| Forfatter |
|
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger ikke at hele industrien har sovet i timen. Da de designede S/PDIF havde de ikke bedre muligheder at tage af.
Mit problem er at industrien hænger fast i S/PDIF selvom vi idag har masser af muligheder der er bedre.
Det er billigere og bedre at starte fra bunden med en løsning basseret på ethernet end det er at løse alle problemer med S/PDIF.
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Mit problem er at stort set alle der ejer en drev/DAC kombination fortæller mig at de kan høre forskel på drev, hvilket indikerer at problemet er temmelig stort.
|
|
|
En naturlig forklaring på det er vel, at drev aldrig læser 100% af data fra kilden, dvs. der er stor forskel på hvor meget data de får læst. Dernæst forsøger nogle at gætte manglende data eller gøre andre krumspring, for at kompensere. Den forskel eksisterer ikke når der streames fra harddisk, der læses altid det samme. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig er timing afgørende når data er pakket ud. Det er derfor at selve DAC processen skal genclockes med høj præcission. Men så længe vi mener at drev og DAC skal synkroniseres via S/PDIF påfører vi os selv alskens problemer.
Derudover har S/PDIF altså problemer som rækker helt ned på transmissionsniveauet og er et kapitel for sig.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Det er billigere og bedre at starte fra bunden med en l�sning basseret p� ethernet end det er at l�se alle problemer med S/PDIF.
|
|
|
Korrekt, men kan du overbevise industrien om det. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
En naturlig forklaring på det er vel, at drev aldrig læser 100% af data fra kilden, dvs. der er stor forskel på hvor meget data de får læst. Dernæst forsøger nogle at gætte manglende data eller gøre andre krumspring, for at kompensere. Den forskel eksisterer ikke når der streames fra harddisk, der læses altid det samme.
|
|
|
Det burde altså kun være et problem hvis din CD er beskadiget.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Korrekt, men kan du overbevise industrien om det.
|
|
|
Det behøver jeg ikke. Jeg må blot konstatere at jeg aldrig kunne drømme om at betale for noget der ikke var state of the art. Og heldigvis findes der også produkter for mig, som så kun skal have en harddisk for at fungere. formålet med min deltagelse i en tråd som denne er at dele min viden/skepsis med andre, og så må folk jo selv tage stilling. Man kan jo så blot håbe at bevidste forbrugere til slut vil dreje markedet og at producenterne må følge trop.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
solu skrev:
En naturlig forklaring på det er vel, at drev aldrig læser 100% af data fra kilden, dvs. der er stor forskel på hvor meget data de får læst. Dernæst forsøger nogle at gætte manglende data eller gøre andre krumspring, for at kompensere. Den forskel eksisterer ikke når der streames fra harddisk, der læses altid det samme.
|
|
|
Det burde altså kun være et problem hvis din CD er beskadiget.
|
|
|
Nye CDer kan der også være fejl på - du opdager det bare ikke i et alm. drev. Jeg har lige være igennem ripning af ca. 1200 cder, man bliver lidt forbavset over hvor meget kvalitetsforskel der kan være mellem de forskellige producenter. Faktisk er det lidt som LPer!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
solu skrev:
En naturlig forklaring p� det er vel, at drev aldrig l�ser 100% af data fra kilden, dvs. der er stor forskel p� hvor meget data de f�r l�st. Dern�st fors�ger nogle at g�tte manglende data eller g�re andre krumspring, for at kompensere. Den forskel eksisterer ikke n�r der streames fra harddisk, der l�ses altid det samme.
|
|
|
Det burde alts� kun v�re et problem hvis din CD er beskadiget.
|
|
|
Det er ikke rigtigt. Der er masser af l�sefejl, det er ikke unormalt med 2-300 gange per sekund, men de fleste kan heldigvis korrigeres 100% vha det ret primitive korrektionssystem, der er implementeret. Men der nogle der m� interpoleres/g�ttes. I f�lge nogle fagfolk er en br�ndt CD bedre end en presset CD, da afb�jningen gennem plastiklaget er "medregnet" i den br�ndte CD. En br�ndt 44.1kHz kopi af et masterb�nd skulle lyde bedre en en kommerciel SACD af samme, netop p� grund af de mange l�sefejl. Vil man have de korrekte data ud af en CD, kommer man ikke uden om at rippe den - med et ordentlig program - enten til en harddisk eller til memory. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, den slags kan i hvert fald måles.
Hvis du kan henvise til egentlig dokumentation må jeg jo acceptere dette som et faktum?
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Derudover er der selvfølgelig også mange potentielle komplkationer forbundet med at bruge den timinginformation som
ligger begravet i S/PDIF strømmen. Men ja, hvis dette elimineres kan signalet modtages 100% korrekt og re-clockes inden DA konverteringen. Mit
problem er at stort set alle der ejer en drev/DAC kombination fortæller mig at de kan høre forskel på drev, hvilket indikerer at problemet er
temmelig stort.
|
|
|
Du har helt ret. Når folk taler om forskellig lyd på forskellige drev er det vel som regel mellem en billigt drev og et dyrere (og formentlig bedre)
drev? Hvilke faktorer, der præcist indvirker på lyden fra drevet (uanset om det er et CD drev eller en netværksafspiller, som jeg ikke ser nogen
principielt forskel på) ville være interessant at få analyseret. Vi er klar over at strømforsyningen og støj herfra kan påvirke signalet.
En bog som denne ville sikkert være god at læse for mere indsigt i detaljerne
http://www.amazon.com/Digital-Audio-Second-John-
Watkinson/dp/0240513207
Mvh,
Hans
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Well, den slags kan i hvert fald måles.
Hvis du kan henvise til egentlig dokumentation må jeg jo acceptere dette som et faktum?
|
|
|
Fra Cyrus' hjemmeside: "A CD ROM drive is optimised for high speed data retrieval. It is not
the best tool for reading a CD audio disc, which was conceived as a low
speed, read once, system. Other proprietary drives, if not originally
designed, are typically low cost, high volume designs with inevitable
compromises in the early stages of the data retrieval process. It is
simply not enough to take the data from the drive and feed it to a DAC
application and expect the best possible audio performance.
It
is commonly misunderstood that CD data retrieval is all digital and
always perfect. The laser light reflected from the CD surface is
converted into an electrical signal, which is in fact analogue. The
quality of this analogue signal is directly linked to the rise and fall
of errors in the later digitising process. A good analogue light signal
is completely dependent upon the ability of the servo systems to
control the focus of the laser light spot, providing smooth tracking of
the data stamped onto the disc surface in a spiral from the inside to
the outside edge. The Cyrus-designed system, unlike the servo systems
bought in by almost every other manufacturer, is optimised for audio
data retrieval." Kilde: http://www.cyrusaudio.com/content.asp?ContentID=100 __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som en meget plausibel historie.
Samtidig er det nok del af et salgsmateriale og derfor ikke egentlig dokumentation. Der må være nogle målinger derude?
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Well, den slags kan i hvert fald m�les.
Hvis du kan henvise til egentlig dokumentation m� jeg jo acceptere dette som et faktum?
|
|
|
Jeg har igennem flere år fulgt debatten på http://groups.yahoo.com/group/regsaudioforum/ Hvis du søger der, kan du finde de samme oplysninger. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så er spørgsmålet vel om der er nogle der kan høre forskel på S/PDIF udgangen på forskellige lydkort? Hvis ikke så har vi isoleret problemet til selve drevet, og jeg må sluge en stor kamel.
Igen vil jeg dog skyde skylden på molboteknologi, omend af en anden type.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad mig i øvrigt lige anføre at historien om den analoge kvalitet at laserens output er analog (hehe) til historien om fald og stigningstider på S/PDIF.
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Jamen så er spørgsmålet vel om der er nogle der kan høre forskel på S/PDIF udgangen på forskellige
lydkort? Hvis ikke så har vi isoleret problemet til selve drevet, og jeg må sluge en stor kamel.Igen vil jeg dog skyde skylden på
molboteknologi, omend af en anden type.
|
|
|
I denne sammenhæng kunne det være interessant om den forskel min Bolder strømforsyning giver på lyden når den digitale
udgang på Sq.boxen bruges, kunne skyldes at der decideret er fejl i bit'ene. Det har jeg desværre ikke selv ekspertise til at
undersøge ...
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Jeg siger ikke at hele industrien har sovet i timen. Da de designede S/PDIF havde de ikke bedre muligheder at tage af.Mit
problem er at industrien hænger fast i S/PDIF selvom vi idag har masser af muligheder der er bedre.Det er billigere og bedre at starte fra bunden
med en løsning basseret på ethernet end det er at løse alle problemer med S/PDIF.
|
|
|
Og hvad er det så for muligheder du mener der er så meget bedre?
Mvh,
Hans
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
formålet med min deltagelse i en tråd som denne er at dele min viden/skepsis med andre, og så må folk jo selv tage stilling. Man kan jo så blot
håbe at bevidste forbrugere til slut vil dreje markedet og at producenterne må følge trop. |
|
|
Det er muligt du har en masse viden, men det kommer altså ikke frem her ;) Du blander tingene sammen efter min mening, som jeg har påvist.
Mvh,
Hans
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
Og hvad er det så for muligheder du mener der er så meget bedre?
Mvh,
Hans |
|
|
Du må være døv - ethernet er en temmelig meget bedre transportprotokol.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
Det er muligt du har en masse viden, men det kommer altså ikke frem her ;) Du blander tingene sammen efter min mening, som jeg har påvist.
Mvh,
Hans |
|
|
Hvad har du påvist? Jeg har en udpræget fornemmelse af at alle mine pointer preller af på dig. Jeg synes at du nu skal gengive med dine egne ord hvad det er du mener jeg siger. Så må jeg jo udpege de steder hvor jeg føler mig fejlciteret.
|
| Til top |
|
| |