Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: digital transport -afspillerens betydning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 November 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Nu bliver du simpelt hen nødt til at linke til et stykke information hvor der faktisk står at Audio Note ikke anvender analoge filtre.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig hørt om den omtalte Weiss, og for mig er det en tilfældigt valgt modstander som du ikke behøver at nævne igen.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Sendt: 27 November 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Nu bliver du simpelt hen nødt til at linke til et stykke information hvor der faktisk står at Audio Note ikke anvender
analoge filtre.

I interviewet bliver det jo sagt tydeligt: Ingen digitale eller analoge filtre.

http://www.enjoythemusic.com/Magazine/equipment/05
05/audionotedac21sig.htm

The other interesting thing that Peter has done is to remove the analog 'brick wall' filter which filters out anything above 20kHz. You still aren't
going to get any musical info above that 20kHz wall because of the source material (the CD) but one thing that it does do is remove a bunch of
parts that put a choke hold on the sound. Some disagree with this concept. I'm not here to argue the merits of the engineering either way, I'm
just looking at it logically, fewer parts = better sound (typically). I'll leave the engineering to those more proficient in DAC design to fight
about.

[URL=http://www.audionote.co.uk/products/digital/dac_3.1x_bal_01.shtml] http://www.audionote.co.uk/products/digital/dac_3.1x_bal_01. shtml[/U
RL]

Mvh,
Hans
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 November 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Jeg tillader mig lige, at kaste mit synspunkt om drev og jitter, ind i bokseringen.

Drev:
Jeg har nu lagt alle mine cd'er på harddisk.
Jeg har haft stor fornøjelse, både informationer og brug, af disse sider:
dbpoweramp, exactaudiocopy og accuraterip.
Jeg streamer til min dac fra en NAS og over en lille netbook.
Nu har jeg rippet ca. 1200 cd de sidste 3 måneder. Når man oplever den svingende kvalitet af CD mediet - ja så får man meget lidt lyst til at smide dem i en alm. cd skuffe igen. Og nej det kan ikke altid ses - en helt ny blank cd kan være fejlbehæftet - og en total ridset fra biblioteket går fint (kun forsøg naturligvis).
Og hvis den ikke kan rippes - så kan den smides i CD afspilleren, for den tilgiver.

Drevet i min CD spiller, er i følge Stereophile's John Atkinson, det bedste han har målt på, hvad angår fejlkorrektion og datalæsning.

MEN på trods af det, finder jeg stadig streaming fra HDD lige den tand mere detaljeret.

Jeg plejer at sige til folk der spørger hvor godt streaming er: Du har ikke hørt dine cder, før du har hørt dem streamet.

Jitter:

Jeg bruger lidt pro udstyr til at clocke med.
En Apogee Big Ben og kabler Belden 1694A med Canare stik, krimpet.
Jeg bruger Apogee som switch og clock - især på pc linket mellem dac og netbook, faktisk dobbelt clocker jeg, først efter netbook og igen, lige inden dac.
Jeg kan tænde og slukke for clockning som jeg lyster, hver for sig eller begge, derfor er det jo ret nemt at lave en sammenligning.

Man kan leve i bedste uvidenhed og synes at det lyder skide godt - og det kan det sådan set også gøre - hvis man ikke ved bedre.

Det er første når man clocker, at man opdager hvad man har lyttet til.

Uclocket digital er som at lytte til cd.
Clocket digital er som at lytte til en pladespiller - altså uden støj forståes!
(For mig er LP det ultimative mål, hvis det ikke er for dig, så se bort fra det)

God weekend

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Det må jeg give dig, der er ingen analoge filtre - og det taler til produktets fordel :-) Lige præcis på det ene punkt vil jeg give revieweren ret, det er logisk set bedre med færre komponenter i den ANALOGE signalvej. Notorisk har dårligt implementerede filtre redet næsten alle traditionelt konstruerede afspillere som en mare - og med god grund. Det er tæt på, hvis ikke helt, umuligt at fremstille et sådant filter der ikke påvirker lyden negativt.

Jeg vil dog stadig fastholde at Peter Q. og co's primære bidrag ligger i konstruktionen af de analoge kredsløb. Det digitale lyder stadig som en 1992 implementation, hvor det analoge filter er fjernet, noget som i øvrigt er hyppigt brugt blandt DIY brugere og har været det i årevis.

Forstå mig nu ret - der er intet galt med at have en holdning til digitalt design der er lidt konservativ, hvis man kan få det til at virke. Men at påstå det er nyskabende eller state-of-the-art er ganske enkelt at lyve. Og ja, jeg er stadig rystet over at et sådant apparat ikke er i stand til at fektorisere drevet ud af ligningen.

Jeg kan til gengæld slet ikke forestille mig hvor god en state-of-the-art meridian ville være hvis den brugte alle knebene fra Audio Notes analoge skuffe.

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Det må jeg give dig, der er ingen analoge filtre - og det taler til produktets fordel :-) Lige præcis på det ene punkt vil jeg
give revieweren ret, det er logisk set bedre med færre komponenter i den ANALOGE signalvej. Notorisk har dårligt implementerede filtre redet
næsten alle traditionelt konstruerede afspillere som en mare - og med god grund. Det er tæt på, hvis ikke helt, umuligt at fremstille et sådant
filter der ikke påvirker lyden negativt.Jeg vil dog stadig fastholde at Peter Q. og co's primære bidrag ligger i konstruktionen af de analoge
kredsløb. Det digitale lyder stadig som en 1992 implementation, hvor det analoge filter er fjernet, noget som i øvrigt er hyppigt brugt blandt DIY
brugere og har været det i årevis. Forstå mig nu ret - der er intet galt med at have en holdning til digitalt design der er lidt konservativ, hvis man
kan få det til at virke. Men at påstå det er nyskabende eller state-of-the-art er ganske enkelt at lyve. Og ja, jeg er stadig rystet over at et sådant
apparat ikke er i stand til at fektorisere drevet ud af ligningen.Jeg kan til gengæld slet ikke forestille mig hvor god en state-of-the-art meridian
ville være hvis den brugte alle knebene fra Audio Notes analoge skuffe.

Men har du hørt en Audio Note DAC og eventuelt sammenlignet den med hvad du ville kalde state-of-the-art? Jeg går efter lyden og jeg ville have
forsværget at der i det digitale domæne var noget at hendte i bedre drev etc. --- altså indtil jeg hørte forskellene.

Men jeg synes du fornægter den kendsgerning at et antal high-end producenter er gået i samme retning som Audio Note.

Mvh,
Hans

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Jeg tillader mig lige, at kaste mit synspunkt om drev og jitter, ind i bokseringen.

Drev:Jeg har nu lagt alle mine cd'er på harddisk.Jeg har haft stor fornøjelse, både informationer og brug, af disse sider:dbpoweramp,
exactaudiocopy og accuraterip.Jeg streamer til min dac fra en NAS og over en lille netbook.Nu har jeg rippet ca. 1200 cd de sidste 3 måneder.
Når man oplever den svingende kvalitet af CD mediet - ja så får man meget lidt lyst til at smide dem i en alm. cd skuffe igen. Og nej det kan ikke
altid ses - en helt ny blank cd kan være fejlbehæftet - og en total ridset fra biblioteket går fint (kun forsøg naturligvis).Og hvis den ikke kan
rippes - så kan den smides i CD afspilleren, for den tilgiver.

Drevet i min CD spiller, er i følge Stereophile's John Atkinson, det bedste han har målt på, hvad angår fejlkorrektion og datalæsning.

MEN på trods af det, finder jeg stadig streaming fra HDD lige den tand mere detaljeret.

Jeg plejer at sige til folk der spørger hvor godt streaming er: Du har ikke hørt dine cder, før du har hørt dem streamet.

Jitter:

Jeg bruger lidt pro udstyr til at clocke med.En Apogee Big Ben og kabler Belden 1694A med Canare stik, krimpet.Jeg bruger Apogee som
switch og clock - især på pc linket mellem dac og netbook, faktisk dobbelt clocker jeg, først efter netbook og igen, lige inden dac.Jeg kan tænde
og slukke for clockning som jeg lyster, hver for sig eller begge, derfor er det jo ret nemt at lave en sammenligning.

Man kan leve i bedste uvidenhed og synes at det lyder skide godt - og det kan det sådan set også gøre - hvis man ikke ved bedre.

Det er første når man clocker, at man opdager hvad man har lyttet til.

Uclocket digital er som at lytte til cd.Clocket digital er som at lytte til en pladespiller - altså uden støj forståes!(For mig er LP det ultimative
mål, hvis det ikke er for dig, så se bort fra det)

God weekend

Mvh.

Det lyder superlækkert med en streamingløsning, som fungerer for dig. Det ser jeg frem til at få på et tidspunkt selv så det er af samme kvalitet
(eller bedre), som jeg har nu med en CD i drevet. Jeg må sige jeg ikke har hørt mere sofistikerede løsninger på det problem. Jeg har blot en
umodificeret Squeezebox, som lyder hæderligt, men ikke på niveau med CD drevet.

Mvh,
Hans

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2009 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

I forhold til denne diskussion, som for mig handler om at det IKKE er sund ingeniørmæssig praksis at lave en DAC som er afhængig af sit drev for at spille ordentligt, behøver jeg ikke at høre noget som helst. Jeg har jo dit ord for at Audio Note er fejlbehæftet på denne facon

Audio Notes tilgang er religiøs, ikke ingeniørmæssig. De benytter analoge tommelfingerregler (færre komponenter er bedre) til at styre deres gøren og laden i det digitale domæne (antallet af komponenter er underordnet, med mindre du er fjollet i dit design).

Meridian, Ayre og flere andre high-end producenter har så også valgt at gå den modsatte vej. Her er et ganske præcist whitepaper fra Aure, som forklarer hvad det er PQ og hans folk på AN er oppe imod. Det er meget fint og dygtigt af dem at de kan overkomme disse problemer i det analoge domæne (for det er det de gør), men det er som forklaret i ovennævnte artikkel forkert at sige at de ikke manipulerer lyden lige en anelse, hvis de har en lineær frekvensrespons.

Men hør, jeg vil gerne acceptere at Audio Note laver fremragende arbejde på den analoge side af deres AD1865N chip - det er det der foregår før chippen der bekymrer mig. Det er i øvrigt underligt at de insisterer på 18 bit hvis de kun skal bruge 16, med mindre de laver beregninger hvor de har brug for den ekstra præcision?

Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 November 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
I forhold til denne diskussion, som for mig handler om at det IKKE er sund ingeniørmæssig praksis at lave en DAC som er afhængig af sit drev for at spille ordentligt,

Hvor er det dog dejligt at se fornuften komme til orde.

Det er forstemmende at se, at de fleste HiFi-entusiaster har travlt med at skælde ud på drev, mens de accepterer, at de har en DAC, som er så dårligt designet på den digitale side, at den lader sig påvirke af forskelle i et fejlfrit input.

Til top Vis Allan O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan O

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2009 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
I forhold til denne diskussion, som for mig handler om at det IKKE er sund ingeniørmæssig praksis at lave en DAC som er
afhængig af sit drev for at spille ordentligt, behøver jeg ikke at høre noget som helst. Jeg har jo dit ord for at Audio Note er fejlbehæftet på denne
facon Audio Notes tilgang er religiøs, ikke ingeniørmæssig. De benytter analoge tommelfingerregler (færre komponenter er bedre) til at styre
deres gøren og laden i det digitale domæne (antallet af komponenter er underordnet, med mindre du er fjollet i dit design). Meridian, Ayre og
flere andre high-end producenter har så også valgt at gå den modsatte vej. Her er et ganske præcist
whitepaper fra Aure, som forklarer hvad det er PQ og hans folk på AN er oppe
imod. Det er meget fint og dygtigt af dem at de kan overkomme disse problemer i det analoge domæne (for det er det de gør), men det er som
forklaret i ovennævnte artikkel forkert at sige at de ikke manipulerer lyden lige en anelse, hvis de har en lineær frekvensrespons.Men hør, jeg vil
gerne acceptere at Audio Note laver fremragende arbejde på den analoge side af deres <span ="Text">AD1865N chip</span> - det er det der
foregår før chippen der bekymrer mig. Det er i øvrigt underligt at de insisterer på 18 bit hvis de kun skal bruge 16, med mindre de laver
beregninger hvor de har brug for den ekstra præcision?

Jeg må lige spørge igen: Har du hørt en Audio Note DAC i sammenligning med en anden?

Mvh,
Hans

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2009 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Allan O skrev:

TruthSpinner skrev:
I forhold til denne diskussion, som for mig handler om at det IKKE er sund ingeniørmæssig praksis at lave en DAC som er
afhængig af sit drev for at spille ordentligt,
Hvor er det dog dejligt at se fornuften komme til orde.Det er forstemmende at se, at de fleste HiFi-entusiaster har travlt med at skælde ud
på drev, mens de accepterer, at de har en DAC, som er så dårligt designet på den digitale side, at den lader sig påvirke af forskelle i et fejlfrit input.

Hvordan konkluderer du at de er dårligt designede? Har du hørt de omtalte drev og de omtalte DAC'er?

Mvh,
Hans

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2009 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Hans, du er for længe siden holdt op med at høre efter hvad vi siger, fordi du er ked at høre noget dårligt om din DAC. Det kan jeg godt forstå, så lad os nu lade det ligge lidt. Jeg er sikker på at den spiller fremragende, og hvis den gør dig glad så behøver du ikke bekymre dig.

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Hans, du er for længe siden holdt op med at høre efter hvad vi siger, fordi du er ked at høre noget dårligt om din DAC.
Det kan jeg godt forstå, så lad os nu lade det ligge lidt. Jeg er sikker på at den spiller fremragende, og hvis den gør dig glad så behøver du ikke
bekymre dig.

Jo, jeg hører efter, men om du siger noget "dårligt" om min og andre DAC'er bygget efter samme principper har jeg ikke noget imod. Men når du
ikke har hørt den så er det jo blot teoretisk snak af samme karakter, som folk, der mener man ikke kan høre forskel på kabler. Jeg mente også
selv engang at en bit er en bit, som har været vant til med min IT-baggrund. Det mener jeg i princippet stadig, men indenfor afspilning af lyd er
det åbenbart ikke helt så enkelt. Som nævnt har jeg ikke noget religiøst forhold til et givet konstruktionsprincip, jeg går efter hvad mine ører
siger og så læser jeg reviews. Ikke at reviews som sådan siger sandheden, men kombination af et antal reviews og egen lytning kan godt afklare
ganske meget, når skal finde noget der passer med den smag i lyd man har.

Så skyd mig ikke i skoene at jeg ikke lytter efter. Jeg er blot ikke enig.

Mvh,
Hans

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Du er ikke enig i at du selv kan høre forskel på forskellige drev tilsluttet din DAC, eller?

Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:

Hvordan konkluderer du at de er dårligt designede? Har du hørt de omtalte drev og de omtalte DAC'er?

Hvis en DAC er påvirkelig af forskelle i et fejlfrit indgangssignal, er den fejlkonstrueret på den digitale side. Det er muligt, at den har nogle kvaliteter på den analoge side, som kan opveje det, men det ændrer ikke ved udsagnet.

Du har fortalt, at du kan høre forskel på forskellige drev tilsluttet samme DAC, ikke? Hvordan vil det så fremme din argumentation, at andre lytter til din DAC og finder samme fejl, som du allerede selv har fundet?

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:

Jeg har blot en
umodificeret Squeezebox, som lyder hæderligt, men ikke på niveau med CD drevet.

Mvh,
Hans

Nej, det med modificeringen er vigtigt. Selv med min angiveligt jitter-immune DAC er der stadig forskel på om jeg til
Squeezebox'en bruger den medfølgende skod-strømforsyning eller min Bolder-strømforsyning, og på en knap så jitter-
immun DAC har jeg hørt intet mindre end en dramatisk forskel.

For mig bekræfter det dog bare at Sq.box ikke er et tilstrækkelig godt produkt til at indgå som digital kilde i et highend-
anlæg. I hvert fald ikke umodificeret. Det gør mig også meget tøvende over for at bruge PC'er med digitale udgange. Hvis
det skal være, så skal det være en ordentlig implementeret (asynkron) USB-løsning. Når jeg engang får tid, så skal jeg nok
have afprøvet noget Linn Sneaky som kilde, med mindre der er kommet support for højere samplingsfrekvenser på USB-
protokollen til den tid. Så kunne en MacMini og en iPodTouch måske være et godt alternativ ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Ja, det lyder som om at SB har en stærkt underlødig implementation af transmisionsledet.

Det er træls, men selv på en "jitter immun" DAC vil en stærkt underlødig implementation af S/PDIF og lignende protokoller på kildesiden spille en rolle - hvis det bliver slemt nok kommer der nemlig bitfejl i selve data-transmissionen.

Det viser bare at den type af protokoller er en dinosaur og at asynkron USB, ethernet eller lignende, hvor man har tovejs kommunikation og redundans nok til at sikre korrekt transmission, er fremtidens løsning.

En væsentlig del af den frustration som jeg udtrykker i mine tidligere indlæg, og også har udtryk i andre tråde tiden igennem, er netop at moderne high-end firmaer ikke forlængst har draget konsekvensen og gjort som f.eks. Linn, der jo implementerer ethernet som bærelag. Jo, nogle gør det, men flertallet hænger fast i fortiden.

Og her er en undskyldning overfor Audio Note, og til dels Hans, vel på sin plads, hvis jeg har været for meget efter Audio Note. Audio Note gør det jo, som Hans siger, godt og det er jo ikke deres skyld (alene) at jeg er frustreret :-)

Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
hvis det bliver slemt nok kommer der nemlig bitfejl i selve data-transmissionen.

Jeg har lidt svært ved at tro på, at der er bitfejl i transmissionen i et normalt setup. Bitfejl på de lavest betydende bit ville naturligvis sagtens kunne føre til en hørbar forringelse uden decideret hørbare fejl. Men en bitfejl vil jo lige så vel kunne optræde på de lavest betydende bit, og det vil føre til hørbare knald i højttalerne - og det er jo ikke den slags forringelser, vi taler om her.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er for så vidt enig med dig Allan. Men ifølge en professor som stereophile engang fik til at analysere fejlmulighederne i S/PDIF er der i hvert teoretisk mulighed for at mismatch mellem implementationer kan lede til den slags effekter.

Dette undskylder ikke at en moderne DAC udviser disse problemer, for der er masser af andre og mere robuste bærelag at vælge imellem.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Analysen siger i det mindste at fejl på S/PDIF er langt højere for mindst betydende bit end for mest betydende.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes