| Forfatter |
|
ulrikmm Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 11 December 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
ulrikmm skrev:
Tweaker skrev:
Jeg kan se at forstærkerens MC indgang har en impedans på kun 10
ohm. Det gør at den vil spille temmeligt "stramt". Sammenholdt med en for let arm, er det nok grundet til at den lyder lidt
skingert. Min erfaring er iøvrigt, i mit system, at DL 103 godt kan lide en indgangsimpedans på ca 1000 ohm, eller mere. Det
åbner den op, og får den til at spille pænt afslappet. Iøvrigt bør armen ikke være helt vandret. Den kan godt lide at blive hævet
lidt bagtil. |
|
|
Nå ja, det kunne selvfølgelig være et VTA problem, der giver den skingre lyd til edges DL 103. |
|
|
Nææe selvom min JVC er DD og fuldautomatisk, kan man faktisk stille VTA og Zenith på armen. |
|
|
så prøv at justere armbasen lidt ned - det plejer at give en lidt mere tight bas og mindre hysterisk diskant (især S-lyde).
Omvendt giver for lav justering en overtight vacuumbas og æder af toppen.
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge, Databladet på din Sansui AU919 fortæller at indgangsimpedansen på MC trinet er på 10 ohm. Med denne impedans vil det altid gå galt med en Denon 103 pick-up. Denon anbefaler i databladet på DL 103 pick-up'en en belastning på 100 ohm eller mere ved en aktiv step-up. Personligt synes jeg den ''synger'' godt med en 40 ohm's transformator løsning. Måske ikke den pick-up der er bedst til mikro detaljer, men i mine øre en ganske musikalsk aftaster. Omkring VTA justering er den mindre kritisk en så meget andet - måske på grund af den simple nåleslibning. Under alle omstændigheder vil en VTA justering ikke kunne ændre på grundproblemet.
Hvis du skal i mål findes der kun en løsning - du skal ændre impedansen på din Sansui - alternativt bruge en anden MC step-up enhed. Jeg håber du finder en god løsning til denne ''best buy'' pick-up.
__________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
Dolce Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 226
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
startede i sin tid på en DL160, det er 20 år siden, så den må jo siges at være en gammel traver. Har i nyere tid spillet på Clearaudio Victory H, lød nærmest som en bedre CD spille, så den fik lov at passerer uden stor succes,,,Så kom en Benz LP til, den var ok god, men var lukket opadtil. Flot krop med både til gården og gaden. Så en VdH Frog, supersjov og meget meget musikalsk. En VdH Colibri platinum - 30 stk. produceret - og spidsen af en jetjager-dyr. Et læsermicroscop uden nåde og skræmmende dynamik, nærmest uvirkelig klar og også for analytisk, man fik ligesom aldrig skuldrene ned og kunne slappe rigtigt af. Idag spiller jeg på en Decca Super Gold, retippet og genopbygget af Van den Hul. PÅ min Gerrard 401 med Scheu Classic 12" arm indgår den i det bedste vinyl setup jeg har ejet. Ordentlig Dynamik i hele frekvensområdet. Krystal klarhed, når ellers optagelsen tilader det. Klangægthed så instrumenter lyder af træ, luft og metal der slåes imod hinanden. En KILDE til stadig forundring og beundring denne High outputter, som kører direkte i Croft riaaén uden yderligere forstærkning. MAGELØS til de skaldede 4K jeg gav for den - brugt - men leveret direkte fra Auk Van den Huls magiske hånd. ære være highfidelitys minde - min bibel og opdrager til sand lyd
__________________ Stilhed er mere end fraværet af lyd
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 16 December 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal ikke regne med at de belastnings modstande der opgives af pick up fabrikanter kan bruges til noget. Min Denon DL-S1 anbefales belastet med >100 ohm. Den lyder først godt ved (næsten) 1k. Har sammenlignet med Dynavector XX-2 og den falder bestemt ikke igennem. Lidt uforståeligt at den kun sælges i østen (+ lidt grå import i USA).

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 16 December 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
|
Shure M97xE:
Jeg er ikke så imponeret over den, som mange andre er. Mener at den slet ikke har samme klasse som de ovenstående. Finder den slap og kedelig. Ikke specielt detaljeret eller klangfuld. For meget forvrængning.
|
|
|
Jeg vil tildels give dig ret, men med en Jico forpart, bliver det en helt anden pickup, med en fremragende lyd, der virkelig får det bedste frem i ens plader, ja selv dem der førhen har været knap så spændende at lytte til.
Mvh
Torben

|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fået min Luxman op og køre, "skudt" ind med Bearvald protactor og hele balladen.
Monterede for sjovs skyld DL-103 på den for at se om RB-250 armen kunne bære den, og selvom den kun belastes med 10 ohm i AU-919 lyder det Sk**e godt! Der er intet af de unoder der var på JVC´en.
Selvfølgelig kigger jeg stadig efter en stepup til den.
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
PINK skrev:
edge, Databladet på din Sansui AU919 fortæller at indgangsimpedansen på MC trinet er på 10 ohm. Med denne
impedans vil det altid gå galt med en Denon 103 pick-up. Denon anbefaler i databladet på DL 103 pick-up'en en belastning på
100 ohm eller mere ved en aktiv step-up.Personligt synes jeg den ''synger'' godt med en 40 ohm's transformator løsning. Måske
ikke den pick-up der er bedst til mikro detaljer, men i mine øre en ganske musikalsk aftaster.Omkring VTA justering er den
mindre kritisk en så meget andet - måske på grund af den simple nåleslibning. Under alle omstændigheder vil en VTA justering
ikke kunne ændre på grundproblemet.Hvis du skal i mål findes der kun en løsning - du skal ændre impedansen på din Sansui -
alternativt bruge en anden MC step-up enhed. Jeg håber du finder en god løsning til denne ''best buy'' pick-up.
|
|
|
Jeg oplever DL 103 som fuldstændig lige så kritisk som de mest skarpe slibninger fx. micro ridge på DL 304 og van den hul I på
van den Hul Grasshopper. At en pick up nål er konisk betyder jo ikke, at den er en kugle! Sidefladen på keglen vil stadig aftaste
bedst, hvis den står i den rigtige vinkel ned i pladen.
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum


Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
PINK skrev:
edge, Databladet på din Sansui AU919 fortæller at indgangsimpedansen på MC trinet er på 10 ohm. Med denne impedans vil det altid gå galt med en Denon 103 pick-up. Denon anbefaler i databladet på DL 103 pick-up'en en belastning på 100 ohm eller mere ved en aktiv step-up.Personligt synes jeg den ''synger'' godt med en 40 ohm's transformator løsning. Måske ikke den pick-up der er bedst til mikro detaljer, men i mine øre en ganske musikalsk aftaster.Omkring VTA justering er den mindre kritisk en så meget andet - måske på grund af den simple nåleslibning. Under alle omstændigheder vil en VTA justering ikke kunne ændre på grundproblemet.Hvis du skal i mål findes der kun en løsning - du skal ændre impedansen på din Sansui - alternativt bruge en anden MC step-up enhed. Jeg håber du finder en god løsning til denne ''best buy'' pick-up.
|
|
|
Jeg oplever DL 103 som fuldstændig lige så kritisk som de mest skarpe slibninger fx. micro ridge på DL 304 og van den hul I på van den Hul Grasshopper. At en pick up nål er konisk betyder jo ikke, at den er en kugle! Sidefladen på keglen vil stadig aftaste bedst, hvis den står i den rigtige vinkel ned i pladen. |
|
|
Ja, og på samme måde som med snakken omkring netkablers mulige effekt på lydkvalitetetn er små justeringer af VTA også et omdiskuteret emne. Jeg har personligt aldrig oplevet den store effekt af småjusteringer af VTA. Ikke fordi jeg vil starte diskussionen om det emne her - jeg tror nemlig ikke, at der kommer noget ud af det, så længe der ikke ligger mere hårde facts på gulvet. Jeg vil bare bemærke, at hvis du ikke hører nogen forskel der, så er det ikke sikkert at der er noget galt med hverken dine ører eller dit anlæg.
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
PINK skrev:
edge, Databladet på din Sansui AU919 fortæller at indgangsimpedansen på MC trinet er på 10 ohm. Med denne
impedans vil det altid gå galt med en Denon 103 pick-up. Denon anbefaler i databladet på DL 103 pick-up'en en belastning på
100 ohm eller mere ved en aktiv step-up.Personligt synes jeg den ''synger'' godt med en 40 ohm's transformator løsning. Måske
ikke den pick-up der er bedst til mikro detaljer, men i mine øre en ganske musikalsk aftaster.Omkring VTA justering er den
mindre kritisk en så meget andet - måske på grund af den simple nåleslibning. Under alle omstændigheder vil en VTA justering
ikke kunne ændre på grundproblemet.Hvis du skal i mål findes der kun en løsning - du skal ændre impedansen på din Sansui -
alternativt bruge en anden MC step-up enhed. Jeg håber du finder en god løsning til denne ''best buy'' pick-up.
|
|
|
Jeg oplever DL 103 som fuldstændig lige så kritisk som de mest skarpe slibninger fx. micro ridge på DL 304 og van den hul I på
van den Hul Grasshopper. At en pick up nål er konisk betyder jo ikke, at den er en kugle! Sidefladen på keglen vil stadig aftaste
bedst, hvis den står i den rigtige vinkel ned i pladen. |
|
|
Det var nu heller ikke fordi jeg ville undervurdere betydningen af en VTA justering. Blot understrege at denne justering IKKE ville afhjælpe problemet. Din beskrivelse af keglen er forstået, men kniven VdH type 1 oplever jeg som mere kritisk på dette punkt. Dejligt at kunne dele erfaringer med andre. __________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ja jeg har for ikk så lang tid siden solgt min kære pu Sumiko Celebration Reference som er den bedste jeg har haft inden døre så nu ærger jeg mig mega meget over at have solgt den!!
Aldrig har jeg hørt en pick up der fortæller tingene ligesom de er og det er jo bare godt og skidt afhængigt af optagelser og tryk:-)
har spillet på en del gennem tiderne! men lige pt sidder der en Ortofon Rhondo blue på og den gør det faktisk ok og til prisen:-) den har en lidt varmt glød hvis man kan sige det sådan!
har spillet på flere puer såsom, Transfiguration(den ligger meget tæt sumikoen), Dynavector, et par andre sumikoer, benz, lyra, elac, Audio technicaer, ortofoner osv
Af Riaa bruger jeg nu en Holfi Battriaa som jeg nok aldrig skiller mig af med! den er suveræn!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Blaes Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heysa
Skønt at få lidt forskellige input og hører om jeres erfaringer med diverse pu'er, man kan jo efterhånden få flere forskellige pu'er end i de gode gamle analog dage... Jeg ønsker de sorte skiver meget velkommen..
Jeg har for nylig erhvervet mig en Cartrigedes Man Music maker III pu.. Til jer der ikke kender denne pu, er der tale om et ældre Grado-(plastik)hus, men hvor cartrigedes man, som efter sigende er udlært hos de desværre bortgåede Garott brothers , har pillet ved spoler og nål..
Jeg kan kun sige at det er en af de bedste pu'er jeg har haft og hørt.. den lød lidt træls og skarp i starten, men her efter ca +100 timer er der sket ting og sager.. Lige meget hvad for en skive jeg ligger på, om det er jazz, rock, elektro eller pop bliver det serveret med så meget PRaT at det er svært ikke at begynde at smile.. Her er tale om en magtfuld bund, kroplig mellemtone og luftig top og på ingen måder analytisk, som visse andre, desværre danske pu'er, har tendens til..
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den glæder jeg mig til at høre lytteindtrykket fra.  __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 02 Januar 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er Tonar/Nagaoka 555 landet, og monteret. Har kun hørt 3 plader på den til nu. Den overrasker virkelig. Den er muligvis
den mest dynamiske MM jeg har hørt. Virkelig smæk i bassen, og generelt meget hurtig og levende lyd, med fin krop på
tingene. Rum og 3D mangler heller ikke. Man kan sige at den giver lidt mindelser om Garrot P77, hvis der er nogen der kender
den.
Der er en aaanelse "kant" på toppen, men det er nok et spørgsmål om lidt tilspilning.
Man kan vel godt kalde den en "sleeper". Mærkeligt den ikke er/var mere kendt end den er
Må vist få reddet mig nogle nåle, mens tid er
|
| Til top |
|
| |