| Forfatter |
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gode forbindelser
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
tonykart007 skrev:
jan_stevns skrev:
| I må godt nok undskylde - men jeg har stadigvæk meget svært ved at se nogen form for logik i det spørgsmål der startede denne tråd.
Er det fordi trådstarteren gerne vil have bekræftet at det er normalt at kunne høre forskel på de forskellige måder et stykke musik er produceret og "fremlagt" for publikum ?
I min verden skal man nok være ualmindeligt tunghør og tonedøv, hvis man ikke kan høre forskel.
|
|
|
Der er jo ikke besvaringstvang, så hvis du meget svært ved at se nogen form for logik i det spørgsmål der startede denne tråd, så behøver du ikke at kommentere på tråden.
|
|
|
Du har fuldkommen ret i at der ikke er krav til at besvare noget som helst - men ærligt talt synes jeg det ville være meget fremmende for tråden - hvis et naturligt og opklarende spørgsmål blev besvaret. Du blev i det af dig citerede stillet et meget simplet spørgsmål, som du undlod at besvare. Jeg ved naturligtvis ikke hvorfor du undlader at svare.
Der er flere, der har fisket lidt efter oplysninger omkring grunden til dit spørgsmål - en del, er kommet med en række betragtninger omkring det at man nok oplever musikken alt efter hvad produceren har valgt at "fylde ned i lydsporet".
Nu , medens jeg skriver - ser jeg at du efterfølgende benytter følgende ordvalg :
"På det jeg opfatter som billigere anlæg synes jeg ikke at man kan hører ligeså meget forskel på cd´ere som på dyrere anlæg."
Hvis jeg holder dette sammen med det første spørgsmål i tråden - giver det god mening - da jeg så pludseligt (og uden at ville lægge ord i munden, på nogen) læser spørgsmålet lidt i stil med :
Er det normalt at nogle anlæg er bedre end andre til at gengive forskellighederne ?
Kan da tænkes jeg er på vildspor - men hvis det var i den stil, det oprindeligt stillede spørgsmål skulle opfattes - Så er logikken pludseligt faldet på plads.
|
|
|
Er det normalt at nogle anlæg er bedre end andre til at gengive forskellighederne ? : Her tror jeg faktisk du ramte sømmet på hovedet. Du har ret , der er det jeg mener
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men betyder det så at ens anlæg er bliver mere og mere analytisk, når man opgradere til bedre og bedre stumper ?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
Er det normalt at nogle anlæg er bedre end andre til at gengive forskellighederne ? : Her tror jeg faktisk du ramte sømmet på hovedet. Du har ret , der er det jeg mener 
|
|
|
Nu troede jeg lige at jeg havde forstået spørgsmålet, at det handlede om cd´er.
Øv, der røg de julegaver. 
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
tonykart007 skrev:
|
|
|
Nu troede jeg lige at jeg havde forstået spørgsmålet, at det handlede om cd´er.
Øv, der røg de julegaver. 
|
|
|
Tjoh nok nærmere om man kan hører forskel på dem, men igen der et nok et temmelig omsiggribende spørgsmål
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må jeg indrømme, at jeg heller ikke er med længere. Tonykart007, hvad vil du diskutere?
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke der er mere at diskutere.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
| Men betyder det så at ens anlæg er bliver mere og mere analytisk, når man opgradere til bedre og bedre stumper ? |
|
|
Ja - temmeligt tænkeligt.
Idet jeg går ud fra de fleste udskifter/opgraderer komponenterne ud fra et ønske om at høre mere til musikken (og dermed også den måde, den fremføres på) - tror jeg nok man i de fleste tilfælde ender op med et "mere analytisk og musikalsk" anlæg, hvor endnu flere detaljer bliver hørbare.
Når man så bedre kan høre detaljer og de andre elementer i musikken, vil ens anlæg nok også blive mere afslørende, så ting der på et dårligere anlæg bliver maskeret, måske på grund af forvrængning, frekvensgang, dårlig sampling (for cd-afspilleres vedkommende) pludseligt kan høres, og man står måske pludseligt undrende - hva' hulen - lyder det sådan ???
(En ting mange nok overser er at man med tiden også bliver bedre/dygtigere til at lytte)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
(En ting mange nok overser er at man med tiden også bliver bedre/dygtigere til at lytte)
Det har med garanti osse noget af sige
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Når man så bedre kan høre detaljer og de andre elementer i musikken, vil ens anlæg nok også blive mere
afslørende, så ting der på et dårligere anlæg bliver maskeret, måske på grund af forvrængning, frekvensgang, dårlig sampling
(for cd-afspilleres vedkommende) pludseligt kan høres, og man står måske pludseligt undrende - hva' hulen - lyder det sådan ??
? |
|
|
Nemlig. Og så bliver det et spørgsmål om at kunne værdsette andre ting end dynamik, opløsning, klarhed, og andet hifi-pjat. Det
er da nogle gange vildt godt at lytte til mono optagelser fra fx. 60'erne hvor det hele er udynamisk, forvrænger og overstyrer
oveni hinanden. Det formilder en fantastisk stemning fra en tid hvor de tekniske begrænsninger var meget større end i dag, men
hvor musikken ikke desto mindre kunne være lige så fantastisk som i dag.
|
| Til top |
|
| |