Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Forskellen på Optisk digital og Coaxial? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 November 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

jo jeg har det altid godt 

nej kender ikke dit anlæg men hvis du ikke kan høre forskel på forskellige kabler så er der et eller andet igalt med det.

ja ved udemærket godt hvad placebo er

det bliver altså lidt trættende at få af vide af folk rundt omkring at det bare er noget man forestiller sig når det tit endog er ret markant forkskel der er, så derfor er det vel også iorden at jeg kalder feks. dit anlæg for knapt så godt..
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 November 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hallo! Denne tråd er under TV/Projektion. Glem nu den gamle kabel snak Der er jo alligevel INGEN som kan bevise hverken det ene el. andet. Jeg kan få digital lyd fra min fremtidige fladskærm enten bare via RCA el. med en lille boks til 169 kr..Hurra! end of story. Forøvrigt bruger jeg selv mit stereo til at lytte på ikke til at kigge på og det lyder sgu'  ikke middelmådigt Så accepter nu bare at vi er forskellige mht. hi-fi behov
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 19 November 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
Hallo! Denne tråd er under TV/Projektion. Glem nu den gamle kabel snak Der er jo alligevel INGEN som kan bevise hverken det ene el. andet. Jeg kan få digital lyd fra min fremtidige fladskærm enten bare via RCA el. med en lille boks til 169 kr..Hurra! end of story. Forøvrigt bruger jeg selv mit stereo til at lytte på ikke til at kigge på og det lyder sgu'  ikke middelmådigt Så accepter nu bare at vi er forskellige mht. hi-fi behov

Hva dælen laver du så her? Har du ikke engang et oscilloscop på dit udstyr. Du måler vel ikke engang tomgansstrømmen i din forstærker løbende, for at se om den flyder?

(Sarkasme kan forekommer i ovenstående indlæg)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 19 November 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Svend88 skrev:

Hva dælen laver du så her? Har du ikke engang et oscilloscop på dit udstyr. Du måler vel ikke engang tomgansstrømmen i din forstærker løbende, for at se om den flyder?

(Sarkasme kan forekommer i ovenstående indlæg)

Hva' snakker du om! jeg har sgu da direkte strømføring fra det lokale kraftværk

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:

hovsa så jeg sletter ikke

har aldrig sagt at jeg ikke acceptere andres hifi behov

Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 19 November 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
...har aldrig sagt at jeg ikke acceptere andres hifi behov

Nu var den heller ikke møntet på dig, men ment sådan generelt. Jeg er bare ved at være træt af det der med at nogle synes de kan høre græsset gro og andre påstår at en 230v ledning mellem højtalere og anlæg er lige så godt som et high end kabel (overdrivelse fremmer forståelsen)

Lad "hif-fi hobby" folkene ha' deres high-end i fred og lad os musikfreaks ha' vores hi-fi i fred. Det handler jo bare om at give gode råd og så kan man selv sortere i de råd man får. Man ved jo da selv  hvilke krav man stiller til sit musik/film behov, så hvis nogle forslår et kabel el. en højtaler som koster boxen og en anden foreslår noget til en fornuftig pris, så er det da bare om at vælge det råd som passer til ens pengepung og øvrige udstyr uden at man behøve kritisere det råd man IKKE kan bruge. Det er ok at komme med en sjov bemærkning og sådan, men lad os nu droppe det mudderkastning.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 November 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Husk at optisk kabel giver galvanisk adskillelse og det gør coax ikke. 
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 19 November 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:

nej kender ikke dit anlæg men hvis du ikke kan høre forskel på forskellige kabler så er der et eller andet igalt med det.

det bliver altså lidt trættende at få af vide af folk rundt omkring at det bare er noget man forestiller sig når det tit endog er ret markant forkskel der er, så derfor er det vel også iorden at jeg kalder feks. dit anlæg for knapt så godt..

"Hvis du ikke kan se Kejserens flotte, skræddersyede tøj, så er det fordi du er dum......"

Nu handler det ikke om, hvorvidt mit anlæg er bedre eller dårligere end dit - men om 010100101110 = 010100101110, så din bemærkning var både upassende og med til at skabe en dårlig stemning.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 19 November 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Jeg aner ikke hva' det betyder

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 November 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
pof@ skrev:
Jeg aner ikke hva' det betyder

At der ikke kan gå elektrisk strøm igennem et optisk kabel, og det betyder at evt. brumproblemer som følge af sammenkobling af apparater ikke kan lade sig gøre som hvis der var elektrisk forbindelse imellem apparaterne.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

hugoheinninja skrev:

"Hvis du ikke kan se Kejserens flotte, skræddersyede tøj, så er det fordi du er dum......"

Nu handler det ikke om, hvorvidt mit anlæg er bedre eller dårligere end dit - men om 010100101110 = 010100101110, så din bemærkning var både upassende og med til at skabe en dårlig stemning.

nå ja så er der vist meget du ikke forstår om det digitale medie, eller så er det bare fordi du er dum ;)

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 20 November 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
kaso skrev:

hugoheinninja skrev:

nå ja så er der vist meget du ikke forstår om det digitale medie, eller så er det bare fordi du er dum ;)

Eller også forstår jeg at skelne mellem fakta og "Voodoo" efter mere end 25 år med digitale medier.......

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
kaso skrev:
CPH-R skrev:

Som alt andet indenfor hi-fi bliver dette også delt…

Oftest når man benytter sig af coaxial forbindelse, benytter man et Phono/RCA stik..!? dette var et stik der blev opfundet tilbage i starten af 50èrne og er ikke specificeret til de høje frekvenser som et digitalt signal køre med, samtidig mener mange at der kan være indstrålings problemer, og at kontaktfladen forringes over tid.

Optisk er ofte blot lavet af billig plastik, og kontaktfladen i enderne ”til den optiske sender og modtager” er ikke god nok. Men på den anden side undgår du en elektrisk kontakt mellem dit udstyr, hvilket måske kan have en fordel da meget nyt udstyr benytter elektroniske strømforsyninger og folk ikke går så meget op i at fasevende deres udstyr rigtigt.

Og i begge tilfælde er det 0 og 1, der sendes igennem - så lyden bliver den samme, når først den er konverteret til analog.

Så enkelt er det ikke... Søg på fenomenet jitter, så kan du se hvor meget forskel der kan være!

eks. på jitter over tid:

Og forskel på kabler:

Værdierne er de samme uanset om det er optisk eller elektrisk kabel. Der kan være mere jitter i ét kabel fremfor et andet, og kvaliteten af en optisk->elektrisk plug svinger *rigtigt* meget, og det er nok hér de fleste problemer opstår, når vi snakker optisk overførsel. Selve kablet har jeg svært ved at forestille mig skulle give problemer med de længder vi har med at gøre her... undgå naturligvis skarpe bøjninger!

Men ja, den ser da voldsom ud den graf.. men nu er det jo også Pico-sekunder det bliver målt i - dvs. at den varierer mellem 0.000000000891 og 0.000000000456 sekund.

Det tror jeg ikke jeg kan høre..
Til top Vis Cabal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cabal

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:
hugoheinninja skrev:
kaso skrev:

hugoheinninja skrev:

Eller også forstår jeg at skelne mellem fakta og "Voodoo" efter mere end 25 år med digitale medier.......

ok makker efter du har arbejdet med digital tingi 25 år. kan du så ikke ikke høre forskel på to vidt forskellige kabler ? er altså lidt nysgerrig!! tror nok der er nogle lyd teknikere der vil ryste på hovedet så..

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
kaso skrev:
hugoheinninja skrev:
kaso skrev:

hugoheinninja skrev:

ok makker efter du har arbejdet med digital tingi 25 år. kan du så ikke ikke høre forskel på to vidt forskellige kabler ? er altså lidt nysgerrig!! tror nok der er nogle lyd teknikere der vil ryste på hovedet så..

Nu er snakken jo på digital overførsel, dvs. enten via et 75 Ohms elektrisk, eller et optisk kabel, ikke kabler generelt. I HIFI øjemed, er det en forholdsvis ny ting at overføre signaler på den måde - er det ikke korrekt?

Personligt syntes jeg en optisk signalvej er usmart (i HIFI øjemed altså ) - der er for mange ting der kan gå galt, og det sætter bare ekstra led ind i kæden mellem sende/modtage. Men jeg vil alligevel komme med den lille påstand, at hvis man kan høre forskel på to digitale kabler, der lever op til spec'en, er det udstyret i enderne der ikke er godt nok (eller måske rettere, ikke har samme tolerancer) - det er ren overflytning af impulser, og det SKAL kunne foregå fejlfrit på så korte afstande,

Til top Vis Cabal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cabal

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes