Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 17:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: elendige basenheder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 November 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Skrammel, nix - snarere en markedsføringsmæssig genistreg. Basserne er ikke elendige i den forstand at de er perfekte til opgaven.

1. stor membran -> højt lydtryk
  2. lille magnet -> højt Q -> pukkel med masser af mellemgulvsbas (der var ikke dybbas i disko)
  3. tyndt kabinet -> billigt, og det spillede osse med! 
  4. billig enhed -> konkurrencestærkt produkt
  5. design med bling-faktor -> street credit

Jamo vidste udmærket hvad de gjorde. Det er ikke noget tilfælde at daværende chefudvikler Henrik Mortensen sidder hos Lyngdorf (/Steinway) i dag. Rimeligvis trækker hifi-folk på smilebåndet, når vi ser på denne enhed, men Jamo har grinet hele vejen til banken, for den serie har været en af de største cashcows i deres historie.

Men det har også været en medvirkende årsag til at Jamo i DK må lide under et ry, som gør at deres seriøse serier har haft sværere kår her i landet.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 November 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Så på et tidspunkt et sæt basser fra car hifi verdenen de var med store forkromede magneter, lige indtil de blev skåret over.. hov så var halvdelen sand ....

Havde på et tidspunkt et sæt cv v12f de 12" var heller ikke noget at skrive hjem om magnet mæssigt.

Det virker bare ofte som om at det er sjovere at tæske på jamo frem for andre, lidt underligt da stort set alle højttaler producenter laver både godt og skrammel, det gælder i allerhøjeste grad også andre der har produceret i DK bl.a JBL og DALI.

Jeg mener Jamo har lavet mange ting som er gode og selvfølgelig også det der er skidt, men det rykker ikke det faktum at jeg er glad for mine gamle jamo concert 11.

Men det med magneter får mig til at tænke på et sæt jbl'er i 14" jeg engang havde

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 November 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

ja se det er basenheder er det ikke le14h?

og ja selvfølgelig har de fleste mainstream producenter både lavet godt og skidt

et andet eksempel på noget der var knap så heldigt var boses acoustimass subwoofersystem der i slut 80erne/start90er kostede godt 7000kr men som et dansk hifimagasin vurderede ikke var mere værd end 2500kr men som alligevel var det mest solgte subwoofersystem dengang.

Og et mærke som jbl i dag ihvertfald ikke er så godt som det var engang medmindre man har 100000 til højttalere

Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeps det er lige præcis LE14H, mener faktisk hvis jeg husker korrekt at de vejede 12kg stykket

Mht jbl, er det et mærke jeg altid har kunne lide og jeg har ofte hørt det med at de sidste ikke var for godt, men hvis man f.eks vender blikket mod brugt markedet og kigger på priser på f.eks jbl lx8/lx80/ eller ti-600/xti80 eller lx-2xxx serierne, så får man vitterligt dem smidt i nakken og flere af den spiller ganske godt.

Jeg hørte et sæt jbl ls 80 de spiller aldeles fremragende og kunne faktisk godt selv finde på at skifte mine elskede jamo'er ud med dem engang.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 06 November 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Nu er der en sammenhæng mellem pris og kvalitet.Hvis man tror man kan betale en lav pris for noget
der ligner PA, og reelt få kvaliteten, er man pænt sagt naiv. Tilbage i 92 fremstillede Jamo Oriel, i en
helt anden kvalitet. Men så sandeligt også til en helt anden pris.

http://www.stereopal.com/HomeVisit/Louis2.htm
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 06 November 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

LilleNørd skrev:

Så på et tidspunkt et sæt basser fra car hifi verdenen de var med store forkromede magneter, lige indtil de blev skåret over.. hov så var halvdelen sand ....

Havde på et tidspunkt et sæt cv v12f de 12" var heller ikke noget at skrive hjem om magnet mæssigt.

Det virker bare ofte som om at det er sjovere at tæske på jamo frem for andre, lidt underligt da stort set alle højttaler producenter laver både godt og skrammel, det gælder i allerhøjeste grad også andre der har produceret i DK bl.a JBL og DALI.

Jeg mener Jamo har lavet mange ting som er gode og selvfølgelig også det der er skidt, men det rykker ikke det faktum at jeg er glad for mine gamle jamo concert 11.

Men det med magneter får mig til at tænke på et sæt jbl'er i 14" jeg engang havde

Nu snakken er ved basser..!? er den enhed der er afbilledet en JBL LE-1400 og ikke en LE-14H.. en LE-1400 var en fuldstændig tåbelig enhed, hvor man vist glemte alt sund fornuft, den var tiltænkt en JBL-TI-7000 som aldrig kom, LE-1400 skulle for at spille bare en smule bas have så meget Eq at det ville sende forstærkeren til de evige jagt marker…. Man havde produceret en del der lå i Ringkøbing, disse er stille og roligt blevet spredt blandt selv bryggere der efter noget tid må erkende det ikke er en basenhed men nærmere en mellemtone.

Nu snakken går på den ”efter min mening” en af verdens bedste enheder LE-14H1, så har denne jo også sine begrænsninger, den er bedst som basenhed og knap så god som eksempel subwoofer da dens X-Max ikke er så stor. Fra Harman side lavede man et Harman/Kardon Citation højttaler projekt hvor man benyttede LE-14H1 som sub-basser… det gik helt galt, da den slet ikke kunne lave dino-trampen eller eksplosioner… men indenfor den begrænsninger har den en sound second-to-none…

Her et billede af en LE-14H1

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Ja ja nu er det så flere år siden jeg kom af med dem, og kan ikke huske model nummeret men i min overbevisning var det en le14h, kan sagtens være det er forkert

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Ok du får ret, det er også længe siden, jeg købte dem med samme historie som du giver om jbl ti7000, hos jbl i Ringkøbing da de lukkede (eller lydia eller hvad det nu hed) fik også lappen med data målinger på dem, altså q og vas osv osv, kan godt gå gennem mine gamle roder bunker se om jeg kan finde det. Vil dog ikke love noget pt. men det bliver ikke pt da jeg er på vej ud af døren.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 November 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Det var altså ikke ment som et angreb på dig…..

Skulle bare lige blære mig lidt….”med min viden”

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

men uanset om enheden hedder le-1400 eller le14h ville den vel være suveræn til mellembas? fx med jbl 2245 i bunden.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

LilleNørd skrev:

Nu er dette jo også et eksempel på en billig magnet. Men, det er jo imponerende med størrelsen.

AlNiCo eller Neodymium havde set knapt så flot ud.

Her er en 15" med Neo magnet

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 06 November 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

JBL´s topmodeller har netop alnicomagnet. Desværre koster sådant et sæt enheder, mere end de
fleste vil avende på et helt anlæg. Jeg er heller ikke sikker på neodymium, er at fortrække i for-
hold til ferritmagneter. Magnetsystemmet kommer til at veje mindre og neodymium er ikke glad
for høje temperature.
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jo selvfølgelig er ferritmagneter billigere end neodynium og alnico men de fleste enheder har vel stadig ferritmagneter endnu

og jbls gamle alnico enheder vejer næsten det samme som de nyere med ferrit

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er ihvertfald glad for mine gamle jbl monitors med alnicomagneter

(le15a-375-075)

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 November 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

den 14" version med neodynium magnet, kommer fra en pro driver i M-power serien og hedder 1400Nd, den blev let modificeret til Projekt K-2 og hed stadig 1400Nd....

man skal faktisk kun kikke på den som en 12" da den havde ekstremt kort vandring.... og dybbas fra en K2 9500..!? NEJ de prøvede at lave et par sæt der hed K-2 9800 med lidt større kabinet, her var lidt mere dybbas.

JBL LE-1400Nd "den fra K-2"

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes