| Forfatter |
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror oyaide Across 750 kunne være interesssant. Har en dejlig naturlig og fyldig klang. Kan lånes hos hificable.dk. Ellers må du lege med placeringen __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt at den fjerde printbane fra højre er lavet af ikke hifi-rigtigt kobber, den bør du nok skifte med superduper kabel no. 1.
Seriøst, der er flere meter kabel inde i både forstærkeren og højttaleren end der er i kablet mellem de to - jeg vil være meget varsom med at lede efter løsningen i kablerne.
Opstillingen betyder meget og måske er det bare sådan at forstærker og højttaler i kombination har et let dyk i området mellem 192 og 384 Hz, hvor fornemmelsen af varme efter sigende kommer fra.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bare generelt synes at bassen lyder tyndt ville jeg nok starte med at kigge på akustikken og placeringen.
|
| Til top |
|
| |
blackfrancis Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Jeg har hørt at den fjerde printbane fra højre er lavet af ikke hifi-rigtigt kobber, den bør du nok skifte med superduper
kabel no. 1.Seriøst, der er flere meter kabel inde i både forstærkeren og højttaleren end der er i kablet mellem de to - jeg vil være meget varsom
med at lede efter løsningen i kablerne.Opstillingen betyder meget og måske er det bare sådan at forstærker og højttaler i kombination har et let dyk
i området mellem 192 og 384 Hz, hvor fornemmelsen af varme efter sigende kommer fra.
|
|
|
eerrrrhhh, seriøst...måske nordost kablet gi'r et let løft i diskanten hvor fornemmelsen af kølighed efter sigende kommer fra...;)
uanfægtet hvor mange meter kabel der måtte være inden i forstærker eller højttaler, så kan højttalerkablerne være
af stor betydning!!!! Dall85 starter jo netop sin tråd med at fortælle at nordost kablerne gjorde en stor forskel at få på.
|
| Til top |
|
| |
Dall85 Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange gode svar:) Nu hvor jeg tænker efter, var det faktisk også efter, at jeg tilsluttede nordost flatline gold kablerne, at lyden blev kold og tynd i det (men samtidig utrolig detaljerig). Så nu må jeg på udkig efter nogle kabler der passer lidt bedre til min smag. Og der er rigtig mange der er enige om at placeringen har meget at sige, så det vil jeg selvfølgelig også eksperimentere lidt med.
Bestilte faktisk nogle xindak kabler fra en side ved navn china-highend-hifi.com, men har nu ventet 2 måneder på dem. har prøvet at kontakte dem flere gange uden at få svar. Er der andre der har prøvet at bestille noget derfra, uden at få jeres vare til tiden?
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
To råd:
1) HT placering. Få cm flytten frem/tilbage/til siden er nogen gange det, der skal til. Prøv fx. med Leonard Cohen musik - den
dybe stemme skal havde virkelig fylde.
2) Prøv at låne et bedre HT kabel. Van den Hul clearwater dobbelttræk er godt og billigt. Du kan google "dobbelttræk
clearwater" hvis du er i tvivl om hvad jeg mener.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle bliver nødt til at forklare mig hvordan et kabel afstedkommer et let hæv i diskanten med mindre det er seriøst underdimensioneret. Jeg tror aldrig jeg har hørt om målinger der påviser den form for pførsel, men nogen må jo pege mig hen til nogle sdanne.
I rum af selv moderat akustisk sensitivitet kan alene det at man får sine ører placeret 10cm længere i den eller anden retning efter at man f.eks. skiftet sit kablet betyder store, og særdeles målbare, forandringer af det frekvensspektrum man hører.
Nu er kabler jo ikke ligefrem billige, og man kan vel med sikkerhed konstatere at de pga. deres passive natur ikke aktivt kan tilføje ønskværdige karakteristikker til lyden. I bedste fald kan de altså have en heldig destruktiv indflydelse, men da ingen kan forklare præcis hvad man skal forvente af et givet kabel - og da slet ikke hvorfor - kan det blive en meget dyr fornøjelse at lede efter et kabel med den ønskede effekt (hvis man altså i det hele taget tror på at de har nogen).
Som det sikkert er klart fo enhver, så ville jeg personligt ALDRIG befynde på noget kabelbytteri før jeg forstod hvordan mine komponenter og mit rum fungerede (frekvenskarakteristikker), for først der ville jeg famle i noget der ikke var komplet blindhed.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har sikkert faset højtalerne forkert da du skiftede kablerne. Prøv lige at tjekke, vi har vist alle været der en eller anden gang.
Ellers er de billigste Nordost detaljefokuserende og lidt lyst klingende. Men det lyder nok lidt mærkeligt at der er så stor forskel. Havde selv Red Dawvn-II og de var da ikke sådan overdrevet varme, men ikke som du beskriver det her.
Meget moderne hifi er tunet til at blive solgt det er dine Dalier også. Det betyder at de i en forretning vil give masserr af detaljer og det man lige hurtigt synes er imponerende og mange vil sige "rent". Ren markering og forvrængning det meste af det, men det opdager man så hen af vejen.
Læg mærke til at mange anmeldelser af vellykket ægte highend udstyr bemærker en øjensynligt mørk klangbalance. Dette er såmænd bare fraværet af forvrængning og peaks i billige domediskanter.
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i at man kan tweake med kabler, men man kan ikke ændrer frekvensgangen. Og det er indiskutabelt at et kabel ikke kan give et løft i diskantområdet. Kablet er passivt og kan derfor kun have dyk. Når man er 99.5% i mål med højttalere og rum, kan man begynder at lege med kabler.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fasen kan som nævt også være problemet, men så giver det ikke mening at der er kommet flere detaljer. Snarere tværtimod.
|
| Til top |
|
| |
Gonz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne det tænkes at det er højttalerne der skal udskiftes for at opnå den ønskelige lyd ??
Man kan jo hurtigt ofre flere penge på kablerne end højttalerne !
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Og det er indiskutabelt at et kabel ikke kan give et løft i diskantområdet. Kablet er passivt og kan derfor
kun have dyk.
|
|
|
Øøøhhh, ja, og de områder der ikke dykker, vil så opleves som fremhævede.
Dall85, der lader til at være en stor andel af kabelskeptikere der forsøger at vinde dig over på deres side. Du skal ikke tro
blindt på nogen af siderne, men gøre dig dine egne erfaringer. Derfor vil jeg også råde dig til i første omgang at låne kabler,
sådan at du ikke binder penge i dem. Så kan du lade dine egne ører afgøre om kabler gør en forskel i dit anlæg. Det er fint at
eksperimentere med rum og opstilling, men det er jo ikke os alle der har mulighed for at placere udstyret optimalt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonz skrev:
Kunne det tænkes at det er højttalerne der skal udskiftes for at opnå den ønskelige lyd ??
|
|
|
Lige præcis.
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Gonz skrev:
|
|
|
Lige præcis. |
|
|
Ja, udgiften til kabler skal selvfølgelig holdes i tømme så den giver mening i relation til prisen på resten af anlægget. Horses for
courses ...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Øøøhhh, ja, og de områder der ikke dykker, vil så opleves som fremhævede.
|
|
|
Et kabel der er så destruktivt virker som den ultimativt dårlige investering. Hvordan kan man som producent af lydfrembringende udstyr have
nogen som helst håb om at lave noget godt, hvis hele kabelindustrien åbenbart kæmper om at lave destruktive løsninger?
Encore skrev:
Dall85, der lader til at være en stor andel af kabelskeptikere der forsøger at vinde dig over på deres side.
|
|
|
Vi forsøger bare at forhindre en uhensigtsmæssig tilgang til problemløsning.
Encore skrev:
Du skal ikke tro
blindt på nogen af siderne, men gøre dig dine egne erfaringer. Derfor vil jeg også råde dig til i første omgang at låne kabler,
sådan at du ikke binder penge i dem. Så kan du lade dine egne ører afgøre om kabler gør en forskel i dit anlæg.
|
|
|
Der er nok 100000 kabler derude. Ingen kan forklare dig hvordan de virker. Desuden er der jo også alle signalkablerne og strømkablet. Selv hvis
indflydelsen fra kabler er så stor som folk siger kommer du til at skifte kabler resten af dit liv for at finde noget som med sikkerhed er bedre end
bare 60% af de eksisterende muligheder.
Encore skrev:
Det er fint at eksperimentere med rum og opstilling, men det er jo ikke os alle der har mulighed for at placere udstyret optimalt.
|
|
|
Ja se, det er gratis og man skal ikke forlade sit hjem eller bruge endeløse timer på at skifte frem og tilbage mellem ting som man ikke engang er
sikker på lyder forskelligt. Men du mener altså ikke det er bedre at starte her?
Tro mig, hvis du har et problem i dit rum kan det IKKE fikses med noget som helst kabel andet end et der er afbrudt!!!
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den store forskel er kommet efter kabel skift, så ville jeg da lynhurtigt som tidligere forslået prøve at bivire med gamle kabler på bassen og nye på toppen , det tager 5 min. og er ganske gratis.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du mangler fylde i bunden, er første skridt helt bestemt at eksperimentere med placeringen. Mangler du dybere bas, burde
du måske supplere med en subwoofer. Mangler du blødere lyd, var rør måske et godt bud. Eller måske var det en ide
simpelthen bare at skifte højttalerne ud, da de trods alt står for størstedelen af lydkarakteristikken i et setup.
Er enig med Truthspinners holdning til kabler.
Held og lykke med jagten på DIN lyd :)
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Tro mig, hvis du har et problem i dit rum kan det IKKE fikses med noget som helst kabel andet end et der er afbrudt!!!
|
|
|
Jeg siger ikke at kabler kan fikse rumproblemer, men jeg siger at nogle af os ikke har mulighed for at indrette vores lytterum
lydmæssigt optimalt, fx fordi det også skal fungere som dagligstue, og fordi der er grænser for hvad vores koner (og vi selv) vil
acceptere af lydforbedrende tiltag. Så man jo skrue på de håndtag der er tilbage, og her er kabler et af disse håndtag, men
selvfølgelig kun hvis man er tilfreds med resten af udstyret.
Og det lyder jo til at det netop er situationen for Dall85. Han har bare fået en lidt for lys lyd efter han skiftede kabel. Så er det
jo oplagt at forsøge at finde et andet kabel ...
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Hvis du mangler fylde i bunden, er første skridt helt bestemt at eksperimentere med placeringen. Mangler du
dybere bas, burde
du måske supplere med en subwoofer. Mangler du blødere lyd, var rør måske et godt bud. Eller måske var det en ide
simpelthen bare at skifte højttalerne ud, da de trods alt står for størstedelen af lydkarakteristikken i et setup.
Er enig med Truthspinners holdning til kabler.
Held og lykke med jagten på DIN lyd :) |
|
|
Subwoofer, nye højttalere eller rør? Det bliver næppe billigere end et andet sæt kabler ... Kablerne er i hvert fald nemmere at
afprøve.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det for en kilde du har tilsluttet? Hvor mange forskellige inspildninger gælder dette for? Gå tilbage til "last known configuration" - det vil sige glem lige NÖ-kablerne et øjeblik. Hvis du har mulighed for det så stil det hele op igen i en anden stue/rum og lyt til nogle helt andre test-plader....og husk at disse kan variere meget i kvalitet og tonal klang.
Hvis det er det samme igen...så begynd at udskift dit grej til noget du bryder dig om.
Jeg tror det er din kilde du ikke bryder dig om. En kammerrat har Nad c372 i sommerhuset på et par dali 104 - det er ikke den der er kold. Dine Ikon's er heller ikke kendt som kolde.
|
| Til top |
|
| |