løsninger? __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 06 December 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spikes leder energi væk fra højttalerne. Det er en mekanisk diode, så at sige. Jeg tror ikke der er noget vundet ved spikes
oven i flisen (som er en god ide). Læg flisen på gulvet med 3 tynde gummiringe, så den ikke sætter mærker. Og stil så HT
direkte på flisen.
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Spikes leder energi væk fra højttalerne. Det er en mekanisk diode, så at sige. Jeg tror ikke der er noget vundet ved spikes
oven i flisen (som er en god ide). Læg flisen på gulvet med 3 tynde gummiringe, så den ikke sætter mærker. Og stil så HT
direkte på flisen. |
|
|
Tak for rådet :-) __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
:) give endelig noget respons om hvordan det virker med fliser under ht. det er noget jeg selv har overvejet for at komme
noget af "parket-lyden" til livs
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackfrancis skrev:
:) give endelig noget respons om hvordan det virker med fliser under ht. det er noget jeg selv har overvejet for at komme
noget af "parket-lyden" til livs |
|
|
Det skal jeg gøre. Jeg forventer at få dem leveret på onsdag, hvor der selvfølgelig også kommer nogle billeder. Desuden vil jeg på udkig efter et tæppe enten idag eller imorgen. Jeg vender naturligvis tilbage med opdaterede billeder :-) __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er fliserne kommet. Kønne er de ikke, men den lydmæssige effekt er bestemt ikke udeblevet. Startede med lidt stille og roligt Mark Knopfler, og Gud bevares, hvor er instrumenter og stemmer dog bare blevet slået fast med syvtommersøm. Desuden er bassen strammet op, og ruminformationerne er overdådige i forhold til før. Har desværre ikke tid til at lytte særlig meget på det lige nu, da jeg snart skal aflevere projekt, og det tager al min tid lige pt. Meget af æren skyldes selvfølgelig at diskanterne nu er kommet op i "ørehøjde", men på et senere tidspunkt vil jeg lave en sammenligning af med/uden fliser for at høre hvor meget det rent faktisk har gjort for lyden. Forbedringen er helt klart pengene værd ihvertfald.
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Der var et billede af mine fliser. Farverne matcher desværre ikke vildt godt, særligt i venstre side. Jeg overvejer noget belædning med filt eller evt. maling. Men det bliver nok ikke foreløbig. Billedet fra sweet-spot, i første post, er også opdateret så man kan se fliserne under begge højtalere. Afkoblingen er klaret med "lærerens tyggegummi", både mellem gulv og fliser, mellem de to fliser, samt mellem flise og højtalere. Af andre måder at afkoble, blev både VTFeet, dobbeltklæbende tape samt ingenting (udover papir til beskyttelse af gulvet), prøvet.
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
...og nu må jeg desværre erkende, at der kommer til at gå noget tid, før der bliver lavet store investeringer på den front, udover lidt "pynt" til min lejlighed - det er jo begrænset, hvilke økonomiske udskejelser man kan klare som studerende :-)
|
Til top |
|
|
Ilcommamdante Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
Sendt: 19 December 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
En nem og billig måde at få dine fliser pænere på er som du også selv er inde på at male dem, det har jeg selv gjort med pænt resultat.
Jeg kan anbefale: http://www.stonecolor.dk/
Husk grundig reng. og lad dem helst ikke tørre inde(lugtengener).
PS.: Det bliver pænest med flere lag, istedet for kun et par tykke lag. __________________ Husk nu musikken og ikke grejet
Mit Anlæg:
Denon PMA-1510AE
Denon DVD -3800BD
Phonar Veritas P5
Stax SRM 252II og SR202
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ilcommamdante skrev:
Hej.
En nem og billig måde at få dine fliser pænere på er som du også selv er inde på at male dem, det har jeg selv gjort med pænt resultat.
Jeg kan anbefale: http://www.stonecolor.dk/
Husk grundig reng. og lad dem helst ikke tørre inde(lugtengener).
PS.: Det bliver pænest med flere lag, istedet for kun et par tykke lag. |
|
|
Ahh, se DÉT var jo interessant! Hvor meget koster sådan en omgang maling cirka? Det var jo noget jeg evt. kunne bruge som sommerferieprojekt, når vi når til den tid. Har hverken tid eller økonomi til det her i foråret :-) Mange tak for den gode idé __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 19 December 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden og endnu mere simpel, men måske effektiv ide: Gå til farvehandleren og køb møbelfolie i din favoritfarve, og pak
fliserne ind i det. Du kan lave "samlingerne" i top og bund, så de ikke ses.
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
En anden og endnu mere simpel, men måske effektiv ide: Gå til farvehandleren og køb møbelfolie i din favoritfarve, og pak
fliserne ind i det. Du kan lave "samlingerne" i top og bund, så de ikke ses. |
|
|
Ja, noget lignende havde jeg også selv overvejet. Det bliver dog ikke lige pt., da jeg skal til eksaminer i januar og kommer til at få en del forelæsninger her i forårssemestret. __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 19 December 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt du er flittig! Men det ville nu ikke tage mere end 10min at købe og 2 x 30 minutter at sætte på
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Godt du er flittig! Men det ville nu ikke tage mere end 10min at købe og 2 x 30 minutter at sætte på  |
|
|
Haha ja, du har sikkert ret.. Det er også lige det at tage sig sammen til det :-P __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Senest nyt vedr. min akustik: Jeg har dags dato bestilt et løst tæppe på 90x160 cm. Et tæppe af en god kvalitet, som helt sikkert vil kunne hjælpe lidt på akustikken. Desuden er min guitar blevet hængt på væggen, og der er købt ny (større) guitarforstærker som jo teoretisk set også burde absorbere noget lyd. Derudover går jeg på januarudsalg en af de kommende dage og ser om jeg kan finde nogle fornuftige billeder at hænge op, til en fornuftig pris. Der er opdateret lidt billeder i første post.
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er er købt et flot maleri fra www.boernekunst.dk Jeg vender tilbage med eventuelle forbedringer af akustikken. Det bliver rigtig godt, når jeg på mandag får et løst tæppe af en god, tyk kvalitet. __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|