Emne: Thorens 124/SME3009/Ortofon? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 01 Januar 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ovenstående var et svar på :
ulrikmm skrev:
Fra soundfountain:
Note: The aluminum platter which later could be ordered has only 2 stroboscope rings for 16 2/3 and 33 1/3 respectively.
Det er her fra at jeg har det med at alu skulle være tilvalg. Det ser desuden ud til at være nemt at kende forskel ved at kigge ned i strobespejlet: der er 4 rækker af prikker på jerntallerkenerne og 2 rækker på alutallerkenerne.
 |
|
|
Min citatteknik grundstødte lige! 
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 01 Januar 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
På en af hjemmesiderne står nævnt at en DL110 måtte vrides fri af en TD 124! Den havde ang. et ekstremt kraftigt magnetfelt. |
|
|
Jeg har lige prøvet med en dl160 uden nål, og en at oc 7 uden nål.
På gummimåtten er der intet at mærke, med en plade på også er det nok yderst lidt tiltrækning der vil være. vil prøve med en lille brevvægt vis jeg kan finde en sådan hvor man kan hænge pu'en i, så man kan se om vægten forøges jo tættere den kommer på en pladeoverflade.
Skal også ha taget mig sammen til at få skilt og smurt motoren.
Har i skiftet de 4 mushroom's, det ser ud til at være lavet lidt anderledes her med beogram 3000 plinten, jeg har overvejet at købe nogen fra classic audio, måske gummiophængene til motoren også er hver at satse på. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 01 Januar 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv lige uden alupladen, så skal du se løjer.  Eller på siden, bare for at mærke hvor meget sådan en MC trækker når den kan fange jernet. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
ulrikmm skrev:
På en af hjemmesiderne står nævnt at en DL110 måtte vrides fri af en TD 124! Den havde ang. et ekstremt kraftigt magnetfelt. |
|
|
Jeg har lige prøvet med en dl160 uden nål, og en at oc 7 uden nål.
På gummimåtten er der intet at mærke, med en plade på også er det nok yderst lidt tiltrækning der vil være. vil prøve med en lille brevvægt vis jeg kan finde en sådan hvor man kan hænge pu'en i, så man kan se om vægten forøges jo tættere den kommer på en pladeoverflade.
Skal også ha taget mig sammen til at få skilt og smurt motoren.
Har i skiftet de 4 mushroom's, det ser ud til at være lavet lidt anderledes her med beogram 3000 plinten, jeg har overvejet at købe nogen fra classic audio, måske gummiophængene til motoren også er hver at satse på.
|
|
|
Den der med brevvægten og trækket i en MC er da en fed ide - det er jeg spændt på at høre om!
Ja- jeg har også skiftet mushrooms - de gamle var hårde som sten. Jeg fik at vide af sædvanligvis velunderrettet kilde (Frede Christensen - Venø), at B&O i sin tid satte de 8 mushrooms på (4 op + 4 under) Beogram 3000-plinten, da de var lige ved hånden og man åbenbart havde nok af dem. Der skulle ikke være nogen speciel funktion ved det bortset fra, at de sælvfølgelig holder dyret fast, hvis man skulle vende det på hovedet, men det kan alm. skiver også gøre. Jeg har skaffet mig nogle tykke filtpads - sådan nogle, som man bruger til at spænde bækkener fast på stativerne i trommesæt, da jeg har let adgang til den slags. Jeg synes måske nok, at det at skulle anskaffe 8 nye mushrooms kunne gå hen og blive en lidt pebret fornøjelse, men selvfølgelig kunne jeg vel også bruge de gamle, selvom de er hårde.?
Gummiophængene på min 124'er er bløde og fine (der sidder jo altid et såkaldt "dobbeltophæng" på MKII - så dem venter jeg lige lidt med af kigge på - jeg tror stadig at min E50-motor kalder på opmærksomhed.
Er der nogle her, som har check på, hvor varm den motor skal blive, hvis den fx har kørt 3 timer i træk i en alm. opvarmet stue? Min bliver nok 50-55 grader - er det for varmt?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå så har jeg set rigtigt, med hensyn til de 8 mushroom's men jeg synes nu også godt jeg kan nøjes med 4, og det med filtskiverne lyder som en go ide.
Min motor bliver også godt varm, efter en god aften, med vinyl, men det skriver de jo også er meget normalt. Man kan måske komme til at smøre lejerne med en injektionssprøjte med kanyle på, der er et hul i bunden af motoren, hvor man burde kunne komme ind til akslen og smøre, det samme under remhjul.
Sund, jeg har haft overtalerken af og prøvet, ingen tvivl den er magnetisk, men de sider ikke hysterisk fast mc'erne, men jeg lægger ik lige min spu på men jeg er ska ha prøvet det med brevvægten.
Jeg må sige at jeg er blevet ret imponeret over vms20e'erens ydelse i nettop 3009 improvedarmen som jo skulle være dårlig efter de flestes mening, det kan jeg slet ikke nikke genkendende til, den performer og sporer helt vildt godt. der skal helt klart prøves nogen flere mm pu'er af også, måske man skulle prøve den Shure 97er.
Men igen det billede der er tidligere i tråden med en 3012 og en dl103er, får løsten frem til at få lavet et armbord til 3012'eren.
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skam indkøbt kanyler og olie af enhver tænkelig slags for få dage siden - prøvede at forklare på apoteket, men forlod stedet i en lummer stemning
Jeg er helt opmærksom på hullet i motoren - og har da også listet lidt olie ind - med et ret godt resultat - går bare stadig med en følelse af, at noget mere drastisk skal gøres for at være sikker på, at det kører rigtigt.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Min motor bliver også meget varm og det skulle efter sigende være helt normalt (Frede struer)
Min 124'er var ligeledes monteret med de 8 'muslinger' hvoraf de 4 bare sad på for at holde sammen på værket og plinten. Mine var som sten og efter at være blevet skiftet (kun de øverste 4) mener jeg at kunne huske, at lyden blev strammet op. Jeg har også skiftet motorophæng, nyt olie, rem samt monteret en mellemhjulskit. Alle delene har løftet gengivelsen og fjernet en del rummel. Jeg har kun smurt motoren samt udvalgte steder og det hjælp på opstartshastigheden samt hastighedsafvigelse. Stumperne er noget dyre min i mit tilfælde skal jeg vist ikke klage.
Jeg prøvede lige så forsigtigt at placere min 103'er mod den bare jerntallerken. Der var ingen tiltrækningskraft- Jeg kunne ihverttilfælde ikke mærke noget.
Med nåletryksvægten stillet på øverste gummimåtte måler min PU 2,5 gram. Med samme placering af vægten bare uden gummi/alu måtte måler den 2,8 gram. Så ved jeg ikke om det er tiltrækningskraft eller om det er fordi vægtfordelingen for armen bliver anderledes pga.at armen jo sænkes længere ned igen på grund af den manglende gummi/alu måtte?
Venligst
__________________ Jesper
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde godt på fornemmelsen at appoteket ik helt forstår hvad en gammel pladespiller og kanyler har tilfælles
Der er nok ingen tvivl om at motoren nok skal skilles for at få det helt optimale ud af den, de skriver jo også at motoren jo nok er det komponent som er mindst Thorens kvalitet, men den er simpel og skulle et par nye lejer være nødvendigt er de jo til at få, og så vil den sikkert virke upåklageligt 40 år mere sammen med resten af værket.
Jeg har ønsket mig sådan et værk siden jeg startede med min interesse for det analoge, jeg var nok for nærig til at ville ofre de beløb som disse skønne Sweiser'produkter har været udbudt til. Men de er det helt sikkert værd.
er nu stadig meget spændt på høre din vudering af vms pu'en __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Med nåletryksvægten stillet på øverste gummimåtte måler min PU 2,5 gram. Med samme placering af vægten bare uden gummi/alu måtte måler den 2,8 gram. Så ved jeg ikke om det er tiltrækningskraft eller om det er fordi vægtfordelingen for armen bliver anderledes pga.at armen jo sænkes længere ned igen på grund af den manglende gummi/alu måtte?
Venligst
|
|
|
Man kan jo så måske reducere lidt på nåletrykket, kan den så stadig spore testplade uden problemer er det jo fint, kan måske have en lille smule negativ effekt ved pladebuler. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis magneten kan finde noget at klamre sig til vil den gøre det med et smæld. Kun hvis de to emner er fikserede vildet kunne lade sig gøre at variere det kontrolleret, men hvis det ene er en meget blød fjeder i form af en ophæng i en pu, knalder det bare i bund. Evidensbaseret erfaring.  __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
....skulle et par nye lejer være nødvendigt er de jo til at få .... |
|
|
Hvor køber man dem - syntes aldrig jeg er stødt på dem. Men jeg kunne godt bruge et sæt . __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her ser man i hvert fald stumperne. de er ik listet som reservedele.
http://www.thorens-td124.dk/
Hvis man ser under komplet renovering af motor, ligger der et billede hvor der er vist et lejekit, han må kunne skaffe det seperat. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Mon ikke også Frede i Struer(Venø) har dem? |
|
|
Det er jeg netop ved at undersøge - forespurgt via mail - så må vi se, hvad han siger... .
Ellers Tak for linket til Ebay - det ser da´ OK ud . __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- det bliver spændende hvad han siger - og så må vi jo lige se, hvad vi tør begive os ud i ?
Jeg er stadig rigtig hooked på at foretage renoveringen af motoren selv, men mangler lige de sidste "balls" for at turde.
Jeg er normelt MEGET omhyggelig og pernitten, når det kommer til den slags ting, men jeg er mere tryg ved at foretage kendte indgreb. Det er jo ikke hver dag man "lige" kaster sig ud i en Thorens motorrenovering med det hele!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er altså meget simpel at gå til. Og skæver du lidt til billederne i DENNE guide, kan det næsten ikke gå galt .
Pudsigt at der netop lige er solgt et sæt af lejerne fra USA - imens vi sidder her og skriver om dem. Nu ser jeg lige , hvad Frede svarer - ellers hopper jeg nok på dem også. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min iver på at komme videre med min 124'er, så har jeg idag prøvet at komme lidt tættere på problemet med brum og rummel -
Jeg tog den ud af plinten - kiggede lidt på både signal - og jordforbindelserne til arm og forstærker. Jeg rengjorde forbindelserne, som var slemt sorte (en art oxydering) på selve SME-stikket, med en glaspen. Genloddede stikkene, som går i forstærkeren - og benyttede mig af muligheden for at sætte "jord" ordentlig fast i værket på det tidligere anbefalede sted, som netop er beregnet til dette - kan man tydeligt se.
Jeg har noteret mig, at de phonostik, som sidder på kablet til forstærkeren simplethen ikke er gode nok - Det er noget uoriginalt plastik-fis, som tit ikke har ordentligt fat i forstærkeren og skaber brum. disse skal jeg have skiftet snarest muligt. Jeg har arrangeret det, så kontakten (lige nu) er fin.
Prøveafspilning og prøvekørlsel af Thorens'en efter disse manøvrer viser en klar forbedring - og fortæller mig, at det ER muligt at fedte lidt frem og tilbage i den uden at komme galt af sted. Så nu er jeg kommet så langt, at jeg har turdet rense og smøre hovedlejet (tallerken) - ordne forbindelser - smøre øvrige bevægelige dele i transmissionen - og justere div.
Nu mangler jeg "kun" at finde den "rigtige" pick-up - hovedrenovere motoren - eksperimentere med afkoblingen - finindstille arm/pU - og så burde jeg være kørende.!
Mit lytteindtryk efter indgrebet i dag er en klar forbedring af S/N-forholdet - og musikken står klar og lækker. Lyden virker samtidig varm og præcis - med en pænt magtfuld bund - jeg er efter i dag rigtig glad og brænder nærmest efter at komme videre snarest. Mit indtryk af VMS20E - PU'en, som jeg har lånt af Venlige Edge, er også foreløbigt en ganske fornuftig løsning - det lyder i hvert fald rigtig fint- og jeg savner ikke umiddelbart MC, som jeg ellers har spillet med siden '78 uafbrudt. Den PU skal nu køre yderligere et par uger, før jeg switcher over til Shure PU'en, som jeg også har lånt! -
Vh
Freddy
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået rodet lidt med beogrammen, og jeg vil ik skille motoren ad den har intet slup, den er blevet smurt og kører super.
Jeg fik os sat en Mc pu på en Denon dl 103d, og der er ingen problemer her heller med magnetisk talerken.
Freddy har du fået hørt lidt mere på værket, og godt du fik styr på stellen. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så er der blevet rodet lidt mere med beogrammen jeg har rettet og rettet på overtalerkenen, og nu er den så lige som den kan blive, men min gummimåtte er ik lige, den svinger en halv millimeter tror jeg, ik noget der er værre end en skæv plade men ireterende.
Sku man købe en ny originalmåtte, eller sku man bruge favoritten, måtten fra en thorens 320, og simpelthen lave et hul så center skiven kan spænde måtten fast som originalt, vintage eller ik vintage
Jeg har immellemtiden fundet den optimale makker til sme 3009 improved arme, en Ortofon om 40 mums den ka noget, heller ik vintage men det spiller.
Sikke man får løst til at høre plader, med den gamle gramofon __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kommer lige med den seneste bulletin vedr. Thorensen med tilbehør:
Jeg er stadig ikke gået i gang med motoren - mangler mod, men prøver stadig at "tage tilløb". Det er ligesom at holde op med at ryge - tror jeg .
Jeg har prøvet at løse problemet med den efter min mening for megen brum - og jeg har skiftet
De fimsede plasticstik ud med en stiktype, som slutter bedre om chassisbøsningen på forstærker og synes nok at brummet er reduceret, men helt godt er det altså ikke. Det var også alt for let at komme til at påvirke stikkets placering i bøsningen, så der kom kraftig brum - ikke til at holde ud. Derefter ville jeg prøve at skifte forstærker og høre, om der måske kunne hentes lidt dér. Så ud med JBL SA600 og ind med en Marantz 7 (rør) - og så skal jeg love for at der blev noget mere ro på brum. Det er nu næsten brumfrit. Hurraahh! - hvis jeg skruer helt op for forforstærkeren uden signal, så kan jeg dog stadig høre en lille rest -
Jeg anser ikke problemet for løst, men jeg er kommet lidt tættere på noget, som tyder på, at brumproblemerne kan ligge enten i tilpasningen mellem arm/pu - og forforstærker end i selve Thorens/arm/pu- kombien.
Jeg spiller nu stadig med den af "EDGE" udlånte VMS20E - og det lyder altså dejligt - om nogle få dage vil jeg prøve at kifte til den anden lånte PU, nemlig en SHURE M75. - og så må vi se, hvad det giver. Jeg synes egentlig, at MM-princippet (VMS) lyder ganske fortrinligt og ikke umiddelbart lokker mig til at skifte til MC igen - men nu må vi se (jf den omtalte problemstilling med magnetisme osv.).
I. Ø. efter opsmøring af centerlejet (tallerken) er spin-downtiden væsentligt forkortet - det skulle den jo da helst ikke blive - er der her nogle erfaringer fra andre? Jeg har læst, at man helst ikke skulle have en spindown tid kortere end et minuts penge, men jeg kan da præstere ca. 40 sek! (spindown fra 33 1/3)
Til: R.P.:
Jeg synes, at det er stort, at du har rettet pladetallerkenen så meget op, at den er lige (du ved vel godt, hvad en ny koster .
Mht. gummimåtten, så ville jeg lade den blive som den er - det må være helt ok, hvis den lige har en lille deviation på en ½ millimeter - tror ikke, at det har nogen mening.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|