Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sølv sikringer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 November 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Da jeg startede tråden, skylder jeg da en lille kommentar...  Havde ikke regnet med at emnet var så mangfoldigt, men det understreger da vores hobby på bedste vis. Der findes nok ikke et entydigt, veldefineret, konkret og enkelt svar på spørgsmålet - men hvor er det bare spændende at læse alle meningerne til dette! For mit vedkommende, vil jeg tweake hvor jeg kan og være glad for det jeg så "ser" og "får" ud af det..

God weekend

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *

Til top Vis PeKo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeKo Besøg PeKo's Websted

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Bare fordi nogle af forumdeltagerne er uambitiøse mht. hvor meget man skal forlange af lydgengivelsen i et hifi anlæg,
behøver alle ikke være det.

Jeg vil i hvert fald selv ikke nøjes med laveste fælles nævner i mit anlæg.

Jeg har skrevet dette mange gange før, men det vækker stadig ikke genklang (og det er da OK for mig, men en gåde):
Hvem har sagt, at tweaks er noget man køber, eller at det skal være dyrt. Tweaks kan være simple, billige ting som tæpper
på gulvet, optimal HT opstilling, billige (men gode) strømkabler, billige (men gode) HT og signalkabler, gode (billige) RCA
stik, at vatre sin Cd afspiller ind, vende sine strømstik rigtigt vha. en polsøger til 19,75 i Bauhaus, justere RIAA impedans og
VTA.

Tweaks er at optimere - med hørelsens hjælp. Det rager mig en høstblomst, om et tweak har gode anmeldelser, er af sølv,
kulfiber, keramik, guld, unobtainium. Et tweak har kun værdi for mig, hvis jeg vedvarende kan høre en gavnlig effekt deraf.

Mit råd er at eksperimentere - og at bruge ørerne. Og stol på det, du hører, ikke det andre siger/skriver/promoverer. De kan
sagtens tage fejl. Nogle er bare vildfarne, andre vil gerne sælge dig noget.

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

A propos sikringer: har bemærket at enkelte sikringer (5 x 25 mm glashylstre) har en lige, tynd tråd, mens de fleste har en lidt
tykkere tråd, der er viklet som en fjeder. Ses bedst med forstørrelsesglas. Altså lidt som en spole med måske 50 viklinger. Vil
da selv prøve sikringer af de 2
typer af i min forforstærker - hvad kan man miste til 2 kroner pr. sikring?

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 November 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Problemmet pt i hifi desværre har bevæget sig der hen, hvor selv de åndsvageste tweaks
seriøst diskuteres. En træklods med en lille skål i toppen. Denne kan fåes i forskellige pris-
klasser, hvis jeg ikke husker helt galt, har den bedste en platinskål.   
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 November 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Bare fordi nogle af forumdeltagerne er uambitiøse mht. hvor meget man skal forlange af lydgengivelsen i et hifi anlæg,

Jeg har skrevet dette mange gange før, men det vækker stadig ikke genklang (og det er da OK for mig, men en gåde):
Hvem har sagt, at tweaks er noget man køber, eller at det skal være dyrt. Tweaks kan være simple, billige ting som tæpper
på gulvet, optimal HT opstilling, billige (men gode) strømkabler, billige (men gode) HT og signalkabler, gode (billige) RCA
stik, at vatre sin Cd afspiller ind, vende sine strømstik rigtigt vha. en polsøger til 19,75 i Bauhaus, justere RIAA impedans og
VTA.

Tweaks er at optimere - med hørelsens hjælp. Det rager mig en høstblomst, om et tweak har gode anmeldelser, er af sølv,
kulfiber, keramik, guld, unobtainium. Et tweak har kun værdi for mig, hvis jeg vedvarende kan høre en gavnlig effekt deraf.

Mit råd er at eksperimentere - og at bruge ørerne. Og stol på det, du hører, ikke det andre siger/skriver/promoverer. De kan

HØRT

Det er - efter min mening - netop alle disse små tweaks, som man selv kan gå pusle med i hverdagen, som gør hifi hobbyen så betagende.
Hvordan man sommetider ved simple midler og lidt omtanke, kan forbedre lyden endnu mere. Og sommetider det modsatte; men så bliver man jo nogle erfaringer rigere, og det er i sig selv jo også en glæde.

Og netop til inspiration og erfaringsudveksling, er dette forum en guldgruppe (øhh eller er det sølv i denne sammenhæng). Så lad endelig uenighederne og diversiteterne blomstre til inspirationer for os alle sammen.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 November 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

VTA.

Er det ikke nogle ret grove generaliseringer du kommer med her ?

Hvis man ikke mener at man kan høre forskel på sikringer i strømforsyningen er man uambitiøs m.h.t. lyden af sit anlæg.

Hvis man er skeptisk overfor sikringers betydning ( som er emnet i denne tråd ) tror man heller ikke på andre tweaks.

Har du f.eks. set nogen skrive at tæpper på gulvet ikke kan have betydning for akustikken og dermed lyden ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

ulrikmm skrev:
Bare fordi nogle af forumdeltagerne er uambitiøse mht. hvor meget man skal
forlange af lydgengivelsen i et hifi anlæg, behøver alle ikke være det. Jeg vil i hvert fald selv ikke nøjes med laveste fælles
nævner i mit anlæg. Jeg har skrevet dette mange gange før, men det vækker stadig ikke genklang (og det er da OK for mig,
men en gåde): Hvem har sagt, at tweaks er noget man køber, eller at det skal være dyrt. Tweaks kan være simple, billige
ting som tæpper på gulvet, optimal HT opstilling, billige (men gode) strømkabler, billige (men gode) HT og signalkabler, gode
(billige) RCA stik, at vatre sin Cd afspiller ind, vende sine strømstik rigtigt vha. en polsøger til 19,75 i Bauhaus, justere RIAA
impedans og VTA. Tweaks er at optimere - med hørelsens hjælp. Det rager mig en høstblomst, om et tweak har gode
anmeldelser, er af sølv, kulfiber, keramik, guld, unobtainium. Et tweak har kun værdi for mig, hvis jeg vedvarende kan høre
en gavnlig effekt deraf. Mit råd er at eksperimentere - og at bruge ørerne. Og stol på det, du hører, ikke det andre
siger/skriver/promoverer. De kan sagtens tage fejl. Nogle er bare vildfarne, andre vil gerne sælge dig noget.

Er det ikke nogle ret grove generaliseringer du kommer med her ?

Hvis man ikke mener at man kan høre forskel på sikringer i strømforsyningen er man uambitiøs m.h.t. lyden af sit
anlæg.

Hvis man er skeptisk overfor sikringers betydning ( som er emnet i denne tråd ) tror man heller ikke på andre
tweaks.

Har du f.eks. set nogen skrive at tæpper på gulvet ikke kan have betydning for akustikken og dermed lyden ?

Mit grove indlæg skyldes at jeg er træt af at der rakkes ned på de af os, der har brug for at udveksle information om tweaks
her i forum.

Jeg har bestemt set billeder af ekstremt dyre spritnye anlæg, i betonstuer, med parketgulve, og gulv til loft vinduer. U d e n
gulvtæpper. Det må være hifiens modsvar på Spejlsalen i Tivoli . At købe for 400 kr. tæpper i IKEA ville hjælpe
ekstremt meget - men nogle gør det bare aldrig - fordi anlægget skal være all show - and no go.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
Problemmet pt i hifi desværre har bevæget sig der hen, hvor selv de åndsvageste tweaks
seriøst diskuteres. En træklods med en lille skål i toppen. Denne kan fåes i forskellige pris-
klasser, hvis jeg ikke husker helt galt, har den bedste en platinskål.   

Jamen det skyldes jo, at folk lytter med øjnene. Men en l**t, der er forgyldt, er da stadig en l**t.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 November 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

Mit grove indlæg skyldes at jeg er træt af at der rakkes ned på de af os, der har brug for at udveksle information om tweaks her i forum.

Jeg har bestemt set billeder af ekstremt dyre spritnye anlæg, i betonstuer, med parketgulve, og gulv til loft vinduer. U d e n gulvtæpper. Det må være hifiens modsvar på Spejlsalen i Tivoli . At købe for 400 kr. tæpper i IKEA ville hjælpe ekstremt meget - men nogle gør det bare aldrig - fordi anlægget skal være all show - and no go.

Jeg mente nu ikke at dit indlæg var særlig groft, kun dine generaliseringer.

Der er altså meget stor forskel på sikringer og tæpper, også m.h.t. deres betydning for lyden.

At man ikke bor akustisk optimalt er ikke nødvendigvis det samme som at nægte at tæpper kan have indflydelse på lyden. Det er jo ikke alle der er alene om at bestemme hvordan stuen skal indrettes.

Jeg er da enig i at der ikke skal rakkes ned på nogle brugere, men det er vel heller ikke sket i denne tråd. Kun skeptiske og måske humoristiske kommentarer ang. visse tweaks. PeKo, som startede tråden, lyder da også til at være tilfreds med indlægene. Så lad os da fortsætte debatten i en god tone.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Sendt: 06 November 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

At man ikke bor akustisk optimalt er ikke nødvendigvis det samme som at nægte at tæpper kan have indflydelse på lyden. Det er jo ikke alle der er alene om at bestemme hvordan stuen skal indrettes.

Jeg er da enig i at der ikke skal rakkes ned på nogle brugere, men det er vel heller ikke sket i denne tråd. Kun skeptiske og måske humoristiske kommentarer ang. visse tweaks.

Det er bl.a. derfor jeg har stander højt. og sub. Opholdstuen er ikke stor, men med store vinduer på den ene side og glasdøre ind til spise stuen samt 2 døre på den anden side og med trægulv. Altså kan jeg ikke placere højt. mere end 10 cm fra den eneste væg der er. Et par gulv højtalere ville være et arkustisk mareridt, men med mindre højt. og en sub, kan jeg styre bassen og spille stuen op med en dynamisk lyd fordi de små højtalere jo skal yde mere end et par gulvhøjt. skulle for at spille rummet op. Da jeg spurgte mig for mht. nye højt. fik jeg også at vide i dette forum at jeg skulle droppe det pjat og få mig nogle ordentlig gulv højtalere, fordi en del opfatter det som "rigtige" højt. Men hverken jeg el. min kæreste har lyst til at indrette stuen til et lydstudie. Anlægget skal tilpasses stuen i vores tilfælde, ikke omvendt.

Men det betyder ikke at jeg føler de folk generaliserer over stander højtalere, bare at de har en anden mening end mig. Deres meninger fik mig bare til at vende tanken om jeg måske skulle købe gulvhøjtaler og efter at have tænkt over det, kom jeg frem til samme konklusion som sidst jeg købte, nej, standere er bedst til mit behov. Så det er godt at få en masse input herfra, når man ikke kender nogen  i omgangskredsen som har en dyt forstand på hi-fi.

En god tone er godt, men ærlige meninger er også godt. Jeg kan da også se at de der bliver for hårde i tonen i nogle indlæg bliver sat på plads af andre, der er en god selvjustits på hifi4all forum.  Okay, totalt off topic fra søvsikringer, men det er en god tråd der startet her, ku ikke lave være at bidrage (igen, igen)

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Rigtigt fornuftige overvejelser, du har gjort. Der findes stander HT, der ikke ved at de ikke kan spille dyb bas - og derfor spiller
noget, der til forveksling lyder som dyb bas - jeg kender selv Dali Grand Coupe som aldesles fremragende til små rum.

Mvh Ulrikmm

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Lidt om sikringer:

I min Daner Expan MC forforstærker sidder der en 5 x 20 mm 500 mA sikring, hvor tråden er viklet (lidt ligesom i en
ekstremt fin fjeder). Viklingen er så fin, at den kun kan ses i godt lys. Men i teorien er der tale om en spole. Og det er ikke
godt. Eller hvad?

Så jeg købte i Elektronik Lavpris en sikring, hvor tråden er et lige stykke (som så nok er tyndere). Indkøbt til overpris: 10 kr
(koster de fleste steder 2 kr., men nu var det lige den butik, jeg var i, så jeg bed overprisen i mig . Den var så også
på 650 mA, da deres 500 mA sikringer var trådviklede også.

Sikringen sidder efter tilledningen af 24 V AC til forforstærkeren, dvs. ikke i den umiddelbare signalvej. Lyder den nye
sikring godt?

Nej - lyden bliver distraherende skinger, markeret. Tilbage til den oprindelige viklede sikring (som apparatet også i sin tid af
konstruktøren blev lyttet ind med under udviklingen).

Konklusion: I dette apparat er sikringer i strømforsyningen hørbare. Standard sikringen lyder glimrende. Vil jeg prøve andre
sikringer i dyre domme? Nej, i dette apparat, hvor udviklingen kun er foretaget på basis af lytteindtryk (detailløsning for
detailløsning) vil jeg formentlig komme til at forstyrre den delikate balance.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 November 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Peko : Er vi ikke ude i noget religion her.... lidt alá kabler osv.
Men sølvsikringerne skal da behandles når vi går igang med strøm emnet i klubben .

Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hvorfor pokker starte med sikringer til 80 kroner med forgyldning ovenpå forniklingen, når I bare kunne prøve med et tre
forskellige 2 kroners sikringer? Det virker som om at tingene s k a l være forgyldte for at blive taget alvorligt

. Lytter I med ørerne eller øjnene?

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 November 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Lidt om sikringer:

I min Daner Expan MC forforstærker sidder der en 5 x 20 mm 500 mA sikring, hvor tråden er viklet (lidt ligesom i en
ekstremt fin fjeder). Viklingen er så fin, at den kun kan ses i godt lys. Men i teorien er der tale om en spole. Og det er ikke
godt. Eller hvad?

Så jeg købte i Elektronik Lavpris en sikring, hvor tråden er et lige stykke (som så nok er tyndere). Indkøbt til overpris: 10 kr
(koster de fleste steder 2 kr., men nu var det lige den butik, jeg var i, så jeg bed overprisen i mig . Den var så også

Sikringen sidder efter tilledningen af 24 V AC til forforstærkeren, dvs. ikke i den umiddelbare signalvej. Lyder den nye
sikring godt?

Nej - lyden bliver distraherende skinger, markeret. Tilbage til den oprindelige viklede sikring (som apparatet også i sin tid af

Konklusion: I dette apparat er sikringer i strømforsyningen hørbare. Standard sikringen lyder glimrende. Vil jeg prøve andre
sikringer i dyre domme? Nej, i dette apparat, hvor udviklingen kun er foretaget på basis af lytteindtryk (detailløsning for

Ulrik ..., kære Ulrik

Bravo! sikke et ironisk og meget morsomt indlæg..., specielt det med at konstruktøren nok har lytte sig frem til den sikrings egenskaber i den samlede ligning 

der intet bedre end at starte dagen med et godt grin  

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 November 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

ulrikmm skrev:
Lidt om sikringer:

godt. Eller hvad?

sikring godt?

Ulrik ..., kære Ulrik

Bravo! sikke et ironisk og meget morsomt indlæg..., specielt det med at konstruktøren nok har lytte sig frem til den sikrings egenskaber i den samlede ligning 

der intet bedre end at starte dagen med et godt grin  

Nu har Ulrikmm jo lov til at sige sin mening , vi har jo alle forskellige meninger.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hvis I latterliggør os, der bruger ørerne, får I et forum, der er derefter. Uden dem, der vil lidt længere end bare at købe
udstyret dyrt, stable det ind i stuen, putte de flotteste kabler på og sige at "det k a n ikke blive bedre nu".

Jeg har besluttet mig for i k k e at følge Janteloven længere, og trods forsøg på latterliggørelse, har jeg tænkt mig at blive
ved.

Har du nogensinde talt med ham, der konstruerede Daner forforstærkeren? Har du nogensinde set, hvordan sådan en er
bygget op, indeni? Det hedder purisme, a l t er prøvet af. (men ikke sikringen, sjovt nok. Han har bare altid brugt den slags,
der er viklede. Havde han startet med en med lige tråd, ville han have været nødt til at lave andre valg andre steder i
konstruktionen, for at få den neutral.

Jantelovens 10 bud:
Du skal ikke tro, du er noget.
Du skal ikke tro, at du er lige så meget som os.
Du skal ikke tro, at du er klogere end os.
Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os.
Du skal ikke tro, at du ved mere end os.
Du skal ikke tro, at du er mere end os.
Du skal ikke tro, at du dur til noget.
Du skal ikke le ad os.
Du skal ikke tro, at nogen bryder sig om dig.
Du skal ikke tro, at du kan lære os noget.

Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 November 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Vil du påtage dig at udpege en af de to sikringer i en blindtest?

Eller kan du kun identificere lyden fra sikringerne, når du ved, hvilken sikring, der sidder i apparatet?

Der er lidt for mange eksempler på, at folk kan høre "tydelig forskel" på to komponenter, så længe de ved, hvilken komponent der anvendes. Skepsis overfor den slags skal vist mere forklares med vi andres viden om placebo end med jantelov.
Til top Vis Allan O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan O

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 November 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Lidt om sikringer:

godt. Eller hvad?

sikring godt?

Mit postulat det kunne skyldes fedtede fingre på enderne af sikringen -

Skal ting affedtes JA -
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum