Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Savner varme og fylde i lyden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 24 November 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart tror jeg, at Dall85 er udsat for hvad der kaldes "Euro-Sound" - nemlig at rummet er meget bart og rent glas/stål. Jeg har selv måtte rokere rundt i min stue for at undgå dette og supplere med absorberende skum-plader.

Jeg er desuden af den opfattelse, at et kabel ændrer lyden, men kabler kan IKKE rette op på en "forkert" klang gennem hele spektret!

Ikonerne har altid i min verden været ret slanke og en anelse kølige - er man ikke til den lyd, ja så skal man jo nok finde nogle nye højttalere.

Alternativt skal du have fat i en rørbamse, der kan tæmme de Ikoner - dermed ikke sagt, at du får blød og tilbagelænet lyd!! Rør kan bevare den fasthed og nuancering - det er blot et spørgsmål om matching.

Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 November 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
rskriver skrev:
Hvis du mangler fylde i bunden, er første skridt helt bestemt at eksperimentere med
placeringen. Mangler du
dybere bas, burde
du måske supplere med en subwoofer. Mangler du blødere lyd, var rør måske et godt bud. Eller måske var det en ide
simpelthen bare at skifte højttalerne ud, da de trods alt står for størstedelen af lydkarakteristikken i et setup.
Er enig med Truthspinners holdning til kabler.

Held og lykke med jagten på DIN lyd :)

Subwoofer, nye højttalere eller rør? Det bliver næppe billigere end et andet sæt kabler ... Kablerne er i hvert fald nemmere
at
afprøve.

Det har du selvfølgelig ret i :) Men ligesom at der er mange der sværger til at kabler gør en kæmpe forskel, er der også
mange som tvivler på at forskellen er mere end 10kr pr meter værd.
Men jo, trådstarter er i den gruppe som mener at der er forskel på kabler, så ja, det var nok et billigt sted at starte. Jeg
personligt mener dog at det er som at lede efter en nål i en høstak, og at der er meget større chance for gevinst ved at
ændre i setup'et.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 24 November 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Encore skrev:
rskriver skrev:
Hvis du mangler fylde i bunden, er første skridt helt bestemt at
eksperimentere med
placeringen. Mangler du
dybere bas, burde
du måske supplere med en subwoofer. Mangler du blødere lyd, var rør måske et godt bud. Eller måske var det en ide
simpelthen bare at skifte højttalerne ud, da de trods alt står for størstedelen af lydkarakteristikken i et setup.

Subwoofer, nye højttalere eller rør? Det bliver næppe billigere end et andet sæt kabler ... Kablerne er i hvert fald nemmere
at
afprøve.

Det har du selvfølgelig ret i :) Men ligesom at der er mange der sværger til at kabler gør en kæmpe forskel, er der også
Men jo, trådstarter er i den gruppe som mener at der er forskel på kabler, så ja, det var nok et billigt sted at starte. Jeg
personligt mener dog at det er som at lede efter en nål i en høstak, og at der er meget større chance for gevinst ved at
ændre i setup'et.

Så er vi vist nogenlunde enige, i hvert fald mht. trådstarters situation Mht. nåle i høstakke, så synes jeg nu også det gør
sig gældende med højttalere og elektronik. Det hele er et spørgsmål om synergi, og det bidrager kabler også til. Det betyder
ikke at Dall85 behøver at købe dyrere kabler, de skal bare være mindre afslørende end NO. Og ja, det kan da godt være at
hans kilde også viser sig at være et problem. Og så tager den ene forbedring den anden, og pludselig har man brugt mange
flere penge end man nogenside havde tænkt sig. Sådan er denne hobby desværre hvis man ikke passer på ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 November 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
rskriver skrev:
Encore skrev:
rskriver skrev:
Hvis du mangler fylde i bunden, er første skridt
helt bestemt at
eksperimentere med
placeringen. Mangler du
dybere bas, burde

at
afprøve.

ændre i setup'et.

Så er vi vist nogenlunde enige, i hvert fald mht. trådstarters situation Mht. nåle i høstakke, så synes jeg nu også det gør
sig gældende med højttalere og elektronik. Det hele er et spørgsmål om synergi, og det bidrager kabler også til. Det betyder
ikke at Dall85 behøver at købe dyrere kabler, de skal bare være mindre afslørende end NO. Og ja, det kan da godt være at
hans kilde også viser sig at være et problem. Og så tager den ene forbedring den anden, og pludselig har man brugt mange
flere penge end man nogenside havde tænkt sig. Sådan er denne hobby desværre hvis man ikke passer på ...

Men en herlig hobby ikke desto mindre
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:

Problemet med kabler er at ingen er i stand til at forklare dig, hvordan de opnår deres indvirkning. De kan med andre ord ikke rigtigt designes til et
bestemt formål eller klangideal, hvilket alle andre komponenter kan, og det gør dit søgerum uendelig meget større.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 November 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Hvad er det for en kilde du har tilsluttet? Hvor mange forskellige inspildninger gælder dette for? Gå tilbage til "last known configuration" - det vil sige glem lige NÖ-kablerne et øjeblik. Hvis du har mulighed for det så stil det hele op igen i en anden stue/rum og lyt til nogle helt andre test-plader....og husk at disse kan variere meget i kvalitet og tonal klang.

Hvis det er det samme igen...så begynd at udskift dit grej til noget du bryder dig om.

Jeg tror det er din kilde du ikke bryder dig om. En kammerrat har Nad c372 i sommerhuset på et par dali 104 - det er ikke den der er kold. Dine Ikon's er heller ikke kendt som kolde.

Nu kender jeg Dall85's setup, så tillader mig at svare i hans fravær. Da vi skiftede hans kabler testede vi fra flere kilder, dels hans computer der er forbundet fra lydkort med minijack til NAD'en, og dels med en cdafspiller (Sony tror jeg) af ældre dato. Der var tydelig forskel på kablerne må jeg sige. Med fare for at lede debatten på sidespor vil jeg påstå at forskellen var voldsomt iørefaldende. Detaljerigdommen i toppen var tydelig, vi lavede demo med et par michael jackson numre hvor highhat lignende instumenter stod meget tydeligere, og hele lydbilledet blev strammet gevaldigt op. Når det er sagt, skal det siges at det tidligere kabel var det billigste fra Tara Labs med et tværsnitsareal på ~2mm^2, og gamle uterminerede ender, hvor Nordost'et er Biwire konfigureret (ikke at jeg påstår at det gør en forskel, men der er blevet spurgt til det tidligere i tråden) i 2-4 med bananer.

På signalkilderne var der også en ret mærkbar forskel, dog mere i retning af generel detaljegrad i hele lydbilledet, selvfølgelig bedst fra cd-afspilleren. Jeg har selv foreslået Dall85 at prøve med en ekstern DAC fx DacMagic fra Cambridge, i stedet for at lade computeren (som oftest bliver brugt) stå for digital-analog konverteringen. Da jeg fik en ny forstærker med bedre DAC's oplevede jeg selv en ret stor forbedring i bassen, og derfor mener jeg at det er forsøget værd at se på dette også. Cd-afspilleren vurderer jeg umiddelbart til at være af tvivlsom kvalitet, den er dog bedre som signalkilde end computeren.
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 24 November 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Fasen kan som nævt også være problemet, men så giver det ikke mening at der er kommet flere detaljer. Snarere tværtimod.

Selvfølgelig er det kun fasen til bassen som er forkert, det vil netop resultere i en tynd udynamisk lyd i det spektrum, hvorimod diskanten nu vil fremstå med unaturlig precision.

Jeg tror trådstarter er gået i stå...

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Umiddelbart tror jeg, at Dall85 er udsat for hvad der kaldes "Euro-Sound" - nemlig at rummet er meget bart og rent glas/stål. Jeg har selv måtte rokere rundt i min stue for at undgå dette og supplere med absorberende skum-plader.

Jeg er desuden af den opfattelse, at et kabel ændrer lyden, men kabler kan IKKE rette op på en "forkert" klang gennem hele spektret!

Ikonerne har altid i min verden været ret slanke og en anelse kølige - er man ikke til den lyd, ja så skal man jo nok finde nogle nye højttalere.

Alternativt skal du have fat i en rørbamse, der kan tæmme de Ikoner - dermed ikke sagt, at du får blød og tilbagelænet lyd!! Rør kan bevare den fasthed og nuancering - det er blot et spørgsmål om matching.

Dall85 har et ret tætmøbleret lytterum, dog med en bred (blød) sofa og en seng, der begge er med til at dæmpe rummet. Derudover mener jeg at der er et tæppe i midten af rummet på ~1,5m2. Dæmpningen i form af møbleringen og gulvtæppet er dog koncentreret i den venstre side i forhold til stereoopsætningen samt bag lyttepositionen. Jeg ved ikke hvor stor en forskel placeringen af dæmpematerialer gør, hvad er jeres erfaringer?

Jeg er helt enig i din vurdering af Ikonernes lyd, den er ret lys og slank i det. Hvis man skal finde en højttaler i samme prisklasse med en mørkere og mere laid-back lyd, hvad kan i så foreslå?

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Kjeldsen skrev:
Fasen kan som nævt også være problemet, men så giver det ikke mening at der er kommet flere detaljer. Snarere tværtimod.

Selvfølgelig er det kun fasen til bassen som er forkert, det vil netop resultere i en tynd udynamisk lyd i det spektrum, hvorimod diskanten nu vil fremstå med unaturlig precision.

Jeg tror trådstarter er gået i stå...

Fasen er ikke forkert mig bekendt, vi tjekkede kablingen af begge højttalere minutiøst ved opsætningen. Desuden var der ikke mere bas, da Dall85 spillede med sine gamle kabler efter min vurdering, det kan være at han selv er uenig når han kommer hjem i aften og læser herinde

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 November 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
virious skrev:

Dall85 har et ret tætmøbleret lytterum, dog med en bred (blød) sofa og en seng, der begge er med til at dæmpe rummet. Derudover mener jeg at der er et tæppe i midten af rummet på ~1,5m2. Dæmpningen i form af møbleringen og gulvtæppet er dog koncentreret i den venstre side i forhold til stereoopsætningen samt bag lyttepositionen. Jeg ved ikke hvor stor en forskel placeringen af dæmpematerialer gør, hvad er jeres erfaringer?

Jeg er helt enig i din vurdering af Ikonernes lyd, den er ret lys og slank i det. Hvis man skal finde en højttaler i samme prisklasse med en mørkere og mere laid-back lyd, hvad kan i så foreslå?

dynaudio focus 140 = lig med mere bas, samt fantastisk diskant og mellemtone, fylder ikke mere end icon6, er lidt dyr men helt klart pengene værd

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 November 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

prøv at lege lidt med afkobling til gulv - hård kontra blød - spikes kontra kork

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 November 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Har lige læst indlægene igennem som er skrevet siden mit sidste indlæg i tråden, til dem der vil have en forklaring på hvordan et kabel kan få et anlæg til at lyde som beskrevet, tjaa der må jeg melde pas, men kan kun sige at hvis i har prøvet at låne et nordost flatline gold med hjem, så er jeg ret sikker på at i alle vil give mig ret.

Har dog en anelse hvorfor det lyder som det gør, i 90'erne var der en artikel i enten hifi-elektonik eller highfidelity om nordost og den spæde start i audio kabler, mener at kunne huske at Nordost flatline gold var en af de første kabler de kom på gaden som et audio produkt, men det var rent faktisk ikke udviklet til hifi, Det var lavet i samarbejde med NASA til brug i deres udstyr, hvor stemme forståelse kommer i første række og altså ikke om det er velegnet til af transpoter et fuld frekvens bånd(Hele hørbar område). Vil godt se om jeg kan finde den gamle artikel, for det er en del år siden jeg har læst den.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 24 November 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
Jeg er helt enig i din vurdering af Ikonernes lyd, den er ret lys og slank i det.

Ja, i så fald er NO nok ikke lige sagen. Selv var jeg fint tilfreds med mit NO-signalkabel da jeg havde en mørktlydende
forforstærker og en (har jeg siden fundet ud af) ikke voldsomt detaljeret effektforstærker. Det hele er et spørgsmål om synergi
...

Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 November 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Derre skrev:
Jeg er helt enig i din vurdering af Ikonernes lyd, den er ret lys og slank i det.

Ja, i så fald er NO nok ikke lige sagen. Selv var jeg fint tilfreds med mit NO-signalkabel da jeg havde en mørktlydende
forforstærker og en (har jeg siden fundet ud af) ikke voldsomt detaljeret effektforstærker. Det hele er et spørgsmål om synergi
...

Og netop det med synergien og sammensætningen er hvad jeg har fundet ud af

Jmlab 1027BE - Nad M3 - Nad M5 - ViaBlue Sc4 højtalerkabel - Oyaide Across 900 signalkabel = Et system som klinger perfekt sammen. Her er luft, detaljer, varme og sprødhed. kort og godt et lydbillede man ikke bliver lyttetræt af. Mine præferencer er et åbent lydbillede uden agressive tendenser både ved lav og høj lydstyrke.

Bare man da havde fundet ud af det noget før istedet for det prøven frem og tilbage 

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 November 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hej!

At mangle meget fylde i lyden eller mangle lidt fylde i lyden er jo subjektivt, men min erfaring gennem årene er helt klart at hvis der er ting i lyden som virkelig er hørbart for mig kan alverdens kabler intet gøre. Kabler er altså kun til finjustering. Har Dall85 kun brug for finjustering finder jeg da kabelforslagene, placeringen af højtalerne osv. særdeles relevante, men snakker vi kun om små ændringer til det bedre og det fortsat er galt ligger problemet i setuppet. Nu er det jo lettere sagt end gjort at bare investere i et par nye højtalere, men Dali Ikon 6 er en af de få Dali-højtalere jeg har hørt og den er der ikke meget krop i efter min mening.

Mit forslag må være at tage ud og lyt til forskellige højtalere evt. låne dem med hjem indtil man finder det man søger. Jeg kunne anbefale adskillige, men et eller andet sted er det jo ikke mine ører, der skal lytte. Lad for guds skyld være med at købe dig fattig i kabler.

Det var et nyt input så forvirringen kan blive total!

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Sendt: 24 November 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Dall85 skrev:
Hej, jeg nyder min musik på et par dali ikon 6 højttalere tilsluttet en nad c372 forstærker. kablerne er nordost flatline gold.

Jeg skriver fordi jeg ikke helt er tilfreds med min lyd. Lad mig starte med det positive. Jeg har en rigtig detaljerig og præcis lyd, især efter jeg erstattede mine gamle kabler( de billigste man kan få i hifiklubben) med nordost kablerne, er der kommet utrolig mange detaljer i diskant området. Men i bass området mangler der noget, lyden er ligesom lidt tynd i det, især i det dybe bass område, og der mangler varme og fylde i lyden. mistænker lidt ikonerne for at ha en lidt for kold og ærlig lyd til min smag.

Ville høre om i kunne komme med nogle ideer til hvordan jeg kan få løst dette problem. I må meget gerne komme med forslag til hvilke højttalere der kunne gi mig mere varme og fylde i lyden.

Hej Dall85

Med den tid jeg har tilbragt i klubben som ansat og de utallige gange jeg har demoet Ikon højttalerne. Så er alle de punkter du beskriver som negative ved din lyd, den måde som lige netop Ikon højttalerne spiller på, desværre.

Jeg har ikke læst alle indlæg i tråden igennem, så jeg ved ikke om andre har skrevet det før mig.

Jeg vil klart gå efter en højttaler der som udgangspunkt ligger over mod den varme side. Og skal det være dali højttalere, så ville mit bud blive den ældre og desværre udgåede DALI Evidence 470. Hvis det må være noget andet, så en B&W 683.

Dette er mit bud, men hør dem før du gør noget.

Mvh

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 24 November 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Mht. placeringens betydning for lyden, så kan følgende tråd kaste lidt lys over hvor galt eller godt, det kan gå at eksperimentere med opstillingen:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic =7520

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Sendt: 25 November 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Der er efter min mening kun få rigtige løsninger på det problem.

1. Nye højttalere. 

2. nye højttalere.   Højttalerne er altid der man henter den største forandring så ud og lån.

Husk at den samme højttaler som lyder fantastisk i forretningen kan lyde slemt i din stue.

Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 November 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

HIFY skrev:

Der er efter min mening kun få rigtige løsninger på det problem.

1. Nye højttalere. 

2. nye højttalere.   Højttalerne er altid der man henter den største forandring så ud og lån.

Husk at den samme højttaler som lyder fantastisk i forretningen kan lyde slemt i din stue.

Jeg har stillet meget udstyr op i mange forskellige stuer. Og jeg er ikke enig. Hvis man kunne lide lyden i forretningen, skal man (næsten altid) kunne få samme oplevelse hjemme i stuen.

Placering er utrolig vigtig, og en placering kan lyde frygteligt, hvor en anden kan være fremragende. En placering af sub kan give en frygtelig one note bulderbas og en anden et tørt hug. Mao. hvis man kunne lide lyden i butikken, bør man kunne få god lyd hjemme (der er eksempler på umulige rum, men det ser jeg lige bort fra her)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes