Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diskant placering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Nu er vi ikke rigtig i nærheden af baffle step frekvensområdet med de dimensioner højttaleren har. Det ligger ved godt 500 Hz og har ingen indvirken i diskantens virkningsområde. Hvad er det i øvrigt for nogle kurver du mener Kjeldsen? sp95 frekvensrespons eller diffraktionsmålingerne?
Jeg er fuldstændig enig i Kappens indlæg angående teori og praksis.
Desuden kan man ikke kigge på denne konstruktion og sige at den minder om eksempel tre i de viste målinger Kjeldsen linker til og der derfor er 3-4 dB imellem top og bund i diffraktionsspektret, hvis man vælger placering to i forhold til placering tre. Delefrekvensen er langt over 2kHz i denne konstruktion og det er forskellen lige omkring og over det område der er interessant. Ikke nede ved baffle step eller oppe mellem 1 og 2 kHz hvor diskanten slet ikke bidrager væsentligt til frekvensresponsen med en 2.ordens delefilter topologi.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Uden at skulle give mig ind i diskussionen omkr. hvor mange dB der skal til, for at denne eller hin forandring er hørbar, lader der til at være generel enighed om blandt folk, der har testet det - at begrænsede niveauændringer i et snævert frekvensområde ikke er ret hørbare.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Tag dine nuværende højttalere og klæb en liste på 4 cm på den ene side af kabinettet - lyt efter. Det vil helt sikkert
ændre mellemtonen, så listen skal kun sidde ud for diskanten. Der tror jeg ikke at det betyder noget større.
En mulighed var at sende Troels en mail. Han svarer alle.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 November 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Nu er vi ikke rigtig i nærheden af baffle step frekvensområdet med de dimensioner højttaleren har. Det ligger ved godt 500 Hz og har ingen indvirken i diskantens virkningsområde. Hvad er det i øvrigt for nogle kurver du mener Kjeldsen? sp95 frekvensrespons eller diffraktionsmålingerne?
Jeg er fuldstændig enig i Kappens indlæg angående teori og praksis.
Desuden kan man ikke kigge på denne konstruktion og sige at den minder om eksempel tre i de viste målinger Kjeldsen linker til og der derfor er 3-4 dB imellem top og bund i diffraktionsspektret, hvis man vælger placering to i forhold til placering tre. Delefrekvensen er langt over 2kHz i denne konstruktion og det er forskellen lige omkring og over det område der er interessant. Ikke nede ved baffle step eller oppe mellem 1 og 2 kHz hvor diskanten slet ikke bidrager væsentligt til frekvensresponsen med en 2.ordens delefilter topologi.

Jeg nævner baffelstep blot for at indikere at det er mindre frekvensområder jeg har arbejdet med.

De kurver jeg refererer til er naturligvis de grafer jeg linker til.

Korrekt at udgave nummer to, hvor diskant placeret længere oppe på bafflen er bedre end nummer et, og sikkert ikke meget dårligere end nummer tre.

Jeg kan ikke på de tre grafer, se hvor på frekvenskurven afvigelserne er værst, dertil er opløsningen for ringe, så ved valg af højere delefrekvens og måske endda afrunding af kanterne så vil diffraktion blive af mindre betydning.

Når jeg selv har leget lidt med justeringer i diskantområdet, har jeg nu også oplevet signifikante forskelle højere oppe i frekvens. Jeg har tidligere brugt en Monacor med et 4-5 dB hæver over 10 Khz, og det var mere end bare lidt for meget i min smag. Dette hæv skulle justeres helt væk, for at diskanten ikke blev dominerende.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes