Emne: Sølv sikringer? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
ulrikmm skrev:
Det vil jeg tro, jeg kunne gøre. Men der skal mere end et forsøg til! Med bare et forsøg ville jeg have 50%
chance for at gætte
rigtigt. |
|
|
Det er jeg fuldt ud klar over. Men i første omgang var jeg mere interesseret i at sikre mig, at vi havde
samme forståelse af den blinde del. Jeg er i andre diskussioner stødt på den holdning, at man kan bevise en forskel ved at
lytte blindt til A og B, og hvis man derefter kan konkludere "A er bedre end B" eller "B er bedre end A", så har man bevist en
forskel. Men beviset på forskellen kommer først, når man blindt er i stand til at identificere, om det er A eller B, der er i brug
lige nu - eller identificere to ens ud af 3, eller hvordan man nu griber det an. |
|
|
Indenfor lægevidenskab/biologi beregner man på forhånd hvor mange forsøg/målinger/observationer, der skal til, før man
med 95 eller 99% sikkerhed man regne med at en observeret forskel ikke kun er sket pga. statistisk tilfældighed. Jo større
forskel, man forventer at observere mellem de to udfald, jo færre forsøg er nødvendigt.
Tillad mig endvidere at indtroducere B.O. testen: "You look at your data. You say: this is bloody obvious. Thus, the B.O.
value is 1, and further statistical testing is unnecessary."
Link: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T 1K-47726G7-
7W&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&v iew=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion
=0&_userid=10&md5=e24f90081c6fb8ba7d59f11d3b92e418
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
ulrikmm skrev:
Hvis I latterliggør os, der bruger ørerne, får I et forum, der er derefter. Uden dem,
der vil lidt længere
end bare at købe udstyret dyrt, stable det ind i stuen, putte de flotteste kabler på og sige at "det k a n ikke blive bedre nu".
|
|
|
Ulrik, jeg er en af skeptikerne. Men det er ikke latterliggørelse, jeg stræber efter, langt fra. Jeg vil gerne høre om tweaks.
Jeg tror også nogle af dem virker, selv om man ikke har en forklaring. Der er også nogen tweaks jeg ikke tror virker.
Det jeg gerne vil have på dagsordenen er vores indbyggede evne til selvbedrag. Vi besidder alle denne evne, og vi kan altså
ikke kontrollere hvornår den sætter ind! Det er derfor, det er så nemt at snyde folk. Derfor er kritisk sans på sin plads, og
det
nævner jeg så fra tid til anden. Det kan godt være at du tror, jeg mener at du eller andre er naive eller indbildske. Min
pointe er at
vi har alle evnen til at lade os snyde, også mig selv. Og vi skylder os selv at skille skæg fra snot: hvor er vore penge - og
vor tid -
bedst anvendt? Jeg er så desværre sådan skruet sammen at jeg går efter de forklarlige forbedringer først - når der
nu er så mange
af dem i mit anlæg at tage af - men det er også en variant af Occam´s ragekniv: hvis du har en indviklet og en simpel
forklaring
på et problem, er den simple forklaring ofte den rigtige - og for en del højtflyvende tweaks er placeboeffekten altså langt den
simpleste forklaring! Det skal man jo ikke opfatte som latterliggørelse. |
|
|
Helt enig i din pointe om Occam's Razor.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
ulrikmm skrev:
Hvis I latterliggør os, der bruger ørerne, får I et forum, der er derefter. Uden dem, der vil lidt længere end bare at købe udstyret dyrt, stable det ind i stuen, putte de flotteste kabler på og sige at "det k a n ikke blive bedre nu". |
|
|
Ulrik, jeg er en af skeptikerne. Men det er ikke latterliggørelse, jeg stræber efter, langt fra. Jeg vil gerne høre om tweaks. Jeg tror også nogle af dem virker, selv om man ikke har en forklaring. Der er også nogen tweaks jeg ikke tror virker. Det jeg gerne vil have på dagsordenen er vores indbyggede evne til selvbedrag. Vi besidder alle denne evne, og vi kan altså ikke kontrollere hvornår den sætter ind! Det er derfor, det er så nemt at snyde folk. Derfor er kritisk sans på sin plads, og det nævner jeg så fra tid til anden. Det kan godt være at du tror, jeg mener at du eller andre er naive eller indbildske. Min pointe er at vi har alle evnen til at lade os snyde, også mig selv. Og vi skylder os selv at skille skæg fra snot: hvor er vore penge - og vor tid - bedst anvendt? Jeg er så desværre sådan skruet sammen at jeg går efter de forklarlige forbedringer først - når der nu er så mange af dem i mit anlæg at tage af - men det er også en variant af Occam´s ragekniv: hvis du har en indviklet og en simpel forklaring på et problem, er den simple forklaring ofte den rigtige - og for en del højtflyvende tweaks er placeboeffekten altså langt den simpleste forklaring! Det skal man jo ikke opfatte som latterliggørelse. |
|
|
Jazzman! du er "right on the spot" ...,
jeg ville ikke nævne det tidligere, men der er altså nogle mennesker som er så hypersensitive mht. deres anlæg..., det resultere ofte i en "blind" overbevisning om størrelsen af et tweaks effektivitet, det på trods af lødighed/ægthed er mere end blot særdeles tvivlsomt...., eks. experter på www.ing.dk ser på en del af det som HiFi folket fortager sig af "tweaks" med en overbærenhed som der kan samlignes med det der sker, når en pratikserende læge står over for et "sygdomsforløb" uden årsag, hvis der udvises klare tegn på at der er tale om et psykosomatiske symptom, er det netop ikke det samme som at der er noget galt...., det er et spøgsmål om at mennesker vægter deres prioteter individuelt..., nogle er dygtige til at skabe helhed, andre kløjs i detaljer og færre opnår begge dele. __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Indenfor lægevidenskab/biologi beregner man på forhånd hvor mange forsøg/målinger/observationer, der skal til, før man
med 95 eller 99% sikkerhed man regne med at en observeret forskel ikke kun er sket pga. statistisk tilfældighed. |
|
|
Statistisk forsøgsplanlægning anvendes nu også blandt vi andre dødelige. Men nu var jeg som sagt mere interesseret i, hvordan du opfattede den blinde del af blindtesten.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Stanley skrev:
ulrikmm skrev:
| Ja, formentlig vil jeg kunne det. Men jeg vil nok være nødt til at lytte med den ene sikring i 14 dage, og så den anden i 14 dage, for at være helt sikker. Min erfaring fra tweaks er, at man ofte de første dage kan synes - det her, det lyder sgu godt. Og så efter 14 dage er man i stand til at lave den endelige dom. Muligvis er det en del af "forandringens glæde2, der ikke varer længe nok til også at kunne snyde en efter 14 dage. Nu har jeg selv stået i spidsen for 2 dobbeltblindede, randomiserede placebokontrollerede medicinske forsøg, så jeg ved godt hvad placebo kan gøre! Jante. |
|
|
Er det korrekt forstået at du ikke er sikker på din konklussion som du beskrev tidligere. Du har kun prøvet med en anden type sikring ganske kortvarigt og derfor udelukker du ikke at det kan skyldes placebo/forandringens glæde ?
|
|
|
Det er rigtigt, at det lød så træls med den "vidundersikring", jeg troede jeg havde fundet, at vi ikke havde lyst til at lytte videre: Navnlig fordi den oprindelige sikring var ualmindeligt velfungerende lydmæssigt.
Hvad de 14 dage angår: På den måde når man at høre så meget på anlægget, at man kommer hele vejen rundt.
|
|
|
Den oprindelige sikring er ualmindeligt velfungerende lydmæssigt mens det med den anden sikring lød så træls at I ikke havde lyst til at lytte videre.
Det lyder som en meget stor og tydelig forskel. Men hvis du skal identificere sikringerne i en blindtest skal du nok bruge 14 dage med hver sikring for at afgøre hvilken der lyder så træls at du ikke har lyst til at lytte til den?
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Software styrer: jeg skriver, mens min Rondo Red laver strøm fra en 1974 presning: Ron Carter: All Blues. Lykke!
Nå, undskyld OT. Men noderne på pladen fik resten af anlægget til at forsvinde.....
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det her er et spørgsmål om referencerammer. ML_CLS har måske aldrig hørt et anlæg, hvor man kan høre forskelle mellem fx.
strømkabler. Altså mener han ikke at et sådant anlæg findes. Og at oplevelsen af at man kan høre forskellen må være indbildt
eller tegn på sindssygdom.
Jeg har hørt flere af den slags anlæg, og da de indgår i m i n referenceramme, har jeg ikke noget problem med at diskutere
forskelle på strømkablers lydpåvirkning. Jeg kan kun opfordre til åbenhed. Hvis man tror at kun det der kan måles eksisterer,
indskrænker man sit liv. Men når jeg har inviteret "fremmede" hifi bekendte på besøg - siger folk altid nej tak - hvilket er en
gåde for mig.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
ulrikmm skrev:
Stanley skrev:
ulrikmm skrev:
Ja, formentlig vil jeg kunne det. Men jeg vil nok være nødt til at lytte med den ene sikring i 14 dage, og
så den anden i 14 dage, for at være helt sikker. Min erfaring fra tweaks er, at man ofte de første dage kan synes - det her,
det lyder sgu godt. Og så efter 14 dage er man i stand til at lave den endelige dom. Muligvis er det en del af "forandringens
glæde2, der ikke varer længe nok til også at kunne snyde en efter 14 dage. Nu har jeg selv stået i spidsen for 2
dobbeltblindede, randomiserede placebokontrollerede medicinske forsøg, så jeg ved godt hvad placebo kan gøre!
Jante. |
|
|
Er det korrekt forstået at du ikke er sikker på din konklussion som du beskrev tidligere. Du har kun prøvet med en anden
type sikring ganske kortvarigt og derfor udelukker du ikke at det kan skyldes placebo/forandringens glæde ?
|
|
|
Det er rigtigt, at det lød så træls med den "vidundersikring", jeg troede jeg havde fundet, at vi ikke havde lyst
til at lytte videre: Navnlig fordi den oprindelige sikring var ualmindeligt velfungerende lydmæssigt. Hvad de 14 dage angår:
På den måde når man at høre så meget på anlægget, at man kommer hele vejen rundt. |
|
|
Ja, jeg vil da gerne kunne performe pålideligt. Har du et problem med grundighed?
Den oprindelige sikring er ualmindeligt velfungerende lydmæssigt mens det med den anden sikring lød så træls at I ikke
havde lyst til at lytte videre.
Det lyder som en meget stor og tydelig forskel. Men hvis du skal identificere sikringerne i en blindtest skal du nok bruge
14 dage med hver sikring for at afgøre hvilken der lyder så træls at du ikke har lyst til at lytte til den?
|
|
|
Ja, jeg vil da gerne performe pålideligt. Har du et problem med grundighed?
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, hvad skal de 14 dage bruges til, når du på et øjeblik kan konstatere, at den ene sikring lyder træls?
Vi diskuterer jo ikke, om du bedst kan lide moderen eller datteren. Vi diskuterer, om du kan identificere en af dem korrekt, uden at vi først har malet "M" eller "D" i panden på dem.
Hvis en af pigerne har en skinger stemme, kan det da godt være, at du alligevel skal bruge 14 dage på at finde ud af, hvilken af de to, du bedst kan lide. Men hvis du har mødt begge i forvejen, og vi stiller dig over for en af dem, skal det vel ikke tage dig mange minutter at finde ud af, om du står over for hende med den skingre stemme?
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu mærker jeg de velkendte skeptikere komme på banen. Hvor vil I hen med jeres indlæg?
Hvis jeg og en bekendtskabskreds tweaker vore anlæg til grænser, I bare ikke har hørt, vil jeg bede om at vi får lov til det i
fred, og med mulighed for at dele det med dem, der er interesserede. Har I ikke noget nyt, positivt og spændende at bidrage
med, behøver I ikke at kritisere. Har man ikke noget pænt at sige, står man sig måske ved at være tavs.
En historie om censur: Min gode hifi bekendte var anmelder på et glimrende dansk hifi blad tilbage i 1970erne. Han
opdagede på egen hånd, at det ikke var ligemeget, hvordan strømstikket skulle vende i stikkontakten. Men han turde ikke
skrive om det, fordi han ville blive betragtet som tosset. Først 10 år senere blev det nævnt i hifibladet, og noget senere fandt
man ud af, at strømstikket vending har betydning for hvor meget elektromagnetisk udstråling, der passerer ind i
forstærkergrejet.
Jeg vil ikke lade mig tryne af censur af den karakter. Vi er en gruppe på forum, der har brug for at diskutere tweaks og
andre muligheder for topjustering af vore anlæg. Og jeg mener, der skal være plads til os på forum, uden jantelov. Der er
mennesker, nye i hifi, der har mod på erkendelse, og er nysgerrige mht. deres musikanlæg. Lad der være plads til at gå
dem i møde.
Og bemærk at jeg a l d r i g går efter dyre snake oil tweaks. Fx. kostede den sikring, vi afprøvede og kasserede 10 kr.
Hvorfor fanden kan det få jeres pis i kog, at vi er nogle, der skriver om den slags?
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Det her er et spørgsmål om referencerammer. ML_CLS har måske aldrig hørt et anlæg, hvor man kan høre forskelle mellem fx. strømkabler. Altså mener han ikke at et sådant anlæg findes. Og at oplevelsen af at man kan høre forskellen må være indbildt eller tegn på sindssygdom.
Jeg har hørt flere af den slags anlæg, og da de indgår i m i n referenceramme, har jeg ikke noget problem med at diskutere forskelle på strømkablers lydpåvirkning. Jeg kan kun opfordre til åbenhed. Hvis man tror at kun det der kan måles eksisterer, indskrænker man sit liv. Men når jeg har inviteret "fremmede" hifi bekendte på besøg - siger folk altid nej tak - hvilket er en gåde for mig. |
|
|
jeg har så ydelses mæssige gode strømforsyning kombineret "hul igennem" mods. af alle mine HiFi komponenter, at "snot" på forsyningslinien udefra, ikke høres på mine ML CLS'er ..., det er en højttaler som en af de få kan "finde en nål i en høstak" ..., det er derfor at jeg hele tiden har tvivlet på din påstand..., du har ikke det grej der skal til for at høre det du påstår, hvis du havde så meget "hul i gennem" så ville du brokke dig over at kunne høre pumpen arbejder til/sammen med din Eminent Technology arm. __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Hvorfor fanden kan det få jeres pis i kog, at vi er nogle, der skriver om den slags?
 |
|
|
Vi bliver ikke stødt af, at I skriver om den slags. Vi bliver stødt af, at I hævder at have fundet en tydelig forskel på to opstillinger, men derefter begynder at trække i land og skælde ud, når man går jer på klingen og spørger, om I så med kendskabet til denne forskel vil være i stand til at foretage en korrekt identifikation af, hvilken af de to opstillinger I lytter til. Og det ser ud til at være sket igen for 117. gang.
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Nu mærker jeg de velkendte skeptikere komme på banen. Hvor vil I hen med jeres indlæg?
Hvis jeg og en bekendtskabskreds tweaker vore anlæg til grænser, I bare ikke har hørt, vil jeg bede om at vi får lov til det i fred, og med mulighed for at dele det med dem, der er interesserede. Har I ikke noget nyt, positivt og spændende at bidrage med, behøver I ikke at kritisere. Har man ikke noget pænt at sige, står man sig måske ved at være tavs.
En historie om censur: Min gode hifi bekendte var anmelder på et glimrende dansk hifi blad tilbage i 1970erne. Han opdagede på egen hånd, at det ikke var ligemeget, hvordan strømstikket skulle vende i stikkontakten. Men han turde ikke skrive om det, fordi han ville blive betragtet som tosset. Først 10 år senere blev det nævnt i hifibladet, og noget senere fandt man ud af, at strømstikket vending har betydning for hvor meget elektromagnetisk udstråling, der passerer ind i forstærkergrejet.
Jeg vil ikke lade mig tryne af censur af den karakter. Vi er en gruppe på forum, der har brug for at diskutere tweaks og andre muligheder for topjustering af vore anlæg. Og jeg mener, der skal være plads til os på forum, uden jantelov. Der er mennesker, nye i hifi, der har mod på erkendelse, og er nysgerrige mht. deres musikanlæg. Lad der være plads til at gå dem i møde.
Og bemærk at jeg a l d r i g går efter dyre snake oil tweaks. Fx. kostede den sikring, vi afprøvede og kasserede 10 kr. Hvorfor fanden kan det få jeres pis i kog, at vi er nogle, der skriver om den slags?
 |
|
|
Jeg synes da at I skal være hjerteligt velkomne til at diskutere det alt det I vil. Så længe I forholder jer åbne i forhold til at der muligvis er tale om ren indbildning. Når man diskuterer sikringer til 10 kr. stykket er problemet ganske rigtigt ikke så stort - hvilket også gjorde at jeg faktisk ikke ville blande mig i tråden her. Men når diskussionen begynder at dreje sig om eks. netkabler til mange tusinde kr. stykket, er det en anden sag. I diskuterer det her på et åbent forum, hvor alle mulige kigger jer over skulderen, heriblandt newbies, som ganske naturligt ikke har det store erfaringsgrundlag at bygge videre på. De har krav på at få besked om, at effekten er tvivlsom inden de lokkes til at investere en formue i eks. netkabler.
Jeg vil ikke blande mig yderligere i diskussionen i denne tråd, men blot konstatere, at jeg som en af dem du har inviteret hjem ærger mig over, at jeg ikke kunne tage imod tilbuddet, da du bor i Østjylland og jeg bor Nordsjælland. Selv om jeg er skeptisk, er jeg altid parat til at gøre mig nogle nye erfaringer - og jeg ville meget gerne lytte til sådan en tangential arm...
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Hvis jeg og en bekendtskabskreds tweaker vore anlæg til grænser, I bare ikke har hørt, vil jeg bede om at vi får lov til det i fred, og med mulighed for at dele det med dem, der er interesserede. Har I ikke noget nyt, positivt og spændende at bidrage med, behøver I ikke at kritisere. Har man ikke noget pænt at sige, står man sig måske ved at være tavs.
En historie om censur: Min gode hifi bekendte var anmelder på et glimrende dansk hifi blad tilbage i 1970erne. Han opdagede på egen hånd, at det ikke var ligemeget, hvordan strømstikket skulle vende i stikkontakten. Men han turde ikke skrive om det, fordi han ville blive betragtet som tosset. Først 10 år senere blev det nævnt i hifibladet, og noget senere fandt man ud af, at strømstikket vending har betydning for hvor meget elektromagnetisk udstråling, der passerer ind i forstærkergrejet.
Jeg vil ikke lade mig tryne af censur af den karakter. Vi er en gruppe på forum, der har brug for at diskutere tweaks og andre muligheder for topjustering af vore anlæg. Og jeg mener, der skal være plads til os på forum, uden jantelov. Der er mennesker, nye i hifi, der har mod på erkendelse, og er nysgerrige mht. deres musikanlæg. Lad der være plads til at gå dem i møde.
Og bemærk at jeg a l d r i g går efter dyre snake oil tweaks. Fx. kostede den sikring, vi afprøvede og kasserede 10 kr. Hvorfor fanden kan det få jeres pis i kog, at vi er nogle, der skriver om den slags?
 |
|
|
Det er da vist kun dit pis der er i kog. Vi andre prøver at holde en god tone.
Hvorfor tale om censur og jantelov o.lign.,der er da ingen der forbyder dig at skrive. Jeg prøver bare at forstå det du skriver. Der er altså ingen grund til at ty til "standardangrebet" om dårlige anlæg m.m.
Hvis jeg ( og andre ) skal kunne opleve det samme som du oplever ved forskellige tweaks, er det en stor fordel hvis vi ved hvad vi skal lytte efter. Det er svært hvis du det ene øjeblik skriver at både du og dine venner kunne høre tydelig forskel på et øjeblik og senere skriver at du skal bruge 2 gange 14 dage for at identificere de to sikringer.
Er der tale om en yderst marginal forskel der kun kan høres med stor koncentration på meget få anlæg eller er det noget der øjeblikkeligt kan høres af alle ? Hvis vi ikke engang kan få et klart svar på det spørgsmål, er det vel ikke underligt at vi er skeptiske ?
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
ulrikmm skrev:
Nu mærker jeg de velkendte skeptikere komme på banen. Hvor vil I hen med jeres
indlæg? Hvis jeg og en bekendtskabskreds tweaker vore anlæg til grænser, I bare ikke har hørt, vil jeg bede om at vi får lov
til det i fred, og med mulighed for at dele det med dem, der er interesserede. Har I ikke noget nyt, positivt og spændende at
bidrage med, behøver I ikke at kritisere. Har man ikke noget pænt at sige, står man sig måske ved at være tavs. En historie
om censur: Min gode hifi bekendte var anmelder på et glimrende dansk hifi blad tilbage i 1970erne. Han opdagede på egen
hånd, at det ikke var ligemeget, hvordan strømstikket skulle vende i stikkontakten. Men han turde ikke skrive om det, fordi
han ville blive betragtet som tosset. Først 10 år senere blev det nævnt i hifibladet, og noget senere fandt man ud af, at
strømstikket vending har betydning for hvor meget elektromagnetisk udstråling, der passerer ind i forstærkergrejet. Jeg vil
ikke lade mig tryne af censur af den karakter. Vi er en gruppe på forum, der har brug for at diskutere tweaks og andre
muligheder for topjustering af vore anlæg. Og jeg mener, der skal være plads til os på forum, uden jantelov. Der er
mennesker, nye i hifi, der har mod på erkendelse, og er nysgerrige mht. deres musikanlæg. Lad der være plads til at gå
dem i møde. Og bemærk at jeg a l d r i g går efter dyre snake oil tweaks. Fx. kostede den sikring, vi afprøvede og
kasserede 10 kr. Hvorfor fanden kan det få jeres pis i kog, at vi er nogle, der skriver om den slags? smileys/smiley18.gif"> |
|
|
Jeg synes da at I skal være hjerteligt velkomne til at diskutere det alt det I vil. Så længe I forholder jer åbne i forhold til
at der muligvis er tale om ren indbildning. Når man diskuterer sikringer til 10 kr. stykket er problemet ganske rigtigt ikke så
stort - hvilket også gjorde at jeg faktisk ikke ville blande mig i tråden her. Men når diskussionen begynder at dreje sig om
eks. netkabler til mange tusinde kr. stykket, er det en anden sag. I diskuterer det her på et åbent forum, hvor alle mulige
kigger jer over skulderen, heriblandt newbies, som ganske naturligt ikke har det store erfaringsgrundlag at bygge videre på.
De har krav på at få besked om, at effekten er tvivlsom inden de lokkes til at investere en formue i eks. netkabler.
Jeg vil ikke blande mig yderligere i diskussionen i denne tråd, men blot konstatere, at jeg som en af dem du har inviteret
hjem ærger mig over, at jeg ikke kunne tage imod tilbuddet, da du bor i Østjylland og jeg bor Nordsjælland. Selv om jeg er
skeptisk, er jeg altid parat til at gøre mig nogle nye erfaringer - og jeg ville meget gerne lytte til sådan en tangential
arm... |
|
|
Hver gang der kommer diskussioner om strømkabler op, foreslår jeg i trådene at man prøver med de gratis kabler, man
alligevel har liggende i huset. Fra PCen, fra kogekedlen osv. Sådan startede jeg da selv. Og fandt ud af, at et gammelt PC
strømkabel var godt til dybbas - så det røg på forstærkeren til subwooferne. Mit netkabel er et gammelt NKT kabel, i plastik,
der vel kun kan have kostet 75 kr. fra ny. Men det er supergodt.
Men der er tilsyneladende aldrig nogen, der forstår, at man ikke skal lytte med øjnene, men med ørerne. Folk farer altid ud
og køber diverse high end kabler uden at lytte. Hovedløst.
Det er en forfærdelig misforståelse, at tweaks skal være dyre, for at være gode. Man kan næsten ræsonnere, at hvis det har
været nødvendigt at forgylde l**tet, er det fordi der er tale om l**t, som kun kan sælge med en flot forgyldt finish. (med
signal/HT stik som mulig undtagelse, da forgyldningen beskytter godt mod korrosion).
Ak - tangentialarmene ligger på hylden nu, alle 4 - jeg har vist ikke rigtig fået opdateret min profil. Det er min oldgamle SME
III, der spiller nu.
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle hifit**ser... Jeg vil da med glaede og sikkert med Ulriks hjaelp, indbyde til en tweak aften, hvor jeg er sikker pa at alle far forstaelse for at intet er uden betydning for det der hores.
Hvor mange skeptikere onsker at deltage?
Beklager min made at skrive pa men tastaturet hernede sydpa tillader ikke andet
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
ulrikmm skrev:
Nu mærker jeg de velkendte skeptikere komme på banen. Hvor vil I hen med jeres
indlæg? Hvis jeg og en bekendtskabskreds tweaker vore anlæg til grænser, I bare ikke har hørt, vil jeg bede om at vi får lov
til det i fred, og med mulighed for at dele det med dem, der er interesserede. Har I ikke noget nyt, positivt og spændende at
bidrage med, behøver I ikke at kritisere. Har man ikke noget pænt at sige, står man sig måske ved at være tavs. En historie
om censur: Min gode hifi bekendte var anmelder på et glimrende dansk hifi blad tilbage i 1970erne. Han opdagede på egen
hånd, at det ikke var ligemeget, hvordan strømstikket skulle vende i stikkontakten. Men han turde ikke skrive om det, fordi
han ville blive betragtet som tosset. Først 10 år senere blev det nævnt i hifibladet, og noget senere fandt man ud af, at
strømstikket vending har betydning for hvor meget elektromagnetisk udstråling, der passerer ind i forstærkergrejet. Jeg vil
ikke lade mig tryne af censur af den karakter. Vi er en gruppe på forum, der har brug for at diskutere tweaks og andre
muligheder for topjustering af vore anlæg. Og jeg mener, der skal være plads til os på forum, uden jantelov. Der er
dem i møde. Og bemærk at jeg a l d r i g går efter dyre snake oil tweaks. Fx. kostede den sikring, vi afprøvede og
kasserede 10 kr. Hvorfor fanden kan det få jeres pis i kog, at vi er nogle, der skriver om den slags? smileys/smiley18.gif"> |
|
|
Det er da vist kun dit pis der er i kog. Vi andre prøver at holde en god tone.
Hvorfor tale om censur og jantelov o.lign.,der er da ingen der forbyder dig at skrive. Jeg prøver bare at forstå det du
skriver. Der er altså ingen grund til at ty til "standardangrebet" om dårlige anlæg m.m.
Hvis jeg ( og andre ) skal kunne opleve det samme som du oplever ved forskellige tweaks, er det en stor fordel hvis vi
ved hvad vi skal lytte efter. Det er svært hvis du det ene øjeblik skriver at både du og dine venner kunne høre tydelig
forskel på et øjeblik og senere skriver at du skal bruge 2 gange 14 dage for at identificere de to sikringer.
Er der tale om en yderst marginal forskel der kun kan høres med stor koncentration på meget få anlæg eller er det noget
der øjeblikkeligt kan høres af alle ? Hvis vi ikke engang kan få et klart svar på det spørgsmål, er det vel ikke underligt at vi
er skeptiske ?
|
|
|
Der er tale om 2 helt forskellige situationer:
1) Den opdagelsesrejsende Bwana Stanley kommer til hifi land og vil lave et placebokontrolleret eksperiment på de indfødte.
For at tilfredsstille Stanleys strikte krav, benytter de indfødte en omstændelig 14 dages procedure, for at gøre Stanleys
resultater mere sikre. Han vil sikkert gerne publicere dem, og må kunne stole på resultatet med 95% sikkerhed.
2) De indfødte hygger sig til daglig med at stikke hovederne sammen og pusle om deres lydanlæg. De har det rart
indbyrdes, nogen gange laver den ene en ændring i anlægget, han er ikke sikker på at der er tale om en ændring i lyden -
eller om den er til det bedre. Så prøver de to indfødte med lidt forskellig musik, der er ekstra krævende, for at finde ud af
om det nu v a r et fremskridt eller ej. Tit går de tilbage til udgangspunktet - som med sikringen. Nogle gange møder de
lydmæssige udfordringer, som de kender fra tidligere (besøg i andre landsbyer), og ved præcis hvilke virkemidler der kunne
hjælpe. Langsomt bliver de klogere, fordi de deler deres erfaringer.
Hvem bliver klogest?
Jeg aner det ikke - men jeg vil fortsat være i den glade gruppe, der deler sine erfaringer med andre.
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
|
Hej alle hifit**ser... Jeg vil da med glaede og sikkert med Ulriks hjaelp, indbyde til en tweak aften, hvor jeg er sikker pa at alle far forstaelse for at intet er uden betydning for det der hores.
Jeg ville godt - men Østjylland....
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
ulrikmm skrev:
Det her er et spørgsmål om referencerammer. ML_CLS har måske aldrig hørt et
anlæg, hvor man kan høre forskelle mellem fx. strømkabler. Altså mener han ikke at et sådant anlæg findes. Og at
oplevelsen af at man kan høre forskellen må være indbildt eller tegn på sindssygdom. Jeg har hørt flere af den slags anlæg,
og da de indgår i m i n referenceramme, har jeg ikke noget problem med at diskutere forskelle på strømkablers
lydpåvirkning. Jeg kan kun opfordre til åbenhed. Hvis man tror at kun det der kan måles eksisterer, indskrænker man sit liv.
Men når jeg har inviteret "fremmede" hifi bekendte på besøg - siger folk altid nej tak - hvilket er en gåde for mig. |
|
|
jeg har så ydelses mæssige gode strømforsyning kombineret "hul igennem" mods. af alle mine HiFi komponenter, at
"snot" på forsyningslinien udefra, ikke høres på mine ML CLS'er ..., det er en højttaler som en af de få kan "finde en nål i en
høstak" ..., det er derfor at jeg hele tiden har tvivlet på din påstand..., du har ikke det grej der skal til for at høre det du
påstår, hvis du havde så meget "hul i gennem" så ville du brokke dig over at kunne høre pumpen arbejder til/sammen
med din Eminent Technology arm. |
|
|
Oho - lægger du så meget i de forældede data, der står under profilerne - det skal du nok passe på med. Jeg har ikke spillet
med elektrostaterne og luftarmene de sidste ca. 2 år. Al elektronikken er også ændret - og kablerne - og lytterummet.
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
|
Jeg ville godt - men Østjylland....
| | |
Ja Ostjylland.. Foretraekker at hore musik hvor det lyder bedst..
Meget centralt mellem Silkeborg Horsens og Skanderborg
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|