Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HD-projektor-rådvild (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kensing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2009
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 01 December 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hvilken projektor giver bedst ydelse for pengene her i slutningen af '09?

Jeg er kæmpe fan af en høj kontrast og regner med at mørkelægge min stue totalt, så lysstyrke behøver derimod ikke være blændende høj.

Jeg har dog også fiflet lidt med tanken om at bygge min egen. Læs evt. mit indlæg:
http://www.hifi4all.dk/forum..N=1&TPN=1

På forhånd tak til alle! :)
Til top Vis Kensing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kensing Besøg Kensing's Websted

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 December 2009 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Tja en JVC HD350/550. 350éren er udgået og kan erhverves for omkring 28k. 550éren koster ca. 34k.

De har begge et fantastisk suverænt billede, men farverne er ikke spitzenklasse. Så skal du op i 750/950

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

henrik j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 December 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

mIT RÅD ER:LAD VÆRE AT GÅ EFTER EN SÅKALDT BEGYNDER PROJ.

gÅ DIREKTE EFTER EN KVALITETS PROJ. SOM FEKS JVC DLA HD 950.dU BLIVER ALLIGEVEL IKKE TILFREDS FØR.

Kensing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Ja, det virker til at være toppræsterende maskiner!
Men jeg skulle måske have nævnt at budgettet ligger på maksimalt 10.000 og helst betydeligvis derunder.

Men hvad siger I til selvbyg ifølge G&P Optoelectronics?

Det kan gøres for 500€ inkl. alt, hvorefter udskiftning af pære blot koster 70€.
Vil det ikke kunne give mig en tilfredsstillende projektion, da dette er mit første køb?
Til top Vis Kensing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kensing Besøg Kensing's Websted

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 01 December 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Kensing skrev:
Ja, det virker til at være toppræsterende maskiner!
Men jeg skulle måske have nævnt at budgettet ligger på maksimalt 10.000 og helst betydeligvis derunder.

Men hvad siger I til selvbyg ifølge G&P Optoelectronics?

Det kan gøres for 500€ inkl. alt, hvorefter udskiftning af pære blot koster 70€.
Vil det ikke kunne give mig en tilfredsstillende projektion, da dette er mit første køb?

Ja det ser da meget spændende ud det selvbyg. Men om kvaliteten er derefter aner jeg ik. Men under 10k, så vil jeg kigge på en brugt BenQ W5000. Kongeprojektor til prisen. Bedre end min egen der kostede det tredobbelte fra ny

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Eller evt. en Optoma HD20/200 den kan fåes for omkring 8K.

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 December 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Ny køb: Opløsningen kan man sagtens få, men ved ikke helt hvor gode de "billige" er. Hvis man stiller det mindste krav til billedet er W5000 nok startpunktet

http://www.hifipriser.dk/Search/Products.aspx?qt=Fql&nf= strmatrix4%3a%5e1920+x+1080+%c2%a42073600.0000000000%24%c2%a 7specifictaxonomy%3a%5eBillede%7c41%2fProjektor%7c36%24& s=price&cpath=4-41-36

Og ellers kig på brugtmarkedet... herinde på KSB, Recorder.dk eller DBA

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 02 December 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

gå efter noget godt med det samme...har selv jvc dila 750...fantastisk projektor...måske der stadig er nedsatte pioneer at finde der pludselig kun kostede 19900,- er jo også jvc indeni.

mvh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

jkk1989
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 December 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg nu nævner Sanyo Z-3000, Den er godt nok over mandens budget..

Men hvordan ligger den i forhold til BenQ W6000? Billedkvalitets mæssigt..

Jeg må ærligt indrømme at jeg stadig har problemer med den gamle "Regnebue" på DLP, som genere mig betydligt...

Kensing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Vil Sanyo PLV Z3000 så ikke være et langt bedre bud (sammenlignet med BenQ W5000)?

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 December 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Kensing skrev:
Vil Sanyo PLV Z3000 så ikke være et langt bedre bud (sammenlignet med BenQ W5000)?

Z3000 er en ganske habil LCD projektor; se f.eks Filmtossen's kommentar http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=45487&K W=Filmtossen&PN=0&TPN=33

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 02 December 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Kensing skrev:

Det er jo to forskellige teknologier, hhv. LCD og DLP. Jeg vil klart gå efter W5000. Den har mere korrekte farver, og jeg vil også tro den har lidt bedre kontrast og sortniveau. Plus panelerne bliver ikke slidte med tiden. Hvis du vælger en DLP, og så pæren står til udskiftning, så har du en ny projektor bagefter. Det vil du måske ikke ha med Sanyoén.

jkk1989
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 December 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:

Kensing skrev:

Det er jo to forskellige teknologier, hhv. LCD og DLP. Jeg vil klart gå efter W5000. Den har mere korrekte farver, og jeg vil også tro den har lidt bedre kontrast og sortniveau. Plus panelerne bliver ikke slidte med tiden. Hvis du vælger en DLP, og så pæren står til udskiftning, så har du en ny projektor bagefter. Det vil du måske ikke ha med Sanyoén.

Jeg vil helt klart give dig ret i at DLP og LCD er to forskellige verdener, og jeg vil også selv sige (uden at have set Z3000eren) at W6000eren er meget bedre sort niveau, sådan er det jo generelt med DLP...

Men jeg må ærligt erkende at jeg kan ikke leve med DLP Projektor i den prisklasse, Regnbueeffekten går direkte ind og genere mig så snart filmen er sat i afspilleren...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 December 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
Kensing skrev:

Den for mig eneste plausible årsag til at vælge LCD i dag må være hvis man har problemer med regnbuerne. Selve billedteknikken fra DLP er tilsyneladende LCD overlegen, og støjniveauet er vel efterhånden også i orden.

Jeg har levet med DLP i et år nu. Genen ved regnbuerne blev mindre efter ca. et halvt års tid, men de er der stadig - lidt 

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Kensing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

se nedenstående indlæg

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 02 December 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

jkk1989 skrev:
The Elite skrev:

Kensing skrev:

Jeg vil helt klart give dig ret i at DLP og LCD er to forskellige verdener, og jeg vil også selv sige (uden at have set Z3000eren) at W6000eren er meget bedre sort niveau, sådan er det jo generelt med DLP...

Men jeg må ærligt erkende at jeg kan ikke leve med DLP Projektor i den prisklasse, Regnbueeffekten går direkte ind og genere mig så snart filmen er sat i afspilleren...

Så er det godt man ikke lider så meget under regnbuerne. Jeg vil så sige at dengang W5000éren kom på gaden, ændrede jeg min holdning til billige DLPére. Jeg synes godt man kan være bekendt at købe DLPér til de penge nu, og W5000 er bestemt ingen undtagelse. Regnbuerne er så lidt "gennemskuelige" i den maskine (synes jeg ) så jeg vil uden tøven anbefae den til alle og enhver, især hvis de ikke kan se regnbuerne.

Kensing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
Hvis du vælger en DLP, og så pæren står til udskiftning, så har du en ny projektor bagefter. Det vil du måske ikke ha med Sanyoén.

Det vil være en stor hjælp hvis du uddyber det :)

Jeg har en snært af farveblindhed og oplever af og til problemer med skarpe blå-rød-farver på fysisk skrift. Det kan genere mine øjne umådeligt! Men jeg er aldrig stødt på det i film - jeg ser dog aldrig film på en projektor.. Må henvende mig i hifi-klubben og teste det :) Biografer benytter LCD selvfølgelig?

BenQ W6000 har dog 2500 ANSI-lumens, hvor både Sanyo og W5000 kun har 1200. Hvis jeg mørkelægger mit filmlokale maksimalt, vil det så ikke være favorabelt med lav lysstyrke? (Det lyder som en åbenlys selvmodsigelse, men sådan har jeg nu en gang forstået det)

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 02 December 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Kensing skrev:
The Elite skrev:
Hvis du vælger en DLP, og så pæren står til udskiftning, så har du en ny projektor bagefter. Det vil du måske ikke ha med Sanyoén.

Det vil være en stor hjælp hvis du uddyber det :)

Jeg har en snært af farveblindhed og oplever af og til problemer med skarpe blå-rød-farver på fysisk skrift. Det kan genere mine øjne umådeligt! Men jeg er aldrig stødt på det i film - jeg ser dog nærmest aldrig på en projektor.. Må henvende mig i hifi-klubben og teste det :) Biografer benytter LCD selvfølgelig?

BenQ W6000 har dog 2500 ANSI-lumens, hvor både Sanyo og W5000 kun har 1200. Hvis jeg mørkelægger mit filmlokale maksimalt, vil det så ikke være favorabelt med lav lysstyrke? (Det lyder som en åbenlys selvmodsigelse, men sådan har jeg nu en gang forstået det)

Jo selvfølgelig. LCDérne (tildels også SXRDérne, der bygger på lidt samme teknologi) har paneler til at gengive billedet, og det kan blive slidt med tiden. Det går hurtigst med LCD. Når så pæren har mistet rigtig meget lys, og du sætter en ny i, så kan det ses hvordan brugen med tiden har "ødelagt" panelerne. Bla. hvid balancen er mere grå i det end den var fra ny.

DLPérne benytter et farvehjul i stedet for paneler, og det kan ikke blive "ødelagt" på den måde som en LCD gør det. Det er praktisk talt umuligt. Så når du skifter pæren i en DLP, så har du en ny projektor, med 100% ens farver, som den var fra ny.

Kensing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Tak :)

BenQ W6000 har 2500 ANSI-lumens, hvor både W5000 og Sanyo Z3000 kun har 1200. Hvis jeg mørkelægger mit filmlokale maksimalt, vil det så ikke være favorabelt med lav lysstyrke? (Det lyder som en åbenlys selvmodsigelse, men sådan har jeg nu en gang forstået det)

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 December 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Kensing skrev:
 Biografer benytter LCD selvfølgelig?

Biografernes digitale projektorer bruger DLP teknologi. Dog er der tale om 3 chips projektorer uden farvehjul. Uanset hvor følsom man er overfor regnbuer, så bliver det derfor aldrig et problem i biografen.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes