| Sendt: 02 November 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Nu er vi ikke rigtig i nærheden af baffle step frekvensområdet med de dimensioner højttaleren har. Det ligger ved godt 500 Hz og har ingen indvirken i diskantens virkningsområde. Hvad er det i øvrigt for nogle kurver du mener Kjeldsen? sp95 frekvensrespons eller diffraktionsmålingerne? Jeg er fuldstændig enig i Kappens indlæg angående teori og praksis. Desuden kan man ikke kigge på denne konstruktion og sige at den minder om eksempel tre i de viste målinger Kjeldsen linker til og der derfor er 3-4 dB imellem top og bund i diffraktionsspektret, hvis man vælger placering to i forhold til placering tre. Delefrekvensen er langt over 2kHz i denne konstruktion og det er forskellen lige omkring og over det område der er interessant. Ikke nede ved baffle step eller oppe mellem 1 og 2 kHz hvor diskanten slet ikke bidrager væsentligt til frekvensresponsen med en 2.ordens delefilter topologi. |
|
|
Jeg nævner baffelstep blot for at indikere at det er mindre frekvensområder jeg har arbejdet med.
De kurver jeg refererer til er naturligvis de grafer jeg linker til.
Korrekt at udgave nummer to, hvor diskant placeret længere oppe på bafflen er bedre end nummer et, og sikkert ikke meget dårligere end nummer tre.
Jeg kan ikke på de tre grafer, se hvor på frekvenskurven afvigelserne er værst, dertil er opløsningen for ringe, så ved valg af højere delefrekvens og måske endda afrunding af kanterne så vil diffraktion blive af mindre betydning.
Når jeg selv har leget lidt med justeringer i diskantområdet, har jeg nu også oplevet signifikante forskelle højere oppe i frekvens. Jeg har tidligere brugt en Monacor med et 4-5 dB hæver over 10 Khz, og det var mere end bare lidt for meget i min smag. Dette hæv skulle justeres helt væk, for at diskanten ikke blev dominerende.
|