Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 13:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL 4412A - Gear, Upgrade og rep (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ms65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 26 December 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Til mollecon:
Nææ da jeg var 18-19 år var de Cerwin vega sgu fede nok.
Det var dengang hifiklubben også havde de proff. cerwin vega på programmet.
Men som man skifter musiksmag og alt anden smag, så er det vel naturligt at også skifte smag for hifiudstyr osv. , når man bliver ældre..

Til top Vis ms65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms65 Besøg ms65's Websted

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 December 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Mht JJ Teknik - så er den bedste måde at få noget ud af de to drenge på at tage op forbi - enten med det, der skal reppes under armen eller køre tre gange, den ene for at lave aftalen, den anden for at indlevere, tredje gang for at afhente og afregne.

De har en forretning, og for at få en forretning til at køre skal der kunder ind - men det er altså ikke en internetbutik!!!

Så smut forbi og tal med enten Jan eller Jens - og gør du det i frokosten og det er sommer kan du risikere at blive budt på en tallerken koldskål med kammerjunkere

De udfører rigtig fornuftigt arbejde, men har - heldigvis for dem - en masse at lave, så derfor kan ting tage sin tid...
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 December 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

De højtalere 4412 blev oprindeligt købt i Hifi klubben. 4412 svarer fuldstændig til L 100t og er fra slut firserne. Hifiklubben må kunne skaffe diskant, måske skal du købe 2. Men det er normalt bassen der revner, jeg har fået rep af mine basser på L 80t som svarer til 4410. (10 tommer bas) hos basrep syd for Vejle.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 December 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

JBL 4412/A var en naturolig udvikling af 4311/L100-familien, som også en tidligere indlægsholder påpeger.

Dens lyd er typisk for det "lydideal" som omkring '78-'79 indsneg sig i Hifi-verdenen. nemlig at man satte en ektra indsats ind på at få lagt vægt på diskantdetaljer (= øget diskant samt titaniumbaserede enheder) - et anlægs ydeevne blev først og fremmest solgt på detaljerigsdommen i toppen.

Jeg har hørt en del på 4412 og synes, at den følger udviklingen ver. diskanten - og synes egentlig, at det er en ret god højttaler, men et den følger et ret "tørt" lydideal, som gjorde den mere velegnet til monitorbrug end afslappet lytning, da den var - som sagt tørt og detaljeret lydende.

Jeg tror, at den i bund og grund lider af det samme, som de fleste højttalere som er produceret i den tid og måske stadigvæk bliver.

Trådstarter nævner ikke rigtigt noget om, hvad det vil siger, at "diskanten griner" - kunne du evt. uddybe dette?

Enhver højttaler i den klasse har godt af at få spændt en voksen forstærker på - ikke fordi de ikke er efeektive, men de bliver alligevel "fyldt lidt bedre op" med en voksen amp.

Man kan sige, at lydideealet som tidligere beskrevet, fulgte med i forstærkerverdenen - og derfor kunne og kan man opleve, at forstærker/højttaler-kombinationer, som begge peger i samme retning vil give et tørt og lyst resultat.

Hvis man kombinerer den højttaler med en ældre klasse-B - forstærker fra før '78, så kunne jeg forestille mig et bedre match, men toppen vil stadig gerne op af stolen.

Vedr. defekt diskant, så er der ingen tvivl om, at jeg enten ville søge på Ebay eller hos en ordentlig JBL-forhandler.  Dr er også et par privarte herhjemme, som ligge inde med en ordentlig bunke jbl-enheder - så kan du evt. holde lidt øje dér, når de sætter enheder til salg på KSB.

Jeg kan godt følge Kim i, at sætte en Crown på - men jeg ville nok være forsigtig med "kun" at anbefale én forstærker som egnet, men mere tilråde at spænde en ældre voksen amerikansk kl.B fra før ´77 på - og samtidig udskifte den defekte enhed med en original.

Jeg mener da at kunne huske, at man kunne skrue op og ned for diskant/mellemtone på denne højttaler - var det ikke noget at eksperimenter lidt med det også?

Jeg ville selv, hvis jeg havde sådan et par dejlige JBL-kasser, udskifte diskant til original - købe amerikansk forstærker fra før ´77 med ca. 60-100 amerikanerwatt under hjelmen - eksperimentere lidt med de såkaldte L-pads. så tror jeg ikke, at der skal mere til.

Hvis man skal til at ændre delefilter og så videre, fordi højttaleren ikke lyder rigtigt, så skulle man måske tænke lidt på, om man har købt den rigtige højttaler i forhold til ens lydsmag?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 December 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Seriekondensatoren til diskanten i filteret er ikke så god, når den er 20+ år gammel. En almindeligt god MKT med kobber-ben løfter højttaleren pænt. Selvfølgelig en ny diskant istedet for den defekte, og så kan man jo eksperimentere sig frem med forskellige forstærkere. Personligt har jeg spillet med 4311 / 4412 / 4412A med en Harman Signature 1.3 som et ganske udemærket match. Men pas på med sølvkablerne, de kan pege setup'et i den lyse retning.
Med en god sub på, vil jeg sige man har et rigtig godt setup... - men det vil jo altid være en smagssag.
Jeg har senere lavet nogen eksperimenter med Vincent SP331 - dog ikke på JBL 4xxx højttalere, men andre, og den ville jeg umiddelbart også gætte på var et godt match. Den kan da i hvert fald noget med K2'erne, som får nooooget dyrere forstærkere til at skamme sig.
Nakamichi PA5 / PA7 er / var også nogen ret gode forstærkere - men de er jo ikke nye. Finde man sådan nogen, og er det mindste i tvivl, ville jeg anbefale at få dem undersøgt, udmålt samt justeret / evt. rep.'et .De har desværre alderen til at der er fejl i tomgangskredsløbet i dem...

JBLfan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes