| Forfatter |
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, formentlig vil jeg kunne det. Men jeg vil nok være nødt til at lytte med den ene sikring i 14 dage, og så den anden i 14 dage,
for at være helt sikker. Min erfaring fra tweaks er, at man ofte de første dage kan synes - det her, det lyder sgu godt. Og så
efter 14 dage er man i stand til at lave den endelige dom. Muligvis er det en del af "forandringens glæde2, der ikke varer længe
nok til også at kunne snyde en efter 14 dage.
Nu har jeg selv stået i spidsen for 2 dobbeltblindede, randomiserede placebokontrollerede medicinske forsøg, så jeg ved godt
hvad placebo kan gøre! Jante.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
ulrikmm skrev:
Lidt om sikringer:
I min Daner Expan MC forforstærker sidder der en 5 x 20 mm 500 mA sikring, hvor tråden er viklet (lidt ligesom i en
ekstremt fin fjeder). Viklingen er så fin, at den kun kan ses i godt lys. Men i teorien er der tale om en spole. Og det er ikke
godt. Eller hvad?
Så jeg købte i Elektronik Lavpris en sikring, hvor tråden er et lige stykke (som så nok er tyndere). Indkøbt til overpris: 10 kr
(koster de fleste steder 2 kr., men nu var det lige den butik, jeg var i, så jeg bed overprisen i mig . Den var så også
på 650 mA, da deres 500 mA sikringer var trådviklede også.
Sikringen sidder efter tilledningen af 24 V AC til forforstærkeren, dvs. ikke i den umiddelbare signalvej. Lyder den nye
sikring godt?
Nej - lyden bliver distraherende skinger, markeret. Tilbage til den oprindelige viklede sikring (som apparatet også i sin tid af
konstruktøren blev lyttet ind med under udviklingen).
Konklusion: I dette apparat er sikringer i strømforsyningen hørbare. Standard sikringen lyder glimrende. Vil jeg prøve andre
sikringer i dyre domme? Nej, i dette apparat, hvor udviklingen kun er foretaget på basis af lytteindtryk (detailløsning for
detailløsning) vil jeg formentlig komme til at forstyrre den delikate balance. |
|
|
Mit postulat det kunne skyldes fedtede
fingre på enderne af sikringen -Skal ting affedtes JA - |
|
|
B e g g e sikringer blev selvfølgelig aftørret i en skive "Trestjernet Salami - Danmarks Nationalpålæg TM"
Så det havde vi tænkt på.
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
| Men jeg vil nok være nødt til at lytte med den ene sikring i 14 dage, og så den anden i 14 dage,
for at være helt sikker. |
|
|
Jeg skal lige forstå dig ret. Er det denne fremgangsmåde, du foreslår: Du lader nogen isætte en af de to sikringer, uden at du ved hvilken af de to, der er isat. Du lytter i 14 dage. Du lader nogen ombytte de to sikringer, så du stadig ikke ved, hvilken af de to, der er isat (men dog ved, at det ikke er den samme som før). Du lytter i 14 dage. Efter de 14 dage kan du så fortælle, om den viklede sikring var den første eller den sidste af de to.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Ja, formentlig vil jeg kunne det. Men jeg vil nok være nødt til at lytte med den ene sikring i 14 dage, og så den anden i 14 dage, for at være helt sikker. Min erfaring fra tweaks er, at man ofte de første dage kan synes - det her, det lyder sgu godt. Og så efter 14 dage er man i stand til at lave den endelige dom. Muligvis er det en del af "forandringens glæde2, der ikke varer længe nok til også at kunne snyde en efter 14 dage.
Nu har jeg selv stået i spidsen for 2 dobbeltblindede, randomiserede placebokontrollerede medicinske forsøg, så jeg ved godt hvad placebo kan gøre! Jante. |
|
|
Er det korrekt forstået at du ikke er sikker på din konklussion som du beskrev tidligere. Du har kun prøvet med en anden type sikring ganske kortvarigt og derfor udelukker du ikke at det kan skyldes placebo/forandringens glæde ?
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror den største forskel kan høres hvis sikringen er sat i eller taget ud... __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forøvrigt alle ved da at en sikring, skal have minimum 100 til 200 timers "burn in" før at den yder maximalt 

__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
Forøvrigt alle ved da at en sikring, skal have minimum 100 til 200 timers "burn in" før at den yder maximalt 

|
|
|
Selv synes jeg en burn-in på 100 timer af cd'en er mere vigtig
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
Jeg tror den største forskel kan høres hvis sikringen er sat i eller taget ud...  |
|
|
God værkstedshumor
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtige mænd tager ikke backup eller bruger sikringer !
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
ulrikmm skrev:
Ja, formentlig vil jeg kunne det. Men jeg vil nok være nødt til at lytte med den ene
sikring i 14 dage, og så den anden i 14 dage, for at være helt sikker. Min erfaring fra tweaks er, at man ofte de første dage
kan synes - det her, det lyder sgu godt. Og så efter 14 dage er man i stand til at lave den endelige dom. Muligvis er det en
del af "forandringens glæde2, der ikke varer længe nok til også at kunne snyde en efter 14 dage. Nu har jeg selv stået i
spidsen for 2 dobbeltblindede, randomiserede placebokontrollerede medicinske forsøg, så jeg ved godt hvad placebo kan
gøre! Jante. |
|
|
Er det korrekt forstået at du ikke er sikker på din konklussion som du beskrev tidligere. Du har kun prøvet med en anden
type sikring ganske kortvarigt og derfor udelukker du ikke at det kan skyldes placebo/forandringens glæde ?
|
|
|
Det er rigtigt, at det lød så træls med den "vidundersikring", jeg troede jeg havde fundet, at vi ikke havde lyst til at lytte
videre: Navnlig fordi den oprindelige sikring var ualmindeligt velfungerende lydmæssigt.
Hvad de 14 dage angår: På den måde når man at høre så meget på anlægget, at man kommer hele vejen rundt.
Fx.: første gang jeg hørte et I2S kabel, der komprimerede lyden fra CD, var jeg umidddelbart imponeret: CD maskinen
spillede højere subjektivt. Man kunne høre et væld at detaljer, fx. lyde fra sangeres eller dirigentens vejrtrækning, tydeligere
optageakustik. Efter nogle dage blev det umuligt at overse, at dynamikniveauet desværre var unaturligt reduceret, hvilket
gør musikken meget monoton at høre på. Så det med at vente 14 dage på at et tweak bedømmes endeligt er en god ide,
man bliver ikke så nemt distanceblændet. Desuden: The bottom line: Hvis man efter de 14 dage er klar over at man har
hørt musik i mindre tid en normalt, skal man være klar over, at der sgu er noget galt. Det er en advarselslampe, man ikke
bør overse.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
ulrikmm skrev:
Men jeg vil nok være nødt til at lytte med den ene sikring i 14 dage, og så den anden i 14 dage,
for at være helt sikker. |
|
|
Jeg skal lige forstå dig ret. Er det denne fremgangsmåde, du foreslår:Du lader nogen isætte
en af de to sikringer, uden at du ved hvilken af de to, der er isat.Du lytter i 14 dage.Du lader nogen ombytte de to sikringer, så
du stadig ikke ved, hvilken af de to, der er isat (men dog ved, at det ikke er den samme som før).Du lytter i 14 dage. Efter de
14 dage kan du så fortælle, om den viklede sikring var den første eller den sidste af de to. |
|
|
Det vil jeg tro, jeg kunne gøre. Men der skal mere end et forsøg til! Med bare et forsøg ville jeg have 50% chance for at gætte
rigtigt. Lavede man fx. 20 forsøg, kunne man applicere almindelig biostatistik til at beregne hvor sandsynligt det er, at jeg har
opnået det givne resultat udfra ren tilfældighed.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
Rigtige mænd tager ikke backup eller bruger sikringer !
|
|
|
Det er nemlig rigtigt: De græder.
Hvis sikringen omgås, er der stor risiko for brand.
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad har i gang i ..... lyt dog noget musik istedet for det der.... det er skuda det mest useriøse emne jeg længe har set herinde. Kom videre med
livet... hvem fanden gider sidde og lytte efter en sikring i 14 dage...
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et skud sund fornuft  .
Men jeg er da bestemt ikke fortaler af blindede randomiserede undersøgelse af hifi anlæg. På den måde kommer man sgu
ingen vegne.
Det, jeg synes fungere mest effektivt er en mere legende, afprøvende tilgang til tingene, gerne sammen med en hifi buddy,
hvor man i løbet af kort tid - nogle gange sekunder, kan afgøre om et tweak umiddelbart k a n have potentiale - eller helt
oplagt er håbløst.
Til forsvar af mit tweakeri skal siges, at vha. dygtige bekendtes erfarne hjælp har anlægget aldrig lydt bedre. Det betalte sig
med andre ord fint: Der blev spillet musik til kl. 3 i nat.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Hvis sikringen omgås, er der stor risiko for brand.  |
|
|
Det er noget her som siger mig at du er meget teoretisk anlagt 
Ser du jeg er ex. branche medlem og jeg har gennem flere decader aldrig set noget som er så omfattende og farligt som du antyder når det drejer sig om HiFi der er "futtet" af ..., ser du en transformers primær vikling er svagere end den 10A sikring der sidder ude på din eltavle.., ja der bliver meget varmt i apperatet hvis en gang staniol er omviklet en defekt sikring .., transformeren syder og bobler men kun i en meget begrænset periode .., for i +99.9% af tilfældene ender det med at tavlesikringen yder sin funktion, hvis netafbryderen ikke står af først. __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Det vil jeg tro, jeg kunne gøre. Men der skal mere end et forsøg til! Med bare et forsøg ville jeg have 50% chance for at gætte
rigtigt. |
|
|
Det er jeg fuldt ud klar over. Men i første omgang var jeg mere interesseret i at sikre mig, at vi havde samme forståelse af den blinde del. Jeg er i andre diskussioner stødt på den holdning, at man kan bevise en forskel ved at lytte blindt til A og B, og hvis man derefter kan konkludere "A er bedre end B" eller "B er bedre end A", så har man bevist en forskel. Men beviset på forskellen kommer først, når man blindt er i stand til at identificere, om det er A eller B, der er i brug lige nu - eller identificere to ens ud af 3, eller hvordan man nu griber det an.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare synd at forsikringen nok ikke dækker, hvis der er staniol eller en messingstang i sikringsholderen.
Det er muligt, du som brancherelateret ikke mener det er farligt at bypasse en sikring i en strømforsyning, men du får mig ikke
overtalt til at anbefale nogensomhelst at gøre det.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Hvis I latterliggør os, der bruger ørerne, får I et forum, der er derefter. Uden dem, der vil lidt længere
end bare at købe udstyret dyrt, stable det ind i stuen, putte de flotteste kabler på og sige at "det k a n ikke blive bedre nu". |
|
|
Ulrik, jeg er en af skeptikerne. Men det er ikke latterliggørelse, jeg stræber efter, langt fra. Jeg vil gerne høre om tweaks.
Jeg tror også nogle af dem virker, selv om man ikke har en forklaring. Der er også nogen tweaks jeg ikke tror virker.
Det jeg gerne vil have på dagsordenen er vores indbyggede evne til selvbedrag. Vi besidder alle denne evne, og vi kan altså
ikke kontrollere hvornår den sætter ind! Det er derfor, det er så nemt at snyde folk. Derfor er kritisk sans på sin plads, og det
nævner jeg så fra tid til anden. Det kan godt være at du tror, jeg mener at du eller andre er naive eller indbildske. Min pointe er at
vi har alle evnen til at lade os snyde, også mig selv. Og vi skylder os selv at skille skæg fra snot: hvor er vore penge - og vor tid -
bedst anvendt? Jeg er så desværre sådan skruet sammen at jeg går efter de forklarlige forbedringer først - når der nu er så mange
af dem i mit anlæg at tage af  - men det er også en variant af Occam´s ragekniv: hvis du har en indviklet og en simpel forklaring
på et problem, er den simple forklaring ofte den rigtige - og for en del højtflyvende tweaks er placeboeffekten altså langt den
simpleste forklaring! Det skal man jo ikke opfatte som latterliggørelse.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg aldrig sagt nogle gøre ..., men jeg har set resultatet mange gang  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
PeKo Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 616
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|