Emne: Linn DS vs SB3 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
Det er nøjagtigt den samme diskussion, som i tråden om CD afspillerens betydning. Det digitale signal er ikke kun binært, men også timing. Hvis timingen bliver forstyrret feks. af støj fra en strømforsyning, så kan kan det høres. Men hvor meget det høres vil selvfølgelig afhænge af resten af din afspillekæde.
|
|
|
Nej, det er ikke det samme. Ved du noget om at et digitalt signal kan forstyrres eller er det noget du antager? Hvor meget støj tror du er der i en bærbar computer, hvor alt ligger presset sammen? Hvis digital støj forstyrrede en computer, ville du jo ikke kunne bruge den, dokumenter ville mangler indhold etc. Når vi arbejder med digitale signaler benyttes bl.a. en buffer, som sikrer at der kan være "huller i signalet" og der benyttes check summe, dvs. hvis man ønsker, kan man ALTID være 100% sikker på at SAMTLIGE data er overført - modsat analogt. Pas på med at udtale jer om noget I ikke ved noget om. Jeg siger ikke at det gælder for jer/dig, men vær i det mindste mere konkret. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd. Forsøgte selv lidt tidligere at opstøve ERFARINGER på forskelle mellem transporter og receiver som drev/transport på ekstern DAC
Nogen der har lyttet forskel på SB? og Linn med samme eksterne DAC?
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
bhaagensen skrev:
[QUOTE=solu]Hvad er det jeg ikke kan se ved de nuværende produkter?
|
|
|
Udover at detaljerne i din gennemgang er lidt fejlbehæftet, så er jeg ikke sikker på at jeg forstår hvad spørgsmålet drejer sig om?
Linn har i øvrigt også denne som minder meget om Unity:
Majik DS-I
|
|
|
Hvilke detaljer er fejlbehæftet? Mit spørgsmål er: Hvad får jeg ekstra i en Linn DS maskine, som koster fra 11.000 kr. til 119.000 kr? [/QUO
I stedet for at gå rundt og bilde dig selv alt muligt ind så tag ind et sted hvor de har begge produkter og lyt så finder du nok ud a hvor pengene er gået til.
Men linn er det lydkvaliteten der bestemmer hvor dyrt de prissætter deres produkter .
Jeg haft alle ds maskinerne og prisen følger meget godt hvad de forksellig kan.
Men det lader til du allerede har beslutted dig for om Linn dur el ej.
Jeg solgte 2 slimdevices transporter hvor den ene havde for 10.000 modificationer under låget .
Linns sneaky som koster 4000 mindre en transporteren gennembakede begge transporter og dvs D/a converter jeg også havde liggende.
Det tog præcis 3 minuter at sætte systemt op og det har kørt lige siden.
Uvidenhed og forudtaget menninger det er danske Hifi folk fanema gode til.
__________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
I stedet for at gå rundt og bilde dig selv alt muligt ind så tag ind et sted hvor de har begge produkter og lyt så finder du nok ud a hvor pengene er gået til.
|
|
|
Tak for input, men som jeg har skrevet tidligere, kan vi lige så godt nedlægge forummet hvis alt alligevel bare går ud på at lytte til det. Jeg søger fakta, ikke subjektive vurderinger.
harmonic skrev:
Uvidenhed og forudtaget menninger det er danske Hifi folk fanema gode til.
|
|
|
Ja, derfor kan jeg ikke bruge dit indlæg til så meget, du skriver jo netop blot "at jeg skal lytte til det" - det bringer jo ikke ny viden til verden og du antager at der er forskel. Jeg tvivler ikke på at du kan høre forskel, men klogere bliver vi jo ikke at hvad der er i en Linn DS boks, kontra SB3 + DAC. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
hkruse skrev:
Det er nøjagtigt den samme diskussion, som i tråden om CD afspillerens betydning. Det digitale signal er ikke kun binært, men også timing. Hvis
timingen bliver forstyrret feks. af støj fra en strømforsyning, så kan kan det høres. Men hvor meget det høres vil selvfølgelig afhænge af resten af
din afspillekæde. |
|
|
Nej, det er ikke det samme. Ved du noget om at et digitalt signal kan forstyrres eller er det noget du antager? Hvor
meget støj tror du er der i en bærbar computer, hvor alt ligger presset sammen? Hvis digital støj forstyrrede en computer, ville du jo ikke kunne
bruge den, dokumenter ville mangler indhold etc. Når vi arbejder med digitale signaler benyttes bl.a. en buffer, som sikrer at der kan være
"huller i signalet" og der benyttes check summe, dvs. hvis man ønsker, kan man ALTID være 100% sikker på at SAMTLIGE data er overført -
modsat analogt. Pas på med at udtale jer om noget I ikke ved noget om. Jeg siger ikke at det gælder for jer/dig, men vær i det mindste mere
konkret. |
|
|
Det du beskriver som "digitale signaler" er data og behandling af data. Det du beskriver er dog mindre nøjagtigt, men lad det ligge, da jeg godt
forstår hvad du mener. Men digital audio er ikke det samme som en data repræsentation af audio. En datamaskine kan let aflæse data korrekt,
hvad vi kan konstatere hver dag. Dog miste også datamaskiner bits en gang imellem, det er bare ikke ret tit. Altså ikke detekterbare fejl
optræder, men det er kun et problem i specielle anvendelser, så det kan vi se bort fra her. Med digital audio er der en særdeles vigtig ting timing,
som ikke er digitalt repræsenteret. Det er aflæsningen af lyden i en synkron datastrøm, der afgør timing. Selv de billigste drev kan aflæse bits
korrekt stort set hele tiden. Timingfejl også kendt som jitter kan ikke 100% korrigeres. Strømforsyninger kan være med til at forstyrre denne
timing og dermed give en forkert lyd. Det er også hvad man kan konstatere ved aflytning.
Jeg påstår ikke at jeg ved alt om dette emne og så vidt jeg kan forstå er der ikke mange, der 100% forstår dette emne og de problemer, der
ligger i det og specielt, hvordan de løses bedst muligt. Det er ikke sålænge siden jeg også troede at et digitalt audio signal var fejlfrit og derfor
kunne drev etc. være lige. Det var nok databaggrund der stod i vejen for en mere korrekt forståelse.
Mvh,
Hans
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
Nogen der har lyttet forskel på SB? og Linn med samme eksterne DAC?
|
|
|
Ja, det har jeg. Forskellen er meget stor. Signalet fra Linn'en gav en VÆSENTLIG bedre lyd. DAC'en var en Accustic Arts, som
jeg ikke længere har.
Der er desuden stor forskel på lyden fra en SB alt efter hvor god strømforsyningen til den er. Der kan opnås en MEGET stor
forbedring ved at gå fra den medfølgende skod-forsyning til en specialbygget, fx fra Bolder.
EDIT: Det skal dog siges at jeg ikke husker at jeg oplevede den store forskel på Accustic Arts-DAC, men jeg har hørt enorm
forskel på Mac 501's digitale indgang, og også på min EmmLabs giver Bolderen noget.
Jeg overvejer af samme grund at skifte til en Sneaky eller en Majik DS og bruge den til at føde min DAC.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
| Jeg søger fakta, ikke subjektive vurderinger. |
|
|
Kan du ikke forsøge at forklare lidt mere præcist hvor du vil hen?
Linn's afspillere og streamere benytter, såvidt mig bekendt, af det samme grundlæggende system-design som alle andre
tilsvarende produkter. Indenfor dette design er der rum for at skrue på forskellige parametre både på den digitale såvel som
analoge side. Nogle nøgleord er upsampling, oversampling, pll, asc, filtre, strømforsyninger, printdesign etc. etc. Mit indtryk er
at Linn og Naim holder kortene tæt til kroppen, og detaljerede oplysninger kan sjældent fremskaffes fra officielt hold. Og ud
fra denne tråd lyder det heller ikke til at ret meget uofficielt er kendt. Måske skulle du undersøge på Linn's eget forum (hvis de
har såden et). Dog tror jeg ikke du bliver ret meget klogere hvis dette ligner Naim's...
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
Med digital audio er der en særdeles vigtig ting timing,
som ikke er digitalt repræsenteret. Det er aflæsningen af lyden i en synkron datastrøm, der afgør timing. Selv de billigste drev kan aflæse bits
korrekt stort set hele tiden. Timingfejl også kendt som jitter kan ikke 100% korrigeres. |
|
|
Kan du uddybe hvor i kæden dette problem gør sig gældende? Vi er enige om, at der ikke er noget drev og at data kan læses 100% korrekt, en buffer sørgerer for, at vi også kan levere data til DAC 100% korrekt. Er timing så et problem relateret til DAC'en, altså under selve konverteringen fra digital til analog? __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
Kan du ikke forsøge at forklare lidt mere præcist hvor du vil hen?
|
|
|
Tjae, i første omgang forsøger jeg bare at finde ud af en Linn DS er mere end en modtager og en DAC. Det viser sig, som du selv antyder, at være ret svært. Men hvis vi betragter dem alle som en black-box, så kan de modtage et digitalt signal via ethernet og konvertere det til analogt. Så hvis jeg puttede en SB3 og en DAC i en sort kasse, ville ingen vide om det var en Linn DS...
bhaagensen skrev:
Indenfor dette design er der rum for at skrue på forskellige parametre både på den digitale såvel som
analoge side. Nogle nøgleord er upsampling, oversampling, pll, asc, filtre, strømforsyninger, printdesign etc. etc.
|
|
|
Enig, men er det ikke ting som sker i DAC'en? Dvs. alle disse parametre skrues der ligeledes på når jeg udskifter min DAC? Jeg har meget svært ved at se at strømforsyningen har noget at sige i min SB3, hvis ikke jeg benytter dens DAC. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Jeg har meget svært ved at se at strømforsyningen har noget at sige i min SB3, hvis ikke jeg benytter dens
DAC. |
|
|
Jeg synes ikke min Bolder-strømforsyning giver det store på de analoge udgange på SB'en, men som nævnt kan det give en
dramatisk forbedring på den digitale udgang, nok afh. af DAC.
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et forsøg på at forklare hvorfor en god strømforsyning kan give en forbedring på den digitale udgang kan være at det giver et
mere roligt og rent elektrisk miljø inde i SB'en, sådan at der overføres mindre elektrisk "snavs" til DAC'en. EmmLabs siger selv
at hvis man lader deres drev foretage upsamplingen til DSD i stedet for at lade DAC'en gøre det (i deres to-delte systemer), så
giver det en bedre lyd, fordi det giver et roligere elektrisk "miljø" i DAC'en.
Det bestyrkes af at det hos mig er den optiske forbindelse der giver den bedste lyd, på trods af at optisk giver mere jitter. Men
det er min DAC jo så rimelig immun over for, så alt i alt er resultatet bedre lyd. Men det forklarer ikke hvorfor en bedre
strømforsyning til SB'en så også i dette tilfælde giver en forbedring ...
|
| Til top |
|
| |
Lars_B Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår nu stadig ikke helt hvad det er du vil med denne tråd...
Du efterspørger erfaringer fra folk der har lyttet til begge scenarier - men hver gang nogle giver deres erfaringer, afviser du det allligevel? Du efterspørger fakta, men når nogen forsøger at forklare omkring timing, jitter o.s.v. (som jeg i øvrigt ikke selv forstår), så afviser du også det.
Det virker på mig, som også andre har antydet, som om du på forhånd har dannet dig en mening (uden at lytte først), og så forstår jeg ikke helt hvad dine spørgsmål skal bruges til.
Til info: Jeg har haft tidligere haft en SB, men måtte konstatere at jeg hellere ville lytte til CD, og derfor solgte jeg den igen. Så købte jeg en Sneaky - og solgte min CD et par dage senere og har aldrig kigget tilbage. Sneaky'en er efterfølgende opgraderet til en Majik DS - og det blev det kun endnu bedre af. Og havde jeg pengene, så købte jeg en Akkurat i morgen formiddag.
Jeg kan ikke forklare hvad de tekniske forskelle er - og jeg har heller ikke behov for at kunne forklare det, for at kunne nyde musikken. Jeg ved bare det er bedre, og jeg synes nærmest det er synd for dig, hvis du i din eftersøgning på tekniske forklaringer går glip af hvad det hele handler om...
Vh Lars.
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars_B skrev:
Du efterspørger erfaringer fra folk der har lyttet til begge scenarier - men hver gang nogle giver deres erfaringer, afviser du det allligevel?
|
|
|
Nej, erfaring er ikke så interessant for denne tråd. Hvis jeg bare var interesseret i hvad det lød bedst, kunne jeg gå ud og lytte eller spørger her i forummet, bortset fra, at ikke mange udtaler som om SB3 med den ene eller hin DAC. SB3 i sig selv, er ikke meget værd.
Lars_B skrev:
Du efterspørger fakta, men når nogen forsøger at forklare omkring timing, jitter o.s.v. (som jeg i øvrigt ikke selv forstår), så afviser du også det.
|
|
|
Nej, jeg afviser det bestemt ikke. Jeg spørger bare ind til det og evt. hvor problemet opstår i kæden. Alt for mange på hifi4all ved jo ikke noget om datalogi eller elektronik, men udtaler sig om alt muligt på baggrund af deres gyldne ører. I så fald er det fuldstændig lige meget om vi taler om kabler, tuner, cd-afspiller eller streaming - samme argumentationsform.
Lars_B skrev:
Det virker på mig, som også andre har antydet, som om du på forhånd har dannet dig en mening (uden at lytte først), og så forstår jeg ikke helt hvad dine spørgsmål skal bruges til.
|
|
|
Slet ikke, jeg vil virkelig gerne købe en Linn DS eller en Naim HDX. Synes både Linn og Naim laver fede produkter. Men til de priser, vil jeg da sætte spørgsmålstegn ved, om ikke jeg kan gøre det bedste selv. Og desuden synes jeg fleksibiliteten af SB Duet er second to none.
Lars_B skrev:
Jeg kan ikke forklare hvad de tekniske forskelle er - og jeg har heller ikke behov for at kunne forklare det, for at kunne nyde musikken. Jeg ved bare det er bedre, og jeg synes nærmest det er synd for dig, hvis du i din eftersøgning på tekniske forklaringer går glip af hvad det hele handler om...
|
|
|
Fair nok. Men hvis nu en Linn DS blot er et netkort og en DAC, så kan jeg jo gøre det bedre selv, ved at vælge den rigtige DAC. Desuden handler det for mig også om brugervenlighed, og som skrevet synes jeg SB Duet og SB Touch er langt foran Linn DS på den konto. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Desuden handler det for mig også om brugervenlighed, og som skrevet synes jeg SB Duet og SB Touch er
langt foran Linn DS på den konto. |
|
|
Er du opmærksom på Linns seneste styringssoftware, Kinsky? Desuden laves der en app til iPodTouch der hedder Songbook,
som skulle efterligne betjeningen af iTunes via iPodTouch særdeles vellykket.
Jeg kan i øvrigt anbefale sitet computeraudiophile.com. Der diskuterer man kompetent og uden religiøse tendenser, sådan som
man sikkert nok kan komme ud for på Naim og Linns forrummer
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
solu skrev:
Desuden handler det for mig også om brugervenlighed, og som skrevet synes jeg SB Duet og SB Touch er
langt foran Linn DS på den konto. |
|
|
Er du opmærksom på Linns seneste styringssoftware, Kinsky? Desuden laves der en app til iPodTouch der hedder Songbook,
som skulle efterligne betjeningen af iTunes via iPodTouch særdeles vellykket.
Jeg kan i øvrigt anbefale sitet computeraudiophile.com. Der diskuterer man kompetent og uden religiøse tendenser, sådan som
man sikkert nok kan komme ud for på Naim og Linns forrummer  |
|
|
Nej, jeg har faktisk ledt efter noget om hvordan man styrer en Linn DS. Med omkring 1.000 cd'er kan det hurtigt blive kaotisk, så er hvordan er oplevelsen hvis man bare benytter den medfølgende fjernbetjening? Nogle der kender links til anmeldelser eller lignende som diskuterer det? Vil tjekke dit anbefalede forum ud! __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Lars_B Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med Sneaky'en følger der slet ikke nogen fjernbetjening, og med de øvrige Linn modeller følger der en standard Linn remote med - dvs. uden skærm m.m.
Til gengæld kan man gratis fra Linn's hjemmeside downloade et styringssoftware (Kinsky hedder det), som man installerer på sin pc. Herfra kan man så styre sine biblioteker, lave playlister o.s.v. o.s.v. - men det fordrer jo at man har en pc stående i sit lytterum.
Alternativt kan man til en iPod Touch eller iPhone købe et stykke software (der er tre alternativer i øjeblikket - PlugPlayer, Songbook og Konduktor), så man kan foretage samme øvelse i sofaen fra sin iPod. Denne løsning har jeg selv, og mit bibliotek på ca. 1000 cd'er administreres meget let og overskueligt.
Vh Lars
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars_B skrev:
Med Sneaky'en følger der slet ikke nogen fjernbetjening, og med de øvrige Linn modeller følger der en
standard Linn remote med - dvs. uden skærm m.m.
Til gengæld kan man gratis fra Linn's hjemmeside downloade et styringssoftware (Kinsky hedder det), som man
installerer på sin pc. Herfra kan man så styre sine biblioteker, lave playlister o.s.v. o.s.v. - men det fordrer jo at man har en
pc stående i sit lytterum.
Alternativt kan man til en iPod Touch eller iPhone købe et stykke software (der er tre alternativer i øjeblikket - PlugPlayer,
Songbook og Konduktor), så man kan foretage samme øvelse i sofaen fra sin iPod. Denne løsning har jeg selv, og mit
bibliotek på ca. 1000 cd'er administreres meget let og overskueligt.
Vh Lars |
|
|
Hej Lars
Kan du fortælle mig om der er en indgang via mappe-strukturen i Songbook? Da der jo ofte er store problemer med klassisk
musik og metatags, bruger jeg som regel ikke album- eller artist-indgangen på min SB, men tilgår musikken via mapperne
på disken.
|
| Til top |
|
| |
Lars_B Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ja, det du efterspørger kan godt lade sig gøre. Det er imidlertid hverken Songbook eller de andre iPod apps der sørger for dette, men istedet det software på din pc/NAS, der administrerer dine mediefiler. Jeg bruger selv Twonky, men der findes et gratis alternativ der hedder Asset (som jeg dog ikke har nogle erfaringer med).
Det er i Twonky man definerer sine indgange - eks. Artist, Album, Year, Genre o.s.v. - og en af disse indgange kan være Folder - dvs. den folder-struktur, du selv bestemmer på dit drev.
Vh Lars
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars_B skrev:
| Alternativt kan man til en iPod Touch eller iPhone købe et stykke software (der er tre alternativer i øjeblikket - PlugPlayer, Songbook og Konduktor), så man kan foretage samme øvelse i sofaen fra sin iPod. Denne løsning har jeg selv, og mit bibliotek på ca. 1000 cd'er administreres meget let og overskueligt. |
|
|
Lyder godt. Kan jeg også streame internetradio derfra? Er musikken som på SB3, opdelt efter genre, kunstner og album? Jeg benytter primært random af alle numre efter udvalgte genre, på den måde hører jeg masser af godt musik, som jeg knap nok vidste jeg havde  __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Lars_B Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ja, du kan også fra iPod'en vælge internetradio. På sin pc vælger man hvilke typer stationer man vil vælge imellem (eks. klassisk, 80'er, sport o.s.v.), og så bliver stationerne i disse kategorier vist på iPod'en.
Som ved SB er det muligt at vise samtlige numre efter de tags, der ligger i filen - eks. artist, album, genre o.s.v. Vær opmærksom på at tagging af samtlige numre (var det 1000 cd'er du havde) kan være en ganske omfattende opgave. Når man ripper cd'erne til harddisken vil mange programmer selv finde mange relevante tags via nettet - men det er ikke nødvendigvis alle oplysninger der altid findes (jeg synes eks. ikke altid at "år" er med), og det er heller ikke sikkert du er helt enig genren. Den manuelle opgave kan indledningsvist være temmelig stor - men når det er overstået, har man efter min mening en unik tilgang til sit bibliotek. Og ligesom dig så opdager jeg nogle gange musik jeg enten havde glemt eller slet ikke vidste jeg havde ;-)
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|